• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Otwarcie ul. Hucisko w nocy z piątku na sobotę

Maciej Naskręt
9 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wyłączone jeszcze z ruchu ul. Hucisko w Gdańsku. Wyłączone jeszcze z ruchu ul. Hucisko w Gdańsku.

Kończy się pierwszy etap prac przy budowie tunelu drogowego pod ul. Hucisko zobacz na mapie Gdańska. Kilka minut po północy z piątku na sobotę kierowcy wrócą na jezdnię w stronę Siedlec. Tramwaje pojadą tamtędy nad ranem, od razu w obu kierunkach.



Jak poruszasz się zazwyczaj w centrum Gdańska?

Przypomnijmy: ul. Hucisko jest zamknięta od 11 lipca dla ruchu tramwajowego i samochodowego w związku z budową tunelu, którym pobiegnie ulica Nowe Podwale Grodzkie. Droga i tunel powstają w ramach budowy centrum handlowego Forum Gdańsk, którego współinwestorami są firma Multi Poland, miasto Gdańsk oraz PKP.

W poniedziałek informowaliśmy, że kończy się pierwszy etap prac przy budowie tunelu pod ul. Hucisko, a otwarcie drogi i torowiska ma nastąpić w najbliższy weekend. Nieznany był wtedy jeszcze termin zmian. Teraz wiadomo, że kierowcy wrócą na tę ulicę już kilka minut po północy, ale na razie tylko w stronę Siedlec.

Tramwaje wyjadą na tory rano, ale od razu w obu kierunkach.

Organizacja ruchu kołowego obowiązująca od północy w sobotę. Organizacja ruchu kołowego obowiązująca od północy w sobotę.
Pierwsza część tunelu gotowa

Pierwszy element konstrukcyjny tunelu pod ul. Hucisko jest już gotowy. Powstał przy nim mur oporowy, a także schody, którymi kiedyś zejdą piesi do planowanej ul. Nowe Podwale Grodzkie. Wykonawca działający na zlecenie Multi Poland - firma Doraco - przełoży teraz ruch pieszych i rowerów na północną stronę ul. Hucisko. To umożliwi dalsze prace - wykonanie drugiego fragmentu tunelu od strony budowanego Forum Gdańsk.

Do kiedy potrwają prace w tym miejscu i kiedy kierowcy wrócą na jezdnię w kierunku centrum?

- Prawdopodobnie w połowie stycznia przyszłego roku. Wszystko zależy jednak od pogody w listopadzie, grudniu i styczniu. Jeśli temperatury spadną poniżej minus pięciu stopni, nie będziemy mogli prowadzić części robót - podkreśla Wojeciech Bróż z Doraco.
  • Grafika ukazuje, w którym miejscu będzie przebiegać ul. Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk.
  • Zakres zmian w układzie drogowym w centrum Gdańska w związku z budową centrum handlowego. Kolorem fioletowym zaznaczono odcinek ul. Nowe Podwale Grodzkiej znajdujący się w tunelu. Natomiast kolorem czerwonym są oznaczone odcinki na powierzchni. Zielonym oznaczono nowe wiadukty w ciągu al. Armii Krajowej i układ drogowy na ul. 3 Maja.
Ulica Nowe Podwale Grodzkie

W budowanym tunelu pobiegnie nowa ulica tzw. Nowe Podwale Grodzkie. Droga połączy Dworzec Główny PKP zobacz na mapie Gdańska ze skrzyżowaniem ulic Toruńskiej, Okopowej i Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Przebiegnie ona na tym samym poziomie, na którym dzisiaj znajdują się tory kolejowe. Docelowo ma mieć przekrój jednej jezdni i umożliwiać jazdę w każdym kierunku jednym pasem ruchu.

Ul. Nowe Podwale Grodzkie ma spełniać funkcję by-passa, który odciąży ruch na Wałach Jagiellońskich i ul. Okopowej. Pojadą nią ci kierowcy, którzy będą chcieli ominąć światła na Hucisku. Minusem będzie to, że przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim drogowcy będą musieli ustawić sygnalizację świetlną. Dziś jej tam nie ma.

Ulicą Nowe Podwale Grodzkie pojadą jednak nie tylko kierowcy, którzy będą chcieli ominąć korki, ale też klienci centrum handlowego. Trasa ma umożliwić realizację dostaw do lokali handlowych w centrum. Niestety, nie będzie tam ścieżki rowerowej ani chodnika.


Zamknięcie ul. Hucisko nie przeszkadzało ponad 37 proc. czytelników

Przy naszym ostatnim artykule o pracach na ul. Hucisko zapytaliśmy w ankiecie czytelników, czy odczuli utrudnienia w związku z robotami drogowymi. Wśród ponad 1,1 tys. głosujących tylko 24 proc. z nich stwierdziło, że tak, i że trudno ocenić ich straty pieniędzy oraz czasu z powodu robót.

Największa grupa - 39 proc. - czytelników uznała, że zmiany w ruchu ich dotknęły, ale z wyrozumiałością podchodzili do prowadzonych prac. Natomiast 37 proc. oddających głos stwierdziło, że objazdy i zmiany w komunikacji nie były dla nich problemem.


Inwestycja za 800 mln zł

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Miejskim wkładem w inwestycję jest 6-hektarowa działka o wartości ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura.

Centrum zaprojektowało studio Kwadrat. Natomiast nad projektem całego nowego kompleksu czuwa warszawska pracownia Sud Architekt Polska, jako krajowy kooprojektant holenderskiej firmy T+T Design, działającej na zlecenie Multi.

Powierzchnia całkowita Forum Radunia wyniesie blisko 144 tys. m kw., z czego powierzchnia najmu będzie stanowić ok. 62 tys. m kw. W skład Forum Gdańsk wejdzie centrum handlowe, które pomieści ponad 200 lokali handlowych i usługowych, a także kino z dziewięcioma salami. Zaplanowano siedem kondygnacji naziemnych oraz jedną podziemną.

Głównym elementem kompozycyjnym całego kompleksu jest pasaż Kanału Raduni. 17 m nad kanałem powstanie przezroczyste przepierzenie w formie katedralnego dachu. Sam pasaż podzieli budynek na dwie różne stylistycznie części. Część wschodnia została zaprojektowana w postaci wydzielonych kubatur przykrytych dwuspadowymi dachami.

Miejsca

Opinie (67)

  • A miało być zamkniecie tylko na 4 miesiace całego mostu (1)

    A teraz sie okazuje że jak zwykle bedzie dłużej

    • 11 4

    • A od czego

      są aneksy do umów......?.Doraco miało pracować przez 7 dni w tygodniu i na 3 zmiany......Teraz wszystkich łącznie z p.Naskrętem ogarnęła amnezja?Jasne...jak było ciepło,sucho i były długie dni....to po co sie wysilać.Teraz nadchodzi słota,niskie temperatury,ciemności.....będzie na co zwalić opóźnienia w realizacji inwestycji.Jest to wspaniały przykład,jak dzieki mediom można mydlić mieszkańcom w oczach i porażkę,wzorem komuny,przekuć na sukces !

      • 3 4

  • Sygnalizacja przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim nie musi być minusem. (2)

    Skoro powstanie - wreszcie można by zrobić normalne przejście od dworca do Krewetki i wreszcie udostępnić w tym miejscu nietanie tramwaje niskopodłogowe niepełnosprawnym i matkom z wózkami

    • 5 8

    • A czy to jakaś cholerna arystokracja?

      • 1 2

    • A teraz to jest jakie przejście? Poje...ane? W d*p...ch się przewraca!

      • 1 1

  • (1)

    Przejście na światłach przy przychodni to bardzo dobry pomysł, ale dodatkowo powinna tam być też ścieżka rowerowa aby można było śmigać prosto z dworca do Biedronki.

    • 3 7

    • Taaa...A poza tym to wszyscy zdrowi? Może i do empiku ścieżki?

      • 1 1

  • cała inwestycja 15 tygodni (2)

    tyle miało trwać zamknięcia węzła Hucisko a teraz okazuje się że może styczeń a może marzec. Poproszę o archiwalny artykuł z czerwca odnośnie zamknięcia węzła. Gdy odnaleziono studnię znaleziono pretekst na wydłużenie terminu realizacji inwestycji, tak ma się d... mieszkańców naszego miasta

    • 6 4

    • Racja (1)

      ....wszystkie roboty miały trwać 4 miesiące,nie było mowy o "pierwszym etapie" a firma która wygrała przetarg na wykonawstwo miała pracować przez 7 dni w tygodnu i to na 3 zmiany.Rano o 6-tej gdy jechałem do pracy na budowie był tylko cieć.....a po południu około 18-tej też był cieć ...ale inny.Więc kto to z kogo robi "wała".Kto podpisał aneks do umowy........i co z tego ma?????

      • 6 3

      • No i czy to jest wina Tuska?

        • 2 1

  • A kiedy będzie można przejechać rowerem na Południe? (7)

    Teraz po minięciu Armii Krajowej obie strony Kanału Raduni i torów są zablokowane przez prace budowlane. Można przejechać po drugiej stronie Traktu Św. Wojciecha, ale trzeba dodatkowo pokonać 6 przejść ze światłami i jedno przejście podziemne. Mi wychodzi kwadrans dłużej, kwadrans dłużej stania czekając na zielone.

    • 8 8

    • Odpowiem, kiedy przestanę płakać.

      To najsmutniejsza w historia ostatnich trzech godzin. Odbiera głos.

      • 3 2

    • Straszne. Zatkało mnie. Dzwoniłem do tvn, do rady miasta, policji, wolałem na ulicy, w parku, w sklepie. Ale ludzie się dziwnie uśmiechali... Dlaczego?

      • 2 2

    • Mi się mleko przypalilo i mam pypcia na nodze. Co robić? Jak żyć?

      • 2 3

    • (3)

      Ja mam w d... i cisnę ulicą. Tam ciasnota, a ja sobie metr od kraweżnika, a ci co za mną muszą się dostosować do mojego tempa.

      • 3 3

      • (1)

        kretyn

        • 1 3

        • Gów.. wiesz! Nie można jechcać przy samym krawężniku, bo w sytuacji kryzysowej trzeba mieć gdzie odskoczyć na prawo. A jeśli jedziesz przy samym krawężniku to już nie masz gdzie zjechać.

          • 3 0

      • i to jest rozwiązanie zgodne z orawem

        • 4 0

  • Ciekawe, że w centrum można zrobić tunel dwukierunkowy, a pod Pachołkiem nie.

    • 0 8

  • Hucisko

    W centrum Gdańska najczęściej poruszam się pociągiem.Fajna ankieta.

    • 8 0

  • rozkład jazdy na stronie trojmiasto.pl:

    sobota, południe
    wybór "aktualnie obowiązujący rozkład" dla linii 10 i 12 - przez 3 Maja

    • 3 0

  • A przystanek na Targu Rakowym???

    Na tej pięknej wizualizacji jakoś nie widzę wcześniej istniejącego przystanku autobusowego na Targu Rakowym naprzeciwko biblioteki. Jak zaczynała sie budowa tego całego "forum coś tam" - to pojawiały się informacje, że na czas budowy najpierw przystanek został przeniesiony na Hucisko tymczasowo, potem tymczasowo na 3 Maja. Podobno włodarze itp naszego miasta propagują zintegrowane węzły przesiadkowe. Właśnie przystanek na Targu Rakowym dotąd był świetnym węzłem przesiadkowym. Po zjechaniu do centrum, przechodziło sie tunelem koło LOTu, a tam przesiadka na autobusy na Morenę (a jak wiadomo najkrótsza droga na Morenę jest przez Suchanino, a nie nowym tramwajem, który ma dużo dłuższą trasę i naokoło) oraz Suchanino. Zredukowano o połowę kursy 115, który absolutnie nie ma nic wspólnego z nowym tramwajem. O tym tęgie głowy z ztm czy zkm milczą. Naprawdę jest teraz ciężko dojechać na ul.Sobieskiego, czas dojazdu np z Chełmu czy Oruni bardzo się wydłużył.

    • 11 5

  • zarąbista inwestycja, prawie za milion zł (1)

    a te marudy ciagle hejtuja, kurka co za kraj

    • 7 1

    • kraj jest OK

      tylko trochę w nim hejterów ponad przeciętnie aktywnych

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane