- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (58 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (65 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (256 opinii)
- 5 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
Pandemia wyhamowała import używanych aut. Spadek o 20 proc.
Pandemia sprawiła, że w 2020 roku Polacy sprowadzili z zagranicy o 20 proc. mniej aut niż rok wcześniej. Natomiast średnia cena transportu pojazdu spadła o 3 proc. Przyjrzeliśmy się raportowi sporządzonemu przez serwis Clicktrans.
Z przedstawionych danych w raporcie wynika, że w 2020 r. do naszego kraju sprowadzono 761 197 aut osobowych. W roku 2019 tych pojazdów było 947 185.
Najpopularniejszy kierunek importu to...
Skąd najczęściej Polacy sprowadzają auta? Odpowiedź jest oczywista - od naszych zachodnich sąsiadów. Niemcy zawsze przodowali w tych statystykach, a w 2020 r. ta przewaga nad innymi krajami jeszcze się powiększyła. W zeszłym roku co drugie auto sprowadzone do Polski pochodziło z Niemiec - aż 57 proc. aut importowano właśnie z tego kraju. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajęła Francja (9,5 proc. aut), a trzecie Holandia (6,9 proc.).
- Rosnący udział Niemiec w sprowadzaniu aut nie zaskakuje. W czasie pandemii transport międzynarodowy samochodów dalej funkcjonował, jednak obostrzenia na granicach niekiedy wydłużały realizację transportu. Bliskość Niemiec dawała większą pewność, że transport będzie przeprowadzony szybko i sprawnie. Ponadto Niemcy to jeden z najtańszych kierunków, jeśli chodzi o import samochodów - wyjaśnia Michał Brzeziński z Clicktrans.
Czytaj także: Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z USA?
Ile kosztował transport auta z zagranicy?
Import auta z zagranicy do Polski kosztował w 2020 r. średnio 1378 zł. To taniej o 3 proc. w porównaniu do 2019 r., gdzie średni koszt wyniósł 1414 zł.
Z grona najpopularniejszych kierunków najtańsze było sprowadzenie auta z Czech (982 zł), a najdroższe z Hiszpanii (3017 zł). Transport pojazdu na najpopularniejszej trasie, czyli z Niemiec do Polski, kosztował średnio 1193 zł. To po Czechach najtańszy kierunek sprowadzenia auta.
Największy spadek cen nastąpił na trasach: Czechy - Polska (średnio mniej o 162 zł) oraz Szwajcaria - Polska (mniej aż o 455 zł). Z kolei największy wzrost odnotowano na trasach: Włochy - Polska (więcej o 134 zł), Austria - Polska (+107 zł) i Francja - Polska (+69 zł).
Dokąd sprowadzamy?
Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że żadne z polskich miast nie ma znaczącego udziału w imporcie aut. W TOP 8 znajdują się duże, wojewódzkie miasta, jednak udział w transporcie jest mocno rozproszony. Najpopularniejsze miasta, zaprezentowane na wykresie, stanowią ledwie 17 proc. udziału w zleceniach transportowych aut do Polski. Najwięcej aut Polacy sprowadzali do Warszawy (3,6 proc.). Do Gdańska importowano 1,3 proc. spośród wszystkich sprowadzonych pojazdów.
Najczęściej sprowadzane marki aut
Audi jest najczęściej sprowadzaną marką z Holandii i ze Szwecji. Za to BMW jest numerem jeden na trasach z Niemiec, Belgii oraz Wielkiej Brytanii. Niezmiennie Polacy sprowadzają z Francji i Włoch marki pochodzące z tych krajów. Z Francji decydujemy się głównie na Renault, a z Włoch ściągamy Fiaty.
Wśród najczęściej sprowadzanych marek do Polski (Audi i BMW) trwa zacięta walka. Tym razem z niewielką różnicą bardziej popularne okazało się Audi. W roku 2019 to BMW było na samym szczycie.
Opinie (75) 1 zablokowana
-
2021-03-03 12:26
A jak jest ze sprzedażą nowych? Może to normalna tendencja w niepewnych czasach.
- 3 0
-
2021-03-04 10:27
w jaki sposób obliczają średni koszt transportu? Nabywca wpisuje taki koszt do formularza przywozowego?
a urząd oblicza średnią?
- 1 0
-
2021-03-04 10:31
dlaczego angliki są znacznie tańsze od prawojezdnych? (1)
przecież koszty produkcji i ceny sprzedaży nowych są podobne...
- 1 0
-
2021-03-04 11:42
Mniejszy popyt
Jak jest mniej chętnych lub mniejszy rynek zbytu, to i ceny należy obniżyć.
- 0 0
-
2021-03-04 14:12
W ogóle to jest coś co powinno być zakazane (2)
Sprowadza się stare trupy, tylko po to żeby imponować sąsiadom.
Widzę tych wszystkich osłów co to wolą dziesięcioletnią klasę premium (to nic że zajeżdżony szrot w którym już nic nie działa) bo nowy kompakt nie jest wystarczająco prestiżowy.
Nowe auta kosztują od około 40tys zł, dostępne są wygodne formy finansowania i naprawdę nie ma żadnego powodu żeby trzeba było sprowadzać szroty zza granicy.- 1 2
-
2021-03-04 20:58
cenzurę zniesiono, ale co z wolnością wyboru?
- 0 0
-
2021-03-05 07:20
Kup sobie to tzw nowe auto za 40 tyś, to zobaczysz czemu kosztowało tyle i dlaczego mieści się tylko jedna osoba.
- 0 0
-
2021-03-05 12:28
a ile spadła sprzedaż nowych?
import mniejszy, bo czasy niepewne - a nie że dobrobyt i wolą nowe.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.