• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Profity dla właścicieli aut elektrycznych

Michał Jelionek
23 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Gdańsk najchętniej premiuje właścicieli aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, natomiast najmniej profitów oferuje Gdynia. Gdańsk najchętniej premiuje właścicieli aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, natomiast najmniej profitów oferuje Gdynia.

Nie da się ukryć, że europejskie kraje, w których kładzie się mocny nacisk na premiowanie właścicieli aut elektrycznych, wyprzedzają nas o co najmniej dwie długości. Na całe szczęście z każdym rokiem ten dystans maleje. Sprawdziliśmy, na jakie profity w Trójmieście mogą liczyć osoby posiadające auta "na prąd".



Gdańsk

Czy twoim zdaniem właściciele aut "na prąd" powinni być premiowani przez miasta?

Gdańsk to aktualnie najbardziej aktywny reprezentant Trójmiasta w promowaniu ekosamochodów. Na terenie miasta powstaje zdecydowanie najwięcej ogólnodostępnych i bezpłatnych ładowarek przeznaczonych dla aut elektrycznych i hybryd plug-in. Ponadto włodarze Gdańska postanowili zwolnić właścicieli "elektryków" z opłat w SPP (Strefie Płatnego Parkowania).

Żeby skorzystać z tej ulgi, należy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni zobacz na mapie Gdańska wyrobić specjalny identyfikator, który wydawany jest bezpłatnie. Wystarczy udać się do działu parkowania GZDiZ z kserokopią dowodu rejestracyjnego pojazdu (oryginał do wglądu) i na miejscu uzupełnić wniosek. Karta wydawana jest od ręki.

Identyfikator może wyrobić każdy, nie tylko osoby zameldowane w Gdańsku. Podobnie jest z firmami, które nie muszą być z Trójmiasta. Od lipca 2016 roku do listopada 2017 GZDiZ wydał 59 takich identyfikatorów.

Tak wygląda identyfikator zwalniający z opłat w gdańskiej SPP. Tak wygląda identyfikator zwalniający z opłat w gdańskiej SPP.
Jest jednak małe "ale".

- Identyfikator zwalnia z opłat w SPP, ale nie upoważnia do wjazdu w Strefę Ograniczonej Dostępności. W tę strefę wjeżdżać mogą osoby posiadające uzasadniony interes, a samo posiadanie pojazdu elektrycznego czy hybrydowego typu plug-in trudno utożsamiać z koniecznością wjazdu w ten rejon miasta - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Właściciele aut elektrycznych i hybryd typu plug-in mogą korzystać z kilku ogólnodostępnych stacji ładujących zlokalizowanych na terenie Gdańska (sprawdź ich lokalizacje na naszej mapie). To przede wszystkim ładowarki należące do Energi i Miasta Gdańsk. W roku 2019 swoje terminale postawi także Grupa Lotos.

Korzystanie z ładowarek Energi i Miasta Gdańsk jest bezpłatne, ale żeby "zatankować" auto prądem trzeba najpierw wyrobić specjalne karty dostępu. W tym celu trzeba wypełnić wnioski (wzory dokumentów: EnergaGZDiZ). Wydawanie kart do ładowania również nic nie kosztuje.

Czytaj także: Auta elektryczne - bierzmy przykład z innych

Miasto Gdańsk oprócz identyfikatorów zwalniających z opłat w SPP oferuje także największą liczbę ogólnodostępnych ładowarek. Miasto Gdańsk oprócz identyfikatorów zwalniających z opłat w SPP oferuje także największą liczbę ogólnodostępnych ładowarek.
Sopot

Prekursorem premiowania właścicieli aut elektrycznych był Sopot. To włodarze tego miasta jako pierwsi zwolnili z opłat w SPP posiadaczy samochodów elektrycznych, hybryd typu plug-in, a nawet zwykłych hybryd. Wystarczy zgłosić się do sopockiego ZDiZ zobacz na mapie Sopotu po specjalny identyfikator, który jest przepustką do darmowego parkowania.

- O kartę może ubiegać się właściciel lub użytkownik pojazdu elektrycznego lub hybrydowego, którego miejscem zamieszkania jest Sopot. Osoby zainteresowane otrzymaniem identyfikatora powinny złożyć w ZDiZ wniosek o wydanie karty. Do wniosku należy dołączyć kserokopię (oryginał do wglądu) dowodu rejestracyjnego z adnotacją, że pojazd posiada napęd elektryczny bądź hybrydowy. Jeśli wniosek nie budzi wątpliwości, to karta wydawana jest od ręki - zapewnia Anna Dyksińska z UM Sopot.
Od 2014 roku sopocki ZDiZ wydał 67 bezpłatnych identyfikatorów z rocznym terminem ważności. Tylko w tym roku wydano 31 kart.

To jednak nie Gdańsk, a Sopot był pierwszym miastem, które zwolniło swoich mieszkańców posiadających ekosamochody z opłat w SPP. To jednak nie Gdańsk, a Sopot był pierwszym miastem, które zwolniło swoich mieszkańców posiadających ekosamochody z opłat w SPP.
Gdynia

Najmniej przychylnym miastem dla właścicieli aut elektrycznych jest Gdynia. Jeszcze do sierpnia miasto nie przewidywało żadnych ulg dla posiadaczy ekosamochodów. Zmieniło się to wraz z modyfikacją tabeli opłat za parkowanie w SPP.

- Zmiana dopuściła możliwość zakupu abonamentu na parkowanie dla mieszkańców Gdyni posiadających auta elektryczne lub hybrydowe plug-in w promocyjnej cenie 100 zł - wyjaśnia Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy UM Gdynia.
Taki abonament upoważnia do parkowania samochodu w miejscach wyznaczonych na obszarze całej strefy. Dodajmy tylko, że normalny abonament na okaziciela kosztuje 450 zł. Właściciele aut, którzy są mieszkańcami na terenie objętym SPP płacą 30 zł miesięcznie.

Czytaj także: Auta elektryczne - standardy ładowania w Trójmieście

Miejsca

Opinie (95) 4 zablokowane

  • hahahahahahahahhahahhahhah

    buhahahahahaahha

    • 1 0

  • (2)

    Jak mam tym elektrykiem za gruba kasę dojechać jednego dnia do np. Warszawy i wrócić?

    • 3 1

    • odp (1)

      Wsiada rano a wieczorem wraca!
      Pendolino - masz tu swojego elektryka

      • 0 2

      • Przy zasięgu elektryka 150km? Powodzenia

        • 1 0

  • Super. Stać kogoś na auto za grubą kasę to może parkować za darmo.

    • 1 1

  • Jeszcze chwila i zaczną kraść samochody elektryczne, przemalują i jazda za darmo

    • 0 0

  • Gdynia najmniej przychylnym miastem dla swoich mieszkańców. (2)

    Jakość ulic woła o pomstę do nieba. Plasuje nas na poziomie Afryki. Żadnych nowych ulic na nowe osiedla. Kiedyś mieszkańcy się wkurzą i wywiozą to towarzystwo z UM. Wyraźnie temat zapchanych, dziurawych ulic i korków dla nich nie istnieje.

    • 23 2

    • (1)

      Motocykle w Gdyni także nie są zwolnione z opłat za parkowanie w strefie.
      To żenada.

      • 4 2

      • Niekiedy Motòr pali tyle co samochód

        Więc nie widzę uzasadnienia,poza tym zajmuje miejsce do parkowania

        Można rozważyć mniejsze opłaty za parkowanie

        • 0 2

  • (3)

    Póki co to auta elektryczne w Polsce są na węgiel.

    • 15 3

    • Twój mózg najwyrazniej jest zatruty spalinami!! Ale odpal sobie auto elektryczne w zamknietym garazu (2)

      a potem to samo wykonaj z blacho smrodem i nie zapomnij opisać to jakiemuś znajomemu który ma więcej rozumu od ciebie to moze przyjedzie cie uratować :)

      • 0 10

      • haha niby jak można

        Odpalić elektryka co?

        • 0 0

      • co za roznica dla srodowiska czy smordzisz w miescie czy pod miastem???

        dla tych biednych misiów polarnych ....

        • 5 0

  • W Gdańsku tylko samochody elektryczne!

    • 1 4

  • A jaka jest definicja samochodu hybrydowego?

    Bo każdy samochód jest w pewnym stopniu hybrydowy - może jechać na prąd korzystając z rozrusznika.

    Sama hybrydowość nie jest również wpisana nigdzie w dowód.
    Kto więc i jak sprawdzi czy dana Toyota Auris (model mający wersje hybrydowe jak i spalinowe), jest autem hybrydowym?

    • 3 2

  • (1)

    Mam wrażenie że już czytałem ten artykuł jakies pół roku temu.

    • 27 4

    • nom

      i nadal im się nie udało wypromować tych stolców

      • 4 2

  • Na pohybel

    Politycznej poprawności

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Stelvio to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane