- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 4 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
- 5 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (141 opinii)
- 6 Nowa Skoda Superb - co się zmieniło? (111 opinii)
Przez jezdnię nie tylko na zebrze. Ale trzeba bardzo uważać
Po tragicznym wypadku na ul. Kościuszki we Wrzeszczu, w którym przed tygodniem zginęła przechodząca przez jezdnię kobieta, wśród czytelników wywiązała się dyskusja, gdzie można przechodzić przez jezdnię, gdy nie ma na niej wyznaczonego przejścia, a gdzie nie należy tego robić. Postanowiliśmy usystematyzować tę wiedzę i uczulić pieszych i innych użytkowników drogi na przechodzenie przez jezdnię poza tzw. zebrą.
- oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów,
- zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach,
- ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.
Co do zasady przechodzenia przez jezdnię jest możliwe jedynie w miejscach do tego wyznaczonych (przejście dla pieszych). Wtargnięcie na jezdnię w miejscu do tego nieprzeznaczonym może być wykroczeniem drogowym. Pieszy może być wówczas uznany za sprawcę wypadku.
Ale od tej zasady są wyjątki.
- W sytuacji, gdy na drodze brak jest przejść dla pieszych, możliwe jest przekroczenie jezdni. Zgodnie z art. 13 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym przechodzenie przez jezdnię poza przejściem jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Dodatkowo, jeżeli skrzyżowanie dróg znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
Przechodząc w takim miejscu: niewyznaczonym, ale dozwolonym, pieszy nie ma jednak pierwszeństwa na jezdni. Ma je wyłącznie wtedy, gdy jest na przejściu.
- Korzysta wówczas z pierwszeństwa na podstawie art. 13 ust. 1. Oznacza to również obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez kierowców - podkreśla nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Przejawia się to również w zakazie wyprzedzania na przejściu dla pieszych oraz w zakazie omijania pojazdu, który zatrzymał się celem ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.
Obowiązki pieszych na drodze
Poza prawami piesi mają też obowiązki, do których muszą się stosować. Reguluje to kolejny artykuł Prawa o ruchu drogowym. Zawiera on katalog zakazów dla pieszych.
Zgodnie z jego treścią zabrania się pieszym:
- wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych; spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
- przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
- zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
- przebiegania przez jezdnię;
- chodzenia po torowisku;
- wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
- przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.
Wideo archiwalne
- Pamiętajmy zatem, że to my, jako piesi, jesteśmy bardziej narażeni na utratę zdrowia lub życia w przypadku zderzenia z pojazdem, dlatego zawsze: czy przechodzimy przez oznaczone lub nieoznaczone przejście - zachowajmy szczególną ostrożność. W przypadku złamania przepisów Kodeksu Drogowego narażamy się również na mandat karny - przypomina Ciska.
Jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię:
- Nie przechodź "z marszu", zwolnij, a gdy widzisz samochód - zatrzymaj się.
- Zanim postawisz krok na jezdni, ZAWSZE, niezależnie od tego, gdzie przechodzisz (także na światłach): spójrz w lewo, potem w prawo, znów w lewo. Nic nie jedzie - przechodzisz.
- Szybko pokonuj jezdnię, ale nie przebiegaj.
- Nigdy nie przechodź w miejscu, gdzie kierowcy nie spodziewają się pieszych, np. tam, gdzie barierki oddzielają jezdnię od chodnika.
- Nie wchodź nagle na jezdnię spoza przeszkody: żywopłotu, zaparkowanego pojazdu, autobusu, który zatrzymał się na przystanku itp.
- Jeśli nie ma przejścia dla pieszych, przechodź tam, gdzie dobrze widać sytuację na drodze.
- Szczególnie uważaj w czasie złej widoczności: deszczu, mgły oraz o zmroku. Kierowca wtedy także ma ograniczoną widoczność i później niż w dzień zauważa pieszego.
- Jeśli przechodzisz przez jezdnię dwupasmową, zawsze upewnij się, czy przepuszczą cię samochody jadące po obydwu pasach.
- W stosunku do kierowców stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
Opinie (271) ponad 10 zablokowanych
-
2019-05-24 00:25
Polska to stan umysłu w którym to kierowca ma prawo zabijać ludzi w miejscu gdzie pieszy powinien czuć się bezpieczny a wychodzi na to że nawet tam na przejściu nie może bo nasz kodeks i zasady ruchu drogowego pisał imbecyl który chce się czuć panem dróg za kółkiem....
- 6 3
-
2019-05-24 00:29
(4)
W interesie kazdego pieszego jest przechodzenie w taki slosob aby nie doszlo do przejechania.bo w konfrontacji to pieszy bedzie polamany a nie samochod.koniec kropka.
- 6 1
-
2019-05-24 07:36
Czyli najlepiej nigdy niech nie przechodzi, przecież może źle ocenić czy zdąży przed pojazdem
- 1 2
-
2019-05-24 08:09
W interesie każdego kierowcy prowadzącego pojazd jest prowadzenie tegoż pojazdu w taki sposób aby nie doszło do "przejechania(bo w konfrontacji to pieszy bedzie polamany a nie samochod)"- szanowny kierowco Ty także będziesz musiał z tym żyć(a nie każdy sobie radzi). Pamiętajmy, że każdy kij ma dwa końce!!!
" koniec kropka"- 2 3
-
2019-05-24 09:01
a w interesie kierowcy już nie?
Perspektywa odsiadki, wypłaty odszkodowania, utrata prawka do końca życia plus wyrzuty sumienia ...
- 2 1
-
2019-05-24 13:15
Samochód do maszyna mogąca swoją masą i prędkością wyrządzić wiele szkód
Siadając za jej kierownica bierzesz odpowiedzialności za to jak nią kierujesz. Wg twojego myślenia mogłabym np. wyjsć na ulicę z miotaczem ognia i sobie buchać płomieniami i to ludzie mają mi schodzić z drogi bo to oni zostaną poparzenia nie ja albo założyć zbroję pokrytą kolcami i też to inni mają uważać.
- 1 1
-
2019-05-24 04:26
Wprowadzić uniwersalną zasadę (1)
Zawsze winę ponosi uczestnik ruchu który przodem najechał na drugiego.
- 2 7
-
2019-05-24 13:18
Już dziś zdarzają sie tacy co to specjalnie hamują aby kierowca za nimi wjechał im w kuper i płacił odszkodowanie
Pomyśl co by się działo po wprowadzeniu takiego prawa.
- 1 0
-
2019-05-24 04:37
(2)
Jak ktoś jeździ autem to widzi jak większość ludzi chodzi... baniak zawieszony w dół w telefonie słuchawki na uszach i ani w lewo ani w prawo wali jak święta krowa
- 9 3
-
2019-05-24 06:42
Ja tam jeżdżę i widzę takich kierowcow więcej niż pieszych (1)
- 4 3
-
2019-05-24 09:34
Tak to jest jak się jeździ autem i ma się klapki na oczach
- 2 0
-
2019-05-24 06:18
Pieszy ma obowiązek oceny prędkości samochodu? najpierw na koszt uchwalających taki przepis szkolenie pieszych
Pieszy może być chory, wracać po zabiegu ze znieczuleniem od jakiegoś lekarza i ledwo kojarzy. Pieszy ma być nietykalny a kierowcy mają uważać a nie pisać esmesy w telefonie przyklejonym do kierownicy.
Obowiązkowa karta rowerowa i karta dla rolkarzy i speców od hulajnog bo roztrącają pieszych na chodnikach.- 2 5
-
2019-05-24 06:54
Do tych, którzy twierdzą, że pieszy ma nadrabiać prawie 200m do i z przejścia dla pieszych.
Już was widzę jak robicie 200m więcej do swojego zaparkowanego po drugiej stronie ulicy samochodu. Bo jakoś na ulicach takich prawilnych kierowców nie widać.
- 4 0
-
2019-05-24 07:06
Rozumiem że mam chodzić z miarka... (2)
Żeby najpierw zmierzyć i upewnić się że jest 100m od przejścia ?? Później przejść
- 3 0
-
2019-05-24 07:38
Ale tylko jeśli Pan Kierowca nie stwierdzi że wtargnąłeś. I na końcu nie zapomnij podziękować
że cie łaskawie nie zabił albo nie połamał. A na końcu głęboki wdech spalin.
- 0 1
-
2019-05-24 07:58
Nie ocenisz "na oko"?
- 0 0
-
2019-05-24 07:10
Ze statystyk wypadków policji za 2018 rok : wina kierujących:[27 556] / wina pieszych: [2 119] (2)
I wy czepiacie się pieszych. Na jednego pieszego sprawcę przypada prawie trzynastu sprawców w samochodach. Przecież tu widać od razu co należy zrobić!
- 8 2
-
2019-05-24 07:59
(1)
Ale te dane to dane z Polski , Gdańska czy Europy.
- 2 0
-
2019-05-24 08:46
Dane dla całej Polski.
statystyka.policja.pl Wypadki-drogowe-raporty-roczne
Jeszcze ciekawostka: Wypadki drogowe wg pojazdu sprawcy:
Samochód osobowy: 20622 (74,8%)
Rower: 1 713 (6,2%)- 2 0
-
2019-05-24 07:16
strefa tempo 30? chyba teoretycznie, gnają po 60 i 80
Popiełuszki, Wałowa, Łagiewniki, Podwale Staromiejskie
- 2 1
-
2019-05-24 07:57
(1)
W Polsce przepisy ruchu drogowego dotyczące kierowców pieszych czy rowerzystów są dla chętnych . Tak wygląda z moich obserwacji. Co ciekawe wszystkie te grupy grzmią oburzeniem na innych sami przepisy mając za nic.
- 2 0
-
2019-05-24 09:04
To się zgadza, tylko
piesi czy rowerzyści są zagrożeniem dla samych siebie co najwyżej.
kierowcy są zagrożeniem dla wszystkich w koło. Najmniej dla samych siebie.
Taka subtelna różnica- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.