- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (59 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (66 opinii)
- 4 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (257 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście?
Temat sekundników na skrzyżowaniach od lat powraca jak bumerang i każdorazowo wywołuje burzliwe dyskusje. W Trójmieście liczników odmierzających czas na skrzyżowaniach dla kierowców na razie nie ma, a zwolenników tego rozwiązania jest mniej więcej tylu, ilu przeciwników. Pytanie, czy tzw. odliczniki w ogóle są potrzebne? Jakie jest twoje zdanie?
Sekundniki wciąż można spotkać na skrzyżowaniach kilku polskich miast. W Trójmieście raczej ich nie zobaczymy, choć temat zamknięty nie jest. Dlaczego? W Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach - to główny powód braku sekundników na skrzyżowaniach.
- Miasta, w których sekundniki są stosowane, stanowią niewielki procent. Zgodnie z przepisami sekundniki można stosować na sygnalizacjach stałoczasowych, czyli takich, gdzie czas wyświetlania światła zielonego i czerwonego jest niezmienny, niezależnie od natężenia ruchu. W Gdańsku zdecydowana większość sygnalizacji to sygnalizacje acykliczne - zależne od ruchu, program sygnalizacji charakteryzuje się zmienną sekwencją, fazy wywoływane są w zależności od zgłoszenia, a także sygnalizacje akomodowane - w których poszczególne fazy są zmienne, a ich długość jest zależna od charakterystyki ruchu i jego natężenia. Wszystko po to, aby przepustowość na poszczególnych skrzyżowaniach była maksymalna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Czytaj także: Sekundniki na przejściach - czy powinno ich być więcej?
W Gdańsku natknęliśmy się na sekundniki zamontowane na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie, a także urządzenia odmierzające czas dla motorniczych.
- Tam, gdzie widzimy potencjał poprawy warunków ruchu bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo, takie liczniki się pojawiają. Mowa tu głównie o odlicznikach dedykowanych dla motorniczych - w rejonie przystanków tramwajowych przy skrzyżowaniach. Pozwala to motorniczym przygotować pojazd do ruchu bez zbędnych strat czasu - dodaje.
Jak wspomnieliśmy wyżej, temat sekundników - mimo aktualnej specyfikacji sygnalizacji w Trójmieście - wcale nie jest zamknięty.
- Organizacja ruchu to ciągła praca, analiza przepustowości. Zmieniają się trendy, zachowania uczestników ruchu i przepisy. Być może w przyszłości, jeśli potwierdzą to stosowne badania, analizy, a warunki ruchu będą to umożliwiały, takie odliczniki na niektórych sygnalizacjach zostaną zamontowane - mówi Kiljan.
Według wielu ekspertów analizujących działanie sekundników na skrzyżowaniach - to urządzenie może prowokować niebezpieczne sytuacje.
- Załóżmy, że kierujący z pewnej odległości widzi odmierzany czas i jest w stanie, przyspieszając, zdążyć przejechać przez skrzyżowanie. Wjeżdża na skrzyżowanie z niedozwoloną, nadmierną prędkością, a w efekcie narusza to tzw. czas międzyzielony, dający bezpieczeństwo dwóm relacjom kolizyjnym. Generuje w ten sposób prawdopodobieństwo zderzenia pojazdów z dwóch kolizyjnych kierunków. Owszem, takie sytuacje zdarzyć się mogą i bez odliczników, ale zdecydowanie trudniej do nich doprowadzić niż w przypadku wskazań czasowych - tłumaczy rzecznik ZDiZ.
A w waszej opinii sekundniki powinny odliczać czas na trójmiejskich skrzyżowaniach?
Miejsca
Opinie (148) 1 zablokowana
-
2021-05-22 15:58
(1)
Kierowcom to niepotrzebne. Ostatnio widzę plagę jazdy na czerwonym
- 2 7
-
2021-05-22 16:58
Kierowcom rowerów? O tak, masz rację.
Te cyklogłupki nie respektują żadnych znaków ani sygnałów świetlnych.
- 1 2
-
2021-05-22 16:19
sekundnik to raczej taka atrakcja dodatkowa
bo wnosi niewiele do poprawienia płynności ruchu. Coś jak z Tristarem, duże nadzieje, duże koszty, a efekt znikomy.
- 1 10
-
2021-05-22 16:24
Nie bo lepiej lupac kierowców tak jak pasażerów w komunikacji gdzie brak kasowników w pojazdach
- 0 1
-
2021-05-22 16:56
Czegoś nie rozumiem:
Wszędzie pierdzą o tej poprawie bezpieczeństwa, a jeśli chodzi o montaż sekundników to jakieś problemy. Przecież one pomogą i kierowcom i pieszym.
- 4 0
-
2021-05-22 17:00
Temat wałkowany od lat. Wszyscy dobrze wiemy, że sekundniki powinny być częścią świateł na każdym większym skrzyżowaniu, ale urzędnicy dalej twierdzą, że się nie da.
- 6 0
-
2021-05-22 17:06
Odnośnie ankiety (1)
Wiecie co fenomenalnie zwiększa przepustowość skrzyżowań? Jak przejedzie 5 autobusów i dwa tramwaje wiozące 500 osób zamiast 80 aut wiozących 95 osób.
- 0 9
-
2021-05-22 20:37
Niom.
A idealnie wręcz zwiększa przepustowość zepsuty tramwaj na środku skrzyżowania. A tramwaje psują się notorycznie.
- 3 0
-
2021-05-22 17:20
W Szczecinie to oczywistosc
W Szczecinie jest od dawna i zdaje egzamin
- 4 0
-
2021-05-22 17:35
87 % osób chce sekundnikow (1)
Więc twierdzenie ze maja one tyle samo przeciwników co zwolenników jest chyba wielkim niedopatrzeniem i brakiem wiedzy na ten temat.
- 6 2
-
2021-05-22 18:29
twierdzisz że portal trojmiasto jest reprezentatywny?
ja mam watpliwosci
- 1 0
-
2021-05-22 18:03
Szkoda na to kasy !! Przeciwnie proponuje postawić drogówkę przy kazdym skrzyżowaniu
Raz ze wzrośnie płynność jazdy to jeszce zarabią kilka set mandatów dziennie
- 1 1
-
2021-05-22 18:19
W praktyce
Czerwona fala, czerwone i stanie na skrzyżowaniu z osiedlową opustoszałą dróżką to standard. Jakby się nie poruszał - rowerem, autem, pieszo. Najgorsze są skrzyżowania kilkuetapowe - zależnie od ustawień trzeba ruszyć jak wariat żeby zdążyć przejechać całe skrzyżowanie albo w ogóle się nie da i dostajesz w twarz czerwonym na sygnalizatorze oddalonym o 50 metrów...
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.