• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycja: wpływy z parkowania w Gdyni na bilet zintegrowany z SKM

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM. Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM.

- Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni można przeznaczyć m.in. na uruchomienie biletu miesięcznego umożliwiającego podróż autobusami i pociągami SKM, PKM i Polregio po mieście - twierdzą społecznicy z "Miasta Wspólnego". Proponują cenę 50 zł i analogiczne rozwiązania jak w Gdańsku. Władze Gdyni odrzucają pomysł, twierdząc, że wpływy z parkowania nie pokryją kosztów, które trzeba przeznaczyć na dopłaty do biletu w proponowanej cenie.



Jedną ze zmian parkingowych wprowadzonych 1 lipca w Gdyni jest utworzenie Śródmiejskiej Strefy. Możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania na terenie miasta o liczbie ponad 100 tys. mieszkańców dała znowelizowana kilkanaście miesięcy temu Ustawa o drogach publicznych.

Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni: nowe ceny i więcej opłat



Według zapisów w takiej strefie stawki za postój pojazdu są wyższe niż w innych sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Ponadto opłaty pobierane są nie tylko w dni powszednie, ale także w soboty, niedziele i święta oraz w dłuższym wymiarze czasowym.

W Gdyni strefa taka obejmuje ścisłe centrum miasta i praktycznie te same ulice, gdzie trzeba było płacić przed 1 lipca. Po zmianach wprowadzonych przez radnych miasta wzrosły jednak stawki, a opłaty obowiązują przez cały tydzień - w tym także w weekendy.

Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Parkowania w Gdyni:

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł,
  • Druga godzina - 6,6 zł,
  • Trzecia godzina - 7,9 zł,
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł.


Abonament dla mieszkańców stref wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł.



Płatne parkowanie w Gdyni: abonamenty, ceny, opłaty, kary



Ile z parkowania na poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów?



Według ustawy 65 proc. z wpływów ma być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej, a także zieleń i zadrzewienia w gminie.

Społecznicy z "Miasta Wspólnego" twierdzą, że kwota powinna być wyższa. Jako przykład, że to możliwe pokazują Gdańsk, gdzie ten odsetek ustalono na 80 proc.

Przy okazji proponują, by wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania przeznaczyć na konkretny cel, którym powinno być sfinansowanie biletu miesięcznego za 50 zł na gdyńską komunikację miejską oraz pociągi SKM/PKM i Polregio kursujące w granicach Gdyni dla osób rozliczających podatek PIT w mieście.

Społecznicy: niech Gdynia stworzy wspólny z SKM bilet



- Szacowane wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania mogą wynieść 10-12 mln zł rocznie. Szacowany koszt (przez analogię do Gdańska) wprowadzenia wspólnego biletu dla obszaru Gdyni na poziomie odpłatności za niego wyniesie 6-7 mln zł rocznie przy obecnie przewożonej liczbie osób - pisze Łukasz Piesiewicz z "Miasta Wspólnego" w petycji adresowanej do władz miasta.

Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania w Gdańsku



Odwołuje się po raz kolejny do Gdańska, gdzie taki bilet wprowadzono w marcu 2020 roku. Pasażerowie posiadający bilety okresowe i aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca mogą podróżować nie tylko tramwajami i autobusami, ale także pociągami SKM i Polregio w obszarze całego miasta za kwotę 99 zł.

- Po pandemii komunikacja zbiorowa w Gdyni, ale też w całym kraju, musi ponownie przyciągać pasażerów. Gdynia jako samorząd w małym stopniu wykorzystuje możliwość współpracy z przewoźnikami kolejowymi, jednocześnie ponosi koszty finansowania dublujących nią linii autobusowych. Zapowiedzi wprowadzenia biletu za 150 zł zakończyły się fiaskiem, a z kolei Fala - projekt hasłowo nazwany wspólnym biletem - będzie bardziej systemem rozliczeń pomiędzy przewoźnikami, a nie jednolitą taryfą biletową - wskazuje Piesiewicz.
Przypomnijmy, że w zamyśle tuż sprzed pandemii, bilet metropolitalny na całą aglomerację miał kosztować 150 zł. Jego wprowadzenie zostało jednak odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej spowodowany pandemią koronawirusa.

Władze Gdyni: wydajemy na pieszych więcej niż ustalony limit



Władze miasta w odpowiedzi na petycję wyjaśniają, że na obecnym etapie nie przewidują zwiększenia ustawowego limitu wpływów środków ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania na cele zapisane w Ustawie o drogach publicznych.

Rozkłady jazdy: Trójmiasto



- Gdynia przeznacza na finansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej czy zieleń corocznie środki dużo wyższe niż wskazane minimalne limity uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cena 50 zł za bilet na ZKM Gdynia i SKM nierealna



Przyznaje jednocześnie, że proponowana cena za bilet w wysokości 50 zł jest zbyt niska i wpływy z parkowania nie pokryłyby wymaganej dla takiego rozwiązania dotacji.

- Skalkulowanie ceny analogicznego jak w Gdańsku biletu ważnego w granicach administracyjnych Gdyni na proponowanym poziomie, ok. 50 proc. niższym, tj. 50 zł wydaje się być tak radykalnym krokiem, że wymagałoby dużo wyższej rekompensaty niż szacowane wpływy na poziomie 6-7 mln zł rocznie - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (455) 10 zablokowanych

  • Niewygodna prawda

    Dlaczego w takiej Norwegii bilet miesięczny kosztuje relatywnie taniej niż w Polsce? Bo państwo bogate i dokłada do każdego obywatela? Otóż nie. Bo każdy musi płacić. Masz 80 lat - płacisz. Chcesz przewieżć rower - płacisz. Bilet szkolny - ważny tylko w dni nauki szkolnej i tylko do i ze szkoły... Długo by wymieniać.

    • 10 2

  • Robią wszystko żeby podreperować budżet a nie żeby zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej.

    • 22 1

  • Wydają pieniądze na urządzanie zieleni?

    Chyba na eliiminacje zieleni i betonowanie tego co popadnie a budowa parków kieszonkowych w odległości 300 metów od TPK to jakieś nieporozumienie i marnowanie pieniędzy. Budowa dróg - polega na kładzeniu płyt a puszczenie po płytach komunikacji miejskiej nadaje się do humoru zeszytów. Władze pozwalają na wycinanie pod nosem TPK - nie widziałem żeby ktoś z władz miasta protestował ale pewnie to im na rękę botereny po TPK będzie można opchnąć deweloperom.

    • 19 1

  • Krotkie porównanie. (11)

    Bilet na wszystko: Warszawa 99 zl; Praga 93 zł. Gdynia 150 zl. Całe Trojmiasto 230zl
    Ilosc aut na mieszkanca: Gdynia 560 (2015) / Berlin 289 (2018)

    Kiedy władze i politycy zaczną patrzec perspektywa dalszą niż nastepne wybory? Kiedy zrozumieją, że komunikacja miejska to nie jest firma nastawiona na zysk?

    Miasto/ panstwo może dotowac komunikacje w wysokosci 100 jednostek płatniczych teraz. Moze z tego zrezygnowac i ponoscic potem koszty chorób cywilizacyjnych w wysokosci 300 jednostek.

    • 27 3

    • Mam 1 samochód, gdzie te pozostałe 559 samochody, które do mnie należą? (1)

      • 6 5

      • W salonie samochodowym czekają.

        • 1 0

    • edit: ilosc aut oczywiscie na 1000 mieszkanców.

      • 2 1

    • Berlin (4)

      w Berlinie mało aut bo mają świetną komunikację i całe miasto można ringami objężdzać, do tego pociągi i wtedy taka strategia jak przyjeła Gdynia ma rację bytu. Ale u nas z jednej strony jest zatoka oraz port, są tylko dwie drogi równoległe którymi można się przedostać przez centrum, nie ma tramwajów, metra, pociągów... Nikt tam w urzedzie chyba nie myśli tylko kopiuje coś co się sprawdza ale w innym otoczeniu.

      • 5 1

      • Dlatego dałem to porównanie. A najprosciej wprowadzac w Gdyni zakazy i koszty nie oferując nic w zamian..

        Tymczasem koszt dojazdu mojej rodziny do pracy komnikacja miejską jest dwukrotnie wyzszy od kosztu dojazdu samochodem :
        2 bilety x150 zł = 300zl versus 25 l benzyny za 150 zł.

        Pomijam juz fakt, ze PKMka jezdzi 1-2x na godzine; trudno nazwac to komunikacja miejską.

        • 11 1

      • W Gdyni nie ma pociągów? (2)

        chyba ktoś ma kłopot z odbiorem rzeczywistości

        • 2 3

        • Są. Np ostatni pociag jezdzacy 1x na godzine odjezdza w strone Osowej z GG o 20:11.

          • 5 0

        • są, ale nie tam gdzie są potrzebne

          i to też świadczy o kłopocie z odbiorem rzeczywistości.

          Którego to odbioru cechą jest również kultura osobista.

          • 3 0

    • (1)

      Mieszkalem w Wawie kilka lat. Pierwszego dnia tamze, wszedlem do pierwszego lepszego kiosku i kupilem miesieczny bilet na wszystko na cala aglomeracje. Bez podan, zdjec, aplikacji itp bzdur. Trwalo to kilka minut. Nie wiem jak w Gdyni ale w Gdansku nadal w okolicznych kioskach nie mozna kupic miesiecznego biletu, na ktorym moglbym pojechac do Wejherowa, Gdyni czy Pruszcza. Tutejsza komunikacja miejska to jest ostatnia deska ratunku po ktora sie siega jak nie ma pieniedzy na samochod, bo nie nadaje sie do niczego. Rownie dobrze moznaby zlikwidowac torowiska, przystanki, buspasy i zajezdnie a miejsce przeznaczyc na parkingi, drogi rowerowe i trawniki.

      • 5 0

      • no cóż...nasi trójmiejscy włodarze nie pomyśleli o turystach :-) chociaż dużo kasy z nich mają.

        • 0 0

    • nalezy isc dalej

      Dlaczego jedynie panstwo/samorzad maja dotowac dowoz "robola" do "byznesu"?

      • 0 0

  • Jaka poprawa dla mieszkańców????

    Kasa to tylko na podwyższenie pensji dla urzędników, a mieszkańcy,,,, co tam,,,, no nie!!!!!!

    • 11 1

  • Ciekawe kiedy w Gdyni oznaczą strefy parkowania symbolami a nie kolorami ? (2)

    Kolory nic nie mówią parkującym turystom.

    • 12 1

    • (1)

      W Gdyni dla turysty licza sie jedynie Blyskawica i Dar Pomorza. W ich poblizu powinien byc parking dla turystow na tyle drogi zeby miejscowi nie parkowali ale zeby turystom sie oplacilo. Gdybym ja pojechal w jakies miejsce gdzie chce zobaczyc kilka rzeczy i wiem, ze moze wroce tam za 20 lat to moglbym zaplacic 20 albo 30zl.

      • 0 3

      • Nooo, rozumku Bozia nie dała.

        • 0 0

  • Kwota Koncowa ktorej oni nie sa wstanie wydac

    Nie Istnieje.
    Masz dwie rece to idz i zarob a nie przejazdzka na czyjis plecach.

    • 3 0

  • Podnieść cenę biletów i zrobić darmowe parkingi.

    • 5 6

  • Dla dobra kierowców podatek na SKM

    Trzeba po prostu więcej płacić, bo przez pandemię Polacy się wzbogacili, według myślicieli z wiejskiej. Ludziom zwiększają podatki przez powiększanie SSP, a ci się jeszcze cieszą. Co za ciemnota :D

    • 5 2

  • Miasto wspolne (1)

    To banda cwaniaczków, działających przeciw kierowcom i żerujących na kierowcach. Może jeszcze pobierać opłaty na finansowanie im wakacji? Jak to się tałatajstwo rozwinęło w życiu na cudzym koszt. Bolszewicka mentalnosc życia za cudze.

    • 26 8

    • To są hunwejbini panow z pałacu

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W skład Grupy Zdunek wchodzą marki:

 

Najczęściej czytane