• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa

Mateusz
20 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Czy nowe przepisy uśpiły nieco czujność pieszych? Czy nowe przepisy uśpiły nieco czujność pieszych?

Być może ten artykuł mocno zdenerwuje pieszych, ale uważam, że przepisy dające im bezwzględne pierwszeństwo uśpiły ich czujność przy przejściach. Myślą, że mając pierwszeństwo, mogą niemal wbiec na pasy bez rozglądania się i upewnienia, że nic ich nie rozejdzie - napisał jeden z naszych czytelników. Pan Mateusz poruszył ważny temat z punktu widzenia zarówno kierowców, jak i pieszych.



Czytelnik z Gdańska zgłosił się do nas po publikacji mrożącego krew w żyłach nagrania, na którym o mały włos doszłoby do wielkiej tragedii. Naprawdę niewiele brakowało, a samochód potrąciłby wbiegające na pasy dziecko. Film możecie obejrzeć poniżej. To wideo daje bardzo wiele do myślenia i skłania do dyskusji na temat zachowania pieszych i kierowców przy przejściach.

Było bardzo blisko nieszczęścia. Niepilnowane dziecko wbiega na pasy wprost pod jadące auto.

Poniżej prezentujemy treść wiadomości, którą otrzymaliśmy od pana Mateusza.

Czy piesi dostatecznie uważają, przechodząc przez jezdnię?

Zawsze starałem się podchodzić z należną uwagą do pieszych przechodzących na przejściach. Nowe przepisy, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r., rozszerzyły jedynie interpretację momentu, od kiedy pieszy ma pierwszeństwo. Każdorazowo, gdy zbliżam się do pasów, moja uwaga wzrasta.

Nowe przepisy uśpiły czujność pieszych?



I tego samego należy oczekiwać od pieszych. A mam wrażenie, że nowe przepisy tylko uśpiły ich czujność. Myślą sobie, że przecież mają bezwzględne pierwszeństwo, stojąc nawet metr od przejścia. I tu jest pies pogrzebany. Coraz częściej obserwuję osoby przechodzące przez przejście kompletnie niezainteresowane tym, co się dookoła nich dzieje. Jakby miały klapki na oczach, a nowe przepisy dały im nieśmiertelność.

Te osoby z reguły wpatrzone są w swoje smartfony, a na uszach mają słuchawki. Telefon komórkowy potrafi także skutecznie odwrócić uwagę opiekunów małych dzieci - co prawdopodobnie widać także na opublikowanym na portalu filmie. Ogromna prośba: pilnujcie swoich pociech w pobliżu dróg i nie tylko.

Czytaj także:

Tu lepiej uważać. Najniebezpieczniejsze przejścia dla pieszych w Trójmieście



To, że pieszy ma pierwszeństwo, nie oznacza, że nagle może zatracić swój instynkt samozachowawczy i w głupi, niepotrzebny sposób zginąć. Przechodniu, pamiętaj, że nawet najlepszy, rozważny kierowca, z dużym doświadczeniem może popełnić błąd. Czasami wystarczy oślepiające słońce. Zatem nie wchodźcie na przejście bez rozglądania się na boki. Życie jest tylko jedno.

Przy okazji prośba również do rowerzystów i osób poruszających się na hulajnogach - kierowca nie zawsze jest w stanie was zauważyć, szczególnie gdy jedziecie bardzo szybko, a ścieżka rowerowa przecina jezdnię. Miejcie to na uwadze i się nie denerwujcie. Więcej zrozumienia.

Czytaj także:

Pierwsze przejścia "offline". Idziesz, nie patrz w telefon



Przepisy, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r. Przepisy, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r.
Mateusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (426) 7 zablokowanych

  • Niestety zawsze to samo... (4)

    Przepisy się wymyśla, ale egzekwuje wiedzę tylko od kierowców - a potem na nich narzeka.
    Kierowca oprócz znajomości najświeższych przepisów musi również myśleć za innych. Pieszy - może robić co chce.
    I jak kierowca ma udowodnić po zabiciu pieszego bez świadków, że ten szedł z komórką i gapił się w komórkę, a nie na drogę? Trzeba mieć kamerki...

    • 34 11

    • A tak koleś. Bo co sobie myślisz, że jako kierowca masz być nietykalny ?

      • 2 11

    • I śmiało - wysuń postulat posiadania przez pieszych karty pieszego po kursach i zdaniu egzaminów

      na to.

      • 5 2

    • No jak by egzekwowano to nie byłoby tyle wypadków, poniszczonych trawników czy chodników...

      • 1 0

    • problem w tym

      że niektórzy to prawo jazdy chipsach znaleźli albo zdawali je za gierka i teraz pusto w tych głowach i zerowi znajomości przepisów a tym bardziej myślenia

      • 0 4

  • Nie ma przepisów. Wszystko zależy od widzi mi się sądu. Chyba, że nie ma nagrania to winny zawsze kierowca :( (1)

    • 13 5

    • w dobrze zarządzanych krajach stosowana jest zasada "odpowiedzialności silniejszego"

      warto, byś zaczął odróżniać zachowania stwarzające zagrożenie (takie jak lekceważenie limitów prędkości) od zachowań wiążących się z narażaniem się na ryzyko (takie jak chodzenie po jezdni w strefie zamieszkania lub na parkingu). Jeśli nie uznasz tego rozróżnienia za ważne, to lepiej nie wsiadaj do samochodu i nie narażaj innych na niebezpieczeństwo.

      • 1 1

  • No dziwne. Robią z pieszych święte krowy, zrzucając całą odpowiedzialność na kierowców (4)

    i nagle wszyscy zdziwieni, że piesi przestają myśleć racjonalnie?

    • 25 14

    • I bardzo dobrze że na kierowców mądralo. Przynajmniej inni kierowcy będą mniej narażeni na takich (2)

      jak ty, którzy skupić się na jeździe dłubią w nosie.

      • 4 9

      • Na razie normalni obywatele są narażeni na takich jak ty - zapatrzonych w foniki ze słuchaweczkami na uszach. (1)

        • 6 3

        • Biedaczysko, na przejściu dla pieszych pieszy jest dla Ciebie zaskoczeniem

          • 0 1

    • a na kogo mają zrzucić?

      pieszy na pasach jest św krową poza przejściem nie jest. i koniec kropka. Nie jest to chyba aż tak skomplikowane.

      • 1 3

  • Opinia wyróżniona

    Patrząc na to co sie dzieje i jaki brak wyobraźni sie pojawił ostatnimi czasy. (8)

    Zamontowałem kamerę w samochodzie. Przestrzegam przepisów, zawsze się zatrzymuje przed przejściami jak pieszy nadchodzi a przynajmniej zwalniam obserwując jego zachowanie. Jednak jest pełno przypadków kiedy ktoś nie raz mi wtargnie na drogę, czy to pieszy, czy hulajnoga. Powiem tak: za innych odpowiadać nie będę, jak kogoś potracę to potrącę, bez wyrzutów sumienia.

    • 107 21

    • może nie rozumiesz czym jest te "wtargnięcie" ? (3)

      • 15 15

      • Jak w ogóle można "wtargnąć na przejściu"? (1)

        Wtargnięcie na jezdnię w miejscu gdzie nie ma przejścia ok. Na jezdni zazwyczaj nie spodziewamy się pieszego i można nie zdążyć zareagować w porę. Ale na przejściu każdy kierujący zawsze powinien spodziewać się pieszego i tak jechać by za każdym razem zatrzymać pojazd w porę.

        • 15 20

        • są takie miejsca ale to maks 1 promil wszystkich przejść

          • 1 5

      • W PoRD nie ma pojęcia wtargnięcia

        jest artykuł 14.1. Nie dotyczy hulajnóg czy rowerów, więc one nie mają technicznej możliwości "wtargnięcia".

        • 2 0

    • a swoje dziecko tez bez wyrzutów sumienia potrącisz?

      • 8 29

    • Postawa typu: zrobił sobie krzywdę i dobrze mu tak (1)

      Badanie psychiatryczne takich kierowców i zakaz prowadzenia jakichkolwiek pojazdów. Ogólnie niebezpieczne drogi i brak oznaczeń powoduje konflikty typu rowerzysta, kierowca, pieszy czy hulajnoga. Mądre wladze szybko reagują na zagrożenia i tak dostosowują drogę by minimalizowac

      • 13 18

      • Postawa jest prawidłowa

        Dlaczego ktoś kto nie zawinił, ma obciążać swoje sumienie skutkami czyjejś głupoty? Każdy ma mózg, ale jeśli go nie używa...

        • 16 6

    • Jak zawsze w tematach drogowych mamy naj wiecej wysyp postów od nich i jeszcze sie brakiem mózgu chwala

      Jestes idealnym przykładem pirata drogowego który jak zawsze twierdzi ze on jest swietnym kierowca tylko wszyscy wokoło mu zycie utrudniają :)

      • 2 1

  • APEL (3)

    Ludzie - zacznijcie sie po prostu rozgladac, z pieszymi jest teraz gorzej niz z kierowcami samochodow - nie patrza, nie rozgladaja sie, ja zawsze hamuje przed przejsciem, jadac samochodem mam oczy dookola glowy a juz ze 100 razy pieszy bez patrzenia wchodzil na pasy (NIC, ani w lewo ani w prawo wzrok!) dramat, kierowcy maja swoje za uszami i uwazam, ze trzeba ciagle przypominac ludziom jak maja prowadzic pojazdy ALE pieszy powinien tez zaczac uwazac a nie wzrok wbity w telefon i krol/krolowa zycia idzie przed siebie. Trafisz kiedys na d*rnia za kierownica i ostatnia rzecza jaka bedziesz slyszec bedzie dopiero co wybrana ulubiona piosenka na spotify

    • 20 10

    • Ty narzekasz na hamowanie przed przejściami skoro to twój obowiązek ? I nie pisz bzdur, że piesi (2)

      się nie rozglądają.

      • 2 6

      • Jak najbardziej jest obowiązkiem, ale niesety nie każdy kierowca jest idealny. Może się zagapić czy zostać oślepiony. I jak najbardziej spowodowanie wypadku będzie jego winą. Ale nie odda to zdrowia czy życia pieszemu.
        I zdarzają się pieszy którzy się nie rozglądają (znowu, nie wszyscy ale zdecydowanie są ).

        • 3 1

      • Kasztanie ja nie mam problemu z zatrzymaniem się przed przejściem, mam problem, ze pieszy nie patrzy wchodząc na pasy

        • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    nie tylko piesi myślą że sa nieśmiertelni (8)

    Wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych wprowadziło dziwne poczucie pierwszeństwa dla rowerów i hulajnóg elektrycznych. Myślą że są tak samo dobrze widoczni jak piesi i bez zwalniania wpadają na przejścia dla pieszych czy przejazdy dla rowerów. Efekt wiadomy a 90% komentarzy obwini za to samochód......
    Panuje ogólna nagonka na samochody a jestem ciekaw statystyk ile w skali kraju zostało ukaranych pieszych za używanie telefonu na przejściu, ilu rowerzystów za jazdę po przejściu czy na czerwonym.... to plaga, ale wiadomo to samochód jest winny.

    • 172 22

    • nagonka haha ato dobre pirat drogowy roszczeniowy co moze innego pisac:) (4)

      a twoja zona córkla czy matka to juz bys taki cwaniak niebył co

      • 12 32

      • zacząłem pisać dość długi komentarz na temat głupoty jaką się wykazujesz ale skasowałem wszystko co o tym myślę (3)

        i postanowiłem to skrócić do słów jakich czasem w takich okolicznościach używała moja babcia (cyt.): "głupiś się urodził, to i głupi zdechniesz". Brutalne lecz prawdziwe!

        • 20 9

        • czytaj: nic nie mam na obronę swojej głupoty ale nie dam po sobie poznać :) (1)

          • 7 5

          • biedota ktora na samochod nie stac dalej ujada gniezdzac sie z reszta biedoty w autobusach ;)))

            • 0 0

        • Głupek wyzywa inny ch od głupoty i w koncu pisze ze ma sieczke w mózgu wiec tylko napisze ze nic nie napisze:)

          naprawde usmiałem sie

          • 0 3

    • I co jest widoczne na tym forum ? Piszesz bzdury.

      • 2 5

    • Nie obwini, tylko po prostu będą winni

      Przy okazji, telefonu na przejściu nie można używać tylko i wyłącznie wtedy, gdy jego używanie uniemożliwia obserwację jezdni (rozmawiać można), a wzdłuż całego głównego ciągu komunikacyjnego Trójmiasta masz przejazdy rowerowe.

      • 1 1

    • Ta "nagonka" ma tez inny powod, samochodow jest po prostu w tym swietnie skomunikowanym miescie za duzo!

      • 0 0

  • Przecież i tak 99% pieszych nie korzysta ze swojego pierwszeńśtwa (6)

    Stoją i czekają co zrobi kierowca, a kierowcy to wykorzystują i jeżdżą przez przejścia na rympał..

    Upominanie pieszych to czyste chamstwo. Na przejściach giną głównie osoby starsze które nie są w stanie prawidłowo same ocenić sytuacji czy nie są na tyle sprawne żeby odskoczyć, a tu mądrzy inaczej próbują ich pouczać.

    To chodzi tylko o to by wybielać bandytów w samochodach.

    • 18 23

    • Jeszcze nie widziałem babci ze słuchawkami na uszach wgapionej w telefon na przejściu, (5)

      tylko same małolaty, co lezą jak krowy w szkodę, nawet nie rozejrzawszy się wcześniej, czy można bezpiecznie przejść przez jezdnię!

      Skończ więc waść p....ć.

      • 6 8

      • nie jest ważne co ty widziałeś (3)

        fakty są takie że wypadkom na przejściach ulegają w 2/3 osoby starsze. Takie są dane policji

        • 2 4

        • Poproszę te dane. (2)

          • 3 2

          • Wśród ofiar osób pieszych na pasach, największą grupę stanowiły osoby starsze, powyżej 60 roku życia. (1)

            Konkretnie jest to 47% wszystkich zabitych na pasach

            źródło: komenda główna policji
            biuro ruchu drogowego
            wypadki drogowe w polsce
            W 2021 ROKU

            • 3 2

            • widać po lajku w dół że nie spodobały mu się te dane

              dlatego dalej będzie wypierać rzeczywistość

              • 3 1

      • Słuchawki mam zawsze, bo nie muszę słyszeć samochodu, widzę go. Połowa kierowców udaje, że pieszego nie widzi. Nie pitol waść.

        • 0 0

  • Jako pieszy do przejścia podchodzimy w sposób stanowczy i pewny (11)

    Kierowca musi widzieć, że nie ma mowy ze strony pieszego na ustępstwo - pieszy ma pierwszeństwo i zaraz wejdzie na jezdnię. Oczywiście to tylko tak ma wyglądać, aby przestraszyć tych którzy nie chcą przepuścić. Zachowanie pieszego ma wskazywać na to, że zaraz wtargnie mu przed pojazd. Tak naprawdę nigdy nie wchodzimy na jezdnię i w ostatniej chwili się zatrzymujemy jeśli kierowca nie widzi pieszego i nie zwalnia.

    • 8 10

    • Aby jeszcze bardziej podkreślić swoją stanowczość... (9)

      ...pieszy winien trzymać przed sobą miecz, topór lub AK 47!

      Ale... ty tak na serio? Dotychczas sądziłem, że ruch drogowy w Polsce tylko przypadkiem przypomina pole walki. A tu widzę, że niektórzy przyjmują ten stan rzeczy za naturalny, pożądany i się w nim urządzają.

      • 10 3

      • Trup ściele się gęsto, niestety (6)

        Pomimo lat w EU, wciąż w statystykach zabitych na drogach Polska jest w europejskiej czołówce. A wydawałoby się, że już każdy był na zachodzie i widział jak ruch może wyglądać. U nas wciąż dziki wschód.

        • 6 2

        • Dogońmy najpierw naszą infrastrukturą zachodnie standardy, a dopiero potem wprowadzajmy kalki ich przepisów. (5)

          Dlaczego w PL nie ma rozróżnienia przejść dla pieszych, jak np. w Anglii czy Niemczech, gdzie pieszy ma pierwszeństwo na zebrach/przejściach "z lampą", a gdzie nie ma - czyli na całej reszcie?

          • 2 6

          • Złej baletnicy... (1)

            Pobłażanie i przyzwolenie społeczne, to problemy polskich dróg, nie infrastruktura.

            • 3 3

            • To powiedz ile mamy w Polsce przejść dla pieszych?

              Nie odpowiesz, bo nawet ministerstwo infrastruktury tego nie wie!

              Poczytaj sobie audyt przejść GDDKiA sprzed wprowadzenia tych przepisów (tylko ich przejścia) na 80% zanotowano uchybienia, a duża część z nich powinna być zlikwidowana!

              • 2 4

          • Nie mamy zachodniej infry drogowej ? Jesteś śmieszny. (2)

            • 2 4

            • Nie. Nie mamy. (1)

              • 3 2

              • zależy gdzie

                w wielu miastach mamy przewymiarowaną infrastrukturę drogową i dlatego większą liczbę samochodów na 1000 mieszkańców niż w stolicach wielu państw zachodnich. Niektórym się dlatego wydaje, że u nas jest za mało miejsc do parkowania, a po prostu u nas w miastach jest za dużo samochodów.

                • 1 0

      • albo laserową dzidę

        • 1 1

      • Podoba mi się pomysł z toporem. Pożyczam. Może większa liczba kierowców zacznie mnie przepuszczać na pasach, tudzież nie będzie próbowała rozjechać na magicznej zielonej strzałce.

        • 0 0

    • Głupszej wypowiedzi dawno nie widziałam! A wiesz pusta głowo że wtargnięcie przed jadący pojazd jest karalne? Wiesz że w takiej sytuacji ty będziesz winien wypadku mimo że byłeś na pasach? Pamiętaj że większośc aut ma dziś zamontowane kamery i nie będzie problemu z udowodnieniem że to ty nie zachowałeś ostrożności i wtargnąłeś na pasy!

      • 1 0

  • a na pierwszym nagraniu z wbiegającym dzieckiem jeszcze widać, że mama sobie idzie zapatrzona w telefon... (13)

    widać telefon w ręce na póniejszym powiększeniu odtwarzanym w spowolnieniu....

    • 20 8

    • Jest tam strefa zamieszkania! (7)

      wszystko zgodnie z prawem.
      natomiast kierowca ile tam cisnął?

      • 10 9

      • co zgodnie z prawem? że matka ma prawo nie uważać na dziecko, bo woli gapić się w smartfon? (4)

        a w razie przejechania, to czyja wina?

        • 7 11

        • Kierowcy (2)

          To już było wielokrotnie wałkowane

          • 6 4

          • (1)

            Co komu po winie w razie śmierci dziecka?

            • 4 1

            • I znowu przerzucanie winy na ofiarę...

              • 1 1

        • Kierowcy, a niby czyja?

          Strefy zamieszkania i przejścia dla pieszych są właśnie po to, żeby dowolny pieszy (dziecko, staruszek, niepełnosprawny, pijak) mógł bezpiecznie przejść. A kierowcy mają prawo jazdy potwierdzające że o tym wiedzą.

          • 8 5

      • (1)

        Zgodnie z prawem dziecko do lat 7 może poruszać się po ulicach wyłącznie pod opieką opiekuna!

        • 2 1

        • Nie musi.

          Doedukuj się

          • 0 2

    • A przechodzący młodzieniec spojrzał z wyrzutem na kierowcę, (2)

      który ledwo zdążył wyhamować...

      • 2 2

      • (1)

        Bo jechał nie dozwolone 20 km/h, tylko jakieś 50 spokojnie. Nic dziwnego, że ledwo wyhamował.

        • 0 1

        • Jechał zdecydowanie wolniej. Przy 50 nie zdążyłby zareagować.

          • 0 0

    • To jest strefa zamieszkania (1)

      Dziecko miało pierwszeństwo

      • 9 6

      • No i co? Myślę że matka po obejrzeniu tego filmiku dwie doby nie spała i po takiej nauczce już nie zabiera smartfona na spacer. Przepis przepisem, ale gdyby doszło do tragedii długo by się po tym zbierała bo po ludzku widać, że w danym momencie zaniedbała dziecko.

        • 0 0

  • Bezwzględnie montujcie kamery w autach. (4)

    • 21 2

    • Zgadza się - głównie przeciwko innym kierowcom. (2)

      • 5 2

      • Nie przeciwko komukolwiek (1)

        Tylko w celu ochrony własnych czterech liter.

        • 5 4

        • Raczej własnego pogrążenia się.

          • 2 2

    • ogólnie zwlekałem z montażem kamery do czasu aż pewna Grażyna wlazła mi pod koła

      i jej przejechałem po nodze. Przez to że nie miałem kamerki nie mogłem udowodnić, że To ona była winna i sąd orzekł na jej korzyść. (pomimo, że większość okoliczności stanowiła inaczej) Wykorzystała to że nie było świadków zdarzenia i naopowiadała sądowi jaka to ona biedna i niestety sąd jej uwierzył.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane