Wiadomości

stat

Rolls Royce Silver Shadow. Duch Ekstazy

Rolls Royce Silver Shadow. Ikona motoryzacji. Obiekt kultu i pożądania. Symbol.
Rolls Royce Silver Shadow. Ikona motoryzacji. Obiekt kultu i pożądania. Symbol. BaWo

Jeżeli w przyrodzie są rzeczy niezmienne, to jest nią na pewno marka Rolls Royce. Luksusowe limuzyny z Wielkiej Brytanii, zawdzięczają nieśmiertelność Modelowi Silver Ghost i Silver Shadow. Ten ostatni dzielnie pokonuje drogi i bezdroża Trójmiasta.



Początki Rolls Royce-a sięgają 1905 roku, kiedy to angielski arystokrata, Sir Charles Steward Rolls, który dwa lata wcześniej ustanowił kolejny rekord prędkości samochodu, wraz z Henrym Roycem, postanowili produkować najlepsze i najbardziej niezawodne, oraz najdroższe samochody na świecie. Mariaż arystokraty wizjonera i niezwykle zdolnego konstruktora, nie był przypadkowy. Pierwszy już od kilku lat zajmował się sprzedażą samochodów - głównie francuskich. Drugi zaś miał na swoim koncie kilka udanych konstrukcji. Arystokrata wniósł kapitał, a mechanik wizje twórcze. Rolls był śmiałkiem, podejmującym wszelkie wyzwania. Royce, maniakalnym pedantem, nie znoszącym półśrodków i fuszerek.

Rolls Royce Silver Shadow - legenda motoryzacji.



Masz pieniądze na jedno, dowolnie wybrane auto na świecie. Jaką markę wybierasz?

Rolls-Royce

6%

Ferrari

11%

Maserati

10%

Maybach

8%

Lamborghini

11%

Bentley

13%

jakąś popularną markę

23%

inną drogą i niedostępną

18%
Co ciekawe, firma od początku nastawiała się na sprzedaż kompletnych podwozi i hołdowała tej zasadzie aż do 1940 roku. To dlatego każdy przedwojenny Rolls -Royce, to indywidualne dzieło sztuki. Powstawały one według unikatowych projektów, w różnych firmach karoseryjnych. Stylistycznie wspólna była tylko monumentalna osłona chłodnicy i zdobiąca ją słynna figurka kobiety, nazywana "Spirit of Ectasy".

Pierwsze modele, oznaczone 10 - 30 hp, były raczej rozwinięciem znanych i sprawdzonych konstrukcji jeżdżących po Europie. Przełom przyniósł dopiero model. 40 - 50 hp, znany bardziej jako Silver Ghost. Produkowano go, od 1906 roku, przez kolejne 20 lat. Przez ten czas bramy fabryk w Manchesterze, a potem Derby, opuściło 7874 podwozi srebrnych duchów. Biorąc pod uwagę jakość i metody produkcji, była to prawdziwie astronomiczna liczba. Ghost powstawał bowiem z najlepszych materiałów, ręcznie i fanatyczną wręcz precyzją.

1700 Ghostów powstało w fabryce Rolls Royce-a w USA. Samochód ten woził najbogatszych i najbardziej znanych ludzi pierwszej połowy XX wieku. Był autem służbowym brytyjskiej rodziny panującej. Tym samym egzemplarzem jeździli car Mikołaj II i Włodzimierz Lenin. Ghosta posiadał też marszałek Józef Piłsudski. Jeździł nim jednak nie on, tylko marszałek Rydz - Śmigły. Ten sam, obwiniany jest w największej mierze, za klęskę Polski w 1939 roku.

Solidne podwozie Ghosta sprawiło, że świetnie sprawdzał się on jako samochód pancerny. Wozy wyprodukowane podczas I wojny światowej, służyły w wielu armiach jeszcze po 1939 roku. Kilka z nich użytkowanych było przez Polaków, podczas wojny polsko - bolszewickiej. Pierwsze RR Silver Ghost miały silniki o mocy 48 koni mechanicznych. Ostatnie - już 80.

W 1926 roku schedę po słynnym RR przejęła cała rodzina Phantomów. Pojawiły się też modele znane jako Wraith i Cloud. Nie zdobyły one jednak takiej popularności jak Ghost. Były po prostu drogimi i ekskluzywnymi limuzynami dla elit.

Kolejna rewolucja przyszła w 1965 roku. Wtedy na rynku pojawił się model Silver Shadow. Ta tak - to ten sam model, który znamy z ulic Los Angeles, filmu "Dynastia", czy garaży najbogatszych amerykanów. Shadow, w dwóch odmianach produkowany był od 1965 roku, do roku 1980 - tego. Powstawał zaś w dwóch wersjach - krótkiej i długiej. Czterodrzwiową limuzynę z czasem uzupełniono ekskluzywnym coupe o nazwie Camarque i kabrioletem Corniche.

Mało kto wie, że Shadow, mimo ogromnej popularności, nie jest też samochodem masowym. Bramy fabryki w Creve opuściło zaledwie 38 000 sztuk tego auta. Pod maską pierwszych modeli kryła się sprawdzona jednostka V8 o pojemności 6230 cm sześc. i mocy 172 KM.

dziesięciolecie to 189 konny motor o pojemności 6,75 litra. Co ciekawe, w czasie, kiedy Shadow znajdował się w produkcji, Rolls Royce określał moc jako wystarczającą. W 1980 roku Shadow zastąpiony został przez kwadratowy model Spirit. Ten, po kilkunastu latach produkcji, zastąpiony został z kolei, w 2003 roku, przez następną odsłonę modelu Plantom. Była to jednak już zupełnie inna historia. W tym czasie RR należał już do BMW.

Trzeba przyznać że Bawarczycy skutecznie odkurzyli perłę Albionu. Phantom, mimo siedmiu lat od rozpoczęcia produkcji, ciągle wywołuje ekstazę u miłośników motoryzacji. Czego chcieć więcej? Już tylko najnowszego Ghosta, który zadebiutował w 2009 roku. Historia zatoczyła koło. Zobaczymy na jak długo.

Rolls Royce z Trójmiasta

Prezentowany na zdjęciach i w filmie Rolls Royce Silver Shadow należy do pani Alicji Nowopolskiej z Bolszewa. Samochód można zobaczyć regularnie na drogach i ulicach Trójmiasta, ponieważ od kwietnia do listopada jest normalnie używany na co dzień.
Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (40)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.