• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?

Michał Jelionek
26 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wystrzał opony - jak reagować?

Moto-poradnik: przejścia dla pieszych

Przejścia dla pieszych to miejsca szczególne, a zarazem bardzo niebezpieczne. Każdego roku na pasach dochodzi do tysięcy wypadków, w których śmierć ponosi wiele osób. Czy możemy temu zapobiec? Możemy. Wystarczy włączyć myślenie. W naszym moto-poradniku przedstawiamy dwie bardzo groźne sytuacje, które często widujemy na polskich drogach. Pokazujemy czego nie powinniśmy robić przed "zebrą".



Czy kierowca, widząc w pobliżu przejścia pieszego, zawsze powinien zatrzymać się przed pasami?

Tylko w tym roku na Pomorzu doszło do 135 wypadków na pasach dla pieszych, w których zginęło 5 osób, a 136 zostało rannych. Odnotowano również 88 kolizji drogowych na przejściach. Statystyki nie kłamią - przejścia dla pieszych to wciąż bardzo niebezpieczne miejsca.

W świetle polskiego prawa kierowca, który zbliża się do przejścia dla pieszych ma obowiązek zmniejszenia prędkości, wzmożenia swojej czujności, jak również ciągłego obserwowania otoczenia.

W momencie, w którym pieszy znajdzie się już na pasach bezwzględnie musimy zatrzymać pojazd przed "zebrą". Pamiętajmy, że przechodzień również powinien zachować szczególną uwagę. Jeżeli zauważymy pieszego stojącego w pobliżu wyznaczonego przejścia, a my po szybkiej ocenie otoczenia stwierdzimy, że przepuszczenie takiej osoby może doprowadzić do kolizji aut jadących za nami - jedźmy dalej. Nie zatrzymujmy się za wszelką cenę. Z punktu widzenia pieszego - lepiej poczekać kilkanaście sekund dłużej niż wziąć udział w dramatycznym wypadku drogowym.

Potrącenie pieszego na al. Hallera

Pasy dla pieszych na al. Hallera należą do tych najbardziej niebezpiecznych w całym Trójmieście

Nadgorliwa uprzejmość - to błąd

W naszym moto-poradniku wyszczególniliśmy dwie bardzo często spotykane sytuacje na polskich drogach. Pierwsze zdarzenie dotyczy przesadnej uprzejmości. Kierowca, który w ostatniej chwili decyduje się przepuścić czekającego przed przejściem pieszego, gwałtownie hamuje, stwarzając w tym momencie gigantyczne zagrożenie dla siebie, pieszego oraz pozostałych uczestników ruchu. Auta z tyłu mogą nie wyhamować, powodując stłuczkę.

Z kolei samochód jadący lewym pasem nie jest w stanie zauważyć nagłego hamowania sąsiada z prawego pasa. W tym momencie może dojść do tragicznego w skutkach potrącenia pieszego. Nie róbmy tego. Nie prowokujmy w ten sposób bardzo niebezpiecznych sytuacji.

Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

- Jeżeli poruszamy się w kolumnie pojazdów na drodze, na której obowiązuje dozwolona prędkość 70 km/h, a na chodziku widzimy pieszego czekającego na swoją kolej - nie zatrzymujmy się. Poza tym, że taki manewr jest wykroczeniem, to dodatkowo narażamy siebie oraz tę osobę na groźny w skutkach wypadek - tłumaczy Radosław Ciepliński z EnjoyDriving.
- Chcąc być uprzejmym, pamiętajmy o możliwości nieprzewidzianego zachowania ze strony kierujących znajdujących się za nami lub jadących z naprzeciwka. Jeśli nie mamy pewności, że pieszemu nie grozi żadne niebezpieczeństwo - to nie zatrzymujmy pojazdu - wyjaśnia Tomasz Latusek z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Potrącenie w centrum Gdyni

Śmierć w oczach

- Kierujący zbliżający się do przejścia powinni przede wszystkim dostosować prędkość do możliwości odpowiedniego obserwowania rejonu przejścia i w razie możliwości zareagowania poprzez zahamowanie lub zmianę kierunku ruchu. Dodatkowo powinni w takiej sytuacji rozważać możliwość nietypowego zachowania ze strony innych kierujących (duża prędkość, możliwość przeoczenia pieszego lub zignorowania zasad obowiązujących kierujących w rejonie przejść dla pieszych). Pamiętać należy, że pieszemu na przejściu należy się bezwzględne pierwszeństwo i na nim powinien się czuć bezpiecznie - dodaje.
Nie zawsze jednak "zebra" to świętość pieszych.

- To prawda. Piesi są objęci również zakazami związanymi z przechodzeniem przez jezdnię nawet w miejscach do tego wyznaczonych. Pieszy nie może wchodzić na jezdnię przed nadjeżdżającym pojazdem czy też bezpośrednio zza przeszkody, która uniemożliwiłaby jego dostrzeżenie. Nie może też wbiegać na jezdnię czy też zwalniać kroku podczas przechodzenia. Zasady w równym stopniu, bez wyjątków, dotyczą wszystkich. Każdy uczestnik ruchu powinien się z nich wywiązywać. Jeśli tak będzie, to z pewnością nikt nie ucierpi - zdradza Latusek.

Śmierć w oczach

Druga sytuacja dotyczy typowych piratów drogowych. Kierowca poruszający się prawym pasem widzi w oddali pieszego przygotowującego się do przejścia na drugą stronę jezdni. Zmotoryzowany zwalnia, kontroluje to, co dzieje się obok oraz z tyłu jego auta. I kiedy jest przekonany, że pieszemu nie zagraża niebezpieczeństwo - zatrzymuje pojazd przed pasami. W tym momencie niepocieszony "rajdowiec" wyprzedza na pasach samochód i o kilkadziesiąt centymetrów omija przechodnia. Za taki wyczyn grozi mandat w wysokości 500 zł i 10 punktów karnych. Jednak czym jest taka kara przy tragedii, o której byliśmy o krok.

Moto-poradnik: jak sobie radzić z przyczepą kempingową

- Przepisy mówią jasno: na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi - jeśli oczywiście ruch nie jest kierowany sygnalizacją świetlną - nie wolno wyprzedzać ani omijać pojazdów. Często o tym braku sygnalizacji zapominamy. Bezwzględnie, dojeżdżając do takiego przejścia, musimy maksymalnie zwiększyć naszą uwagę - mówi Ciepliński.
- Istnieje zasada mówiąca o zakazie wyprzedzania pojazdów na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi. Dotyczy ona również jezdni o jednym kierunku ruchu, jak również z wieloma pasami ruchu, o czym jednak nie każdy uczestnik ruchu pamięta. Nie ma jednak zastosowania w momencie kiedy ruch jest kierowany, np. sygnalizacją - dodaje Latusek.

I znowu pechowa al. Hallera

Nowe przepisy - czy to ma sens?

Od dłuższego czasu coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu w życie kontrowersyjnych przepisów dotyczących zatrzymywania się pojazdów przed przejściem dla pieszych. W świetle nowego prawa, każdy kierowca, bez wyjątku, widząc pieszego w okolicach przejścia - miałby obowiązek zatrzymania samochodu przed pasami.

Zwolennicy tychże przepisów wierzą, że wdrożenie nowych przepisów wyraźnie podniosłoby bezpieczeństwo na drogach. Z kolei przeciwnicy są przekonani, że nowe zasady drastycznie zwiększyłyby częstotliwość stłuczek oraz wciąż wydłużających się korków.

Miejsca

Opinie (216) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Jestem kierowcą i wkur... mnie jak piesi nie patrząc wchodzą szybkim krokiem na jezdnie. Bywam również pieszym i nigdy nie włażę na pasy w taki właśnie sposób. Nic mi się nie stanie jak poczekam chwilkę aż ktoś przejedzie.

    • 62 30

    • Życzę ci takiego poczekania gdy leje deszcz, jest słota wieje wiatr a ty stoisz przed przejściem niczym skazaniec i modlisz się aby jakaś łachudra jadąca w ciepełku, nie moknąc zlitowała się i w końcu udostępniła ci przejście. Podziękowania dla jeszcze życzliwych kierowców, bo większość w przypływie dobrego humoru raczej ci rzuci wiązankę i ochlapie wjeżdżając w kałużę, niż ci okaże jakąkolwiek pomoc i współczucie..

      • 0 1

    • jestes bucem nie kierowcą

      mnie wkurzają piesi, którzy czają się przy przechodzeniu przez przejście, nawet, jak im wyraźnie macham, by przeszli.. ale cóż, zostali wyszkoleni przez właśnie takich Januszy kierownicy i potem jest zero pewności..

      • 2 0

    • Dla pełnego obrazu dodaj ze wkur... cię i piesi wchodzący powolnym krokiem na jezdnię.

      • 4 2

    • Jestem pieszym i kierowcą

      Jak się zatrzymasz i poczekasz chwilę też nic się nie stanie.

      • 20 11

  • A ja robię inaczej... (6)

    Z zasady zawsze puszczam rodziców z dziećmi, dzieci i osoby z wózkami. Dlatego kiedy hamuję przed pasami i mam taką możliwość to zmieniam pas na ten "od"pieszego. Czyli np jadę prawym pasem, mam dziecko czekające na pasach po prawej, to jeśli mogę to zmieniam pas na lewy i staję. Dlatego że to dziecko, czy ktokolwiek inny, kiedy spojrzy w lewo zobaczy pusty prawy pas i mnie na lewym. A jeśli za mną będzie jechał ktoś kto nie ma zamiaru się zatrzymać to żeby mnie objechać przed pasami (sic!) będzie musiał zrobić to prawym pasem - czyli w razie czego pieszy będzie w stanie go zobaczyć. Stając na prawym zasłania się sobą drugi pas i może być pupa... A matka z wózkiem zanim w ogóle zauważy że ktoś może jechać drugim pasem to wózek już dawno na nim jest. Analogicznie jeśli pieszy stoi po lewej stronie, to ja ustawiam się na prawym pasie.
    Jako pieszy zawsze wyglądam zanim wejdę na drugi pas idąc przez zebrę. Ale większość osób jednak tego nie robi. Bo po co? Przecież nasza służba zdrowia ma za mało roboty...

    • 9 6

    • zawsze trzeba uważać, przykład z Hallera za stacją Lotos w kierunku Opery. (1)

      dwupasmówka, prawym jadę ja, lewym jakieś 50 m przede mną duży dostawczak, prędkości mamy przepisowe. dostawczak zaczął zwalniać i puścił kierunkowskaz w lewo (tam jest przystanek tramwajowy, przejście, a tuż a za nim jest przejazd przez tory). człowiek przekonany, że dostawczak skręca, a w momencie kiedy się z nim zrównywałem okazało się że, zatrzymuje się przed przejściem i przepuszcza matkę z wózkiem. nie było hamowania z piskiem opon, ale pas na obojczyku poczułem. jadąc w tej odległości, pod tym kątem nie miałem możliwości dostrzec ludzi na przejściu. spojrzałem jeszcze w lusterko wsteczne, po horyzont żadnego samochodu. sytuację uratowało to że jeżdżę z przepisowymi prędkościami, a przed przejściami i skrzyżowaniami odruchowo zwalniam. ludzie śmiali się z kampanii "10 mniej", ja nie.

      • 4 1

      • Dostawczakami to największe palanty jeżdżą. Na takich zawsze trzeba uważać!

        • 0 1

    • Niby dobrze

      ale skakanie po pasach to niezbyt dobry pomysł.

      • 7 1

    • Szacun

      • 2 1

    • Dobre. Będe stosował.

      • 1 0

    • Takich macgyverów drogowych to trzeba więcej. Widziałem takiego co drzwi odtworzył by pieszy mógł żywy dojść do końca przejścia. Ale co się dziwić w kraju gdzie policjantkę można zobaczyć polującą na staruszkę na pasach. A kiedy policja zacznie chronić pieszych?

      • 3 1

  • wiem skąd tyle w was złości, mali prości ludzie. (6)

    wszyscy chcielibyście się poruszać po drogach bezstresowo, bez myślenia (bo nie lubicie myśleć). tymczasem kierowanie pojazdem wymaga skupienia, umiejętności przewidywania i myślenia, myślenia także za innych.

    • 25 15

    • To nie jest czarne i białe

      Niestety głupich nie sieją sami się rodzą. Trzeba czasami myśleć za innych żeby nie mieć ich na sumieniu i nie myślę tylko o pieszych ale i o kierowcach.

      • 1 0

    • cześć nied...ny krasnalu (2)

      jak chcesz być mądry to pisz bez jadu
      bo na razie wychodzisz na takiego samego tępaka

      • 6 8

      • tępak? niedoj* krasnal? (1)

        czy ja ci matkę zabiłem? obraziłem kogoś ad personam? piętnowanie negatywnego społecznego zjawiska to jakiś nietakt? jeżeli ktoś poczuł się dotknięty przez poprzedni wpis to czas na refleksję nad samym sobą, w gruncie rzeczy o to chodziło. ale żeby taka prymitywna odpowiedź się pojawiła... wstyd.

        • 7 6

        • napisałeś @mali, prości ludzie@

          to ci zadałem trochę twojej własnej trucizny do spróbowania,
          nie umiesz mówić rzeczowo
          znaczy, że sam jesteś małym, prostym, niedojebanym krasnalem

          • 4 1

    • Myśleć za takich pieszych lemingów? (1)

      Wszyscy chcielibyście się poruszać po chodnikach bezstresowo, bez myślenia (bo nie lubicie myśleć). tymczasem poruszanie się chodnikiem, nie wspominajac o przekraczaniu jezdni też wymaga skupienia, umiejętności przewidywania i myślenia, myślenia także za innych.

      • 5 6

      • pisałem to jako kierowca, pieszy, motocyklista oraz rowerzysta.

        lemingów w Gdańsku dostatek, ale tutaj było pudło.

        • 1 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: przejścia dla pieszych

    Kierowca na lewym pasie??

    Nie ma szansy????? Ma szansę nie wyprzedzać na przejściu i jeśli obserwuję drogę to widzi pieszego i widzi auto na pasie prawym którego nie może wyprzedzić nawet gdy pieszego nie ma przy przejściu. Często jest tak, że na lewym pasie dojeżdżam do przejścia obok jedzie kierowca (jego świateł nie widzę - hamulca), zwalnia, więc i ja zwalniam - by nie wyprzedzić na przejściu a często kończy się to tym, że on jedzie a ja stoję . . .

    • 5 3

  • nowe przepisy to absurd (5)

    Juz teraz piesi zapominaja o swoich obowiazkach, a o po prostu mysleniu i kulturze to nawet nie slyszeli.
    Wchodza na pasy bez upewnienia sie czy nie nadjezdza auto, przechodza w miejscach niedozwolonych (gdy utrudnia ruch to jeszcze potrafia miec pretensje - oczywiscie nie do siebie samych!); wchodza na przejscie zza autobusu stojacego w zatoczce, itd.itp.
    Takie zachowania sa nagminne!
    A najbardziej rozwalaja mnie matki z dzieciakiem. Niedawno miala taka sytuacje: jade, i nagle
    - w miejscu niedozwolonym,
    - -za zaparkowanego przy krawezniku auta obok ktorego przejezdzalam
    - wybiega
    MATKA TRZYMAJACA W REKACH MALE DZIECKO, a obok niej drugie troche starsze!! Tragedia!!

    Akurat wyjechalam na ta droge ze stacji benzynowej, tak wiec nie nabralam jeszcze predkosci i dzieki temu zdarzylam sie zatrzymac, jednak ta kobieta tylko za glupote powinna miec zakaz posiadania dzieci!!
    Bezmyslnosc.

    A przejechac Podw. Staromiejskim? Jedno auto jedzie - ida swiete krowy - jedno auto - swiete krowy - jedno auto - swiete krowy... ... ...
    Jezeli nie wpitzielisz sie to bedziesz stal i stal. O, tak to wlasnie wyglada.

    • 24 20

    • (1)

      Baba za kółkiem to porażka a ty to tylko potwierdza swoją wypowiedzią.

      • 9 4

      • Tak tak, wzbudzam wiele negatywnych emocji wsrod facetow...

        ...poniewaz jezdze duzo lepiej od nich.
        Potwierdzasz to swoja wypowiedzia ;)

        • 1 6

    • podwale staromiejskie (1)

      to nie jest dobry przykład. często stoję tam na przejściu kilka minut, bo nie żaden kierowca nie raczy mnie wpuścić.

      • 2 5

      • Bzdury piszesz.

        Dlatego dyskusja nie ma sensu.

        • 0 0

    • to o Podw. Staromiejskim- to nic takiego, to norma w miastach

      ja też tamtędy często jeżdżę i nie narzekam

      • 1 1

  • (6)

    Pana instruktora i innych ekspertow zapraszam na kurs przepuszczania pieszych w Szwecji. Zapewniam, ze odkryjecie w sobie niesamowite talenty. A jesli jednak nie to stracicie prawko lub zbiedniejecie o wiele tysiecy. I wtedy juz na pewno ten talent w sobie odkryjecie.
    Polecam zmiane sposobu myslenia i poprawnego uczenia kursantow. Wypuszczajcie na drogi kierowcow, ktorzy czuja sie odpowiedzialnie, a nie tylko umieja naciskac pedal gazu
    Wolniej=bezpieczniej dla pieszych. A to jest naprawde bardzo wazne.

    • 7 10

    • (1)

      Nie porównuj tycj krajów. Tam mieszka dużo mniej ludzi i jak idzie 2 pieszych chodnikiem to jest prawie świeto narodowe ;) Więc za dużo przepuszczać nie muszą. U nas są zupełnie inne warunki!

      • 0 2

      • Zapewniam, ze sa tez miasta w Europie, gdzie ruch pieszy jest bardzo duzy, a samochody maja nakaz przepuszczac pieszych, nawet jesli dlugo musza czekac na przejazd. I nikt z tym nie dyskutuje. Moga najwyzej rowniez stac sie pieszymi, jesli im sie nie podoba. A wypadkowosc oraz liczba ofiar jest kilkukrotnie mniejsza niz w Polsce.

        • 0 0

    • (2)

      Pana instruktora czy pana dziennikarza na żaden kurs nie da się namówić. To jest pokolenie młodych głupców, którzy wiedzą jak się powinno jeździć ale tak jeździć nie chcą.

      • 6 4

      • (1)

        Skoro nie chca, to przepis jest konieczny, niezbedny i musi wyjsc jak najszybciej. Musi tez byc egzekwowany i to bardzo surowo i stanowcza. Stawka jest zycie.
        A nastepnie trzeba mandatami sprawic, ze kierowcy zaczna jednak chciec.
        Nie ma innego sposobu.

        • 4 3

        • Najpierw iech się wezmą za pieszych, zaczną stanowczo i srogo ich karać za wymuszanie przejścia tak aby odczuli i zapamiętali. To na początek w zupełności wystarczy.

          • 2 5

    • ale oni odnosili się do Polski a nie Szwecji

      • 3 4

  • (3)

    Mam pytanie do pana z enjoydriving. Czy pan tak zaleca wlasnie swoim podopiecznym - nie przepuszczajcie pieszych??
    Czy tez moze mowi pan - zwolnij, bo jest przejscie
    Zwolnij, bo jest przystanek a na nim autobus, na pewno wysiadaja ludzie.
    Zwolnij, na przejsciu stoja dzieci.
    Nie jedz tak szybko, wtedy masz dluzsza droge hamowania a musisz byc gotowy na zahamowanie przed przejsciem?
    Nie jedz tak blisko za pojazdem, nie zdazysz zahamowac.

    • 7 3

    • (2)

      Powyższe tematy nie były poruszone. Materiał dotyczy tylko nagłego(!) hamowania by ustąpić pieszemu, który nie znajduje się na przejściu, a nie o obserwacji drogi, ustępowaniu w celu płynnego usprawnienia ruchu, odstępach między pojazdami, przekraczaniu prędkości, czy wtargnięciu pieszego tuż przed pojazd. Czytajcie i oglądajcie ze zrozumieniem.

      • 0 0

      • Mi niestety wciaz brakuje jasnego stwierdzenia czy potencjalni kierowcy jak jezdzic zeby nie hamowac gwaltownie a przepuszczac pieszych. Zawsze mi sie wydawalo, ze obserwacja drogi i otoczenia jest bardzo waznym elementem. O wtargnieciach pieszych napisano juz wiele i prosze mi wierzyc, gdyby nie ostroznosc polskich pieszych trupow byloby w Polsce kilkakrotnie wiecej. Moim zdaniem nalezy nie tylko mowic o pieszych, ale przede wszystkim edukowac przyszlych kierowcow jak bezpiecznie maja sie poruszac.

        • 0 0

      • A kto miałby gwałtownie hamować jeśli nie przekraczał dozwolonej prędkości i zwolnił przed przejsciem? Panie autorze?

        • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: przejścia dla pieszych

    W filmie pokazano typowy wypadek na przejsciu. Jeden sie zatrzymuje, a lewy pas wali w pieszego (2)

    Nie zatrzymywac sie lepiej, bo mozna wyswiadczyc wilcza przysluge i poslac kogos na cmentarz.

    • 7 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Moto-poradnik: przejścia dla pieszych

      A może nie przekraczac dozwolonej prędkosci, nie wyprzedzac na zebrach i nie walic w pieszego?

      • 1 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Moto-poradnik: przejścia dla pieszych

      Brawo. Szkoda, ze tak niewiele osob to rozumie. Wystarczy spojrzec na komentarze..

      • 3 2

  • Mandacik?

    Ciekawe czy złotówa (Taxi) z pierwszego filmiku otrzymała mandat za poruszanie się autem po scieżce dla rowerzystów????

    • 2 0

  • pieszy to pół biedy (10)

    najgorsi są rowerzyści, którzy jak święte krowy przejeżdżają przez przejścia dla pieszych.
    Dodatkowo często jedzie taki i jak widzi czerwone dla aut nagle staje się pieszym i wbija na chodnik...

    • 78 20

    • gul skacze, że stoisz i tracisz swój czas? (3)

      idea roweru - mobilność.

      • 14 26

      • I bolaca d*pa

        • 1 0

      • (1)

        łamanie prawa to mobilność? genialne

        • 30 10

        • "łamiesz prawo" - rzekł. po czym wytarł gila w fotel w poczekalni u dentysty.

          • 5 3

    • przyganiał kocioł..

      na zielonych strzałkach zatrzymuje się 2% kierowców, w tym ja.. 98% kierowców wali bez zatrzymania a potem zaskoczeni, że im rowerzysta albo pieszy wylądował na masce.. wsiądź człowieku na rower to zmienisz swoje horyzonty.

      • 4 2

    • to skandal że rowerzysta schodzi z siodełka i nagle staje się pieszym. Zabronić im! (3)

      • 7 4

      • tak, krążą legendy (2)

        że ktoś kiedyś widział rowerzystę, który po wjechaniu na chodnik natychmiast zsiadł z roweru i go prowadził, zamiast pruć na oślep przed siebie, podzwaniając i bluzgając na pieszych.

        • 7 4

        • ja mam w du pie takie "osobliwości" jak pan wyżej. (1)

          ludzie co się z wami stało, 15 lat temu nie było takich dram i wojenek. wina Internetu?

          • 6 1

          • było mniej, bo były anonimowe

            • 1 0

    • rower

      Czekalem az poruszy ktos temat rowerow. Dlugo nie trzeba bylo czekac. I teraz sie zacznie

      • 10 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Kierowca ma obowiązek wożenia w aucie:

 

Najczęściej czytane