- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (55 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (45 opinii)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (203 opinie)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (356 opinii)
Kamper to marzenie wielu osób. Niejeden chciałby ruszyć przed siebie i zwiedzić cały kontynent w sypialni na czterech kołach. Zanim rozpoczniecie poszukiwania kampera dla siebie, wyjaśniamy, jakie są typy samochodów kempingowych.
Pod pojęciem "kamper" kryje się nieco więcej niż tylko samochód kempingowy. Pamiętać należy, że kamper kamperowi nierówny. Można przyjąć, że kampery dzielą się na cztery rodzaje: kamper-van, alkowa, półzintegrowany i w pełni zintegrowany. Czym się różnią?
Wynajem kampera - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Kamper-van
To bardzo popularny rodzaj pojazdów kempingowych. To kampery o nieco mniejszych rozmiarach, które powstały na bazie aut dostawczych. Ich zaletą jest kompaktowy rozmiar, który ułatwia przemieszczanie i parkowanie w mieście, a i na trasie czuć większy komfort niż w przypadku rozbudowanych kamperów. Co więcej, kamper-van może służyć do codziennego użytku.
Na myśl o kamper-vanach przychodzą modele: Volkswagen California, Ford Transit Custom Nugget czy Mercedes-Benz Klasy V Marco Polo. To już gotowe, profesjonalnie przygotowane produkty w ofertach dealerów samochodowych.
Rzecz jasna na rynku nie brakuje firm, które specjalizują się w przerabianiu na kamper-vany standardowych dostawczaków, jak chociażby Fiatów Ducato czy VW Crafterów. Oczywiście na rynku wtórnym można znaleźć kamper-vany przerobione metodą domową - takie oferty nikogo nie dziwią.
Czytaj także:
Dom na "kółkach" marki Mercedes
Kamper-vany, choć są gabarytowo mniej pojemne od standardowych kamperów, pomieszczą na swoim pokładzie od dwóch do czterech osób. Na wyposażeniu z reguły znajdują się: rozkładane łóżka, stolik, kuchenka gazowa, lodówka, zlewozmywak, rozkładany elektrycznie dach, który powiększa przestrzeń vana, markizę, zbiorniki na czystą i brudną wodę czy zewnętrzy prysznic (parawan i bateria).
Na rynku swoje usługi oferują także firmy produkujące na zamówienie specjalne moduły kempingowe, które dostosowane są pod konkretne auta dostawcze.
Czytaj także:
Ile kosztuje wynajem kampera?
Alkowa
Kamper z alkową.
Czytaj także:
Co skrywa wnętrze kampera z alkową?
Alkowa - podobnie jak kamper-van - także bazuje na dużych dostawczakach. W odróżnieniu od kamper-vanów posiada typową dla wozów sypialnianych powiększoną i wyższą zabudowę. Dzięki niej użytkownicy znajdą niezbędne do podróżowania i wypoczynku udogodnienia, m.in. kuchnię z kuchenką gazową i lodówką, toaletę z prysznicem, nawet trzy łóżka, stolik czy wiele szafek.
Minusem alkowy jest zdecydowanie gorsza aerodynamika, przez co kamper zużywa więcej paliwa, a także sama wysokość zabudowy, która może być pewnym ograniczeniem podczas podróży.
Kempingi i pola namiotowe - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Półintegral (półzintegrowany)
To również popularny typ kampera, zresztą przypominający te z alkową. Również bazuje na pojazdach dostawczych i również ma nadbudówkę nad szoferką, z tą różnicą, że jest ona mniejsza i nie ma w niej łóżka. W półzintegrowanych kamperach część mieszkalna - jak sama nazwa wskazuje - jest częściowo zintegrowana z kabiną kierowcy. To oznacza, że np. dostępne są obrotowe fotele kierowcy i pasażera, dzięki czemu można w większym gronie zasiąść przy stole.
W porównaniu do alkowy na pokład półintegrali zabierzemy mniej osób, najczęściej cztery-pięć. Główna sypialnia zlokalizowana jest oczywiście na tyle kampera, natomiast drugie łóżko jest podwieszane nad stołem i w razie potrzeby opuszczane. Niestety jego rozłożenie mocno ogranicza funkcjonalność kampera.
Pamiętajmy również, że półzintegrowany kamper jest bardziej aerodynamiczny od alkowy, dzięki czemu zużywa mniej paliwa i może jechać szybciej. Przy dzisiejszych cenach paliw argument o spalaniu jest dość istotny.
Czytaj także:
Kampery - atrakcja na wakacje, a może sposób na życie?
Integral (zintegrowany)
Klasyka gatunku i marzenie wielu osób. Kamper przez duże "K". To największy, najbardziej luksusowy i najdroższy rodzaj kampera. W poprzednich typach wozów sypialnianych wykorzystywano niemal w całości elementy seryjnie produkowanych pojazdów - w przypadku zintegrowanych kamperów zapożycza się jedynie podwozia. A cała zabudowa jest tworzona od podstaw, co zresztą daje więcej pola do popisów projektantom.
Szoferka jest w pełni zintegrowana z częścią mieszkalną. Charakterystyczna, równomierna bryła o stałej szerokości pozwala efektywniej wykorzystać i zaprojektować wnętrze, a także doposażyć je w przydatne, często oryginalne rozwiązania, których nie spotkacie we wcześniejszych typach kamperów. "Integry" zazwyczaj przystosowane są dla czterech-pięciu osób.
Minusem zintegrowanego kampera - oprócz oczywiście wysokiej ceny - jest jego masa. Osoby z prawem jazdy kat. B muszą zwrócić uwagę na załadunek, aby nie przekroczyć dopuszczalnej masy całkowitej. Tego typu kampery często wybierają osoby z prawem jazdy kat. C.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Kampery - ogłoszenia
Opinie (32)
-
2022-05-18 20:17
Najlepszy kamper to Volvo c306 A te co pokazujecie to są dla dziewczynek
- 0 2
-
2022-05-18 18:14
Tylko kamper przerobiony z dostawczaka, albo z vana lub kombi, tak żeby nie rzucał się w oczy, że to kamper.
Najlepiej z naklejkami jakiejś firmy budowlanej.
Wszędzie się takim zaparkuje.
Kiedyś w takim nocowałem między samochodami zaparkowanymi pod blokiem w Sarajewie.- 9 0
-
2022-05-18 12:45
Autor ma chyba małe pojęcie o kamperach, błąd błędem pogania (1)
Mianem kampervan określa się przede wszystkim pełnowymiarowe kampery zbudowane w zabudowie dostawczaków takich jak Fiat Ducato, Peugot Boxer, VW Crafter, Mercedes Sprinter czy Renault Master. Te przerabiane w wyspecjalizowanych firmach prawie zawsze mają toalety i prysznic w zabudowie, których nie ma w Californii czy Marco Polo. Te ostatnie to raczej są pojazdy uniwersalne starające się pogodzić 2 funkcje.
Pozostałe pojazdy wymienione w artykule są budowane na bazie kabiny z ramą (półintegry, alkowy) lub na samej ramie (integra) . Podstawowa różnica która z tego wynika to lepsze właściwości izolacyjne (szczególnie integry) a nie to czy można obrócić przednie fotele czy nie.
Większość kaperów typu alkowa ma także 4-5 miejsc do jazdy i tu nie ma żadnej przewagi nad półintegrą. Alkowa zyskuje jedynie dodatkowe stałe łóżko podczas gdy w półintegrze trzeba rozłożyć do spania kanapę jeśli podróżują 4 osoby. Choć ostatnio częstym patentem w półintegrach jest łóżko opuszczane.
Nieprawdą jest też że do kierowania integrą zwykle trzeba kat. C, oczywiście są produkowane także i takie, jednakże większość mieści się dmc 3500 kg.
Jest też jeszcze jedna kategoria mianowicie nadstawki kamperowe na pick-upy- 27 3
-
2022-05-18 15:32
ale całe szczęście są czytelnicy wypełniający niszę i braki. Dzięki! ;)
- 7 0
-
2022-05-18 13:52
Ja kupiłem jacht (2)
Chociaż to obciążenie finansowe to nie żałuję. Bo mam gdzie uciec jak mnie wszyscy WKU....
- 9 2
-
2022-05-18 14:13
Ja uciekam do piwnicy jam mnie WK..... i to za darmo:) (1)
- 3 0
-
2022-05-18 15:17
No tak i jakie widoki masz
Ale za daaarmooo
- 0 1
-
2022-05-18 13:27
Niedługo zamiast mieszkań.. (1)
..niemieckie pojazdy będą przerabiane na kampery..
- 6 1
-
2022-05-18 13:29
Wtedy rząd podniesie opłaty za parkingi do 1 tys miesięcznie
Albo zapłacisz miesięcznie podatek od kampera w tej kwocie.
Zawsze znajda sposób, aby człowieka obedrzeć ze skóry.- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.