• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polisa OC dla "anglika" o 200 proc. droższa?

Michał Jelionek
2 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planujesz sprowadzić "anglika" do Polski? Musisz liczyć się z wysokimi składkami ubezpieczenia OC. Planujesz sprowadzić "anglika" do Polski? Musisz liczyć się z wysokimi składkami ubezpieczenia OC.

Od połowy sierpnia miłośnicy "anglików", czyli samochodów z kierownicą po prawej stronie, mogą w pełni legalnie zarejestrować takie auto w Polsce. Nowe przepisy budzą skrajne emocje. To również poważna zagwozdka dla zakładów ubezpieczeniowych, które nie do końca wiedzą, jak rozwiązać ten problem. Niektóre ubezpieczalnie czekają na rozwój sytuacji, inne już teraz drastycznie podniosły stawki polis dla takich aut.



Czy stawki polis OC dla "anglików" powinny być dużo wyższe?

Dokładnie 15 sierpnia 2015 w życie weszły nowe przepisy zezwalające na pełnoprawne zarejestrowanie w naszym kraju samochodu z kierownicą po prawej stronie. Przypomnijmy, że warunkiem otrzymania polskich tablic jest wprowadzenie kilku modyfikacji. Drobne zabiegi dotyczą odpowiedniego dostosowania reflektorów oraz tylnego światła przeciwmgielnego. Właściciel "anglika" musi również przerobić lusterka wsteczne oraz zamontować prędkościomierz wyskalowany w kilometrach, a nie w milach na godzinę. Po takich zmianach auto nie powinno mieć problemów z pozytywnym przejściem badań technicznych, które również są wymagane.

Nie jest tajemnicą, że poruszanie się "anglikiem" w kraju, w którym obowiązuje ruch prawostronny jest bardzo skomplikowane i niesie ze sobą zdecydowanie większe ryzyko spowodowania wypadku drogowego.

- Właściciele tzw. "anglików", czyli samochodów z kierownicą po prawej stronie, w naszej ocenie powinni płacić wyższe ubezpieczenia. Wynika to z dużo większego ryzyka na drodze. Taki pojazd przed wyprzedzaniem na drodze dwukierunkowej musi się znacznie wychylić, nawet 70 proc. auta może się znaleźć na przeciwległym pasie. Dla porównania, przy samochodzie z kierownicą po lewej stronie jest to około 20 proc. - tłumaczy Paweł Boryczka, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Uniqa.
Czytaj także: Od 15 sierpnia zarejestrujesz "anglika"

Dlatego też, wielu ekspertów - jeszcze przed wprowadzeniem nowych przepisów - liczyło, że ubezpieczalnie wprowadzą bardzo wysokie stawki polis OC, które z kolei będą skutecznie odstraszać Polaków przed masowym ściąganiem dużo tańszych aut z Wielkiej Brytanii. Uniqa jako jeden z pierwszych zakładów ubezpieczeniowych wprowadziła drastyczne zwyżki dla miłośników "anglików".

- W taryfie Uniqa w ubezpieczeniu OC dla pojazdu z prawostronnym układem kierowniczym stosuje się 200-procentową zwyżkę składki. Z kolei dobrowolne ubezpieczenie AC jest dla takich właścicieli aut w ogóle niedostępne - dodaje Boryczka.
Zwyżki już teraz wprowadza również m.in. PZU.

- PZU wprowadziło zwyżkę składki w polisach "anglików" o około 50 proc. W miarę gromadzenia danych o ubezpieczeniach tych samochodów - będziemy na bieżąco weryfikować tę stawkę - wyjaśnia Agnieszka Rosa z zespołu prasowego PZU.

Jak się okazuje, nie tylko wysokie ryzyko spowodowania wypadku w ruchu prawostronnym ma wpływ na podniesienie stawek OC. Ubezpieczalnie patrzą również na inne aspekty.

- Podejrzewamy również, że te pojazdy mogą być częściej używane w krajach o ruchu lewostronnym, w których odszkodowania są wyższe niż u nas. Polacy, którzy zarabiają na Wyspach będą mogli kupić tam samochód, zarejestrować go w Polsce i nabyć do niego tańsze, polskie OC, a następnie korzystać z niego np. w Anglii. Formalnie jest to możliwe przez pół roku, bo potem lokalne przepisy każą zarejestrować pojazd w Wielkiej Brytanii, ale nie wiadomo, jak skuteczna jest kontrola tego obowiązku. Dodatkowo, nie bez znaczenia jest to, że te samochody wymagają niestandardowych części w razie naprawy, często trudno dostępnych w Polsce, co podwyższa koszty - dodaje Rosa.
Wiele ubezpieczalni nie do końca wie jak ugryźć temat "anglików", bo tak naprawdę takich samochodów po polskich drogach jeździ wciąż bardzo mało i ciężko jest oszacować realne zagrożenie tychże aut w ruchu prawostronnym. Dlatego - póki co - wiele ubezpieczalni będzie indywidualnie rozpatrywać każdy wniosek. Niektóre zapowiadają bardziej skrupulatną obserwację polskich dróg, ale również posiłkowanie się na statystykach innych krajów.

- Na tę chwilę nie zmieniamy taryf. Planujemy dokładnie monitorować nasze drogi, ale również to, co dzieje się w innych krajach. Będziemy obserwować szkodowość tych aut i na tej podstawie wprowadzać ewentualne korekty. Oczywiście nie wykluczamy podniesienia tych stawek - tłumaczy Marek Baran z Link4.

Opinie (118) 5 zablokowanych

  • Jestem absolutnie ZA!

    • 3 1

  • kiepska sprawa (4)

    Nawiozą tego złomu z wysp
    I weź traf na takiego z naprzeciwka na trasie jak będzie miał zamiar wyprzedzać

    Polisa nic nie da

    Poczekajmy jeszcze trochę będzie głośno
    Tu 1 tam 2 a gdzie indziej 5 osób .......

    • 13 1

    • A czy ja to wina z PL samochody sa takie drogie że opłaca sie je przywisc z drugiej czesci europy (3)

      i jeszcze sporo na tym zarobic. TO wina TUska i Rosotwskiego ze w PL samochody sa takie drogie bo mamy bardzo wysokie POdatki na samochody ( akcyza prawie 20% i vat 23% ). Gdyby w PL samochody nie były tak drogie to by nikt ich nie woził z UK.

      • 0 5

      • głupku - samochody w UK są tak samo drogie lub nieznacznie tańsze (2)

        a przywożą z drugiej części europy cwaniaczki, które szpanują - zwykle złomem 10letnim

        • 3 0

        • ty głupku jak nie wiesz to nie pisz - samochody w UK sa znacznie tansze i sa tansze niż niemczech osiołku jeden (1)

          W UK nie ma tam podatku akcyzowego na samochody prawie 20% i vat tez zamaist 23% to masz 20% Gdyby nie były znacznie tansze to nikt by ich stamtad nie przywoził głąbasie jeden.

          • 0 1

          • pytanie do szafującego pejoratywnymi określeniami przedmówcy: po co przywożą z Niemiec w takim razie, skoro tam droższe? :)

            • 0 0

  • Powinni wprowadzić specjalne prawa jazdy. Chcesz jeździć anglikiem, bo jesteś zakompleksiony, chcesz się pokazać, a nie stać cię na normalny samochód: proszę bardzo - kurs i egzamin.

    • 9 0

  • Banda cymbalow i tyle - szowinizm ubezpieczycieli (1)

    Jakos w UK nie ma tak olbrzymiej zwyzki w polisie ubezpieczeniowej dotyczacej samochodow LHD - z kierownica po lewej stronie.

    Zas w Polsce jest. Kretynskie ustawy.

    • 2 12

    • twój szef, pan Mahmud Waheed dzwonił, pytał co robisz, bo stosy naczyń już się pod sufitem nie mieszczą.

      • 0 0

  • ale wiecie skad ten problem się nagle pojawił? (9)

    bo pare lat temu (bodaj 6), jakis nawiedzony idiota w Polsce chciał sobie jeździć samochodem, który sprowadził z UK ale nie chciał go przerabiać

    Zaskarżył więc Polske do strasburga - no i to jest właśnie efekt skargi pieniacza z Polski

    • 15 1

    • bardzo dobrze zrobił (3)

      To Państwo niszczy nas ludzi - wiec trzeba z nim tak samo postepowac bo niedlugo bedziemy tylko jak neiwolnicy co łożą na tą hydre ktora nam tylko szkodzi i wymysla coraz wiecej zakzów.

      • 1 6

      • jak wperniczy ci sie 'anglik' czołowo, bo nie będzie miał dobrej widoczności, to bedziesz zadowolony (2)

        wiesz dlaczego na tym kontynencie jeździ sie po prawej (bez wyjatku), a dlaczego w Indiach czy japonii po lewej?

        bo tak jest bezpiecznie

        nie udawaj madrzejszego od kury

        • 4 0

        • Spytaj sie Anglika czy bezpiecznie jest po lewej czy prawej - ciekawe co ci powie (1)

          Anglia i anglicy osiagneli w zyciu znacznei wiecej niz polaki. Wiec predzej uwierze w to co mowia ludzie ktorzy znacznie wiecej jako naród osiagneli niz my polaki.

          • 0 4

          • Jeżeli uważasz że osiągnięciem jest łupienie przez setki lat innych nacji no to nie masz racji.

            • 3 1

    • no to niedługo pieniacz z londyńskiego zmywaka będzie miał sporo ofiar wypadków na sumieniu

      • 4 0

    • (1)

      ten pieniacz to Grzegorz Dorobek z Kielc, który walczył o to co mamy teraz niestety. Walka zajęła mu około 10 lat, więc jego furmanka straciła już na wartości chyba 100% ale czereśniak dopiął swego.

      • 6 1

      • brawo - popieram Pana Grzegorza Dorobka

        Twarde prawo ale prawo - Polska nie może łamac prawa unijnego i robic cos wbrew. Nam kaze sie przestrzegac dokladnie i za kazde przwienienei wysoka kara .

        • 0 5

    • Polaki buraki cebulaki (1)

      ... tyle Wam powiem tylko! Narzekacie a co najwyżej w Ustce na wakacjach byliście swoimi Passatami z 800 tys km! Pora wyjechać z tego kraju....

      • 1 2

      • wyjedź, posmakuj tego miodu za granicą. Wtedy możemy pogadać jak równy z równym.

        • 0 0

  • no pewnie , wprowadżcie jeszcze możliwośc rejestrowania takich pojazdów , bo mało jest jeszcze wypadków Brawo Bezmózgowcy

    • 3 0

  • Lusterka? (1)

    Co za debil to napisał jeśli zmieni lusterka to nic nie będzie widział bo kierowca siedzi po prawej stronie !!!!!

    • 2 0

    • he

      może myśli ze chodzi o zmianę żeby szklem do przodu założyć...

      • 0 0

  • A ile tych anglików zarejestrowano? (2)

    Nigdzie nie mogę znaleźć takiej informacji. Ani jednego też na polskich tablicach jeszcze nie widziałem.

    • 3 1

    • (1)

      bo rejestrują od 1.5 ty dopiero, kolego spostrzegawczy....

      • 0 0

      • Wiem, że od 1,5 tyg. i chcę wiedzieć, ile "anglików" zarejestrowano przez ten czas.

        • 1 0

  • (1)

    Przecież to żenada i obciach jeździć w PL takim egzotykiem. Anglik na polskich numerach= burak w środku.

    • 7 3

    • każdy inny na polskich numerach = też burak w środku, nota bene ;)

      • 0 3

  • I bardzo dobrze!!! Polisa OC i AC powinna być wyższa o 1000%!!!

    Wystarczająco już dużo jeździ u nas szrotów z zachodu!

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane