- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (53 opinie)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (297 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (112 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (200 opinii)
- 5 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (113 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
PKP zaoferuje usługę wynajmu aut na minuty
Prawdopodobnie jeszcze w bieżącym kwartale uruchomiona zostanie nowa usługa PKP Mobility, polegająca na wynajmie samochodów elektrycznych na minuty. Trójmiasto będzie pierwszą aglomeracją, w której kolejarze przetestują nowe rozwiązanie. W maju natomiast planowany jest start automatycznych wypożyczalni rowerów elektrycznych PKP na Półwyspie Helskim.
Najważniejsza informacja, to oficjalna zapowiedź startu usługi PKP Mobility w Trójmieście pod koniec I kwartału 2020 r. Przypuszczalnie pierwszym dworcem, gdzie zostanie uruchomiona nowa usługa, będzie Gdynia Główna. Wymalowano tam już miejsca dla kilku aut elektrycznych (kosztem chodnika dla pieszych).
Znane są ponadto modele aut w usłudze PKP Mobility - będą to samochody Nissan Leaf (testowaliśmy go w 2013 r.) oraz BMW i3 (czytaj nasz test z 2015 r.)
Operatorem usługi od strony technicznej została firma Easyshare, świadcząca usługi carsharingu na terenie Poznania oraz Łodzi.
W Trójmieście niektórzy mogą kojarzyć firmę Easyshare za sprawą współpracy z gdyńskim MiiMove, która pozwala na korzystanie z aut obu operatorów z wykorzystaniem jednej aplikacji. To oznacza, że mając konto w systemie MiiMove wypożyczymy auto Easyshare w Poznaniu czy Łodzi, ale niestety bez możliwości zwrotu pojazdu w Trójmieście.
Ceny wynajmu wciąż jeszcze nieznane
Podczas kongresu przedstawiciele PKP nie podali nadal żadnych cen wynajmu "elektryków". Można jedynie przypuszczać, że nie będą one znacznie odbiegały od ofert innych firm carsharingu z autami na prąd. Przewiduje się również łączenie zakupu biletu na pociąg z opcją rezerwacji auta.
Punkty ładowania samochodów elektrycznych w Trójmieście
Współdzielone osobowe auta elektryczne w Trójmieście
Przypomnijmy, w Trójmieście osobowe samochody elektryczne "na minuty" są obecnie w ofercie wspomnianej firmy MiiMove. Cena za minutę jazdy Oplem Ampera-e wynosi 1,19 zł (nie są naliczane dodatkowe opłaty za kilometr).
Do dyspozycji jest dziesięć aut, ale skorzystać z nich mogą jedynie użytkownicy, który wcześniej pokonali spalinowymi Oplami Astra dystans co najmniej 10 km z oceną jazdy minimum 3 (ocenę można sprawdzić w aplikacji).
Nissan Leaf oraz BMW i3 w polskim carsharingu
Nissany Leaf znajdziemy w ofercie wrocławskiej Vozilli oraz 4Mobilty w Warszawie, Siedlcach i Rzeszowie (firma świadczy też usługi w Trójmieście, ale w oparciu o spalinowe Audi A3):
- Vozilla cenę przejazdu uzależnia wyłącznie od miejsca zakończenia najmu, zaś minuta przejazdu kosztuje od 1,10 do 1,30 zł,
- Opłaty w 4Mobility za "elektryka" wynoszą: 0,67 zł za minutę jazdy oraz 0,80 zł za każdy kilometr, a więc identycznie jak spalinowe Audi A3 w Trójmieście.
BMW i3 wypożyczymy natomiast w ramach usług Innogy Go w Warszawie. Cena za minutę podróży to 1,19 zł (bez dodatkowych kosztów za kilometry).
Testy Renault ZOE oraz dostawcze Kangoo na prąd
Warto odnotować, że w Trójmieście elektryczne auta testowała również firma Traficar w 2018 r. Dziewięć Renault Zoe można było wynająć na identycznej zasadzie, jak auta spalinowe, czyli zgodnie z ówczesnym cennikiem: 50 gr za minutę jazdy i 80 gr za kilometr. Ostatecznie jednak Traficar nie wprowadził żadnych "elektryków" osobowych na stałe do oferty w naszym regionie.
Obecnie w ofercie tego operatora carsharingu w Trójmieście znajdziemy jedynie trzy elektryczne auta dostawcze Renault Kangoo Van ZE. Wypożyczymy je spod parkingu przy sklepie Ikea, zaś opłaty naliczane są za każdy kilometr (1,70 zł) plus opłata startowa (2,99 zł).
Co ważne, w ramach przyjętej tzw. ustawy o rozwoju elektromobilności, dopuszczono jazdę autami elektrycznymi po buspasach w całym kraju, niezależnie od liczby osób w samochodzie.
Rowery elektryczne na minuty na Półwyspie Helskim
Podczas Kongresu Rozwoju Kolei zapowiedziano także zamiar startu z usługą wypożyczeń rowerów elektrycznych. Już podczas najbliższej "majówki" planuje się wprowadzić zautomatyzowane wypożyczalnie w naszym regionie na stacjach Hel oraz Władysławowo. Partnerem technicznym będzie firma Tryb Eco.
Podobnie jak w przypadku aut, kolejarze nie ujawnili jeszcze cennika usług tego pilotażu.
Z prądem czy pod prąd? Zalety i wady rowerów elektrycznych
Prezentacja Nissan Leaf - materiał archiwalny z 2013 r.
Prezentacja BMW i3 - materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (99) 3 zablokowane
-
2020-02-03 09:42
To jak to z tym Mevo było?
- 0 0
-
2020-02-03 16:26
(1)
Jakoś jak przyjeżdżam pociągiem to Trójmiasta to wolę sobie zamówić Opti Taxi aby bez problemów dojechać tam gdzie chce. Rzadko tu jestem i jazda samemu to by była tylko męczarnia
- 0 0
-
2020-02-05 20:21
Marcin? Wiedziałem, że się nie powstrzymasz.
Ale masz rację, jazda z tobą albo za tobą to męczarnia.
- 0 0
-
2020-02-04 10:19
PKP będzie wynajmować samochody (powinni wozoić kilka na końcu dalekobieżnych składów, które utkną w polu, żeby nie czekać godzinami aż pociąg ruszy, tylko wsiąść w auto i zostawić za sobą ten nieszczęsny pociąg) a Poczta Polska wchodzi w turystykę (będzie można zamówić wycieczkę w poszukiwaniu zaginionej przesyłki). Prawdziwie XXI wiek.
- 0 0
-
2020-02-05 10:50
Podobno następnym krokiem...
...ma być sprzedaż przez PKP hot-dogów na dworcach.
Czy PKP nie mogłoby raczej przetestować dostarczania dobrej usługi transportu kolejowego?- 1 0
-
2020-02-05 12:36
Hasło reklamowe już jest
Pożycz BWM i pojezdzij w kolko czekajac na nasz pociag!
- 0 0
-
2020-02-05 15:08
A czy PKP
nie powinno najpierw dołożyć wszelkich starań by zaoferować czyste i punktualne pociągi? Czy to nie jest podstawowa rola publicznego przewoźnika? Najpierw się jedną usługę nauczcie świadczyć na europejskim poziomie, zamiast brać się za kolejne, o których nie macie pojęcia.
- 1 0
-
2020-02-18 20:41
Trochę dokładności
Gdzie można znaleźć samochody elektryczne? W Vozilli we Wrocławiu? Od kilku miesięcy już nie. I dobrze, że PKP nie wchodzi w ten projekt z własną czyli nasza kasą. Że względu na ogromne koszty (i3 kosztuje 180 tys. tj. 3 razy więcej niż Yaris), brak infrastruktury, wysokie koszty ubezpieczenia ten biznes nie ma sensu. Stąd porażka Vozilli. Owszem Innogy czyPGE (4 mobility) mogą sobie na to pozwolić. Oni śpią na kasie. I nawet nie udają, że chcą zarabiać. Bardziej chodzi o wizerunek czyli robienie z ludzi tym czym już są czyli durni. Ci durnie mają i uwierzą, że to czyste ekologicznie firmy.
- 0 0
-
2020-07-10 15:40
Miało być i nie ma?
I co z ta nowa usługa?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.