• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycja: wpływy z parkowania w Gdyni na bilet zintegrowany z SKM

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM. Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM.

- Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni można przeznaczyć m.in. na uruchomienie biletu miesięcznego umożliwiającego podróż autobusami i pociągami SKM, PKM i Polregio po mieście - twierdzą społecznicy z "Miasta Wspólnego". Proponują cenę 50 zł i analogiczne rozwiązania jak w Gdańsku. Władze Gdyni odrzucają pomysł, twierdząc, że wpływy z parkowania nie pokryją kosztów, które trzeba przeznaczyć na dopłaty do biletu w proponowanej cenie.



Jedną ze zmian parkingowych wprowadzonych 1 lipca w Gdyni jest utworzenie Śródmiejskiej Strefy. Możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania na terenie miasta o liczbie ponad 100 tys. mieszkańców dała znowelizowana kilkanaście miesięcy temu Ustawa o drogach publicznych.

Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni: nowe ceny i więcej opłat



Według zapisów w takiej strefie stawki za postój pojazdu są wyższe niż w innych sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Ponadto opłaty pobierane są nie tylko w dni powszednie, ale także w soboty, niedziele i święta oraz w dłuższym wymiarze czasowym.

W Gdyni strefa taka obejmuje ścisłe centrum miasta i praktycznie te same ulice, gdzie trzeba było płacić przed 1 lipca. Po zmianach wprowadzonych przez radnych miasta wzrosły jednak stawki, a opłaty obowiązują przez cały tydzień - w tym także w weekendy.

Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Parkowania w Gdyni:

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł,
  • Druga godzina - 6,6 zł,
  • Trzecia godzina - 7,9 zł,
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł.


Abonament dla mieszkańców stref wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł.



Płatne parkowanie w Gdyni: abonamenty, ceny, opłaty, kary



Ile z parkowania na poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów?



Według ustawy 65 proc. z wpływów ma być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej, a także zieleń i zadrzewienia w gminie.

Społecznicy z "Miasta Wspólnego" twierdzą, że kwota powinna być wyższa. Jako przykład, że to możliwe pokazują Gdańsk, gdzie ten odsetek ustalono na 80 proc.

Przy okazji proponują, by wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania przeznaczyć na konkretny cel, którym powinno być sfinansowanie biletu miesięcznego za 50 zł na gdyńską komunikację miejską oraz pociągi SKM/PKM i Polregio kursujące w granicach Gdyni dla osób rozliczających podatek PIT w mieście.

Społecznicy: niech Gdynia stworzy wspólny z SKM bilet



- Szacowane wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania mogą wynieść 10-12 mln zł rocznie. Szacowany koszt (przez analogię do Gdańska) wprowadzenia wspólnego biletu dla obszaru Gdyni na poziomie odpłatności za niego wyniesie 6-7 mln zł rocznie przy obecnie przewożonej liczbie osób - pisze Łukasz Piesiewicz z "Miasta Wspólnego" w petycji adresowanej do władz miasta.

Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania w Gdańsku



Odwołuje się po raz kolejny do Gdańska, gdzie taki bilet wprowadzono w marcu 2020 roku. Pasażerowie posiadający bilety okresowe i aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca mogą podróżować nie tylko tramwajami i autobusami, ale także pociągami SKM i Polregio w obszarze całego miasta za kwotę 99 zł.

- Po pandemii komunikacja zbiorowa w Gdyni, ale też w całym kraju, musi ponownie przyciągać pasażerów. Gdynia jako samorząd w małym stopniu wykorzystuje możliwość współpracy z przewoźnikami kolejowymi, jednocześnie ponosi koszty finansowania dublujących nią linii autobusowych. Zapowiedzi wprowadzenia biletu za 150 zł zakończyły się fiaskiem, a z kolei Fala - projekt hasłowo nazwany wspólnym biletem - będzie bardziej systemem rozliczeń pomiędzy przewoźnikami, a nie jednolitą taryfą biletową - wskazuje Piesiewicz.
Przypomnijmy, że w zamyśle tuż sprzed pandemii, bilet metropolitalny na całą aglomerację miał kosztować 150 zł. Jego wprowadzenie zostało jednak odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej spowodowany pandemią koronawirusa.

Władze Gdyni: wydajemy na pieszych więcej niż ustalony limit



Władze miasta w odpowiedzi na petycję wyjaśniają, że na obecnym etapie nie przewidują zwiększenia ustawowego limitu wpływów środków ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania na cele zapisane w Ustawie o drogach publicznych.

Rozkłady jazdy: Trójmiasto



- Gdynia przeznacza na finansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej czy zieleń corocznie środki dużo wyższe niż wskazane minimalne limity uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cena 50 zł za bilet na ZKM Gdynia i SKM nierealna



Przyznaje jednocześnie, że proponowana cena za bilet w wysokości 50 zł jest zbyt niska i wpływy z parkowania nie pokryłyby wymaganej dla takiego rozwiązania dotacji.

- Skalkulowanie ceny analogicznego jak w Gdańsku biletu ważnego w granicach administracyjnych Gdyni na proponowanym poziomie, ok. 50 proc. niższym, tj. 50 zł wydaje się być tak radykalnym krokiem, że wymagałoby dużo wyższej rekompensaty niż szacowane wpływy na poziomie 6-7 mln zł rocznie - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (455) 10 zablokowanych

  • Mieszkańcy

    Przecież urzędnicy w Gdyni, jak i prezydent mają gdzieś mieszkańców, pieszych, rowerzystów, kierowców itd. Tu liczy się tylko kasa, dyplomy i oklaski na sponsorowanych imprezkach dla garstki ludzi, a żeby to mieć muszą mieć kasę by płacić za rankingi, więc wszyscy muszą się zrzucać coraz więcej aby prezydent odszedł z urzedu myślać ile on to nie zrobił dla miasta i że jeszcze mu wybudują tutaj pomnik.

    • 28 1

  • Władze Gdyni odrzucają (2)

    wszystkie pomysły mieszkańców ale z otwartymi rękoma przyjmują wszystkie pomysły deweloperów - wiedzą gdzie jest kasa

    • 35 2

    • Parkometry to pomysły deweloperów? (1)

      Idź do lasu poszukaj mózgu

      • 1 13

      • Wybudowanie parkingu podziemnego,

        rozszerzenie centrum do Leszczynek żeby dewelop mógł mniej miejsc parkingowych zrobić, oddanie lepszej działki Boczkowi za gorszą ....

        A teraz trzeba wycisną kasę z mieszkańców... Taki przepływ: mieszkańcy- UM- kieszenie kolegów deweloperów.

        • 12 2

  • (1)

    Narzekają, narzekają a w najbliższych wyborach znowu zagłosują za Szczurkiem, Łucykiem i Samorządnoscia.

    • 19 2

    • cóż POcząć

      Głupich nie sieją sami się rodzą a tacy to uwielbiają nawet beton i białe kółka namalowane na asfalcie

      • 0 0

  • parkometry (1)

    Teraz swą nie udolność kucyk ze szczurem chcą ukryć kasę z parkowania w dopłatach do biletu metropolitarnego.Protestuję przeciwko dopłacaniu z mojego parkowania komuś do biletów.Panie Szczurek już się Pan spiknął z podłym pisem i robi tak samo.Gołym okiem to widać.Prokurator powinien ściągnąć kasę z Pana i kucyka za nie udolność z lotniskiem ,za dzirę na Wiśniewskiego,za garby na jezdni na Witominie dwa razy robione.Kto Was nie udaczniki rozliczy za bezsensowne marnowanie pieniędzy Gdynian.I tak Was za to rozliczymy.!!!!!!!!!!!!!

    • 22 3

    • a ja protestuję przeciwko dopłacaniu z moich pieniędzy do Twojego parkinkgu

      • 1 0

  • Jako ciekawostka... (3)

    1 czerwca 2021 w Bytowie uruchomiono bezpłatną komunikację miejską.

    Autobusy jeżdzą na sześciu liniach.
    Spokojnie można nimi dotrzeć do największych zakładów pracy w mieście.

    • 33 1

    • Nie porównuj metropilii z SeaTowers z Bytowem.

      U nas mieszkają dami bogacze - a do przesiadki na zbiorkom zachęca się tylko przez dojenie kasy.

      • 10 2

    • darmowe autobusy w weekendy

      W soboty i niedziele z Kartą Mieszkańca w Gdyni autobusy darmowe oddciążyłyby ruch kołowy, spaliny, ekologicznie dla miasta i tanio dla mieszkańców

      • 1 2

    • Nie powinno byc darmowej komunikacji ale powinna byc tania i dostepna. Bilet miesieczny powinienem moc kupic w dowolnym kiosku i nie powinien kosztowac wiecej niz 100zl.

      • 1 3

  • Kiedy wreszcie (1)

    Miasto zrobi porzadek z Januszami pisnesu ,parkują gdzie chcą ,blokują pasy drogowe bo uważają ze jak nie zaparkują na miejscu do tego przeznaczonymto nie musza płacić,i mamy poblokowane ulice przez które niekiedy ciężko przejechać ,np w Orłowie ul. Orlowska ,jesionowa Świerkowa i Olchowa ,to ze ktoś przyjechał na sushi wjechał w ulice pod prąd to jeszcze zaparkuje taki rownolegle do miejsc parkingowych częściowo na chodniku po którym nie idzie przejść ,podobnie na Jesionowej ,staną dwa samochody na miejscu parkingowym a po przeciwnej stronie /rownolegle / pełno Januszy przejazd prawie niemożliwy ,kiedy odpowiednie służby się tym zajma

    • 9 6

    • interpunkcja!

      .

      • 1 0

  • (5)

    A z jakiej racji ja kierowca mam płacić na czyjeś bilety????? Złodziejstwo w biały dzień. Gdynia nienawidzi kierowców i nienawidzi turystów. Wyjście do sklepu na dosłownie 4 minuty to koszt 2 zł za parkowanie (opłata minimalna). Jestem w ciąży. Może waszym zdaniem mam chodzić na pieszo po całym mieście i dźwigać siaty targając je sama lub do autobusu. Większość z was nienawidzi innych ludzi i zaraz przeczytam inne komentarze typu, że skoro inne babki mogą to ja też. A z jakiej racji ja mam nie korzystać z samochodu, na który uczciwie zarobiłam ciężką pracą? Parkować też nie ma gdzie. Gdynia nie pomyśli o parkingach, likwiduje te co są. Wyjście nad morze jest niemożliwe, kilka miejsc parkingowych jest zawsze zajętych. Kobiety w ciąży, z wózkami, rodziny z małymi dziećmi, pewnie wszyscy waszym zdaniem mamy jeździć taksówkami albo autobusami z kilkoma przesiadkami. Gdynia robi się nie do życia. Zróbcie jeszcze więcej jednokierunkowych, mniej parkingów i zwiększcie opłaty do 10 zł za pół godziny. Na pewno "społecznicy" będą zadowoleni

    • 43 15

    • (2)

      Wyobraź sobie, że kobiety w ciąży przemieszczają się pieszo, ba - nawet z autobusu potrafią skorzystać. Rodziny z dziećmi też nie muszą wszędzie samochodem jeździć.
      A z samochodu możesz przecież korzystać - tyle, że musisz ponieść dodatkowe koszty postoju. Podobnie jak każdy inny kierowca. Kupując samochód i korzystając z niego koszty bierze się pod uwagę, czyż nie?

      • 9 16

      • Wyobraź sobie ze jeszcze kilka lat temu

        W niektórych kamienicach była jedna ubikacja na całe piętro mieszkańców. Ludzie tam załatwiali swoje potrzeby bo musieli. Taka twoja retoryka.

        • 10 2

      • Naprawdę? Może korzystać? Pozwalasz?

        Spojrz na czubek swojego nosa! Na te czarne kropki? Pora odwiedzić kosmetyczkę!

        • 6 2

    • Zgadza się - władza przeciwko mieszkancom

      • 5 2

    • Nie mówcie jej, że już teraz płaci

      Bilety są dotowane

      • 1 1

  • Ciągle za mało (3)

    W Gdyni nigdy nic się nie opłaca i ciągle im mało kasy, najlepiej by żerowali na mieszkańcach. Może władze chociaż raz zrobiły by coś za darmo dla mieszkańca. Choć by darmowe parkowanie pod własnym domem bo puki co władze zarabiają na osobach które pod własnymi blokami parkują płacąc abonament, a i żeby jeszcze coś z tych opłat mieć jakieś korzyści, ale oprócz wydanej kasy i braku miejsca do zaparkowania to nic.

    • 29 4

    • To proszę sobie kupić garaż albo miejsce postojowe. (1)

      • 4 2

      • To niech rowerzyści składają się na utrzymanie infrastruktury rowerowej. Nie dość że mają ścieżki rowerowe to jeszcze organizuje się dla nich podwózkę

        • 5 2

    • Te pieniądze zostaną szczodrze puszczone na kwiaty,

      ktore kwitną 2 tygodnie, potem następne i kolejne. A wszystko to ppo ich uschnięciu trafi na śmietnik.

      • 5 0

  • parkowanie (22)

    Pełno głupich decyzji w Gdyni Czt to tak trudno zrozumieć trzeba budować przy skm parkingi i w okolicy pętli autobusowych przy wjeżdzie do Gdyni

    • 138 6

    • a jeszcze więcej głupich komentarzy w internecie

      • 4 4

    • (17)

      Te parkingi też są płatne (PKM Karwiny). :D Gdynia nie robi absolutnie nic, aby zachęcić do alternatywnych sposobów transportu, a zniechęca do poruszania się autem.

      • 10 3

      • (14)

        Sorry, ale gdzie na swiecie w miastach parkingi sa BEZplatne? Jak sie woli wiekszy metraz za obwodnica niz mniejszy przed, to niestety ale trzeba sie liczyc z kosztem parkowania.

        • 7 16

        • Towarzyszu... (13)

          Jak to jest być mentalnym komunistą w XXI wieku i próbować rozkułaczać bogatszych od siebie? :D

          • 15 5

          • w czym problem - jako króliczekNBP+ bedziesz zarabiał 2100zł DZiENNiE

            wystarczy się tylko do partii zaPiSać

            • 3 7

          • Jakie rozkułaczać bogatszych XD (10)

            Człowieku! Na samochód stać każdego, kto ma minimalną krajową. Obecnie to ludki zarabiające 15k-20kPLN jeżdżą rowerami do pracy, bo stać ich na mieszkanie za 12k/m2 w dobrej dzielnicy z łatwym dojazdem.

            • 5 6

            • akurat w trójmieście to rowerem wszędzie dojedziesz szybko (3)

              nawet z pobliskich miejscowości po za granicami trójmiasta - rowerem będziesz szybciej niż samochodem

              • 4 11

              • Jak masz zdrowy kręgosłup szyjny i lędźwiowy

                I drowe kolana to dojedziesz rowerem nawet do Lwowa.

                • 14 2

              • Zapraszam zimą na szczecińską wszystkich rowerzystów, z zakupami najlepiej po 60tce. (1)

                • 3 0

              • Zawsze znajda sie jakies ulice, na ktore dojazd rowerowy bedzie sportem ekstremalnym. I przeciwko czemu to ma byc argument?

                • 0 1

            • Są młodzi, zdrowi, to jeżdżą na bicyklach (5)

              Ale niech tak dobiją do siedemdziesiątki, i nie daj Bóg, wskutek upadku czy przypadłości będącej spuscizną genetyczną zaczną fajtać nogą, ooo, zaraz zmienią zdanie. Ale czy obudzą w sobie empatię?

              • 9 3

              • abo abo abo ...

                tak to można pitolić, że dziecko muszę pod szkołę autkiem pod same drzwi dowozić bo się mi mój gruby spasiony Brajanek jeszcze: ... spoci, zaziębi i umrze
                ... i odbiorą mi moje 500+

                • 6 7

              • (2)

                Empatie w stosunku do? Mlodych spaslakow za kierownica, ktorzy na dodatek nie potrafia sie dzielic jednym samochodem w rodzinie a pol km to dla nich nie do przejscia? Niepelnosprawne ofiary wypadkow i genetyki to malenka czesc kierowcow tego durnego kraju nad Wisla.

                • 4 6

              • Pochodzisz z durnego kraju? To kim jestes? (1)

                • 4 2

              • Wyjatkiem potwierdzajacym regułę.

                • 1 0

              • po 70 to autobusem

                • 0 1

          • Zly adres, mieszkam w centrum. Drozej niz za obwodnica, jakies 4 razy? Ale czego wymagac od ofiary reaganomiki :D

            • 2 1

      • a zaparkuj przed domem prezesa - niby to bezpłatnie

        a zobaczysz co się z twoim autkiem stanie

        • 2 0

      • o zniechęcanie do poruszania się autem dbają przede wszystkim kierowcy, nadmiernie korzystający z aut

        nawet na małe odległości.

        • 1 4

    • Zadbałem już, żeby złotówki w śródmieściu nie wydać,zmieniłem bank, zakupy robię gdzie indziej (2)

      • 3 1

      • (1)

        Musisz mieć ze 100 lat, żeby na codzień korzystać z fizycznej placówki banku...

        • 2 2

        • albo troche

          oleju w glowie i powazniejsze operacje niz zrobienie kolejnego debetu.

          • 0 0

  • Pieniądze kierowców powinny iść na kierowców, pieniądze pieszych na pieszych, a pieniądze rowerzystów na rowerzystów (3)

    Pomysł finansowania jednej grupy z pieniędzy innej grupy jest niesprawiedliwy. Jak ktoś parkuje w centrum to znaczy, że nie może korzystać z komunikacji miejskiej, czyli zapłacone przez niego pieniądze nigdy do niego nie wrócą, choćby w formie wyremontowanych ulic.

    • 19 5

    • Każdy z nos jest lub może być pieszym, rowerzystą czy kierowcą. (1)

      Pieniadze powinny być dzielone równo.

      • 0 7

      • Ile rowerzyści płacą za parkowanie roweru w ŚSPP? A ile piesi?

        Kierowca niekoniecznie jeździ rowerem, a rowerzysta niekoniecznie jeździ samochodem (nawet jeśli ma prawo jazdy). Jak ktoś jeździ samochodem a nie komunikacją miejską to nie będzie miał żadnego benefitu z kasy, którą sam zapłacił. Jeśli pieniądze miałyby być dzielone równo, to też równo musiałyby być zbierane, a nie są.

        • 2 0

    • Co za brednie XD

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

BMW i3 to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane