• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?

Michał Jelionek
26 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wystrzał opony - jak reagować?

Moto-poradnik: przejścia dla pieszych

Przejścia dla pieszych to miejsca szczególne, a zarazem bardzo niebezpieczne. Każdego roku na pasach dochodzi do tysięcy wypadków, w których śmierć ponosi wiele osób. Czy możemy temu zapobiec? Możemy. Wystarczy włączyć myślenie. W naszym moto-poradniku przedstawiamy dwie bardzo groźne sytuacje, które często widujemy na polskich drogach. Pokazujemy czego nie powinniśmy robić przed "zebrą".



Czy kierowca, widząc w pobliżu przejścia pieszego, zawsze powinien zatrzymać się przed pasami?

Tylko w tym roku na Pomorzu doszło do 135 wypadków na pasach dla pieszych, w których zginęło 5 osób, a 136 zostało rannych. Odnotowano również 88 kolizji drogowych na przejściach. Statystyki nie kłamią - przejścia dla pieszych to wciąż bardzo niebezpieczne miejsca.

W świetle polskiego prawa kierowca, który zbliża się do przejścia dla pieszych ma obowiązek zmniejszenia prędkości, wzmożenia swojej czujności, jak również ciągłego obserwowania otoczenia.

W momencie, w którym pieszy znajdzie się już na pasach bezwzględnie musimy zatrzymać pojazd przed "zebrą". Pamiętajmy, że przechodzień również powinien zachować szczególną uwagę. Jeżeli zauważymy pieszego stojącego w pobliżu wyznaczonego przejścia, a my po szybkiej ocenie otoczenia stwierdzimy, że przepuszczenie takiej osoby może doprowadzić do kolizji aut jadących za nami - jedźmy dalej. Nie zatrzymujmy się za wszelką cenę. Z punktu widzenia pieszego - lepiej poczekać kilkanaście sekund dłużej niż wziąć udział w dramatycznym wypadku drogowym.

Potrącenie pieszego na al. Hallera

Pasy dla pieszych na al. Hallera należą do tych najbardziej niebezpiecznych w całym Trójmieście

Nadgorliwa uprzejmość - to błąd

W naszym moto-poradniku wyszczególniliśmy dwie bardzo często spotykane sytuacje na polskich drogach. Pierwsze zdarzenie dotyczy przesadnej uprzejmości. Kierowca, który w ostatniej chwili decyduje się przepuścić czekającego przed przejściem pieszego, gwałtownie hamuje, stwarzając w tym momencie gigantyczne zagrożenie dla siebie, pieszego oraz pozostałych uczestników ruchu. Auta z tyłu mogą nie wyhamować, powodując stłuczkę.

Z kolei samochód jadący lewym pasem nie jest w stanie zauważyć nagłego hamowania sąsiada z prawego pasa. W tym momencie może dojść do tragicznego w skutkach potrącenia pieszego. Nie róbmy tego. Nie prowokujmy w ten sposób bardzo niebezpiecznych sytuacji.

Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

- Jeżeli poruszamy się w kolumnie pojazdów na drodze, na której obowiązuje dozwolona prędkość 70 km/h, a na chodziku widzimy pieszego czekającego na swoją kolej - nie zatrzymujmy się. Poza tym, że taki manewr jest wykroczeniem, to dodatkowo narażamy siebie oraz tę osobę na groźny w skutkach wypadek - tłumaczy Radosław Ciepliński z EnjoyDriving.
- Chcąc być uprzejmym, pamiętajmy o możliwości nieprzewidzianego zachowania ze strony kierujących znajdujących się za nami lub jadących z naprzeciwka. Jeśli nie mamy pewności, że pieszemu nie grozi żadne niebezpieczeństwo - to nie zatrzymujmy pojazdu - wyjaśnia Tomasz Latusek z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Potrącenie w centrum Gdyni

Śmierć w oczach

- Kierujący zbliżający się do przejścia powinni przede wszystkim dostosować prędkość do możliwości odpowiedniego obserwowania rejonu przejścia i w razie możliwości zareagowania poprzez zahamowanie lub zmianę kierunku ruchu. Dodatkowo powinni w takiej sytuacji rozważać możliwość nietypowego zachowania ze strony innych kierujących (duża prędkość, możliwość przeoczenia pieszego lub zignorowania zasad obowiązujących kierujących w rejonie przejść dla pieszych). Pamiętać należy, że pieszemu na przejściu należy się bezwzględne pierwszeństwo i na nim powinien się czuć bezpiecznie - dodaje.
Nie zawsze jednak "zebra" to świętość pieszych.

- To prawda. Piesi są objęci również zakazami związanymi z przechodzeniem przez jezdnię nawet w miejscach do tego wyznaczonych. Pieszy nie może wchodzić na jezdnię przed nadjeżdżającym pojazdem czy też bezpośrednio zza przeszkody, która uniemożliwiłaby jego dostrzeżenie. Nie może też wbiegać na jezdnię czy też zwalniać kroku podczas przechodzenia. Zasady w równym stopniu, bez wyjątków, dotyczą wszystkich. Każdy uczestnik ruchu powinien się z nich wywiązywać. Jeśli tak będzie, to z pewnością nikt nie ucierpi - zdradza Latusek.

Śmierć w oczach

Druga sytuacja dotyczy typowych piratów drogowych. Kierowca poruszający się prawym pasem widzi w oddali pieszego przygotowującego się do przejścia na drugą stronę jezdni. Zmotoryzowany zwalnia, kontroluje to, co dzieje się obok oraz z tyłu jego auta. I kiedy jest przekonany, że pieszemu nie zagraża niebezpieczeństwo - zatrzymuje pojazd przed pasami. W tym momencie niepocieszony "rajdowiec" wyprzedza na pasach samochód i o kilkadziesiąt centymetrów omija przechodnia. Za taki wyczyn grozi mandat w wysokości 500 zł i 10 punktów karnych. Jednak czym jest taka kara przy tragedii, o której byliśmy o krok.

Moto-poradnik: jak sobie radzić z przyczepą kempingową

- Przepisy mówią jasno: na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi - jeśli oczywiście ruch nie jest kierowany sygnalizacją świetlną - nie wolno wyprzedzać ani omijać pojazdów. Często o tym braku sygnalizacji zapominamy. Bezwzględnie, dojeżdżając do takiego przejścia, musimy maksymalnie zwiększyć naszą uwagę - mówi Ciepliński.
- Istnieje zasada mówiąca o zakazie wyprzedzania pojazdów na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi. Dotyczy ona również jezdni o jednym kierunku ruchu, jak również z wieloma pasami ruchu, o czym jednak nie każdy uczestnik ruchu pamięta. Nie ma jednak zastosowania w momencie kiedy ruch jest kierowany, np. sygnalizacją - dodaje Latusek.

I znowu pechowa al. Hallera

Nowe przepisy - czy to ma sens?

Od dłuższego czasu coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu w życie kontrowersyjnych przepisów dotyczących zatrzymywania się pojazdów przed przejściem dla pieszych. W świetle nowego prawa, każdy kierowca, bez wyjątku, widząc pieszego w okolicach przejścia - miałby obowiązek zatrzymania samochodu przed pasami.

Zwolennicy tychże przepisów wierzą, że wdrożenie nowych przepisów wyraźnie podniosłoby bezpieczeństwo na drogach. Z kolei przeciwnicy są przekonani, że nowe zasady drastycznie zwiększyłyby częstotliwość stłuczek oraz wciąż wydłużających się korków.

Miejsca

Opinie (216) ponad 10 zablokowanych

  • Jazda w kolumnie samochodów (4)

    Jak pieszy ma przejść przez jezdnię kiedy tzw. kolumna ciągnie się w nieskończoność? Inna sprawa, że chyba nie ma u nas zbyt wiele dróg z dozwoloną prędkością 70 km/h gdzie nie byłoby świateł lub wysepek rozdzielających pasy jezdni.

    • 19 20

    • (2)

      No dokladnie, ten pan z artykulu chyba dawno nie byl pieszym.
      Ludzie wchodza na zebry, bo jak odstoja 5 minut i kolumna sie nie konczy, to bez wymuszenia sie nie przejdzie na druga strone.

      • 11 4

      • spróbuj przejść przez przejście w Cedrach Małych (1)

        tak około 15 w piątek przy wyłączonej sygnalizacji

        • 3 2

        • pudło - w cedrach jest po 1 pasie do jazdy prosto, a skręcający i tak mają mniejszą prędkość niż 50km/h

          • 2 1

    • 3 minuty czekania nazywasz nieskończonością? ...

      • 13 15

  • (6)

    Nie rozumiem tego calego wywodu.
    Powinno byc raczej -
    1. widzisz znak przejscie dla pieszych? zachowaj szczegolna ostroznosc i badz przygotowany do hamowania
    2. W terenie zabudowanym jest duzo przejsc, zachowaj MEGA ostroznosc i jedz wolniej
    3. Na terenie zabudowanym spodziewaj sie duzej ilosci pieszych, zachowaj ostroznosc, tak aby moc w kazdej chwili zahamowac.
    4. Widzisz pieszego blisko przejscia? Zwolnij, byc moze wejdzie na przejscie.
    5. Widzisz dzieci, mlodziez blisko przejscia? Zatrzymaj sie przed przejsciem
    6. Na przejsciach dla pieszych SPODZIEWAJ SIE PIESZYCH a nie krow czy komarow
    7. Zachowaj odleglosc za innym pojazdem, dzieki czemu bedziesz mogl zahamowac bez wypadku

    Porady autora bylyby dobre 20 lat temu kiedy bylo malo samochodow i pieszy nie czekal czasem i 10 minut na luke miedzy kolumnami aut.
    Teraz musi byc inaczej.

    • 20 10

    • (2)

      a jest tak

      1. widzisz znak przejscie dla pieszych? zapierd_aj
      2. W terenie zabudowanym jest duzo przejsc, zapierd_aj
      3. Na terenie zabudowanym spodziewaj sie duzej ilosci pieszych, zapierd_aj
      4. Widzisz pieszego blisko przejscia? zapierd_aj klinij na innych kierowcow
      5. zapierd_aj
      6. zapierd_aj i klnij na rowerzystow
      7. Zachowaj odleglosc za innym pojazdem, zapierd_aj na zderzaku

      na końcu dojeżdzasz do swojej wiochy...

      takie jest buractwo w Gdańsku, pooowoli się poprawia na lepsze

      • 5 0

      • dobre :) i prawdziwe (1)

        na szczęście nie muszę mieszkać w waszym grajdole,
        mam ładne i szerokie drogi,
        kulturalnych obywateli dookoła,
        każdy sobie pomaga,
        nikt sobie nie wchodzi w drogę,
        jest cudownie i spokojnie

        • 1 0

        • dodaj że jesteś mieszkańcem domu pomocy społecznej

          • 0 0

    • Po ilości minusów na powyższe uwagi (2)

      lepiej zrozumiałem gdzie mieszkam i żyję...
      :(

      • 8 2

      • po treści twojego posta zrozumiałem, że przepisy ruchu drogowego znasz wybiórczo (1)

        • 1 5

        • całkowicie się zgadzam... z twoim podpisem

          brawo

          • 3 0

  • kierowcy to mordercy (2)

    tylko fux powoduje,ze zabijaja tak malo pieszych. tak,tak zabojcy to do was

    • 9 13

    • chyba u was w Polsce

      dlaczego się tak nienawidzicie?

      przez biedę w kraju
      i nienawistną propagandę w kościele i telewizji?

      • 1 1

    • Odwrotnie

      piesi to samobójcy.

      • 2 1

  • (1)

    Wy naprawde nie rozumiecie, ze uprzejmosc na sile moze doprowadzić do wielkiej tragedii? Nie rozumiecie...

    • 8 6

    • To nie uprzejmość jest przyczyną tych wypadków a przekraczanie szybkości w mieście i wyprzedzanie lub omijanie aut stających przed przejściem. Nie rozumiesz, nie rozumiesz...? Obejrzyj filmy ilustrujące artykuł. Ustal kto jest winny tamtych tragedii.

      • 1 1

  • Panie Michale (5)

    śmieszne słowa, że nagle hamując stwarzamy zagrożenie w ruchu bo z tyłu nie wyhamują.....
    przepisy mówią o trzymaniu odległości

    • 21 12

    • przepisy też mówią kto może kierować ruchem - w tym decydować o pierwszeństwie ruchu

      • 2 0

    • gdzie i co przepisy mówią o trzymaniu odległości od pieszego ??? (1)

      cymbale

      • 9 10

      • Trzba wozić w aucie laserowy dalmierz i mierzyć do pieszych.
        Ten bliżej, tamten dalej - odległość musi być :)

        • 3 1

    • śmieszny to ty jesteś i nie rozumiesz o czym piszesz. Nigdy po ulicy ani drodze nie jechałeś.

      • 7 0

    • mimo wszystko...

      przede wszystkim zdrowy rozsądek,
      przepisy pełnią często funkcję pomocniczą
      w sytuacjach spornych,
      niektóre dotyczą organizacji, inne bezpieczeństwa,
      są różne a przy bardzo małych prędkościach jak zauważyłeś odstęp wynosi poniżej drogi przebytej w czasie reakcji mózgu czyli możesz jechać na zderzaku
      zgodnie ze wszelkimi prawami i logiki i fizyki

      • 4 3

  • (4)

    Niech powprowadzaja wiecej durnych przepisow o tym ze pieszy ma pierwszenstwo... to dopiero ludzie zaczna ginac na ulicach .. bo mieli pierwszenstwo juz teraz wiekszosc ludzi wlazi na pasy przed sama maska samochodu jakby im rozum poodbieralo! Przeciez auto w miejscu nie stanie! Jakim trzeba byc idiota bez wyobrazni zeby tak robic i ryzykowac wlasne zycie i zdrowie? Pieszy powinien miec obowiazek bezwzglednego zatrzymania przed przed przejsciem dla pieszych i rozejrzenia sie w obie strony i upewnienia się czy moze bezpiecznie przejsc na druga strone! Prosta zasada a z pewnoscia zmniejszylaby sie liczba potracen na pasach!

    • 14 12

    • a kierowca gdyby jechał zgodnie z ograniczeniem w centrum maista ( nawet są 30-tki znaki) (2)

      to zatrzymałby się zawsze

      • 3 10

      • jak mu pieszy 2m przed maską wyskoczy?

        • 2 0

      • też prawda

        to jakiś tępy kij musiał być,
        młotek na takiego i tłuc po pustym łbie

        • 4 3

    • Ale na zachodzie uszki po sobie miszczyni ania kładzie, jeździ grzecznie, stosuje się do ograniczeń, na rowerzystów uważa, na trzeciego nie wyprzedza i pieszych przepuszcza, prawda?

      • 5 2

  • Czy są jakies statystyki wsord potrącen dotyczące (8)

    liczby pieszych (kierowców) i pieszych bez prawka którzy zostali potrąceni na pasach ? Wydaje mi sie sie ze zdecydowana wiekszosc potrąconych osob to osoby bez prawka.
    Od momentu nauki jazdy czy posiadania prawa jazdy jestem duż0 bardziej ostrożniejszy przechodząc przez jezdnie. Bardzo czesto osoby wchodząc na jezdnie nie potrafia przeiwdziec co sie moze wydarzyć. Wylatują zza autobusu czy jakiegos wielkiego pojazdu jak pantofelki. Kierowcy popełniają błędy, piesi również ale wiadomo kto ma większe szanse .

    • 36 22

    • powinni Ci prawko zabrać (4)

      "czy jakiegos wielkiego pojazdu jak pantofelki" jak auto zatrzymuje się przed pasami czy to jest autobus czy TIR to nie masz prawa go wyprzedzić, tak zabija się ludzi. Wróć do PORDu bo słabo Cię przeszkolili.

      • 16 15

      • jednocześnie w PORDzie za kierowanie ruchem oblewasz egzamin

        BO NIE JESTEŚ KIEROWNIK RUCHU - tyle w temacie

        • 0 2

      • (2)

        Nie dopisalem ze miałem na mysli sposob w jaki dobiegaja osoby do przejscia które ledwo wysiadly z autobusu . Uważam oczywiscie że wyprzedzając na pasach jest sie potencjalnym mordercą .
        Nie chcę bronić kierowców ale to tez nie zawsze jest ich wina . Kazdy kij ma dwa końce. Ja rozumiem ze pierwszeństwo, ze przejscie ... no ale kuźwa - kierowca jest w blaszanej 2 tonowej budce i chocby nie wiem co dopoki nie mam 100% pewnosci ze przejde bezpiecznie to nie wchodze na jezdnie jak swieta krowa !

        • 11 4

        • Tomski daj spokoj to walka z wiatrakami roszczeniowi piesi nigdy nie zmadrzeja i nie przetlumaczysz im bo sa zawsze nastawieni na nie. Nawet nie potrafia czytac ze zrozumieniem a ty wymagasz zeby jeszcze mysleli jak kierowcy :) predzej w totka wygram choc nie gram niz piesi sie ogarna i zaczna wspolpracowac z kierowcami czy rowerzystami. Oczywiscie chodzi o tych pieszych buntowniczych bo nie mozna powiedziec ze to dotyczy wszystkich.

          • 6 6

        • Pieszym nie trzeba tłumaczyć że samochody są dla nich groźne. Tłumaczyć to trzeba kierowcom. Właśnie takim jak Ty Tomski.

          • 7 14

    • No i wlasnie dlatego potrzebny jest ten przepis, bo dzieci, mlodziez nie maja prawka i dlugo miec nie beda. Wiec jak moze dorosly przeszkolony, przebadany czlowiek zwalac na nich odpowiedzialnosc? To smieszne.
      Dzieci nawet nie sa w stanie ocenic ryzyka, predkosci auta.
      Jak widzicie dzieci i mlodziez - zwalniajcie i przepuszczajcie.
      Zwlaszcza przy przystanku nalezy bewzglednie zwolnic.

      • 3 2

    • będziesz wymagał prawa jazdy od dzieci wracających ze szkoły?! (1)

      od licealistów?
      od emerytów (z których część nigdy nie miała prawa jazdy albo jeździła 50 lat temu)?

      zastanów się

      • 7 4

      • a czy ja gdzies

        napisalem, że kazdy uczestnik ruchu musi mieć prawko ?

        • 3 5

  • Trzej znawcy odkrywają prawdziwą przyczynę wypadków na pasach w Trójmieście.

    Dla zilustrowania problemu widzimy potrąconych:
    pieszą z parasolem na Hallera, kobietę w nocy w Gdyni i mężczyznę przed policjantami na Hallera. Uprzejmi kierowcy przepuścili tych pieszych przez przejścia i to oni są faktycznymi sprawcami wypadków, według policjanta Latuska, instruktora Cieplińskiego i dziennikarza Jelionka. Bo kierowcy byli za bardzo uprzejmi. Instruktor EnjoyDriving idzie dalej twierdząc, że kierowca ustępujący pieszemu przed przejściem popełnia wykroczenie drogowe. To nowe światło. To genialne odkrycie. To przełom w zwalczaniu wypadków na przejściach dla pieszych.

    • 5 9

  • Apel do komendanta wojewódzkiego policji. (1)

    "Jeśli nie mamy pewności, że pieszemu nie grozi żadne niebezpieczeństwo - to nie zatrzymujmy pojazdu - wyjaśnia Tomasz Latusek" To niebezpieczna wypowiedź nawołująca do nieustępowania pieszym, zdrowym czy niepełnosprawnym, pod pretekstem dbania o ich bezpieczeństwo. Apeluję do komendanta wojewodzkiego W. Sobczaka by przywołał funkcjonariusza Latuska do porządku i skierował go na szkolenie z prawa drogowego

    • 6 7

    • Wypowiedz tego pana jest skandaliczna. Pan L. musi sobie uswiadomic, ze musi tak dostosowac predkosc i technike jazdy, zeby moc zahamowac przed przejsciem. Moze przed przejsciem stoi osoba niewidoma, albo dzieci, ktore nie potrafia oceniac predkosci.
      Jazda samochodem wymaga wielkiej ostroznosci, koncentracji i odpowiedzialnosci. Ten pan chyba tego nie potrafi.

      Ta wypowiedz oznacza, ze zmiana prawa, jego egzekwowanie oraz surowe mandaty sa konieczne w tym kraju.

      • 2 2

  • proszę podać gdzie jest taki przepis, bo raczej nie w polskim krd : (1)

    W momencie, w którym pieszy znajdzie się już na pasach bezwzględnie musimy zatrzymać pojazd przed "zebrą".

    • 10 7

    • Art. 26.1. Ale czy Damian wiesz jak znaleźć taki artykuł w tym wielkim internecie?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane