• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • Żeby nie było wypadków trzeba zmienić kierowców i policjantów

    którzy nic nie robią.
    Gdyńska policja to dno,kompletne dno.
    Są nikomu niepotrzebni.

    • 3 0

  • obwodnica ach

    POMYSŁ PRZEDSTAWIONY W ARTYKULE JEST.... KRETYŃSKI - przy obecnym natężeniu ruchu odstępy 70 czy 100 metrów są zwyczajnie niewykonalne.

    A obwodnica? Jestem blisko 500-ną osobą piszącą komentarz. I co ciekawe każdy z nas ma trochę racji, krytykując to czy tamto, widziane na codzień na tej trasie. Ale..
    Różne mamy umiejętności w róznych dziedzinach. Tak jak różne mamy charaktery pisma. Tak też jazda drogą ekspresową nie każdemu wychodzi. Natężenie ruchu jest tak duże, że w tym gąszczu trudno o trzymanie się zasad. Przykład: różnica prędkości dopuszczalnych między osobówkami a ciężarówkami. Te ostatnie z powodu zakazu wyprzedzania ustawione w konwój złożony z... no powiedzmy 8 zestawów. Po wyprzedzeniu takiego czegoś jakoś muszę zjechać z obwodowej i o zasadach to sobie mogę tylko pisać. Włączanie się do ruchu to już zupełne jaja. Pytam się tych co się boją. Jak chcecie włączyć się do ruchu na trasie z dopuszczalną prędkością 120 km/h jeśli jedźiecie pasem wjazdowym 60-ką? Zjeżdżanie z trasy ekspresowej to kolejna sprawa. Tutaj problemem są różnej długości pasy zjazdowe. Jeśli są podobne do tych na autostradzie nie ma potrzeby wcześniejszego zwalniania. Choć nie wiem dlaczego nagminnie niektórzy, mimo całkowicie wolnego pasa, to robią. Gorzej jak przykładowo na Chwarznie trzeba na kilkudziesięciu metrach zwolnić ze 100 km/h aby wyrobić się na łuku. I tak to zwalniamy dużo wcześniej, bo inaczej się nie da!!! A jeśli dochodzi już do stłuczki to korki mają po 5 do 7-iu kilometrów. I zawsze się zastanawiam dlaczego nikt nie wpadnie na pomysł aby ruch całkiem zatrzymać. A auta zepchnąć na pobocze do przyjazdu policji. Wypadek to wypadek OK. Ale siedem aut wpada na siebie na lewym pasie, w korkach stoi sie trzy godziny, a jak się mija miejsce zdarzenia, to stoi 1 szt. policja, 1 szt. straż oraz 2 szt. uczestników gadających przez komórkę. Pytam się - ale po co???

    Mógłbym tak jeszcze długo wyliczać, jak wielu czytelników. Ale może pora na jakiś pomysł, tylko nie taki kretyński jak z tymi pasami. Rozwiązania dla naszej obwodowej są chyba tylko dwa.
    Pierwsze jest trywialne. To budowa kolejnej obwodnicy czyli tzw. trasy kaszubskiej. Obawiam się jednak że zanim do tego dojdzie, to w drogę trzeba będzie zabierać ze sobą lodówkę, termos, koc oraz... maczugę. Drugie rozwiązanie jest... z pozoru kretyńskie. Proponuję abyśmy wszyscy zdjeli nogę z gazu na obwodnicy. Czyli na całej jej długości ograniczenie do 90 km/h. Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek oraz ograniczenie dla nich do 80 km/h. Na każdym wiadukcie czy słupie wideoradar, aby wszyscy tego przestrzegali. Tylko w ten sposób jest szansa, abyśmy w spokoju dożyli do budowy alternatywy...... bo - nie oszukujmy się - obecna obwodnica trójmiasta od dawna jest drogą ekpresową tylko z nazwy.

    • 5 1

  • Lewy pas sluzy do wyprzedzania.Niestety zaden kierowca o tym nie pamieta i banda kretynow probuje zawrotnych predkosci po 40km/h lewym pasem blokujac obwodnice.mam w du..i ten pomysl na pasy(znowu ktos chce wziac lapowe i podzielic sie gminna kasa) i bede najezdzal na zderzak kretynom co lewym pasem mkna 40-60km/h.

    • 3 4

  • lekarstwem jest odconkowy pomiar predkosci na calej obwodnicy

    Problem wtedy sie sam rozwiaze. A i kasa od debili do budzetu wpadnie

    • 3 0

  • divertimento (1)

    A dlaczego nie myśli się o regulowaniu płynności ruchu za pomocą zmiennej sygnalizacji ograniczenia prędkości, informowaniu o korku itp. przydatnych informacjach znanych z zagranicy..??

    • 3 0

    • Bo nie o to chodzi, żeby było dobrze, tylko żeby było tanio.

      • 0 0

  • dziki zachód

    niech jeszcze wiecej idiotów jeżdzi szybciej to nawet gumowe drzewa nie pomogą

    • 1 1

  • Teraz nie przejdzie, prędzej coś z Węgierskich autostrad...

    • 2 1

  • Francuskie tańsze

    We Francji prawy pas jest przerywany i przy wjeździe na autostradę jest wielka instrukcja, ile odcinków pasów przed sobą należy mieć przed poprzedzającym pojazdem - w zależności od prędkości. Z pewnością mniej farby idzie, mniej się niszczy i jest trwalsze. Ale u nas się da komuś więcej zarobić na malowaniu i utrzymaniu.

    • 0 2

  • K..... ręce opadają

    Czy w tym pisalandzie to taki problem z założeniem radarów, wypisaniem mandatów, czy życie ludzkie jest tańsze od głosów wyborców (dotyczy to wszystkich tfu polityków) ?. Czy te d... z wiejskiej w warszafce tak bardzo wierzą w obecnego geniusza ekonomii, że nie potrzebują pieniędzy ?. A może pan redaktor przypomni sylwetki dwóch posłów, którzy z sejmu ze 3 lata temu darli się przeciw radarom ( torpedując je na 2 lata) i ile ludzkich istnień to kosztowało !!!. A może teraz tutaj pokrzyczy i pohejtuje to polactwo co naraża i zabija innych na drogach, a u Niemców, Czechów, Szwedów są momentalnie świętymi kierowcami - aniołami. Czy naprawdę jakiś debil musi z was - tfu polityków zrobić inwalidę byście zaczęli myśleć. Nie bo wy macie darmowe limuzyny z kierowca z bor, które rozbijacie jak sie znudza, nawet pod wyciąg w górach nie chce się d.. z kanapy ruszyć, no a najważnieszy zwykły poseł i jego broszka to helikoptery i samoloty. A wy suwerenie głosujcie i gińcie.

    • 2 2

  • Jak się to czyta to włos na głowie się jeży. Najlepiej od razu zaorać obwodnicę, albo przerobić na drogę rowerową. Nie ma opcji utrzymania stałej odległości między autami. Z różnych względów. Chociażby z powodów zmiany pasa. Autor skutecznie robi państwa w konia. Jednym rozwiązaniem jest, jak u Niemców, zwiększenie liczby pasów. Ciężarówki jadące prawym pasem nie będą powodowały "wskakiwania" aut osobowych chcących je ominąć pod auta jadące szybciej. Zresztą, w tej chwili przejechanie obwodnicy z prędkością 120 km/h graniczy z cudem.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest TPMS?

 

Najczęściej czytane