• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochody drożeją i będą drożeć

mJ
29 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Drożeją zarówno auta nowe, jak i używane. Drożeją zarówno auta nowe, jak i używane.

Osoby, które myślały, że w czasie pandemii ceny samochodów będą lawinowo spadać... mogą czuć się nieco rozczarowane. Z każdym miesiącem ceny zarówno nowych, jak i używanych aut rosną.



Stoisz przed wyborem samochodu do 100 tys. zł. Co wybierasz?

Kilkanaście lat temu za całkiem nieźle doposażone auto kompaktowe z salonu wystarczyła kwota oscylująca w granicach 50-60 tys. zł. Dziś za taki sam samochód trzeba zapłacić około 80 tys. zł. Natomiast topowe wyposażenie z mocniejszym silnikiem pod maską to już wydatek rzędu 100 tys. zł. I zdaje się, że w najbliższej przyszłości ten trend się nie zmieni.

Samochody drożeją - i to jest fakt. Dlaczego tak się dzieje? Czynników jest kilka - to przede wszystkim przestoje w fabrykach spowodowane brakiem komponentów, pandemia koronawirusa czy coraz to bardziej wyśrubowane normy emisji spalin. Faktem jest również to, że aktualnie mamy do czynienia z największym od 8 lat załamaniem sprzedaży w historii europejskiej motoryzacji.

Salony samochodowe w Trójmieście


Średnia ważona cena auta używanego w roku 2021 wynosi 21 tys. zł. Średnia ważona cena auta używanego w roku 2021 wynosi 21 tys. zł.
Wydawałoby się, że jeśli mowa o podwyżkach cen samochodów - to wzrost musi dotyczyć aut fabrycznie nowych. Według ekspertów z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar samochody używane kosztują dziś o 15 proc. więcej niż przed rokiem. I co ciekawe, to większa podwyżka niż w przypadku aut nowych.

Co powinna zawierać umowa kupna - sprzedaży samochodu?



Instytut wyliczył, że w ubiegłym roku średnie ceny nowych samochodów wzrosły o dokładnie 10 proc. W styczniu tego roku średnia ważona cena sprzedaży samochodu osobowego na naszym rynku wynosiła 129 058 zł. A to o blisko 11,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Warto dodać, że w ciągu ostatnich trzech lat średnia cena wzrosła o prawie 30 proc. Przypomnijmy, że w 2018 roku nieznacznie przekroczyła pułap 100 tys. zł.

Które marki zanotowały największy wzrost średniej ważonej ceny? Mitsubishi - 28,6 proc., DS Automobiles - 18,4 proc., Mercedes-Benz - 18,2 proc., Fiat - 12,7 proc., Toyota - 12,2 proc.

Dlaczego średnia ważona rośnie? Niemała w tym zasługa rozkwitającego segmentu samochodów premium, który w styczniu 2020 roku stanowił prawie 20 proc. wszystkich rejestracji. Większa popularność droższych aut wpływa na wzrost cen, choć w samej klasie premium ceny rosną wolniej niż w przypadku całego rynku. Średnia ważona cena sprzedaży dla tej grupy samochodów wynosi 234 372 zł, a to o 5,1 proc. więcej niż rok temu.

Dodajmy tylko, że średnia ważona cen używanych aut wynosi aktualnie 21 tys. zł.

Jakie są prognozy na ten rok? Europejska organizacja producentów pojazdów ACEA prognozuje, że 2021 rok zakończy się 10-procentowym wzrostem sprzedaży nowych samochodów względem roku poprzedniego. Przypomnijmy, że 2020 rok przyniósł największy w historii UE spadek sprzedaży nowych pojazdów. Oczywiście głównym winowajcą jest COVID-19, który doprowadził do załamania rynku motoryzacyjnego. W porównaniu do roku 2019 popyt zmalał o prawie 24 proc. A to w przeliczeniu na egzemplarze oznacza, że sprzedano o 3 mln aut mniej.

Czytaj także: Ciekawe "używki" w salonach samochodowych



mJ

Opinie (229) 4 zablokowane

  • Najchętniej kupiłbym z salonu to samo auto co kilkanaście lat temu, w tej samej wersji i cenie. (3)

    Bez pierdyliarda czujników deszczu, zmierzchu, pasa ruchu itp - bo nie jestem niewidomy, ani głuchy. Bez wielkich ekranów które rozpraszają w czasie jazdy i dzięki którym zwykle czynności zajmują coraz więcej czasu i uwagi a przy okazji podnoszą cenę o 30 %.
    Za to z normalnym silnikiem, dobrym zawieszeniem, możliwością wyboru lakieru spośród kilkunastu kolorów bez dopłaty. Z kołem zapasowym a nie pompką z proszkiem. Itp itd.

    Ech, trzeba było kupić wtedy pięć sztuk, zakonserwować i miałbym czym jeździć do końca życia. :D

    • 37 2

    • wpiszta: ladapolska (2)

      najtańsza bez klimy 3 drzwiowa 1.7i za 58 tys. nie ma klimy. zaparują ci szyby, ale pojedziesz wszedzie i wrocisz. bez zbednych bzdetow

      • 5 3

      • Ja piszę o normalnym aucie średniej klasy a ten mi tu z Ładą wyjeżdża :D

        Sorry, ale dzięki ;)

        • 0 2

      • I jak to w Rosyjskiej reklamie Łady Travel

        najdroższa wersja ma snorkel i podgrzewaną szybę, dla porównania 10x droższy merc gls ma grzaną szybę za dopłatą. śmieszne ale prawdziwe.

        • 2 0

  • nasza waluta tanieje do euro i dolara (1)

    już prawie do poziomów śmieciowych. Nie tylko samochody będą drożały, ale wszystkie towary z importu

    • 4 3

    • nie chcemy ojro

      ojro to zlo. ojro to mocna waluta. po co nam ojro. ile bede mial jak mam teraz 2560 ? stówę. Polska to ciemny pusty dzban. - To się wyprowadź ! to się wyprowadziłem. a wiecie, że nowa D. Sandero w PL jest droższa o 10 tys. PLN od poprzedniej Sandero ? 10 tys. cebulionów !!! a mi przysłali na maila zaproszenie i wyszło, że różnica w cenie to tylko 2 dniówki z mycia butelek w Leipzig. Polska dnem Europy :((

      • 2 1

  • Thank you

    500+, podwyżki cen energii itp., covid, covid i banksterzy :)

    • 8 2

  • Droższe i gorsze (2)

    Samochody sa coraz to bardziej skomplikowane, a tym samym bardziej awaryjne . Najważniejszym atutem samochodu jest jego bezawaryjność i prostota obsługi ( naprawa w podróży na drodze za zwyczaj nie powinna przysparzać problemów) .Obecne auta nie dość ze sa bardzo awaryjne to na dobitkę naprawa wiaże się często z odległym i kosztownym holowaniem ,jest wymuszaniem przez korporacje samochodowe większych kosztów klienta.

    • 15 0

    • zawsze kupuję nowe samochody (1)

      i wymieniam po upływie gwarancji, jeszcze się nie zdarzyło, aby sie zapsuł. Pewnie chodzi o jakieś fiaty czy fracuzy

      • 2 7

      • Od 1994 kupujemy co 3-4 lata tylko nowe Fiaty.

        Samochody na F są do niczego. Ale Ferrari to by każdy chciał.

        • 1 1

  • Co jest? (2)

    Cyt. z artykułu: "mamy do czynienia z największym od 8 lat załamaniem sprzedaży w historii europejskiej motoryzacji". To w końcu największe w historii motoryzacji czy raptem w ciągu 8 lat?

    • 8 1

    • (1)

      Największy w historii był 8 lat temu, ale ten go przebił, więc teraz ten jest największy. Czego nie kumasz?

      • 0 2

      • To po prostu nie po polsku, to kolega powyżej miał na myśli.

        • 2 0

  • Auta do średnich zarobków długofalowo taniały

    Powtarzam do średnich....

    A kryzys w moto dopiero przed nami
    Winnemu będzie m. in. wspaniała unia i normy spalin

    • 15 0

  • Każdy chce maksymalizować zyski a w aucie wszystko chińskie

    • 9 0

  • Bo unia lewacka pod dyktando lewaków i zidiocialych (2)

    wyborców podkręca normy 'ekologiczne'. A reszta świata się śmieje.

    • 20 5

    • No no, bo prawilny prawak tylko Paskiem w Tedeiku... (1)

      ...ma prawo się poruszać. jakiekolwiek odstępstwo będzie srogo karane, np. porysowaniem karoserii albo oberwaniem lusterek. Nie bedzie lewak-hybrydowiec pluł nam w twarz, nie? ;-) Co wy macie w tych głowach...?

      • 1 7

      • a passerati nie jest niemieckie ?

        • 1 0

  • I bardzo dobrze (1)

    Blachosmrody powinny być na tyle drogie by nie było na nie stać przeciętnego kowalskiego.
    Musimy dążyć do ekologicznych elektryków na minuty i nic poza tym!! Zakaz posiadania prywatnego blachosmroda!

    • 7 18

    • Odpowiedź

      Bierz po całej tabletce , a nie po pół.

      • 11 2

  • ceny używanych aut też rosną? gratuluję wyobraźni może z wyjątkiem klasyków

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane