• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potężny motocykl na egzaminach w PORD. Czy to problem?

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat PORD zamówi 116 samochodów do egzaminowania
Yamaha FZ1. Pojemność silnika: 998 cm³, moc maksymalna: 150 KM/11000 obr/min, prędkość maksymalna: 252 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 s. Yamaha FZ1. Pojemność silnika: 998 cm³, moc maksymalna: 150 KM/11000 obr/min, prędkość maksymalna: 252 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 s.

Gdański PORD egzaminuje motocyklistów na 150-konnym motocyklu, który waży ponad 200 kg, a do setki rozpędza się w trzy sekundy. - To ryzykowne sadzać na taką maszynę początkujących - uważają motocykliści. - Kłopoty mogą mieć tylko osoby o drobnej posturze, głównie kobiety - uspokajają instruktorzy.



Czy litr pojemności silnika w motocyklu egzaminacyjnym w PORD to dużo?

Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego organizuje egzaminy dla kandydatów na prawo jazdy kategorii A na 150-konnym motocyklu Yamaha FZ1. To potężny motocykl o pojemności silnika wynoszącej 980 cm sześc. i wadze ponad 215 kg. Czy to odpowiednia maszyna dla początkujących?

- Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w nieco ponad trzy sekundy. Wystarczy, że kandydat na prawo jazdy mocniej odkręci manetkę i może za ten błąd zapłacić kalectwem bądź nawet życiem. Także jego waga jest wyzwaniem dla drobnej osoby, a sam pojazd jest trudny w prowadzeniu - mówi pan Łukasz, który od dwóch lat jeździ motocyklem.

Jego kolega, też Łukasz, dodaje: - Jeżdżę na motocyklu od trzech lat. Chciałbym się nim przejechać, ale na pewno wolałbym zacząć na torze, niż w jeździe po mieście.

Egzaminatorzy nie widzą problemu, bo kandydaci zdają

- Kategoria A, która uprawnia do jazdy motocyklem, jest stworzona dla osób, które posiadają już doświadczenie w ruchu drogowym. Dziś na motocykle nie wsiadają osoby przypadkowe, np. 18-latkowie, jak to było jeszcze w zeszłym roku. Kandydat musi mieć ukończone 24 lata, albo 20 i minimum dwa lata prawo jazdy kategorii A2 - tłumaczy Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy dziwią się zarzutom dotyczącym sprawdzania umiejętności kandydatów na tak mocnym motocyklu.

- W poniedziałek od rana prowadziliśmy egzamin praktyczny na tym właśnie motocyklu. Do godz. 12 zdało trzech spośród czterech kandydatów. Żaden z kandydatów nie uskarżał się na dużą moc motocykla - zapewnia wiceszef PORD.

Instruktorzy: problem nie w mocy, a w wielkości

Instruktorzy szkolący motocyklistów przekonują, że problemem może być nie moc motocykla, lecz jego wielkość.

- Z nowymi pojazdami mogą mieć kłopot osoby o niskim wzroście. Ciężko im będzie, siedząc na motocyklu w czasie postoju, dosięgnąć nogą nawierzchni. Może wtedy dochodzić do upadków - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel trójmiejskiej szkoły nauki jazdy Vektra.

Tego samego zdania jest inny instruktor. - Problemy mają drobnej postury osoby, głównie są to kobiety. Ciężko im pchać maszynę, czy też ją podnosić. A szkoda, żeby miały nie zdawać tylko dlatego, że nie są dobrze zbudowane. Jak już wsiądą na motocykl, to aż miło popatrzeć jak jeżdżą - mówi Marek Romanowicz, instruktor ze szkoły nauki jazdy Poldek.

Motocykliści: szkolenia są za krótkie

Jednak "zwykli" motocykliści uważają, że Yamaha FZ1 to zbyt silny motocykl dla początkujących.

- Uważamy, że 20 godzin nauki praktycznej i 34 godziny nauki teoretycznej nie pozwalają na to, by wsiadać na tak mocną maszynę jaką jest Yamaha FZ1 - mówi Kazimierz Szweda, prezes Stowarzyszenia Lotor, który nie tylko skupia wokół siebie motocyklistów, ale też ma za sobą wiele akcji na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Ten model wymaga naprawdę wielu godzin doświadczenia.

Nowe kategorie na motocykl: A, A1, A2..

A1 - ukończone 16 lat, badanie lekarskie, zgoda rodziców lub opiekunów - możesz kierować motocyklem o pojemności silnika do 125 cm sześc. i mocy do 11 kW (14,5 KM). Motocyklem trójkołowym o mocy do 15kW (20,5KM), motorowerem i czterokołowcem lekkim.

A2 - ukończone 18 lat, badanie lekarskie - można kierować motocyklem o mocy do 35 kW (47,5 KM), motocyklem trójkołowym o mocy do 15 KW, motorowerem i czterokołowcem lekkim.

A - ukończone 24 lata, lub 20 lat jeśli posiadasz minimum 2 lata prawo jazdy kategorii A2, zaświadczenie lekarskie - możesz kierować motocyklem o dowolnej pojemności i mocy silnika, motorowerem, czterokołowcem lekkim.

Miejsca

Opinie (210) 4 zablokowane

  • postura

    dla kurdupli - hulajnoga.

    • 3 2

  • ciężar motoru 2 (2)

    w wieku osiemnastu lat przy wadze ok.58 kg jeżdziłem Dnieprem bez kosza i jakoś przeżyłem tylko musiałem solidne płoty wybierać bo liche nie wytrzymywały ciężaru opartego motocykla

    • 4 2

    • (1)

      Pomyśl człowieku, to ma 150KM przy 220kg wagi, nie tyle co Dniepr. Pomyśl, że stosunek wagi do masy jak ~1000KM przy 1,5T auta średniej klasy.

      • 2 0

      • RE FD

        przecież szum się zrobił że motocykl za ciężki a potem że zrywny.zapytam a kto każe manetkę na maxa odkręcać przy ruszaniu?przecież przy takiej mocy maszyna ruszy przy minimalnych obrotach

        • 0 1

  • (1)

    Nie róbcie z młodych kierowców kalek. Ja po zdaniu egzaminu kupiłem odrazu kawasaki Z1000 i jeździłem nim bez wypadku. Następnie nabyłem gsxr-1000. Nie ważne od czego zaczynasz tylko jak jeździsz.

    • 4 5

    • Albo jakie masz szczęście... :)

      • 3 0

  • Nie przesadzajcie

    Fz1 wydaje się nieco zbyt "ostry" na egzamin, ale czy dużo? Po pierwsze, czy to będzie 600ccm czy w więcej, to i tak byłby to motocykl o wadze ~200kg. Tyle ważą tego typu motocykle i nic tu za bardzo się nie poradzi. Tak samo w kwestii wysokości siedziska. Jeśli dla kogoś to za duża lub za ciężka maszyna, to są inne kategorie. Po drugie, jeśli zdający mając do dyspozycji różne kategorie, chce zdawać na najwyższą, niech faktycznie pokaże, że da radę opanować większą maszynę. Przecież i tak duża liczba osób zdających szybko wsiądzie na coś o pojemności >=600ccm i mocy >=100KM, nie oszukujmy się. Po trzecie, 20 godzin kursu to jest mało, ale to jest niezależne od mocy. Zdałem na "A" w zeszłym roku za pierwszym razem, bez żadnego doświadczenia z jednośladami innymi niż rower. Zaraz po otrzymaniu prawa jazdy zacząłem jeździć na motocyklu "naked" 200kg, 650ccm. Różnice w stosunku do motocykla egzaminacyjnego w zasadzie tylko 2: trudniej utrzymać stojący motocykl, lepsze przyspieszenie. W samej jeździe nie ma istotnych różnic, wagi i wielkości się nie zauważa, nawet robiąc "ósemki" (cały czas mówię o "naked"), oczywiście gdy już się coś nauczy, a to właśnie ma potwierdzić egzamin. Na kursie też nikt nikogo nie posadzi od razu na egzaminacyjny motocykl. Co do mocy, "po mieście" - (50km/h), powyżej pewnego progu (50-70KM?) i tak nie ma ona większego znaczenia.
    W skrócie, nie widzę nic złego w tej klasie motocykla na egzaminie.

    • 7 2

  • a kurs i egzamin na prawko na kat 'B' porszakiem 911

    • 7 0

  • kierowca

    czy to miotla harrego potera czy kawasaki ninja nie robi roznicy kiedy w kasku pusto prowadzacy bedzie rozsadny to nie ma problemu jak bedzie glupi szczyl to wtedy jest problem nawet jak sie mu da deskorolke

    • 5 1

  • A po godzinach dyrektor PORD śmignie sobie motorkiem do domu :)

    Toż nie mógł kupić byle czego .. :)

    • 6 0

  • ależ gamoń z tego dyrektorka - jeszcze tylko 2 Porsche, Ferrari i Lambarghini ...

    pewnie chciałby głupa porżnąć ...

    • 2 1

  • i jak zwykle po polsku czyli od strony du...py !...

    zamiast kłaśc nacisk i przywiązywać wage do tego aby dobrze wyszkolić i nauczyć odpowiednich zachowań i przepisów prezyszłych motocyklistów - to ....[Nie będę tego komentował !}dyrektorku ! - jak już gościu zostanie posiadaczem prawa jazdy na motor { zdanego choćby na { WSK albo Junaku !} to potem życzyć Mu aby stał się posiadaczem nawet "rakiety"na dwóch kólkach !!!

    • 4 0

  • a kto ci kaze odkrecac manetke do konca?

    a kto kaze osobie zdajacej odkrecac manetke do konca? chodzi o wyczucie ciezaru i prowadzenie motocykla.

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane