• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście?

Michał Jelionek
22 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Temat sekundników na skrzyżowaniach od lat powraca jak bumerang i każdorazowo wywołuje burzliwe dyskusje. W Trójmieście liczników odmierzających czas na skrzyżowaniach dla kierowców na razie nie ma, a zwolenników tego rozwiązania jest mniej więcej tylu, ilu przeciwników. Pytanie, czy tzw. odliczniki w ogóle są potrzebne? Jakie jest twoje zdanie?



Czy powinny pojawić się sekundniki na trójmiejskich skrzyżowaniach?

Sekundniki odmierzające czas do zmiany świateł to rozwiązanie, które od początku swojego istnienia wywołuje wiele kontrowersji. Jest spora grupa kierowców, która chwali ten pomysł i uważa, że efektywnie wpływa to na płynność ruchu. Pozostali - a wśród nich spora część ekspertów - przekonują, że sekundniki to niebezpieczne urządzenie, zachęcające do przyspieszenia tuż przed zmianą świateł albo zbyt wczesnego, gwałtownego ruszania spod sygnalizatora, bez weryfikacji sytuacji na drodze.

Sekundniki wciąż można spotkać na skrzyżowaniach kilku polskich miast. W Trójmieście raczej ich nie zobaczymy, choć temat zamknięty nie jest. Dlaczego? W Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach - to główny powód braku sekundników na skrzyżowaniach.

- Miasta, w których sekundniki są stosowane, stanowią niewielki procent. Zgodnie z przepisami sekundniki można stosować na sygnalizacjach stałoczasowych, czyli takich, gdzie czas wyświetlania światła zielonego i czerwonego jest niezmienny, niezależnie od natężenia ruchu. W Gdańsku zdecydowana większość sygnalizacji to sygnalizacje acykliczne - zależne od ruchu, program sygnalizacji charakteryzuje się zmienną sekwencją, fazy wywoływane są w zależności od zgłoszenia, a także sygnalizacje akomodowane - w których poszczególne fazy są zmienne, a ich długość jest zależna od charakterystyki ruchu i jego natężenia. Wszystko po to, aby przepustowość na poszczególnych skrzyżowaniach była maksymalna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Sekundniki na przejściach - czy powinno ich być więcej?



Sekundniki na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie. Sekundniki na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie.
W Gdańsku natknęliśmy się na sekundniki zamontowane na przejściu dla pieszych przy szpitalu na ZaspieMapka, a także urządzenia odmierzające czas dla motorniczych.

- Tam, gdzie widzimy potencjał poprawy warunków ruchu bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo, takie liczniki się pojawiają. Mowa tu głównie o odlicznikach dedykowanych dla motorniczych - w rejonie przystanków tramwajowych przy skrzyżowaniach. Pozwala to motorniczym przygotować pojazd do ruchu bez zbędnych strat czasu - dodaje.
Jak wspomnieliśmy wyżej, temat sekundników - mimo aktualnej specyfikacji sygnalizacji w Trójmieście - wcale nie jest zamknięty.

- Organizacja ruchu to ciągła praca, analiza przepustowości. Zmieniają się trendy, zachowania uczestników ruchu i przepisy. Być może w przyszłości, jeśli potwierdzą to stosowne badania, analizy, a warunki ruchu będą to umożliwiały, takie odliczniki na niektórych sygnalizacjach zostaną zamontowane - mówi Kiljan.
Według wielu ekspertów analizujących działanie sekundników na skrzyżowaniach - to urządzenie może prowokować niebezpieczne sytuacje.

- Załóżmy, że kierujący z pewnej odległości widzi odmierzany czas i jest w stanie, przyspieszając, zdążyć przejechać przez skrzyżowanie. Wjeżdża na skrzyżowanie z niedozwoloną, nadmierną prędkością, a w efekcie narusza to tzw. czas międzyzielony, dający bezpieczeństwo dwóm relacjom kolizyjnym. Generuje w ten sposób prawdopodobieństwo zderzenia pojazdów z dwóch kolizyjnych kierunków. Owszem, takie sytuacje zdarzyć się mogą i bez odliczników, ale zdecydowanie trudniej do nich doprowadzić niż w przypadku wskazań czasowych - tłumaczy rzecznik ZDiZ.
A w waszej opinii sekundniki powinny odliczać czas na trójmiejskich skrzyżowaniach?

Miejsca

Opinie (148) 1 zablokowana

  • (1)

    Całkowita bdzura będzie więcej wypadków bo ludzie będą wchodzić szybciej na pasy .Już tak źle się zachowują telefon w ręku i nic nie interesuje

    • 6 23

    • Osoby które tak robią głosują na nie

      • 1 1

  • Zrobić sekundniki przy instalacjach zmiennoczasowych. (1)

    Tylko niech mi nikt nie mówi, że się nie da.

    • 16 4

    • Zabrzmiało ? Zmiana czasu i tajemniczość wtajemniczonego + sekundniki ,a roczniki ?

      • 1 4

  • Jak ktoś nie ogarnia świateł

    to skundnik nie pomoże. Dla innych dodatkowy bzdet odwracającuy uwage od jezdni.

    • 8 19

  • To jedyne słuszne rozwiązanie !!!!

    Lepsze i skuteczniejsze od tego tristaru - czy jak się to nazywa na które zostały pieniądze wydane w bloto , o czym pewnie wiedzą wszyscy stojący w korkach ! Pisałem o tym parę lat temu , to rozwiązanie sotosowane od wielu lat w polsce i zagranicą przynosi rezultaty !!! Nie system za grube bańki musiał powstać w Trójmieście . Do osób i instytucji odpowiedzialnych za ruch w trójmieście - uderzcie się w pierś - wycofajcie z systemu który nic nie wnosi i wprowdźcie sekundniki !!!! Bo w ruchu drogowym nalezy usprawnić szybkość pokonywania ( realną przepustowość na minutę) skrzyżowań !!!! Obudźcie się ! Wycofajcie tristar i zamonujcie sekundniki !!!! Proszę !

    • 19 7

  • Gdańsk

    Titaj i tak jak zwykle urzędnicy zablokują liczniki. Ta sprawa wraca co jakiś czas....

    • 9 3

  • Za

    Ale najpierw poprawa stanu dróg a potem sekundniki

    • 3 8

  • Wystrzeliwać się w zielone?!

    Przecież teraz też masę ludzi jeździ na żółtym a nawet krótkim czerwonym!
    Z drugiej strony włącza się zielone a milion kierowców śpi lub siedzi w telefonie. Jak zobaczą sekundnik, to jest dla nich jeszcze szansa..

    • 13 2

  • Bardziej by się przydały migające czerwone dla piezzych (11)

    przy skręcie nigdy nie wiadomo kiedy będzie zielone i nie wiadomo czy jechać czy lepiej przeczekać bo piesi juz w gotowowsci do startu

    • 30 8

    • (1)

      Odpowiedź jest prosta nie jechać lub ustąpić pieszym czekając aż przejdą.
      ciebie obowiązują światła samochodu a nie dla pieszych

      • 8 3

      • za bystry nie jesteś. chodzi o sytuacje kiedy skręcam na zielonym, a piesi mają jeszcze czerwone !
        nie wiadomo wtedy za jaki czas im się zapali zielone ( co skrzyżowanie to inaczej jest). no już jaśniej się nie da wytłumaczyć.

        • 1 1

    • (1)

      Jeśli kierowanie samochodem to za trudna rzecz to nie jezdzij nim

      • 4 3

      • jeźdź

        Czasownik jeździć należy do grupy koniugacyjnej oznaczonej jako VIa. Takie czasowniki w 2. osobie trybu rozkazującego mają końcówkę zerową chwal (od chwalić), barw (od barwić), biel (od bielić), studź (od studzić), dowieź (od dowieźć), ględź (od ględzić), żeń (od żenić) itd. Tak więc forma jeźdź jest systemowa, regularna, natomiast jeździj jest nieregularna. Z jakichś powodów jednak (zapewne z powodów fonetycznych) o wiele częściej mówi się jeździj niż jeźdź. Obie są aprobowane, przy czym ta druga jest uważana za staranniejszą.

        • 1 0

    • nie - nie brakuje

      brakuje za to dróg bez dziur i np. wiaduktu na armii krajowej (!)

      • 4 2

    • (1)

      to jest migające pomarańczowe ale tak, zgadzam się

      • 0 0

      • czasami jest. najczęściej nie ma.

        • 0 0

    • Raczej migające pomarańczowe dla samochodów zamiast zielonej strzałki.

      • 0 0

    • To jest proste przecież (2)

      Zawsze włączy im się zielone, jeśli nie mas, sygnalizatora bezkolizyjnego (ze strzałką).
      Dlaczego włącza się później niż samochodom i dlaczego nikt z tym jeszcze czegoś nie zrobił to jest zagadka.

      Niewyszkoleni kierowcy, którzy nie wiedzą, że należy najpierw puścic pieszych i rowerzystów, a potem skręcać to plaga.

      • 2 0

      • (1)

        no zawsze. tylko najczęściej z dużym opóźnieniem. chodzi o to że nie wiadomo kiedy.

        • 0 0

        • Bez znaczenia kiedy

          Po prostu czekasz zanim się włączy i przejdą.
          Jakiś geniusz zrobił to opóźnienie, żeby samochody na późnym różowym zdążyły przejechać, nie żebyś ty zdążył skręcać przed pieszymi.

          To jak ze skręcaniem w lewo na skrzyżowaniu. Najpierw puszczasz, potem jedziesz, nie próbujesz się wbić, jeśli ci z naprzeciwka eszcze nie ruszyli.

          • 0 0

  • (1)

    Sekundniki dla sygnalizacji świetlnej dla samochodów, żeby gwałtownie nie hamować z piskiem opon, bo na niektórych skrzyżowaniach pomarańczowe bardzo krótkie.

    • 6 1

    • żółte nie pomarańczowe

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Absurd, goni absurd. (5)

    Zwalniamy Grunwaldzką, bo są wypadki śmiertelne - a po sprawdzeniu danych okazuje się, że wina kierowcy w większości przypadków była wątpliwa. Nie damy sekundników, bo nagle wszyscy zaczną przyspieszać przed skrzyżowaniem. A może wręcz przeciwnie - zaczną zwalniać, bo będą świadomi, że nie zdążą?

    Jak to w tym kraju bywa - zamiast wziąć się za egzekwowanie obowiązujących przepisów, to robimy normalnej większości pod górę.

    • 137 13

    • Ty po polskich drogach nie jeździsz i nie widzisz co się dzieje? (1)

      Będzie rzesza kierowców aut z Bayernu i fanów pięciu zer ruszających na minus trzy

      • 4 13

      • A teraz nikt tak nie robi? Na pewno tak będzie wina sekundników?

        • 5 1

    • a po sprawdzeniu danych okazuje się, że wina kierowcy w większości przypadków była wątpliwa. (1)

      dane sprawdzono dość wybiórczo bo wybrano 8 z 800 przypadków - kilka dni później pojawiło się dementi magistratu że nadmierna prędkość była najczęstszą przyczyną

      • 4 7

      • Czyli ktos po...dalał ponad 70, wiec niezgodnie z przepisami.

        Co potwierdza mają tezę, ze brak w tym kraju egzekwowania przepisów. Teraz mamy taki absurd, że na al. Zwycięstwa, gdzie w sumie ryzyko potrącenia kogoś jest duzo mniejsze, niż we Wrzeszczu czy Oliwie, ludzie w miarę się pilnują, ale właśnie we Wrzeszczu i Oliwie dalej cisną pedał gazu, ile się da.

        • 5 0

    • Najśmieszniejsze jest to

      że w trójmieście "się nie da" bo czasy świateł są zmienne. A to tak trudno wyświetlać zmienne sekundniki?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się impreza, organizowana na Pomorzu, która promuje zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym?

 

Najczęściej czytane