• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rodzaje kamperów dostępnych na rynku

mJ
18 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czy można spać w kamperze podczas jazdy?
Jakie są rodzaje kamperów? Jakie są rodzaje kamperów?

Kamper to marzenie wielu osób. Niejeden chciałby ruszyć przed siebie i zwiedzić cały kontynent w sypialni na czterech kołach. Zanim rozpoczniecie poszukiwania kampera dla siebie, wyjaśniamy, jakie są typy samochodów kempingowych.



Który rodzaj kampera wybrał(a)byś dla siebie?

Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł na temat wynajmu kampera. Tekst spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem naszych czytelników, którzy pozostawili pod nim ponad 100 komentarzy. Idziemy za ciosem i tłumaczymy, jakie są dostępne na rynku rodzaje kamperów. W kolejnych artykułach przyjrzymy się cenom samochodów i przyczep kempingowych.

Pod pojęciem "kamper" kryje się nieco więcej niż tylko samochód kempingowy. Pamiętać należy, że kamper kamperowi nierówny. Można przyjąć, że kampery dzielą się na cztery rodzaje: kamper-van, alkowa, półzintegrowany i w pełni zintegrowany. Czym się różnią?

Wynajem kampera - Gdańsk, Gdynia, Sopot


Kamper-van



To bardzo popularny rodzaj pojazdów kempingowych. To kampery o nieco mniejszych rozmiarach, które powstały na bazie aut dostawczych. Ich zaletą jest kompaktowy rozmiar, który ułatwia przemieszczanie i parkowanie w mieście, a i na trasie czuć większy komfort niż w przypadku rozbudowanych kamperów. Co więcej, kamper-van może służyć do codziennego użytku.

Na myśl o kamper-vanach przychodzą modele: Volkswagen California, Ford Transit Custom Nugget czy Mercedes-Benz Klasy V Marco Polo. To już gotowe, profesjonalnie przygotowane produkty w ofertach dealerów samochodowych.

Rzecz jasna na rynku nie brakuje firm, które specjalizują się w przerabianiu na kamper-vany standardowych dostawczaków, jak chociażby Fiatów Ducato czy VW Crafterów. Oczywiście na rynku wtórnym można znaleźć kamper-vany przerobione metodą domową - takie oferty nikogo nie dziwią.

Czytaj także:

Dom na "kółkach" marki Mercedes



Kamper-vany, choć są gabarytowo mniej pojemne od standardowych kamperów, pomieszczą na swoim pokładzie od dwóch do czterech osób. Na wyposażeniu z reguły znajdują się: rozkładane łóżka, stolik, kuchenka gazowa, lodówka, zlewozmywak, rozkładany elektrycznie dach, który powiększa przestrzeń vana, markizę, zbiorniki na czystą i brudną wodę czy zewnętrzy prysznic (parawan i bateria).

Na rynku swoje usługi oferują także firmy produkujące na zamówienie specjalne moduły kempingowe, które dostosowane są pod konkretne auta dostawcze.

Czytaj także:

Ile kosztuje wynajem kampera?



Alkowa


Kamper z alkową.

Zapewne wielu z was po raz pierwszy spotyka się z tym pojęciem. W nomenklaturze caravaningu pojawia się wielokrotnie. Co oznacza? Alkowa to charakterystyczna zabudowa (z reguły sypialniana lub też miejsce do przewożenia bagaży) nad kabiną kierowcy. To jeden z popularniejszych i najczęściej widywanych typów kampera na drogach, zarówno tych nowszych generacji, jak i starszych. Alkowa oznacza przede wszystkim większą liczbę miejsc do spania (w zależności od zabudowy w tego typu pojeździe w komfortowych warunkach może podróżować i nocować pięć-siedem osób), a często także bardziej ergonomiczne rozplanowanie wnętrza kampera. To idealny wóz na wakacje dla większego grona podróżników.

Czytaj także:

Co skrywa wnętrze kampera z alkową?



Alkowa - podobnie jak kamper-van - także bazuje na dużych dostawczakach. W odróżnieniu od kamper-vanów posiada typową dla wozów sypialnianych powiększoną i wyższą zabudowę. Dzięki niej użytkownicy znajdą niezbędne do podróżowania i wypoczynku udogodnienia, m.in. kuchnię z kuchenką gazową i lodówką, toaletę z prysznicem, nawet trzy łóżka, stolik czy wiele szafek.

Minusem alkowy jest zdecydowanie gorsza aerodynamika, przez co kamper zużywa więcej paliwa, a także sama wysokość zabudowy, która może być pewnym ograniczeniem podczas podróży.

Kempingi i pola namiotowe - Gdańsk, Gdynia, Sopot


Półintegral (półzintegrowany)



Półzintegrowany kamper Półzintegrowany kamper
To również popularny typ kampera, zresztą przypominający te z alkową. Również bazuje na pojazdach dostawczych i również ma nadbudówkę nad szoferką, z tą różnicą, że jest ona mniejsza i nie ma w niej łóżka. W półzintegrowanych kamperach część mieszkalna - jak sama nazwa wskazuje - jest częściowo zintegrowana z kabiną kierowcy. To oznacza, że np. dostępne są obrotowe fotele kierowcy i pasażera, dzięki czemu można w większym gronie zasiąść przy stole.

W porównaniu do alkowy na pokład półintegrali zabierzemy mniej osób, najczęściej cztery-pięć. Główna sypialnia zlokalizowana jest oczywiście na tyle kampera, natomiast drugie łóżko jest podwieszane nad stołem i w razie potrzeby opuszczane. Niestety jego rozłożenie mocno ogranicza funkcjonalność kampera.

Pamiętajmy również, że półzintegrowany kamper jest bardziej aerodynamiczny od alkowy, dzięki czemu zużywa mniej paliwa i może jechać szybciej. Przy dzisiejszych cenach paliw argument o spalaniu jest dość istotny.

Czytaj także:

Kampery - atrakcja na wakacje, a może sposób na życie?



Integral (zintegrowany)



W pełni zintegrowany kamper W pełni zintegrowany kamper
Klasyka gatunku i marzenie wielu osób. Kamper przez duże "K". To największy, najbardziej luksusowy i najdroższy rodzaj kampera. W poprzednich typach wozów sypialnianych wykorzystywano niemal w całości elementy seryjnie produkowanych pojazdów - w przypadku zintegrowanych kamperów zapożycza się jedynie podwozia. A cała zabudowa jest tworzona od podstaw, co zresztą daje więcej pola do popisów projektantom.

Szoferka jest w pełni zintegrowana z częścią mieszkalną. Charakterystyczna, równomierna bryła o stałej szerokości pozwala efektywniej wykorzystać i zaprojektować wnętrze, a także doposażyć je w przydatne, często oryginalne rozwiązania, których nie spotkacie we wcześniejszych typach kamperów. "Integry" zazwyczaj przystosowane są dla czterech-pięciu osób.

Minusem zintegrowanego kampera - oprócz oczywiście wysokiej ceny - jest jego masa. Osoby z prawem jazdy kat. B muszą zwrócić uwagę na załadunek, aby nie przekroczyć dopuszczalnej masy całkowitej. Tego typu kampery często wybierają osoby z prawem jazdy kat. C.

mJ

Opinie (32)

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Fajna sprawa. Marzy mi się podróż po Europie. Trzy dni tu, cztery tam... Tak z dwa miesiące. Jednak to trzeba mieć kasy jak lodu..

    • 46 1

    • Już z budżetem 50-100 tys.

      można się przymierzyć do używanego kampera lub przeróbki dostawczaka. Dodatkowo nie tracą one na wartości i są bardzo poszukiwane więc po "podróży życia" łatwo go odsprzedać, czasem nawet z zyskiem.

      • 5 1

    • Co to jest kamperowanie

      Co to jest kamperowanie?

      Jest to wydawanie mnóstwa pieniędzy żeby poczuć się jak bezdomny :-D

      • 1 2

  • Autor ma chyba małe pojęcie o kamperach, błąd błędem pogania (1)

    Mianem kampervan określa się przede wszystkim pełnowymiarowe kampery zbudowane w zabudowie dostawczaków takich jak Fiat Ducato, Peugot Boxer, VW Crafter, Mercedes Sprinter czy Renault Master. Te przerabiane w wyspecjalizowanych firmach prawie zawsze mają toalety i prysznic w zabudowie, których nie ma w Californii czy Marco Polo. Te ostatnie to raczej są pojazdy uniwersalne starające się pogodzić 2 funkcje.
    Pozostałe pojazdy wymienione w artykule są budowane na bazie kabiny z ramą (półintegry, alkowy) lub na samej ramie (integra) . Podstawowa różnica która z tego wynika to lepsze właściwości izolacyjne (szczególnie integry) a nie to czy można obrócić przednie fotele czy nie.
    Większość kaperów typu alkowa ma także 4-5 miejsc do jazdy i tu nie ma żadnej przewagi nad półintegrą. Alkowa zyskuje jedynie dodatkowe stałe łóżko podczas gdy w półintegrze trzeba rozłożyć do spania kanapę jeśli podróżują 4 osoby. Choć ostatnio częstym patentem w półintegrach jest łóżko opuszczane.
    Nieprawdą jest też że do kierowania integrą zwykle trzeba kat. C, oczywiście są produkowane także i takie, jednakże większość mieści się dmc 3500 kg.
    Jest też jeszcze jedna kategoria mianowicie nadstawki kamperowe na pick-upy

    • 27 3

    • ale całe szczęście są czytelnicy wypełniający niszę i braki. Dzięki! ;)

      • 7 0

  • przede wszystkim pełne ubezpieczenie lub parking strzezony (2)

    bo wam polactvvo zdemoluje lub spali auto pod domem... bydło musi byc za płotem!

    • 15 9

    • w sensie, że auto musi być za płotem, tak? (1)

      zgadzam się

      • 0 1

      • nieee

        sąsiedzi i rodacy oraz czopki kałowe w dresach..

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Kamper fajna sprawa, ale dla bogatych ludzi chociaż i tu bym się zastanawiał (3)

    Fajnie sobie pojechać kamperem. Ale ...
    Raz do roku? Dwa, może 3 razy (jeśli pracujesz). I aby spełnić swoje marzenia podróżnicze z kamperem w roli głownej, musisz zapłacic ok. 150 - 200 tysięcy? Litości...
    A bogacze? Ich stać, tylko, że oni na palcach jednej ręki policzyć takich którzy są inni, wolę all inclusive i lot samolotem, daleko od PL.
    Tylko jak wpsomniałem nieliczni lubią ten rodzaj wypoczynku. A i tu wolalbym już kupić sobie lux przyczepę i ciągnąć ją za autem.
    Pojechać do Hiszpanii, zostawić na kempingu na sezon i można autem jeszcze się poruszać. A kamperem nie pojeździsz.
    Więc uważam, że kampery są OK, ale na jednorazowy wypad lepiej wypożyczyć a nie kupowac, aby 300 dni w roku lub więcej stał i marniał.

    • 26 2

    • "A bogacze? Ich stać, tylko, że oni na palcach jednej ręki policzyć"

      Więc spróbuj się zorientować jak wygląda sytuacja na Półwyspie Helskim w sezonie. Podpowiadam, nie ma gdzie szpilki wsadzić, na siedmiu kempingach za Władkiem tysiące i tysiące kamperów, o obok nich przyczepy i auta za nie mniej niż 200.000 zł.

      Przyzwoitych ludzi, którzy się uczyli, zdobyli cenione kwalifikacje, a w związku z tym dobrze zarabiają, jest multum, to, że w twoim środowisku takich nie ma, lub prawie nie ma, nie znaczy, że nie istnieją.

      • 8 3

    • Zamów

      kampera np w Kolbudach sprawdz jaki termin odbioru

      • 0 0

    • Albo po prostu trzeba pracować zdalnie

      • 0 0

  • Niedługo zamiast mieszkań.. (1)

    ..niemieckie pojazdy będą przerabiane na kampery..

    • 6 1

    • Wtedy rząd podniesie opłaty za parkingi do 1 tys miesięcznie

      Albo zapłacisz miesięcznie podatek od kampera w tej kwocie.
      Zawsze znajda sposób, aby człowieka obedrzeć ze skóry.

      • 6 0

  • Ja kupiłem jacht (2)

    Chociaż to obciążenie finansowe to nie żałuję. Bo mam gdzie uciec jak mnie wszyscy WKU....

    • 9 2

    • Ja uciekam do piwnicy jam mnie WK..... i to za darmo:) (1)

      • 3 0

      • No tak i jakie widoki masz

        Ale za daaarmooo

        • 0 1

  • Kupić kampera za 300 koła:) Fantazja mi nie pozwala:) (1)

    Przecież to w cenie mieszkania czasem:) A dwa razy w roku pojedziesz....
    Nie mniej kto bogatemu zabroni:)
    Ja mam plan kupić Ikarusa i będe miał kamper z salą balową w jednym:)
    Tylko pewnie z przeglądem będzie problem:)

    • 10 0

    • Dzięki słusznej polityce rzadu polskiego 300 koła to już nie cena mieszkania.

      • 0 0

  • Oduczyłem się posiadania. (4)

    Po doświadczeniu z przyczepą campingową jestem zdrowy. Iluż to miałem przyjaciół " Pożycz, wypijemy flaszkę". Jeden odstawił na kapciu, jak się okazało przejechał tak prawie 100 km, inny zostawił 130km od Gdańska " wiesz jakby urwał mi się hak, coś stukało". tapicerka do prania po zarzyganiu. Never more. Tylko ew. wypożyczalnie.

    • 22 0

    • Ja jachtu nie pozyczam

      Ewentualnie zapraszam na wspólne pływanie.

      • 2 0

    • Też tak miałem. Kumple z przedszkola się nawet znaleźli.
      Na wszystko jest jednak metoda.
      Po pierwszej przygodzie z przyczepą, wywiozłem ją z miasta, a na prośby "znajomych" odpowiadałem na zasadzie; gdzie chcesz jechać? Bułgaria w lipcu? Nie ma sprawy,najbliższy wolny termin; przyczepa do odebrania w sierpniu w Portugalii.
      Nawet nie musiałem kłamać. Siostra faktycznie w tym czasie tam była.
      Po dwóch latach, grono znajomych wróciło do stanu normalnego.

      • 5 0

    • Trzeba być asertywnym (1)

      Kamper, czy przyczepa kempingowa to zbyt droga rzecz, żeby pożyczać na piękne oczy znajomym. A że ktoś się obrazi? Jego problem. Podobnie jak ja nie pożyczam auta. Nie dlatego że jestem jakiś skąpy, ale przekonałem się na własnej skórze - pożyczyłem, ktoś pojeździł, a potem okazuje się że felga krzywa. On "nic nie wie", a ja muszę bulić za naprawę. A co w przypadku stłuczki? Nawet jeśli naprawa pójdzie z ubezpieczenia, to kto pokryje spadek wartości przy sprzedaży? - auto już nie będzie "bezwypadkowe", więc cena będzie musiała być odpowiednio niższa... Ten co kiedyś pożyczył i rozbił? Śmiem wątpić.

      • 5 0

      • Ja nie pozyczam nawet ksiazek, plyt czy innych drobiazgow. Po prostu - ludzie nie szanuja I jakos czesto I'm sie potem cos "gubi" albo "no przeciez juz oddalem".

        • 0 0

  • Tylko kamper przerobiony z dostawczaka, albo z vana lub kombi, tak żeby nie rzucał się w oczy, że to kamper.

    Najlepiej z naklejkami jakiejś firmy budowlanej.

    Wszędzie się takim zaparkuje.

    Kiedyś w takim nocowałem między samochodami zaparkowanymi pod blokiem w Sarajewie.

    • 9 0

  • Najlepszy kamper to Volvo c306 A te co pokazujecie to są dla dziewczynek

    • 0 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Tivoli to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane