• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście?

Michał Jelionek
22 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Temat sekundników na skrzyżowaniach od lat powraca jak bumerang i każdorazowo wywołuje burzliwe dyskusje. W Trójmieście liczników odmierzających czas na skrzyżowaniach dla kierowców na razie nie ma, a zwolenników tego rozwiązania jest mniej więcej tylu, ilu przeciwników. Pytanie, czy tzw. odliczniki w ogóle są potrzebne? Jakie jest twoje zdanie?



Czy powinny pojawić się sekundniki na trójmiejskich skrzyżowaniach?

Sekundniki odmierzające czas do zmiany świateł to rozwiązanie, które od początku swojego istnienia wywołuje wiele kontrowersji. Jest spora grupa kierowców, która chwali ten pomysł i uważa, że efektywnie wpływa to na płynność ruchu. Pozostali - a wśród nich spora część ekspertów - przekonują, że sekundniki to niebezpieczne urządzenie, zachęcające do przyspieszenia tuż przed zmianą świateł albo zbyt wczesnego, gwałtownego ruszania spod sygnalizatora, bez weryfikacji sytuacji na drodze.

Sekundniki wciąż można spotkać na skrzyżowaniach kilku polskich miast. W Trójmieście raczej ich nie zobaczymy, choć temat zamknięty nie jest. Dlaczego? W Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach - to główny powód braku sekundników na skrzyżowaniach.

- Miasta, w których sekundniki są stosowane, stanowią niewielki procent. Zgodnie z przepisami sekundniki można stosować na sygnalizacjach stałoczasowych, czyli takich, gdzie czas wyświetlania światła zielonego i czerwonego jest niezmienny, niezależnie od natężenia ruchu. W Gdańsku zdecydowana większość sygnalizacji to sygnalizacje acykliczne - zależne od ruchu, program sygnalizacji charakteryzuje się zmienną sekwencją, fazy wywoływane są w zależności od zgłoszenia, a także sygnalizacje akomodowane - w których poszczególne fazy są zmienne, a ich długość jest zależna od charakterystyki ruchu i jego natężenia. Wszystko po to, aby przepustowość na poszczególnych skrzyżowaniach była maksymalna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Sekundniki na przejściach - czy powinno ich być więcej?



Sekundniki na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie. Sekundniki na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie.
W Gdańsku natknęliśmy się na sekundniki zamontowane na przejściu dla pieszych przy szpitalu na ZaspieMapka, a także urządzenia odmierzające czas dla motorniczych.

- Tam, gdzie widzimy potencjał poprawy warunków ruchu bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo, takie liczniki się pojawiają. Mowa tu głównie o odlicznikach dedykowanych dla motorniczych - w rejonie przystanków tramwajowych przy skrzyżowaniach. Pozwala to motorniczym przygotować pojazd do ruchu bez zbędnych strat czasu - dodaje.
Jak wspomnieliśmy wyżej, temat sekundników - mimo aktualnej specyfikacji sygnalizacji w Trójmieście - wcale nie jest zamknięty.

- Organizacja ruchu to ciągła praca, analiza przepustowości. Zmieniają się trendy, zachowania uczestników ruchu i przepisy. Być może w przyszłości, jeśli potwierdzą to stosowne badania, analizy, a warunki ruchu będą to umożliwiały, takie odliczniki na niektórych sygnalizacjach zostaną zamontowane - mówi Kiljan.
Według wielu ekspertów analizujących działanie sekundników na skrzyżowaniach - to urządzenie może prowokować niebezpieczne sytuacje.

- Załóżmy, że kierujący z pewnej odległości widzi odmierzany czas i jest w stanie, przyspieszając, zdążyć przejechać przez skrzyżowanie. Wjeżdża na skrzyżowanie z niedozwoloną, nadmierną prędkością, a w efekcie narusza to tzw. czas międzyzielony, dający bezpieczeństwo dwóm relacjom kolizyjnym. Generuje w ten sposób prawdopodobieństwo zderzenia pojazdów z dwóch kolizyjnych kierunków. Owszem, takie sytuacje zdarzyć się mogą i bez odliczników, ale zdecydowanie trudniej do nich doprowadzić niż w przypadku wskazań czasowych - tłumaczy rzecznik ZDiZ.
A w waszej opinii sekundniki powinny odliczać czas na trójmiejskich skrzyżowaniach?

Miejsca

Opinie (148) 1 zablokowana

  • Jestem za.

    • 8 0

  • Znowu ten sam temat (2)

    Tak, powinny. W innych miastach się sprawdzają. Powinny też powstać migające światła zielone zaraz przed zapaleniem się żółtego (ukłon w stronę ciężarówek). Powinny tez powstać żółte koperty na skrzyżowaniach, by każdy wiedział gdzie nie można stawać i blokować ruchu poprzecznego.
    Trzeba to wprowadzić chociazby testowo na newralgicznych skrzyżowaniach i przetestować (nasz GDiZ tak bardzo lubi testować) jak to sie sprawdza.
    80% korków powstaje poprzez:
    - niejednoczesne ruszanie spod świateł
    - zastawianie skrzyżowań i uniemożliwienie ruchu poprzecznego
    - niesynchronizowanie świateł na skrzyżowaniach

    • 10 3

    • Kto dopilnuje realizacji i przestrzegania , kiedy MO pilnuje i ochrania nasze narodowe Kalkstaine & ziomali (1)

      • 1 2

      • Co ty bredzisz?

        Leki wzięte?

        • 1 1

  • Faktycznie przeciwników jest tyle co zwolenników :D (2)

    Wg. sondy (ponad 250 głosów) 86% Za - 11% cymbałów przeciw. Obstawiam, że ci którzy są w mniejszości nigdy nie mieli do czynienia z sekundnikami, tak więc polecam przejażdżkę np. do zaściankowego Płocka. Tam mają sekundniki od paru ładnych lat i zdaje to egzamin dużo lepiej nić przepłacony tristar.

    • 15 6

    • sam pan jesteś cymbał

      • 2 5

    • większość czego? czytelników 3miato pl ? ;)

      • 1 0

  • W trójmieście, raju dla piratów drogowych wystarczy ze policja zacznie karac piratów drogowych !!Tylko i aż tyle!!

    I nie trzeba nic więcej robić !! Proste i skuteczne.I najlepszy przykład jak marnuje sie miliony mieszkaniowców miasta . Jakaś meduzy wymyśliła sobie by postawić w bezsensownych zresztą miejscach tablice informujące o prędkości przed przejściem .Nawet ciemnej masie policja opowiadała ze są one podłaczone do nich i bedą wystawiac mandaty na ich podstawie :) Do dzisiaj nikt nanie nie zwraca uwagi i codziennie to sie potwierdza wiekszosci świeca na czerwono.Ale miliony zostały zmarnowane.

    • 9 6

  • Dziwne. (2)

    Doskonale rozumiem zwolenników takiego rozwiązania. Jednak o co chodzi przeciwnikom? Przecież te tykające cyferki w żaden sposób nie powinny nikomu przeszkadzać. Czyżby jak zwykle - nie, bo nie?

    • 11 6

    • bo odwraca uwage od jezdni (1)

      kierowców obowiązuje sygnalizacja, a nie cyferblat

      • 2 6

      • Czy *kierowco*

        Masz obowiązek śledziś sekundy? Nie!!!. Skup się więc na światłach, tylko się nie spoć z przejęcia.

        • 0 0

  • Moje zdanie? (1)

    Moje zdanie jest takie że wydaliśmy miliony złotych na Tristar, który nie działa, nie reguluje ruchu. Tylko generuje koszty. Zostawmy to, dosyć bezsensownego wydawania kasy na głupie pomysły. Zaraz mamy jeździć po jednym pasie zamiast po trzech więc sekundniki będą zbędne.

    • 5 8

    • TRIStar dla kierowców działa, ale i tak narzekają z powodu niewiedzy, że to nadmiar samochodów

      jest głównym problemem braku drożności sieci ulic miasta w godzinach szczytu. Poza godzinami szczytu tristar znacząco przyspiesza przejazd przez skrzyżowania, niestety pogarszając zawsze warunki ruchu pieszych.

      • 0 3

  • Anty

    Te systemy w Gdansku nie dziala,,zwykla lipa i sciema,zadnych korzyscie,,a tam gdzie w innych miastach sa sekundnik elegancko sie jezdzi

    • 6 2

  • Haha w Angli sekundniki sa ale dla pieszych! (2)

    Nie ma to jak zwawe przechodzenie w podskokach obliczonych co do sekundy :D

    • 6 2

    • Lepiej tłuścieć w blachosmordzie

      • 1 1

    • W Pradze też

      Są przejścia, gdzie zielone pali się 5 sekund. Wszyscy zasuwają. Można i się sprawdza

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Polska wersja

    Polska wersja bedzie taka ze tuż przed zielonym zaczynaja się toczyć.W Koszalinie są,przejeżdżam i widzę jak tl traktują.Ktos pyta dlaczego jest tylko tylu przeciwników?Bo większość polskich kierowców lubi cwaniakowanie-dociśnięcie na wczesnym czerwonym itp.Zwyczajna sygnalizacja powinna wystarczyć.Ale w polskiej wersji rzeczywistości nie wystarczają szlabany na przejazdach kolejowych-wiec o czym my mówimy?Nie wspomnę o znakach drogowych gdzie przeciętny kierowca nie widzi sensu takiego czy innego znaku.Kraj 38 mln ekspertów od wszystkiego.

    • 47 57

  • Przepustowość zwiększy namalowanie kierunku ruchu dla pieszych (2)

    Niektórzy nie wiedzą, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny i na przejściach też należy się tak ustawiać. Niestety często zdarza się, że na środku jezdni ludzie na siebie wpadają bo część z nich idzie po prąd. Podobnie na chodnikach.

    • 10 3

    • Ha ha nie obowiązuje on pieszych skąd takie informacje

      • 2 9

    • To widać zwłaszcza na przejściu koło Manhattanu. Ludzie ja nim zachowują się jak motłoch.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane