• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycja: wpływy z parkowania w Gdyni na bilet zintegrowany z SKM

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM. Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM.

- Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni można przeznaczyć m.in. na uruchomienie biletu miesięcznego umożliwiającego podróż autobusami i pociągami SKM, PKM i Polregio po mieście - twierdzą społecznicy z "Miasta Wspólnego". Proponują cenę 50 zł i analogiczne rozwiązania jak w Gdańsku. Władze Gdyni odrzucają pomysł, twierdząc, że wpływy z parkowania nie pokryją kosztów, które trzeba przeznaczyć na dopłaty do biletu w proponowanej cenie.



Jedną ze zmian parkingowych wprowadzonych 1 lipca w Gdyni jest utworzenie Śródmiejskiej Strefy. Możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania na terenie miasta o liczbie ponad 100 tys. mieszkańców dała znowelizowana kilkanaście miesięcy temu Ustawa o drogach publicznych.

Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni: nowe ceny i więcej opłat



Według zapisów w takiej strefie stawki za postój pojazdu są wyższe niż w innych sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Ponadto opłaty pobierane są nie tylko w dni powszednie, ale także w soboty, niedziele i święta oraz w dłuższym wymiarze czasowym.

W Gdyni strefa taka obejmuje ścisłe centrum miasta i praktycznie te same ulice, gdzie trzeba było płacić przed 1 lipca. Po zmianach wprowadzonych przez radnych miasta wzrosły jednak stawki, a opłaty obowiązują przez cały tydzień - w tym także w weekendy.

Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Parkowania w Gdyni:

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł,
  • Druga godzina - 6,6 zł,
  • Trzecia godzina - 7,9 zł,
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł.


Abonament dla mieszkańców stref wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł.



Płatne parkowanie w Gdyni: abonamenty, ceny, opłaty, kary



Ile z parkowania na poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów?



Według ustawy 65 proc. z wpływów ma być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej, a także zieleń i zadrzewienia w gminie.

Społecznicy z "Miasta Wspólnego" twierdzą, że kwota powinna być wyższa. Jako przykład, że to możliwe pokazują Gdańsk, gdzie ten odsetek ustalono na 80 proc.

Przy okazji proponują, by wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania przeznaczyć na konkretny cel, którym powinno być sfinansowanie biletu miesięcznego za 50 zł na gdyńską komunikację miejską oraz pociągi SKM/PKM i Polregio kursujące w granicach Gdyni dla osób rozliczających podatek PIT w mieście.

Społecznicy: niech Gdynia stworzy wspólny z SKM bilet



- Szacowane wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania mogą wynieść 10-12 mln zł rocznie. Szacowany koszt (przez analogię do Gdańska) wprowadzenia wspólnego biletu dla obszaru Gdyni na poziomie odpłatności za niego wyniesie 6-7 mln zł rocznie przy obecnie przewożonej liczbie osób - pisze Łukasz Piesiewicz z "Miasta Wspólnego" w petycji adresowanej do władz miasta.

Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania w Gdańsku



Odwołuje się po raz kolejny do Gdańska, gdzie taki bilet wprowadzono w marcu 2020 roku. Pasażerowie posiadający bilety okresowe i aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca mogą podróżować nie tylko tramwajami i autobusami, ale także pociągami SKM i Polregio w obszarze całego miasta za kwotę 99 zł.

- Po pandemii komunikacja zbiorowa w Gdyni, ale też w całym kraju, musi ponownie przyciągać pasażerów. Gdynia jako samorząd w małym stopniu wykorzystuje możliwość współpracy z przewoźnikami kolejowymi, jednocześnie ponosi koszty finansowania dublujących nią linii autobusowych. Zapowiedzi wprowadzenia biletu za 150 zł zakończyły się fiaskiem, a z kolei Fala - projekt hasłowo nazwany wspólnym biletem - będzie bardziej systemem rozliczeń pomiędzy przewoźnikami, a nie jednolitą taryfą biletową - wskazuje Piesiewicz.
Przypomnijmy, że w zamyśle tuż sprzed pandemii, bilet metropolitalny na całą aglomerację miał kosztować 150 zł. Jego wprowadzenie zostało jednak odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej spowodowany pandemią koronawirusa.

Władze Gdyni: wydajemy na pieszych więcej niż ustalony limit



Władze miasta w odpowiedzi na petycję wyjaśniają, że na obecnym etapie nie przewidują zwiększenia ustawowego limitu wpływów środków ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania na cele zapisane w Ustawie o drogach publicznych.

Rozkłady jazdy: Trójmiasto



- Gdynia przeznacza na finansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej czy zieleń corocznie środki dużo wyższe niż wskazane minimalne limity uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cena 50 zł za bilet na ZKM Gdynia i SKM nierealna



Przyznaje jednocześnie, że proponowana cena za bilet w wysokości 50 zł jest zbyt niska i wpływy z parkowania nie pokryłyby wymaganej dla takiego rozwiązania dotacji.

- Skalkulowanie ceny analogicznego jak w Gdańsku biletu ważnego w granicach administracyjnych Gdyni na proponowanym poziomie, ok. 50 proc. niższym, tj. 50 zł wydaje się być tak radykalnym krokiem, że wymagałoby dużo wyższej rekompensaty niż szacowane wpływy na poziomie 6-7 mln zł rocznie - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (455) 10 zablokowanych

  • A dlaczego to znowu kierowcy mają znowu wszystko finansować? (3)

    Każdy wiesza psy na kierowcach, ale to akurat oni są najbardziej "łupioną" ze wszystkich grupą. Podatki i opłaty zawsze i wszędzie. Przestańmy z bzdurnymi opiniami typu, stać na auto, to płać za wszystko i wszystkich.

    • 21 8

    • przez wiele lat kierowcy generowali koszty pokrywane z kieszeni innych ludzi, często (2)

      nie korzystających z samochodów. Obecnie dopiero nieśmiało się przywraca równowagę i słychać wycie niektórych. Posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do korzystania z przestrzeni miejskiej za darmo.

      • 5 6

      • to nie sa koszty generowane przez kierowców (1)

        A koszty kierunku, jaki wybrała cywilizacja.
        Czy się tobie to podoba, czy nie.

        • 1 6

        • cywilizacja podąża obecnie w nieco innym kierunku, czego nie zauważyli nasi kierowcy

          • 3 2

  • nie wsiądę do żadnego zbiorkomu do momentu gdy nie zaczną wywalać ludzi bez masek

    niech Łucyk sobie sam śmiga w wylęgarni. Tu nie chodzi o pandemie sama w sobie. Tu chodzi o to że jak sie zarazisz to bujaj sie sam do szpitala w którym nie ma miejsc. Figa

    A SWS w swoich autach służbowych myk myk i beka z upoconych rowerzystów. Tak. tak oni myślą o rowerzystach i społecznikach którzy robią im głosy.

    • 20 3

  • protest przeciwko cenom za parking w Gdyni trwa, co to za poroniony pomysł z takimi opłatami? (1)

    Gdynia znowu strategicznie strzela sobie w kolano, brawo włodarze, zrobiliście strefę relaksu zamiast dużego parkingu, wprowadziliście drakońskie opłaty za parkingi, zamknęliście główną ulice w mieście... same szachmaty, teraz już naprawdę nie ma po co do Gdyni jeździć turystycznie, lepiej Sopot, weekendy za darmo...

    • 26 3

    • Jaki protest?

      Protest to jest demonstracja przed Rat_hausem

      • 6 2

  • Oczywiście

    Proponuję 20 zł pierwsza godzina, druga 25 zł żeby nie było za drogo. Trzecia 35 zł,czwarta i kolejne 20 zł. Jest git nie uwarzacie? Każdy zadowolony Xd

    • 14 0

  • Żeby zrobić 1mld dlugu to naprawdę trzeba się mocno

    Starać, i to przez 20 lat. Bogate miasto, biedni mieszkańcy

    • 24 1

  • Ciekawe ilu kierowcow zagłosuje w następnych wyborach :)

    • 16 1

  • to miasto wspólne to niezła komuna (3)

    • 21 5

    • to prawda, popartrz na ekipe i w jakich wiecach biorą udział. Czerwono aż oczy bolą (2)

      • 5 3

      • W jakich? (1)

        • 2 1

        • masz komputer i internet to sobie powszukaj.

          nie dostaniesz nic na tacy jak społki i rowerzyści żądają

          • 2 2

  • moja propozycja - bojkot (25)

    Bojkotujcie ludzie opłaty parkingowe w Gdyni - nie jeżdżąc do centrum. Ja tak robię. Jadę do centrum tylko jak muszę w ostateczności coś załatwić ( że nie można tego załatwić np przez internet ). I wtedy też nie płacę, bo albo zostawiam w rejonie gdzie nie ma płatnego i idę z buta, albo jadę komunikacją miejską. Kiedyś jeździłem jeszcze na zakupy i do knajp. Obecnie odpuściłem. Ogarniam wszystko w okolicy. Raczej nie ja jestem stratny. Niech wszystko upadnie w centrum skoro ludzie głosowali na Samorządność.

    • 49 2

    • dokładnie. Usługi jeszcze ciągną ale handel powoli zdycha to widać nawet rano przy różnych delikatesach (4)

      mam nadzieję że przedsiębiorcy pójdą szybko w jakiś ostry plan żeby Ł. nie rozwalił tego miasta jak jego ojciec Halę targową.

      • 15 3

      • uwalnianie ulic od jeżdżących i parkujących samochodów (3)

        zwiększa liczbę klientów w sklepach i lokalach położonych przy tych ulicach w centrum miasta. Sprawdzone w Gdańsku, Sopocie i w wielu innych miastach Polski i Europy.

        • 4 8

        • trzeba uwolnić miasta od komuszych szaleńców

          takich jak Ty

          • 6 2

        • bzdura

          Poszukaj sobie "Sylt syndrome".

          • 2 1

        • Nic dziwnego. Jak spada liczba sklepow i lokali to w pozostalych rosnie liczba klientow. Przynajmniej przez pierwsze lata zanim ludzie sie wyprowadza.

          • 2 1

    • Dokładnie

      Robię to samo, wolę wydać z rodziną pieniądze gdzie indziej niż wliczać dodatkowo kilkadziesiąt zł za każde wyjście do centrum i okolic. Dla turysty jednorazowe wydanie 30-40zł jest ok, ale dla mieszkańców przez cały rok takie opłaty to zwykła kradzież.

      • 13 3

    • I o to chodziło. (9)

      Dla centrum jest lepiej jak nie przyjedziesz tam samochodem. Nie generujesz spalin i jest OK

      • 5 14

      • (8)

        A z czego centrum chce żyć w takim razie? Myślisz, że emeryci i kilku hipsterów wystarczy? Kto generuje dochody sklepów, knajpek czy firm usługowych? Dopiero co był kwik, że boksy na hali stoją puste. Z turystów można doić dwa miesiące, góra trzy, a co później?

        • 9 5

        • powtarzam: uwalnianie ulic od jeżdżących i parkujących samochodów (6)

          zwiększa liczbę klientów w sklepach i lokalach położonych przy tych ulicach w centrum miast. Sprawdzone w praktyce w Gdańsku, Sopocie i dziesiątkach innych miast Polski, Europy i świata.

          • 4 13

          • typowy komuch myślący że jego chore idee napełnią sklepy (1)

            komuszyzm to choroba

            • 10 2

            • pseudoantykomunista oderwany od rzeczywistości

              zaparkowany przed sklepem samochód nie generuje obrotów w tym sklepie. Obroty generują klienci, zwłaszcza ci, którzy poruszają się po mieście inaczej niż samochodem.

              • 1 5

          • europa to już zaścianek. Chiny dyktują warunki i jeszcze będziesz dla nich tyrał

            skończ z mżonkami o spacerkach i relaksie. Do roboty. to miasto portowe a z hamaczkiem bujaj się do lasu

            • 4 3

          • Na przepustce? A tyle kwiatków zostało do wyhaftowania!

            • 2 0

          • Może sprawdza się to w miastach, które mają coś do zaoferowania na tyle atrakcyjnego, że ludzie przyjadą komunikacją miejską i na tyle atrakcyjną komunikację miejską np. metro, żeby nie tracić na to zbyt dużo czasu. Bardzo wątpię, że w Gdyni tak będzie. Wystarczy spojrzeć na Świętojańską. Odkąd powstała Riviera handel na tej ulicy praktycznie zamarł, lokale stoją puste, a wszystkie koleje działania UM przypominają tylko pudrowanie trupa.

            • 7 2

          • sprawdza? W Gdańsku?

            Główne Miasto zawsze było miejscem trudnym do życia, obecnie praktycznie jest to w sensie miasta, "tkanki miejskiej" (modne słowo), martwa strefa oddana w pacht turystyce.
            Turystyce, która jest agresywną i pustoszącą miasto działalnością, powodującą wzrost kosztów życia i wyjałowienie "habitatu" z zasobów, które są potrzebne do życia. Do życia, a nie do chwilowego pobytu w celach rozrywkowych. W naszym wydaniu raczej mało wybrednych. Jak każda działalność gospodarcza, zależna jest od kapitału, a ten w dużej mierze nie płaci podatków w eksploatowanym miejscu.
            Nie dawaj mi Sopotu za przykład, bo wystarczy mi to, co się dzieje w wieczornych i nocnych SKM. Szczególnie w piątek i sobotę.
            Błogosławię pandemię, bo znacząco zmniejszyła to zjawisko.
            Ale to wraca...

            • 7 2

        • "z czego centrum chce żyć"

          Jak to z czego?
          Z PIT mieszkańców. Całego miasta.
          Magistrat i rada miasta już zadbają o odpowiednie uzasadnienia i podział.

          • 4 1

    • Przecież o to właśnie chodzi. O puste centrum. (7)

      Pejzaż z rowerzystami na tle Daru Pomorza i wspomnień po Dalmorze

      • 11 2

      • o puste centrum...

        ...oddane w pacht turystyce i paru cwaniakom, którzy w ten sposób pozbywają się "plebsu" ze swojej potiomkinowskiej wioski.
        To są typowe rugi.

        • 10 1

      • ulice położone w centrum uwalniane od jeżdżących i parkujących samochodów w centrum (5)

        z reguły wypełniane są ludźmi: głównie poruszającymi się pieszo. Wystarczy spojrzeć, co się stało z ulicą Stągiewną w Gdańsku czy Bohaterów Monte Cassino w Soocie.

        • 2 9

        • to żeś porównał stare miasto w GDA i sopot gęsty od turystów do Gdyni (1)

          w której można oglądać.. no właśnie.. plamy farby na skwerze i zbiornik na szambo z napisem Nautilus

          • 7 3

          • "gęste od turystów"

            ale nie od mieszkańców.

            To jest różnica i o to jest gra.

            • 2 0

        • Dopóki ich jakiś rowerzysta prujący po 10 Lutego

          Nie potrąci

          • 2 3

        • "wystarczy spojrzeć, co się stało z ulicą"

          a kiedy na tych ulicach jeździły samochody?!

          Na Stągiewnej nadal jeżdżą, ale od tyłu...

          • 1 0

        • Centrum przyciąga jak magnes

          Gdyby było normalnie każdy chciałby być w centrum załatwić sprawy, pójść do sklepu, wypić kawkę itp - jeżeli jest dobrze to każdy chce mieć biznes jak najbliżej centrum, ale gdy są podwyższane podatki w centrum to ludzie uciekają z centrum i biznesu już nie ma. Politycy zepsuli centra miast bo "chytry dwa razy traci" - ludzie mieli płacić wielkie podatki a turyści wyjeżdżać zadowoleni - a tak się nie da. Obniżcie stawki nieruchomości bo nikt nie będzie wynajmował lokali - ul.Świętojańska w Gdyni jest tego przykładem - co pół roku zmiana właścicieli - to nikt nawet nie zapamięta takiej firmy czy kawiarni jak będzie chciał znowu przyjechać w to miejsce.

          • 1 0

    • Tak, to chyba jakiś pakt UM z właściliem wielkiego centrum handlowego. Nikt normalny nie jeździ już

      do centrum na zakupy, zjeść też lepiej poza centrum. Właściciele biznesów dziękują 'prezydentowi'.

      • 6 1

  • Dopłaty do biletu

    Czyli socjalizm ....
    kierowcy maja dopłacać biednym do biletu bo ich nie stać na samochód dobre ...

    Wcześniej używano argumentów bo środowisko i trzeba ograniczyć ruchu a teraz bo dopłaty będą i koszty parkingu pokryją dodatkowo ludziom cenę ...

    Czy zwiększenie ceny za h postoju zmniejszyło ruch w mieście ? nie !
    To jedynie bat na portfel obywateli

    • 13 4

  • Szefie...odejdz!

    Pijawki, Gdynia coraz bardziej nieprzyjazna dla mieszkanców

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane