• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

Maciej Naskręt
29 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz warianty rozbudowy Węzła Szadółki.


Gdański oddział GDDKiA złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy Węzła Szadółki. zobacz na mapie Gdańska Natomiast władze Gdańska zabiegają o włączenie inwestycji do ministerialnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023, ale bez wsparcia projekt nie ma szans na realizację przed 2020 r.



Czy potrzebna jest rozbudowa Węzła Szadółki?

Kiedy w latach 70 powstawał Węzeł Szadółki miał on charakter tymczasowy. Obiekt zbudowano głównie z myślą obsługi powstającego tam zakładu utylizacji, który w tamtych czasach przeniósł się z ul. Kaczeńce na Stogach zobacz na mapie Gdańska właśnie w rejon ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska.

W kolejnych latach postępowała rozbudowa obwodnicy, zmieniały się przepisy dotyczące kształtu dróg, a Węzeł Szadółki pozostawał nadal niezmieniony. Groziło to nawet jego zamknięciem ze względów bezpieczeństwa. Na szczęście w 2005 r. udało się uzyskać zgodę na odstępstwo od warunków technicznych i zachowanie tego węzła ze względu na jego strategiczne znaczenie. Ówczesny minister ds. transportu nakazał jednak władzom Gdańska i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjąć wspólne działania zmierzające do przystosowania obiektu do obecnych standardów - chodzi o pozyskanie gruntu, opracowanie dokumentacji (co należało do miasta) i realizację przedsięwzięcia (zadanie gdańskiego o. GDDKiA).

- Współpraca z miastem przebiega w sposób zadowalający. Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji tej inwestycji na podstawie właśnie dokumentacji przygotowanej przez biuro projektowe na zlecenie urzędników z Gdańska - wyjaśnia Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA

Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa. Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa.
Drogowcy z GDDKiA chcą wykonać inwestycję według wariantu pierwszego - droższego. Oznacza to, że obwodnica po obu stronach w tym rejonie zyskałaby dodatkowy pas ruchu (prawy). Mają one prowadzić do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy zobacz na mapie Gdańska.

Drogowcy będą musieli wykonać dodatkowy przejazd pod główną nitką obwodnicy, bowiem w rejonie węzła ul. Jabłoniowa będzie miała dwie jezdnie. Przy obwodnicy staną też ekrany akustyczne. Z nich powinni ucieszyć się najbardziej mieszkańcy bloków przy ul. Stężyckiej. Zapewnią one im ciszę.

W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową. Ma to jednak zapobiec korkowaniu się całego Węzła Szadółki.

Cała inwestycja ma pochłonąć wstępnie ok. 160 mln zł. Drugi wariant - tańszy o ok. 30 mln zł - zakłada poprawę przebiegu dotychczasowych zjazdów i dodatkowo przełożeniu pod obwodnicą drugiej jezdni ul. Jabłoniowej.

Skąd wziąć tak duże pieniądze na budowę Węzła Szadółki? Władze miasta złożyły wniosek do ministra ds. transportu o wpisanie wspomnianej inwestycji do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 podczas jego konsultacji. - Jeśli projekt rozbudowy Węzła Szadółki trafi na listę rezerwową przedsięwzięć to jest szansa, że zostanie zrealizowany z oszczędności jakie mogą powstać w czasie realizacji inwestycji z listy podstawowej - uważa Marszałek.

Na tej ostatniej liście znajduje się m.in. Trasa Kaszubska, czy droga ekspresowa S7 między Gdańskiem a Elblągiem. Sęk w tym, że razem z Gdańskiem złożono 37 podobnych wniosków. Z naszych informacji wynika, że nie ma wsparcia wśród lokalnych polityków dla tej inwestycji. Co za tym idzie? Nie ma szans na realizację ważnego dla kilkunastu tysięcy mieszkańców projektu przed 2020 r.

Nadmieńmy, że Gdańsk w najbliższych pięciu latach planuje budowę o przekroju dwóch jezdni ul. Nowej Jabłoniowej, która zastąpi ul. Jabłoniową. Po ukończeniu nowej drogi Węzeł Szadółki stanie się wąskim gardłem.
Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki. Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki.

Opinie (165) 1 zablokowana

  • Węzeł Karwiny (2)

    Zajmijcie się najpierw węzłem Gdynia KARWINY !!!

    • 6 20

    • Nie ma takiego węzła "Karwiny", jest Węzeł Dąbrowa.

      • 3 2

    • Nie bo znowu wydacie na bzdury!

      Rodowicz, Redbull albo inne Polszmaty.

      • 10 1

  • Jak dojdzie PiS do władzy to dla Gdańska nie znajdzie się ani złotówka (2)

    Taka smutna prawda. Pójdą miliony na aquaparki dla wschodnich regionów Polski w ramach "programu rozwoju".

    • 13 8

    • Jasnowic z Bożej łaski się znalazł.. (1)

      Ty lepiej się martw o ludzi okradzionych przez twoich z Skoku Wołomin i Amer Gold

      • 4 4

      • Udowodnij,ze Amber Gold kogos okradl?

        Bo ,ze utracil plynnosc finansowa na skutek pewnych dzialan organow panstwa..to sie zgadza.

        • 2 2

  • Brawo Gdańsk. (3)

    Tu ciągle są jakieś nowe inwestycje.

    • 52 44

    • A jak przyjdzie spłącać te kredyty (2)

      to uśmiech czy łzy będą tobie towarzyszyły ?

      Bo zdziwienie i oburzenie to na pewno !

      • 19 30

      • Ty raczej nie musisz się martwić - jak znam życie to najbardziej o tym

        ujadają g**nozjady, które płacą tyle co kot napłakał albo nic.

        • 7 3

      • póki są pieniądze z Unii

        trzeba korzystać ile wlezie, bo finansują conajmniej połowę. Głupi by nie skorzystał. Kredyty się w końcu spłaci, bo miasto się rozwija wbrew opiniom malkontentów.
        To lepiej niby tak jak gryzoń w Gdyni nic nie robić i przespać pieniądze unijne ?
        Ja się zrobi bilans w Gdyni po 2020 to się dopiero okaże, że właściwie niewiele powstało i już więcej nic nie powstanie.

        • 14 6

  • Zamiast tego, to nad wysypiskiem w Szadółkach powinien być... (2)

    ...taki sarkofag jak nad elektrownią atomową w Czarnobylu!!!
    Może w końcu by przestało tam tak je**ć!!!

    • 18 6

    • (1)

      Trzeba było nie kupować tam chałupy. U mnie na Stogach nie śmierdzi.

      • 8 5

      • Na szczęście mieszkam w lepszej części trójmiasta ;)

        Ale czasami jak tam przejeżdżam to j**ie jak cholera!

        • 1 6

  • rozbudowa pod przyszle centrum handlowe. niech placa ci co mają się tam budowac

    • 5 5

  • strasznie idiotyczne rozwiazanie (1)

    czemu np nie koniczynka? gdzie zjazd ktory jest obecnie w kier. Gdy? czuje ze to bedzie taki sam bubel jak na Matarni..

    czemu sie u nas nie buduje BEZKOLIZYJNYCH zjazdow?

    • 2 5

    • jeden węzeł na północ masz bezkolizyjny zjazd

      • 2 0

  • z którego roku są te mapy ???

    ciekawe ile kosztowały te dwie koncepcje?

    • 2 4

  • bez sensu ten pierwszy warint bez lewoskrętu.

    . to jak będę chciał na obwodnicę to gdzie jechać ?
    Będzei kawałek dalej jakaś nawrotka czy trzeba poginac az do skrzyżowania z AK ?
    Bo na Kowale to też bez sensu bo tam nie ma przepustowosci.
    Nie wiem co oni kombinują.
    Tak się wydaje, że poza marketami tam już jest sporo bloków...

    • 4 4

  • rozbudowa ?

    Chyba komuś się w cymbale poprzewracało.

    • 1 2

  • Dawniej wiedzieli, że wysypisko musi być po wschodniej części miasta

    Bo ze względu na kierunek wiatru, smród leci poza miasto. Przeniesienie wysypiska na część zachodnią miało być tylko tymczasowe. No ale przyszedł Budyń i wszystko jest na odwrót niż u normalnych ludzi

    • 20 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane