• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez jezdnię nie tylko na zebrze. Ale trzeba bardzo uważać

Maciej Korolczuk
23 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Policjanci przypominają, że pieszy jest zobowiązany do oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów, zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach oraz ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu. Policjanci przypominają, że pieszy jest zobowiązany do oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów, zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach oraz ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.

Po tragicznym wypadku na ul. Kościuszki we Wrzeszczu, w którym przed tygodniem zginęła przechodząca przez jezdnię kobieta, wśród czytelników wywiązała się dyskusja, gdzie można przechodzić przez jezdnię, gdy nie ma na niej wyznaczonego przejścia, a gdzie nie należy tego robić. Postanowiliśmy usystematyzować tę wiedzę i uczulić pieszych i innych użytkowników drogi na przechodzenie przez jezdnię poza tzw. zebrą.



Jak często przechodzisz przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem dla pieszych?

Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy przechodzeniu przez przejście dla pieszych reguluje art. 13 Prawa o ruchu drogowym. W takich sytuacjach pieszy jest obowiązany m.in. do:

  • oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów,
  • zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach,
  • ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.


Co do zasady przechodzenia przez jezdnię jest możliwe jedynie w miejscach do tego wyznaczonych (przejście dla pieszych). Wtargnięcie na jezdnię w miejscu do tego nieprzeznaczonym może być wykroczeniem drogowym. Pieszy może być wówczas uznany za sprawcę wypadku.

Można przejść przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem gdy odległość od najbliższej zebry wynosi więcej niż 100 metrów. Można przejść przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem gdy odległość od najbliższej zebry wynosi więcej niż 100 metrów.
Ale od tej zasady są wyjątki.

- W sytuacji, gdy na drodze brak jest przejść dla pieszych, możliwe jest przekroczenie jezdni. Zgodnie z art. 13 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym przechodzenie przez jezdnię poza przejściem jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Dodatkowo, jeżeli skrzyżowanie dróg znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
Przechodząc w takim miejscu: niewyznaczonym, ale dozwolonym, pieszy nie ma jednak pierwszeństwa na jezdni. Ma je wyłącznie wtedy, gdy jest na przejściu.

- Korzysta wówczas z  pierwszeństwa na podstawie art. 13 ust. 1. Oznacza to również obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez kierowców - podkreśla nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Przejawia się to również w zakazie wyprzedzania na przejściu dla pieszych oraz w zakazie omijania pojazdu, który zatrzymał się celem ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Obowiązki pieszych na drodze

Poza prawami piesi mają też obowiązki, do których muszą się stosować. Reguluje to kolejny artykuł Prawa o ruchu drogowym. Zawiera on katalog zakazów dla pieszych.

Przejść na drugą stronę można też w sytuacji, gdy skrzyżowanie, z którego korzystamy, znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od najbliższego przejścia. Przejść na drugą stronę można też w sytuacji, gdy skrzyżowanie, z którego korzystamy, znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od najbliższego przejścia.
Zgodnie z jego treścią zabrania się pieszym:

  • wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych; spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
  • przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
  • przebiegania przez jezdnię;
  • chodzenia po torowisku;
  • wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
  • przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

Wideo archiwalne



- Pamiętajmy zatem, że to my, jako piesi, jesteśmy bardziej narażeni na utratę zdrowia lub życia w przypadku zderzenia z pojazdem, dlatego zawsze: czy przechodzimy przez oznaczone lub nieoznaczone przejście - zachowajmy szczególną ostrożność. W przypadku złamania przepisów Kodeksu Drogowego narażamy się również na mandat karny - przypomina Ciska.
Jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię:

  • Nie przechodź "z marszu", zwolnij, a gdy widzisz samochód - zatrzymaj się.
  • Zanim postawisz krok na jezdni, ZAWSZE, niezależnie od tego, gdzie przechodzisz (także na światłach): spójrz w lewo, potem w prawo, znów w lewo. Nic nie jedzie - przechodzisz.
  • Szybko pokonuj jezdnię, ale nie przebiegaj.
  • Nigdy nie przechodź w miejscu, gdzie kierowcy nie spodziewają się pieszych, np. tam, gdzie barierki oddzielają jezdnię od chodnika.
  • Nie wchodź nagle na jezdnię spoza przeszkody: żywopłotu, zaparkowanego pojazdu, autobusu, który zatrzymał się na przystanku itp.
  • Jeśli nie ma przejścia dla pieszych, przechodź tam, gdzie dobrze widać sytuację na drodze.
  • Szczególnie uważaj w czasie złej widoczności: deszczu, mgły oraz o zmroku. Kierowca wtedy także ma ograniczoną widoczność i później niż w dzień zauważa pieszego.
  • Jeśli przechodzisz przez jezdnię dwupasmową, zawsze upewnij się, czy przepuszczą cię samochody jadące po obydwu pasach.
  • W stosunku do kierowców stosuj zasadę ograniczonego zaufania. 

Opinie (271) ponad 10 zablokowanych

  • Polska to stan umysłu w którym to kierowca ma prawo zabijać ludzi w miejscu gdzie pieszy powinien czuć się bezpieczny a wychodzi na to że nawet tam na przejściu nie może bo nasz kodeks i zasady ruchu drogowego pisał imbecyl który chce się czuć panem dróg za kółkiem....

    • 6 3

  • (4)

    W interesie kazdego pieszego jest przechodzenie w taki slosob aby nie doszlo do przejechania.bo w konfrontacji to pieszy bedzie polamany a nie samochod.koniec kropka.

    • 6 1

    • Czyli najlepiej nigdy niech nie przechodzi, przecież może źle ocenić czy zdąży przed pojazdem

      • 1 2

    • W interesie każdego kierowcy prowadzącego pojazd jest prowadzenie tegoż pojazdu w taki sposób aby nie doszło do "przejechania(bo w konfrontacji to pieszy bedzie polamany a nie samochod)"- szanowny kierowco Ty także będziesz musiał z tym żyć(a nie każdy sobie radzi). Pamiętajmy, że każdy kij ma dwa końce!!!
      " koniec kropka"

      • 2 3

    • a w interesie kierowcy już nie?

      Perspektywa odsiadki, wypłaty odszkodowania, utrata prawka do końca życia plus wyrzuty sumienia ...

      • 2 1

    • Samochód do maszyna mogąca swoją masą i prędkością wyrządzić wiele szkód

      Siadając za jej kierownica bierzesz odpowiedzialności za to jak nią kierujesz. Wg twojego myślenia mogłabym np. wyjsć na ulicę z miotaczem ognia i sobie buchać płomieniami i to ludzie mają mi schodzić z drogi bo to oni zostaną poparzenia nie ja albo założyć zbroję pokrytą kolcami i też to inni mają uważać.

      • 1 1

  • Wprowadzić uniwersalną zasadę (1)

    Zawsze winę ponosi uczestnik ruchu który przodem najechał na drugiego.

    • 2 7

    • Już dziś zdarzają sie tacy co to specjalnie hamują aby kierowca za nimi wjechał im w kuper i płacił odszkodowanie

      Pomyśl co by się działo po wprowadzeniu takiego prawa.

      • 1 0

  • (2)

    Jak ktoś jeździ autem to widzi jak większość ludzi chodzi... baniak zawieszony w dół w telefonie słuchawki na uszach i ani w lewo ani w prawo wali jak święta krowa

    • 9 3

    • Ja tam jeżdżę i widzę takich kierowcow więcej niż pieszych (1)

      • 4 3

      • Tak to jest jak się jeździ autem i ma się klapki na oczach

        • 2 0

  • Pieszy ma obowiązek oceny prędkości samochodu? najpierw na koszt uchwalających taki przepis szkolenie pieszych

    Pieszy może być chory, wracać po zabiegu ze znieczuleniem od jakiegoś lekarza i ledwo kojarzy. Pieszy ma być nietykalny a kierowcy mają uważać a nie pisać esmesy w telefonie przyklejonym do kierownicy.
    Obowiązkowa karta rowerowa i karta dla rolkarzy i speców od hulajnog bo roztrącają pieszych na chodnikach.

    • 2 5

  • Do tych, którzy twierdzą, że pieszy ma nadrabiać prawie 200m do i z przejścia dla pieszych.

    Już was widzę jak robicie 200m więcej do swojego zaparkowanego po drugiej stronie ulicy samochodu. Bo jakoś na ulicach takich prawilnych kierowców nie widać.

    • 4 0

  • Rozumiem że mam chodzić z miarka... (2)

    Żeby najpierw zmierzyć i upewnić się że jest 100m od przejścia ?? Później przejść

    • 3 0

    • Ale tylko jeśli Pan Kierowca nie stwierdzi że wtargnąłeś. I na końcu nie zapomnij podziękować

      że cie łaskawie nie zabił albo nie połamał. A na końcu głęboki wdech spalin.

      • 0 1

    • Nie ocenisz "na oko"?

      • 0 0

  • Ze statystyk wypadków policji za 2018 rok : wina kierujących:[27 556] / wina pieszych: [2 119] (2)

    I wy czepiacie się pieszych. Na jednego pieszego sprawcę przypada prawie trzynastu sprawców w samochodach. Przecież tu widać od razu co należy zrobić!

    • 8 2

    • (1)

      Ale te dane to dane z Polski , Gdańska czy Europy.

      • 2 0

      • Dane dla całej Polski.

        statystyka.policja.pl Wypadki-drogowe-raporty-roczne
        Jeszcze ciekawostka: Wypadki drogowe wg pojazdu sprawcy:
        Samochód osobowy: 20622 (74,8%)
        Rower: 1 713 (6,2%)

        • 2 0

  • strefa tempo 30? chyba teoretycznie, gnają po 60 i 80

    Popiełuszki, Wałowa, Łagiewniki, Podwale Staromiejskie

    • 2 1

  • (1)

    W Polsce przepisy ruchu drogowego dotyczące kierowców pieszych czy rowerzystów są dla chętnych . Tak wygląda z moich obserwacji. Co ciekawe wszystkie te grupy grzmią oburzeniem na innych sami przepisy mając za nic.

    • 2 0

    • To się zgadza, tylko

      piesi czy rowerzyści są zagrożeniem dla samych siebie co najwyżej.
      kierowcy są zagrożeniem dla wszystkich w koło. Najmniej dla samych siebie.
      Taka subtelna różnica

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane