• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • Janusze

    Dopóki POLSKIE JANUSZE będą traktować lewy pas do jazdy a nie wyprzedzania to .................

    • 2 0

  • No i managerowie bardzo średniego szczebla w przechodzonych, firmowych skodzinach

    będą się zakładać, ilu ich się zmieści na raz w tych 70-cio metrowych odcinkach. W Polsce nie ma kultury jazdy i nie przestrzega się ani przepisów drogowych ani nakazów rozsądku - dopóki psychopaci się nie pozabijają nie będzie bezpiecznie na drogach.

    • 2 0

  • Lewy pas (1)

    może karać tych którzy blokują lewy pas , wtedy zdecydowanie odległości pomiędzy autami będą większe , nie będą sobie podjeżdżać pod zderzak

    • 2 0

    • jego popularność wzrośnie

      Kiedy na prawym pasie pojawią się wypukłe poprzeczne pasy, konkurujące o pogorszenie komfortu jazdy z koleinami, większość będzie jeździła lewym pasem.

      • 0 0

  • zmniejszyć liczbę znaków i reklam

    Przyczyną wypadków jest głównie brak koncentracji.
    Zmęczeni ludzie, pod presją codziennych obowiązków, mijają tysiące znaków, tablic, reklam, napisów, a do tego muszą uważać na innych uczestników ruchu.

    Po pierwsze usunąłbym z dróg wszystkie dekoncentrujące d*perele, a po drugie poprawiłbym oznaczenia zjazdów, żeby ci, którzy rzadko jeżdżą obwodnicą wiedzieli kiedy przygotować się do zjazdu i gdzie się ustawić, żeby nie robić zamieszania na drodze.

    Oprócz tego regularna kontrola wykroczeń drogowych innych niż prędkość - czyli zajeżdżanie drogi, wymuszanie pierwszeństwa, wyprzedzanie w niedozwolonych miejscach, źle ustawione światła, które oślepiają inncyh kierowców, jazda na łysych oponach.

    Bezpieczeństwo nie zrobi się samo. Ktoś musi aktywnie czuwać, a nie bawić się w malowanki.

    • 1 1

  • nie ciekawe

    Z tym, ze czesto zarzuca samochodem na pomalowanych odcinkach jezdni, co moze spowodować wieksza szkode niz korzyść. Jak popada deszcz to czesto kola mi sie slizgaja na np. Przejsciu dla pieszych

    • 1 1

  • No fajnie (1)

    Tylko że pogorszenie na obwodnicy zbiegło się ze zniknięciem z niej policji.Policja powinna być widoczna na obwodowej jak w DE.Powinna być po obu stronach(lub w pobliżu węzła gdzieś w połowie)jednostka do działań na obwodnicy-do patroli,kontroli razem z itd do wazenia itp.Plus kamery z system pomiaru.Jeden miesac gdy szeryfowie by po pińcet dostali i byłby spokoj.

    • 2 0

    • I nazwać ją Cobra.

      • 0 0

  • niech to ktoś policzy (1)

    Proponuję, żeby w godzinach porannych oraz popołudniowych (w godzinach szczytu) ktoś policzył przybliżoną liczbę aut na odcinku Karczemki - Chylonia. Następnie podzielić długość tego odcinka z uwzględnieniem liczby pasów przez liczbę aut. Ciekawe ile to statystycznie wychodzi.

    TRZECI PAS NIEZBĘDNY!!
    Oby Trasa Kaszubska oraz Obwodnica Metropolitalna poprawiły chociaż trochę sytuację.

    • 3 0

    • heheh

      o tym samym pomyslałem, wtedy obwodowa musiałaby być dłuższa o parę kilometrów hehehe

      • 1 0

  • heheh

    znów przyjdzie MTM z wiaderkami farby i po kłopocie hehehe, a tak na poważnie to raczej nie porównujcie polakowa do niemiec i ich rozwiązań bo to dość komiczne.....a poza tym to WRÓG!!! heheheh

    • 1 1

  • Ciekawe wyliczenie

    Ciekawe założenie - nasz samochódom potrzebuje 70 m a ten przed nami to już nie - jak należy rozumieć ten przed nami stanie w miejscu od razu. Chyba, że czegoś nie rozumiem

    • 3 1

  • Dystans bezpieczny między autami.

    Lepsze są litery V i opis na znaku że " dwa znaki V pomiędzy Tobą a pojazdem za którym jedziesz daja Ci szansę przeżycia "

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane