• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

PKP zaoferuje usługę wynajmu aut na minuty

Krzysztof Koprowski
1 lutego 2020 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opinie (99)
Nissan Leaf (u góry) oraz BMW i3 (na dole po lewej) - te auta będzie można wypożyczyć już niebawem spod dworców kolejowych w Trójmieście w ramach nowej usługi PKP. Nissan Leaf (u góry) oraz BMW i3 (na dole po lewej) - te auta będzie można wypożyczyć już niebawem spod dworców kolejowych w Trójmieście w ramach nowej usługi PKP.

Prawdopodobnie jeszcze w bieżącym kwartale uruchomiona zostanie nowa usługa PKP Mobility, polegająca na wynajmie samochodów elektrycznych na minuty. Trójmiasto będzie pierwszą aglomeracją, w której kolejarze przetestują nowe rozwiązanie. W maju natomiast planowany jest start automatycznych wypożyczalni rowerów elektrycznych PKP na Półwyspie Helskim.



Czy jechałeś(aś) kiedyś autem elektrycznym?

O planach kolejarzy po raz pierwszy pisaliśmy w październiku ubiegłego roku. Podczas zakończonego właśnie II Kongresu Rozwoju Kolei PKP ujawniło nieco więcej szczegółów.

Najważniejsza informacja, to oficjalna zapowiedź startu usługi PKP Mobility w Trójmieście pod koniec I kwartału 2020 r. Przypuszczalnie pierwszym dworcem, gdzie zostanie uruchomiona nowa usługa, będzie Gdynia Główna. Wymalowano tam już miejsca dla kilku aut elektrycznych (kosztem chodnika dla pieszych).

Znane są ponadto modele aut w usłudze PKP Mobility - będą to samochody Nissan Leaf (testowaliśmy go w 2013 r.) oraz BMW i3 (czytaj nasz test z 2015 r.)

Easyshare dotychczas oferował wynajem jedynie hybrydowych Toyot Yaris. W ofercie nie ma samochodów elektrycznych. Easyshare dotychczas oferował wynajem jedynie hybrydowych Toyot Yaris. W ofercie nie ma samochodów elektrycznych.
Operatorem usługi od strony technicznej została firma Easyshare, świadcząca usługi carsharingu na terenie Poznania oraz Łodzi.

W Trójmieście niektórzy mogą kojarzyć firmę Easyshare za sprawą współpracy z gdyńskim MiiMove, która pozwala na korzystanie z aut obu operatorów z wykorzystaniem jednej aplikacji. To oznacza, że mając konto w systemie MiiMove wypożyczymy auto Easyshare w Poznaniu czy Łodzi, ale niestety bez możliwości zwrotu pojazdu w Trójmieście.

Ceny wynajmu wciąż jeszcze nieznane



Podczas kongresu przedstawiciele PKP nie podali nadal żadnych cen wynajmu "elektryków". Można jedynie przypuszczać, że nie będą one znacznie odbiegały od ofert innych firm carsharingu z autami na prąd. Przewiduje się również łączenie zakupu biletu na pociąg z opcją rezerwacji auta.

Punkty ładowania samochodów elektrycznych w Trójmieście



Opela Ampera-e od MiiMove to obecnie jedyna oferta współdzielonych osobowych aut elektrycznych w Trójmieście. Opela Ampera-e od MiiMove to obecnie jedyna oferta współdzielonych osobowych aut elektrycznych w Trójmieście.

Współdzielone osobowe auta elektryczne w Trójmieście



Przypomnijmy, w Trójmieście osobowe samochody elektryczne "na minuty" są obecnie w ofercie wspomnianej firmy MiiMove. Cena za minutę jazdy Oplem Ampera-e wynosi 1,19 zł (nie są naliczane dodatkowe opłaty za kilometr).

Do dyspozycji jest dziesięć aut, ale skorzystać z nich mogą jedynie użytkownicy, który wcześniej pokonali spalinowymi Oplami Astra dystans co najmniej 10 km z oceną jazdy minimum 3 (ocenę można sprawdzić w aplikacji).

Nissan Leaf oraz BMW i3 w polskim carsharingu



Nissany Leaf znajdziemy w ofercie wrocławskiej Vozilli oraz 4Mobilty w Warszawie, Siedlcach i Rzeszowie (firma świadczy też usługi w Trójmieście, ale w oparciu o spalinowe Audi A3):
  • Vozilla cenę przejazdu uzależnia wyłącznie od miejsca zakończenia najmu, zaś minuta przejazdu kosztuje od 1,10 do 1,30 zł,
  • Opłaty w 4Mobility za "elektryka" wynoszą: 0,67 zł za minutę jazdy oraz 0,80 zł za każdy kilometr, a więc identycznie jak spalinowe Audi A3 w Trójmieście.

BMW i3 wypożyczymy natomiast w ramach usług Innogy Go w Warszawie. Cena za minutę podróży to 1,19 zł (bez dodatkowych kosztów za kilometry).

Traficar testował Renault ZOE w Trójmieście w 2018 r. Ostatecznie nie zdecydował się jednak na wprowadzenie takich aut osobowych do oferty. Traficar testował Renault ZOE w Trójmieście w 2018 r. Ostatecznie nie zdecydował się jednak na wprowadzenie takich aut osobowych do oferty.

Testy Renault ZOE oraz dostawcze Kangoo na prąd



Warto odnotować, że w Trójmieście elektryczne auta testowała również firma Traficar w 2018 r. Dziewięć Renault Zoe można było wynająć na identycznej zasadzie, jak auta spalinowe, czyli zgodnie z ówczesnym cennikiem: 50 gr za minutę jazdy i 80 gr za kilometr. Ostatecznie jednak Traficar nie wprowadził żadnych "elektryków" osobowych na stałe do oferty w naszym regionie.

Obecnie w ofercie tego operatora carsharingu w Trójmieście znajdziemy jedynie trzy elektryczne auta dostawcze Renault Kangoo Van ZE. Wypożyczymy je spod parkingu przy sklepie Ikea, zaś opłaty naliczane są za każdy kilometr (1,70 zł) plus opłata startowa (2,99 zł).

Co ważne, w ramach przyjętej tzw. ustawy o rozwoju elektromobilności, dopuszczono jazdę autami elektrycznymi po buspasach w całym kraju, niezależnie od liczby osób w samochodzie.

Rowery elektryczne od PKP będą wprowadzone testowo w Helu i Władysławowie. Rowery elektryczne od PKP będą wprowadzone testowo w Helu i Władysławowie.

Rowery elektryczne na minuty na Półwyspie Helskim



Podczas Kongresu Rozwoju Kolei zapowiedziano także zamiar startu z usługą wypożyczeń rowerów elektrycznych. Już podczas najbliższej "majówki" planuje się wprowadzić zautomatyzowane wypożyczalnie w naszym regionie na stacjach Hel oraz Władysławowo. Partnerem technicznym będzie firma Tryb Eco.

Podobnie jak w przypadku aut, kolejarze nie ujawnili jeszcze cennika usług tego pilotażu.

Z prądem czy pod prąd? Zalety i wady rowerów elektrycznych



Prezentacja Nissan Leaf - materiał archiwalny z 2013 r.

Prezentacja BMW i3 - materiał archiwalny z 2015 r.



Miejsca

Opinie (99) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (9)

    Pod rządami PiS każda fanaberia w spółkach skarbu państwa jest możliwa. Nie ważne czy ma sens, nie ważne ile kosztuje i ile na tym straci, nie ważne czy rodzi konflikt interesów. Ważne że można obsadzić jakieś stanowisko, a później wypłacić odprawę.

    • 50 25

    • PKP należy kompletnie sprywatyzować, najlepiej przez branżowego inwestora z zachodu. (1)

      Oczywiście nie dojdzie do tego, bo wówczas inwestor wymagałby kompetentnych ludzi na stanowiskach decyzyjnych.

      A w tej kwestii w PKP nic się nie zmieniło od kilkudziesięciu lat :)

      • 9 9

      • Jasne

        LOT też trzeba było sprywatyzować co? Najlepiej jak by wszystko przejeli Niemcy?

        • 5 5

    • Pod rządami PO (3)

      kwitło Amber Gold. Wymieniać dalej?

      • 9 9

      • Amber gold (2)

        Przy aferze getback to pikuś mój drogi...

        • 2 2

        • No i obie afery

          Platformy Okupacyjnej. Nic chwalebnego.

          • 2 3

        • ooo, widzę było sie licytuje który złodziej lepszy, jego czy kogos...buahahhahahahah, co za pustaki

          • 0 1

    • Czyli co?

      Każdy może rozkręcić biznes żeby zarobić ale jeżeli to robi państwo pod rządami pis to już ble, niedobre, głupie itd.

      • 3 2

    • pod rządami Dulkiewicz w Gdańsku we3szło Mevo, podejrzewam, że kasa z miasta też poszła do śmieci, teraz będą jakieś sądy o odszkodowanie, które będą trwały latami. Sfrustrowany jesteś życiem? jak piszesz, to pisz o wtkich, a nie o PIS tylko...

      • 4 3

    • Pod rządami PO oczywiście było wszystko cacy.Nabijali swoje kabzy w myśl zasady: PO nas choćby POtop /patrz wypowiedz Neumana/.

      • 5 5

  • (6)

    państwowa spółka kolejowa zamiast rozwijać i ulepszać sieć połączeń, czynić ją bardziej dostępną i tańszą oraz lepszą jakościowo - dokonuje transferu pieniędzy do zachodnich koncernów motoryzacyjnych
    genialne
    PiS prawdziwi patrioci
    i fachowcy rzecz jasna

    • 71 16

    • Takiego transferu już dokonała Platforma Okupacyjna (5)

      Dzika "prywatyzacja" w wykonaniu balcerowicza, lewandowskiego , tuska metodą na bankructwo, wytransferowała wszystko co się dało. Teraz pozostaje tylko odbudowa kraju. Tym bardziej trudna, że uwłaszczone lewactwo i ich partnerzy z państw "starej unii" przeszkadzają w tym jak mogą przy POmocy targowiczan osadzonych w Brukseli i totalnej beznadziei , która sama nazywa się "opozycją"

      • 9 13

      • (3)

        Poszli nawet krok dalej w swoim chamstwie, podłości, że nie doprowadzali do bankructwa, jak zakłady celulozy w Kwidzynie i najnowocześniejszy zakład w Europie, opendzlowali za 1/3 wartości.

        • 8 4

        • (2)

          A tymczasem za te wszystkie wyimaginowane przez pisowski elektorat oszustwa, prokuratorskie zarzuty maja tylko ludzie z PiS.

          • 6 4

          • Tych"uczciwych" z PO, nawet z Ukrainy wynoszą na kopach.

            • 4 4

          • Wolne sądy wg. Nojmana

            • 1 3

      • odbudowa ?

        A co oni budują mógłbyś mi powiedzieć ? Bo ja odczuwam że owszem... ale budują nienawiść oraz preferują rozdawnictwo (czytaj -kupowanie głosów za nasze pieniądze)

        • 1 1

  • Wszystko fajnie, ale ta instytucja jest zbyt szemrana bym uwierzył w dobre intencje.

    Kolejny zbędny drenaż środków publicznych do rąk prywatnych. Ciekawe ile zyskają pośrednicy.

    Z jakiej racji państwowe przedsiębiorstwo, które ma być odpowiedzialne za transport kolejowy wchodzi w relacje biznesowe z przedsiębiorstwem prywatnym z zupełnie innej branży?

    Inna sprawa gdyby PKP było przedsiębiorstwem prywatny, wtedy niech robią co chcą.

    • 38 8

  • Kolejarze !

    Idea dobra, ale z małą modyfikacją. Nie na minuty , lecz na kilometry . Ci minuciarze to największe zagrożenie na drogach. Pędzą na złamanie karku.

    • 44 1

  • Opinia wyróżniona

    (13)

    Elektryki w carsharingu to nie jest dobre rozwiązanie. Za mały zasięg, wystarczy kilku użytkowników i auto jest już wyłączone z obiegu na pół dnia aż jakiś serwisant ponownie naładuje (co oczywiście też trwa). Mimo wszystko lepsze są auta spalinowe lub hybrydowe, które klienci sami mogą zatankować.

    • 40 5

    • Dlatego mało która firma carsharingowa je oferuje. (3)

      • 5 0

      • (2)

        w niemczech juz wiekszosc jest elekrtycznych i to duzo taniej niz spalinowki wiec nie sadze zeby sie nie oplacala a za to ze podepniesz auto do ladowarki dostajesz darmowe minuty.... wiec pogooglujcie zanim zaczniecie stwierdzac glupoty

        • 4 6

        • Wiatraki w Niemczech (1)

          też się opłacały rolnikom, póki rząd do tego im dopłacał. A teraz weszła ustawa odległościowa o zakazie stawiania turbin w promieniu 1km od domostw. Ciekawe dlaczego? Hihihi

          • 10 3

          • Mielismy w zeszlym roku przyklad z rowerami Mevo

            Tak sie swietnie elektryki sprawdzily u nas.

            • 5 0

    • (1)

      Do miast to najlepsze są hybrydowe auta. Mam prywatnie aurisa z tym napędem i się dobrze sprawdza. Najważniejsze, że jest mało awaryjny, niedużo pali i nie marnuje pół dnia na stanie przy ładowarce.

      • 8 0

      • Mam prywatnie Yarisa 1,4 D

        pali od 3,5 do 4,6 l/100km. Jest bezawaryjny, spełnia normę E5, i jak go będę sprzedawał, to na pewno znajdę nabywcę, bo po 10 latach wymiana baterii będzie w hybrydzie kosztowała wiecej niż bolid.

        • 4 2

    • Pkp to zawsze ujemne IQ, począwszy od tworzenia siatki połączeń

      • 4 2

    • (4)

      Ok, na przykładzie raczej tańszego auta elektrycznego.

      Opel-Corsa-e - zasięg 290 km

      Średnia prędkość jazdy w Gdańsku (za artykułem z Motofakty.pl) - 44.8 km/h

      To nam daje 6,47 godziny jazdy, załóżmy 6h zeby wziac pod uwagę stan akumulatora i warunki na drodze.

      Teraz mamy dwie opcje ładowania:

      Charge Time (0->290 km)7h45m
      Charge Speed38 km/h

      Fastcharge Time (29->232 km)28 min
      Fastcharge Speed430 km/h

      Tak więc co ok 6 h samochód musiały być ładowany przez 30 minut, co ze zdjęciem go z drogi zajmowałoby łącznie godzinę.

      Podsumowując, uważam że auta elektryczne na spokojnie się bronią, I warto podkreślić, że corsa-e nie jest samochodem elektrycznym z górnej półki.

      • 0 1

      • zastanawia mnie trwałość baterii , (1)

        jej pojemność po kilku latach eksploatacji i efektywnośc w niskich temperaturach. Podobno może spaść do 20% początkowego stanu.

        • 1 1

        • Nie do 20%, a o 20%...

          • 1 2

      • przestan bzdury pisać

        ile jest szybkich ładowarek?
        tyle w temacie...

        • 1 0

      • Średnia prędkość w mieście nie będzie większa, niż 30 km/h, a raczej bliżej 25 km/h. Szczególnie, że car sharing jest wykorzystywany bardziej w centrach, niż na obrzeżach i obwodnicach.

        • 0 0

    • karolina, nie troluj

      Gdynia 11 ładowarek
      Sopot 6 ładowarek
      Gdańsk 17 ładowarek

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    niewiedza ludzi...... (16)

    Jestem posiadaczem auta elektrycznego od pół roku i niestety po bus pasie jadę bardzo rzadko,ponieważ stwierdzam taki fakt,że ludzie nie mają wiedzy na ten temat :albo trąbią albo też zajeżdżają drogę lub tez zdarza się często,że stare gruchoty skracają sobie drogę myśląc skoro inni mogą to i ja.... Poza tym jest bardzo mało dostępnych stacji ładowania w Gdyni w porównaniu do Gdańska. Mały Sopot mniej więcej ma tyle co Gdynia-niby taka nowoczesna,wsytd! Do tego można dodać takie moje skromne spostrzeżenie,że stanowiska wyznaczone dla aut elektrycznych często zajęte są przez auta z silnikiem benzynowym itp....

    • 62 6

    • nie wymagaj od kur latania jak sokół

      • 15 4

    • Nic nie poradzisz na Janusza

      W passerati tdi

      • 19 2

    • Czemu kłamiesz trollu? (1)

      Każdy elektryk ma teraz prawo jeździć na zielonych tablicach. To wszystko wyjaśnia.

      • 4 22

      • Uspokój się, przeczytaj jeszcze raz, pomyśl... Podpowiem - prawo, to nie obowiązek, a rejestrując samochód pół roku temu nie było nawet możliwości otrzymania zielonych blach.

        • 2 0

    • Jakie stanowiska dla aut elektrycznych ? :))) (2)

      .

      • 0 19

      • niewiedza..... (1)

        stanowiska do ładowania tych samochodów,można robić zdjęcia ,

        • 2 0

        • Jest mi niezmiernie przykro że prywatne firmy nie widza w budowaniu stacji ładowania intresu.

          • 1 0

    • bo u nas po buspasie jadą dosłownie wszyscy. Taxi, Uber i wszyscy jak popadnie. Niedługo zabraknie miejsca dla autobusów.

      • 8 4

    • To jak takas mądra , to po co kupowałaś ten badziew (3)

      2 razy droższy od spalinowego, ktorego bilans eco jest duzo gorszy w porownaniu do pojazdu z napędem tradycyjnym.

      • 13 16

      • (2)

        Tradycyjnym, tzn z koniami i innymi zwierzetami?

        • 3 3

        • karoliną.

          • 1 1

        • KArolina

          do dyszla !!!!

          • 1 0

    • Wypad taxi

      • 0 0

    • karolina troluje

      Gdynia ma 11 ładowarek. Sopot ma 6 ładowarek, a Gdańsk 17 ładowarek

      • 2 0

    • Ale wiocha

      • 0 1

    • Nie po...kichaj się

      • 0 0

  • Nissan Leaf i BMW i3 ? Tylko 2 samochody w ofercie? (1)

    Fajnie, tak nie za bogato :) Ale to PKP w końcu

    • 11 9

    • Mimo, ze to walek to i tak nie spodziewałbym sie Tesli w ich zasobach.

      • 2 0

  • PKP - Kiedy lokomotywy elektryczne na minuty? (2)

    • 33 4

    • (1)

      Wynajmę sobie żółtka EN 57

      • 8 0

      • "Kibel" wiecznie żywy...

        • 1 0

  • Trujące elektryki znowu na świeczniku (9)

    To teraz poprosimy o dane żywotności baterii, co się z nimi stanie po okresie eksploatacji, gdzie będą składowane, utylizowane i w jakim stopniu przetworzone. Do tego dane na temat sprawności ładowania (zarówno dołączonych ładowarek, jak i danych ogniw). Trzeba mieć na uwadze że przy ładowaniu elektryków ok 30% energii jest tracona jako ciepło wytworzone w ogniwach- marnotrastwo prądu który i tak jest z węgla. Do tego weźmy pod uwagę serwis oraz utylizacje samych elektryków- tony dodatkowego plastiku oraz izolacji dostanie się do środowiska. Metalowy złom z diesli samoistnie ulega rozkładowi w kilkaset lat, natomiast większość komponentów aut na prąd zapewne będzie świadkami końca świata. Nie zapomnijmy też dodatkowo o usprawnionej technologii ustawienia na samo zniszczenie- w elektrych znacznie łatwiej jest inżynierom oraz księgowym "wyliczać" komponenty na określoną ilość kilometrów. "Ten kontroler musi sie posypać po 80 000km żeby serwis się zwrócił"- praktycznie każda część jest rozpisana na swoją " żywotność" nie dlatego że nie byłaby w stanie wytrzymać dłużej, ale po to by po zakupie auta wytworzył się "cichy abonament" opłacany dla producenta i sieci serwisowej. Każda taka wymiana to dodatkowe śmieci do utylizacji. Pozdrawiam eko-mędrków dla których liczy się tylko "brak dymku z rury", a " dymku" wychodzi 10x razy więcej, ale w innych częściach świata np. Przy produkcji magnesów neodymowych używanych w silnikach elektrycznych, dodatkowych kg aluminium otrzymywanych z rudy boksytu, czy właśnie przy utylizacji która prawdopodobnie będzie polegała na paleniu ogniw i plastików w chińskich spalarniach gdzie nikogo to już nie będzie obchodziło.

    • 43 13

    • o, kolega z Rosji już nadaje :) (6)

      wiem, że spadek sprzedaży ropy was zaboli

      • 2 8

      • Pyta o dane

        Co w tym złego?

        • 3 1

      • Powiedz co z tego co napisałem nie jest prawdą. (4)

        Zresztą załóżmy że jestem ruskim trollem- już widzę jak moja opinia na mikro-portaliku jakim jest trojmiasto, zmienia trendy gospodarcze na światowej szachownicy xD Już pomijam że cały, światowy transport samochodowy to ułamek procenta światowego zużycia ropy w porównaniu z transportem morskim i przemysłem. Ochłoń trochę foliarzu.

        • 6 1

        • Bzdury piszesz, bo cały czas koncerny (1)

          samochodowe ulepszają "elektryki", również pod kątem recyklingu.

          Myślisz koleś, że postęp technologiczny dotyczy tylko np. smartfonów ? Innych urządzeń nie ?

          Zatem zaktualizuj swoją wiedzę, w dziedzinie aut elektrycznych i recyklingu.

          • 0 2

          • koncerny samochodowe ulepszają "elektryki", również pod kątem recyklingu.

            W jaki sposób, proszę o konkretny przykład. Jakie nowe technologie powodują że elektryki są mniej szkodliwe niż 5 lat temu? Na prawdę, daj jakiś namiar, tytuł pracy naukowej, artykuł, cokolwiek.

            • 2 0

        • 30% strat w ogniwach (1)

          A w rzeczywistości kilka %, przynajmniej w obecnych ogniwach (LiIon i podobne). Tyle co piszesz może być w akumulatorach kwasowych, dziś już nie używanych w elektrykach.

          • 0 2

          • To zależy od sposobu ładowania

            30 % strat jest przy szybkim ładowaniu wysokim prądem gdzie sprawność drastycznie spada- jest to nie do uniknięcia w przypadku gdy ładowanie ma trwać krócej niż 2 godziny.

            • 2 0

    • P.S. zapewne koleś twoją przestarzała (1)

      wiedzą koncerny samochodowe strasznie się przejmą ? I przestaną produkować samochody elektryczne ?

      Bo to one produkują "elektryki", a nie jacyś ekolodzy.

      I oczywiście napisałeś to tak głupio, jakby "spaliniaki" po zużyciu odpadami (łącznie z tworzywami sztucznymi) nie były?

      • 0 2

      • Diesle też, ale w mniejszym stopniu i mniej niebezpiecznymi

        Polecam google scholar- jest wiele prac naukowych na ten temat.

        • 0 0

  • w Gdyni nie pomalowano kosztem chodnika, ale kosztem miejsc parkingowych (2)

    podobno macie redakcję w Gdyni... wystarczy się przejść

    • 19 1

    • (1)

      Weź to napisz jeszcze raz po Polsku.

      • 2 12

      • Teee... Redakcja skup się na rzetelnej informacji a nie na pyskówkach.

        Na początek przejdź się pod dworzec.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ogłoszenia polecane

Wydarzenia

Baltic Moto Show 2022

zlot, pokaz

Street Meeting Poland 2022

zlot

Freestyle Heroes Gdańsk 2022

pokaz

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane