- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (58 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (65 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (256 opinii)
- 5 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
Pandemia wyhamowała import używanych aut. Spadek o 20 proc.
Pandemia sprawiła, że w 2020 roku Polacy sprowadzili z zagranicy o 20 proc. mniej aut niż rok wcześniej. Natomiast średnia cena transportu pojazdu spadła o 3 proc. Przyjrzeliśmy się raportowi sporządzonemu przez serwis Clicktrans.
Z przedstawionych danych w raporcie wynika, że w 2020 r. do naszego kraju sprowadzono 761 197 aut osobowych. W roku 2019 tych pojazdów było 947 185.
Najpopularniejszy kierunek importu to...
Skąd najczęściej Polacy sprowadzają auta? Odpowiedź jest oczywista - od naszych zachodnich sąsiadów. Niemcy zawsze przodowali w tych statystykach, a w 2020 r. ta przewaga nad innymi krajami jeszcze się powiększyła. W zeszłym roku co drugie auto sprowadzone do Polski pochodziło z Niemiec - aż 57 proc. aut importowano właśnie z tego kraju. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajęła Francja (9,5 proc. aut), a trzecie Holandia (6,9 proc.).
- Rosnący udział Niemiec w sprowadzaniu aut nie zaskakuje. W czasie pandemii transport międzynarodowy samochodów dalej funkcjonował, jednak obostrzenia na granicach niekiedy wydłużały realizację transportu. Bliskość Niemiec dawała większą pewność, że transport będzie przeprowadzony szybko i sprawnie. Ponadto Niemcy to jeden z najtańszych kierunków, jeśli chodzi o import samochodów - wyjaśnia Michał Brzeziński z Clicktrans.
Czytaj także: Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z USA?
Ile kosztował transport auta z zagranicy?
Import auta z zagranicy do Polski kosztował w 2020 r. średnio 1378 zł. To taniej o 3 proc. w porównaniu do 2019 r., gdzie średni koszt wyniósł 1414 zł.
Z grona najpopularniejszych kierunków najtańsze było sprowadzenie auta z Czech (982 zł), a najdroższe z Hiszpanii (3017 zł). Transport pojazdu na najpopularniejszej trasie, czyli z Niemiec do Polski, kosztował średnio 1193 zł. To po Czechach najtańszy kierunek sprowadzenia auta.
Największy spadek cen nastąpił na trasach: Czechy - Polska (średnio mniej o 162 zł) oraz Szwajcaria - Polska (mniej aż o 455 zł). Z kolei największy wzrost odnotowano na trasach: Włochy - Polska (więcej o 134 zł), Austria - Polska (+107 zł) i Francja - Polska (+69 zł).
Dokąd sprowadzamy?
Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że żadne z polskich miast nie ma znaczącego udziału w imporcie aut. W TOP 8 znajdują się duże, wojewódzkie miasta, jednak udział w transporcie jest mocno rozproszony. Najpopularniejsze miasta, zaprezentowane na wykresie, stanowią ledwie 17 proc. udziału w zleceniach transportowych aut do Polski. Najwięcej aut Polacy sprowadzali do Warszawy (3,6 proc.). Do Gdańska importowano 1,3 proc. spośród wszystkich sprowadzonych pojazdów.
Najczęściej sprowadzane marki aut
Audi jest najczęściej sprowadzaną marką z Holandii i ze Szwecji. Za to BMW jest numerem jeden na trasach z Niemiec, Belgii oraz Wielkiej Brytanii. Niezmiennie Polacy sprowadzają z Francji i Włoch marki pochodzące z tych krajów. Z Francji decydujemy się głównie na Renault, a z Włoch ściągamy Fiaty.
Wśród najczęściej sprowadzanych marek do Polski (Audi i BMW) trwa zacięta walka. Tym razem z niewielką różnicą bardziej popularne okazało się Audi. W roku 2019 to BMW było na samym szczycie.
Opinie (75) 1 zablokowana
-
2021-03-02 16:38
Kupiłem sobie takiego starego rzęcha z 2010 roku, z uderzonym tyłem(już naprawiony) (4)
Nazywa się Porsche Panamera i ma aż 4,8L pojemności :-))
- 10 4
-
2021-03-02 17:36
No i czym tu się chwalić.?...... (2)
- 6 3
-
2021-03-02 20:49
(1)
Głupotą się chwali.
- 3 2
-
2021-03-02 21:56
Ty dodatkowo zawiścią. Na marginesie, po raz pierwszy słyszę, żeby kupujący samochód był głupi. Cóż, taki Polak z ciebie wyłazi.
- 2 2
-
2021-03-03 01:34
i chcesz żeby zrobić ci zdjęcie czy co?
- 2 1
-
2021-03-02 17:45
tak tak , najwiecej sie sprowadza bryk typu kaudi i bolid Młodego wieśniaka hue hue..
- 7 2
-
2021-03-02 19:02
To straszne, dramat!
co teraz pocznie Mnietek z Kazkiem z szopy nieopodal giełdy bo już złomów nie odpicują i nie wcisną naiwniaczkom. Dramat ;)
- 7 3
-
2021-03-02 19:03
Były lata, że ściągano składaki (2)
Rozbierane przed granicą. Wjazd na lawecie i ponowne skręcanie.
- 8 0
-
2021-03-02 19:19
Połowa była nie poskręcana do kupy bo czas to piniondz dla Januszowego handlarzyny - nawet nie wiecie jak fajnie było potem w róznych serwisach jak sie takie barachło kupiło..
- 4 4
-
2021-03-02 21:59
Tak, Zenek skręcał w szopie po pijaku. Efekty były niesamowite - profeska jak i dzisiaj się zdarza ;)
- 1 0
-
2021-03-02 20:02
Jakiś używany autobus od czasu do czasu można... Jak jest zadbany.
- 1 4
-
2021-03-02 21:14
Citreon c5 kombi 2009r (1)
Czy te auta mogą być tak zajezdzone jak święta 3- MB, Audi, BMW? Czy jeszcze trochę podjeżdża w pl ?
- 2 2
-
2021-03-03 12:31
C5 dobre auto, ale mimo wszystko szukałbym ze zwykłym zawieszeniem - mniejsze koszty eksploatacji
- 4 0
-
2021-03-02 23:30
Zastanawia brak japonskich aut,
Czyzby nie opłacałoby się?
- 6 0
-
2021-03-03 07:34
Nikt nie chce tego zlomu
Jw
- 2 1
-
2021-03-03 08:22
gdyby nie akcyza niebyloby hamulca
gdybysmy byli w grupie euro - sprowadzanie byloby niszowe
- 2 1
-
2021-03-03 11:10
Euro na poziomie 4.50 robivswoje
Jak ściągałem ostatnie auto którym jeżdżę 5 lat temu euro bylo 4.30 ale tam zarabiałem. Wcześniejsze bylo z polskich zarobków jednak euro bylo ok 4.00 na aucie za 10 tys euro różnica jest 5 tys zl obecnie...
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.