• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Tabletów" w nowych autach będzie mniej?

mJ
13 marca 2024, godz. 06:00 
Opinie (135)
Prawdopodobnie do nowych modeli wróci więcej fizycznych przycisków. Prawdopodobnie do nowych modeli wróci więcej fizycznych przycisków.

Ekrany w nowych samochodach są coraz większe i jest ich coraz więcej. A co za tym idzie - pochłaniają więcej uwagi kierowcy, są rozpraszaczami uwagi. To z kolei przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo. Przedstawiciele organizacji Euro NCAP, znanej z przeprowadzania testów zderzeniowych i oceniania bezpieczeństwa nowych modeli aut, uderzają w producentów i mówią wprost: samochody bez fizycznych przycisków będą gorzej oceniane.



Czy lubisz gdy w aucie jest dużo ekranów?

Prawdziwa "tabletoza"



Można śmiało napisać, że "tabletoza" zawładnęła współczesną motoryzacją. Dziś w nowych samochodach nie może zabraknąć wielkiego ekranu dotykowego na środku kokpitu, a coraz częściej także dodatkowego wyświetlacza przed oczami kierowcy w formie wirtualnych zegarów. Coś, co kiedyś było wyposażeniem opcjonalnym, dziś jest w zasadzie standardem. Mało tego, niektóre modele oferują już nawet trzeci ekran montowany przed oczami pasażera.

Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze, bo trochę tego oczekują sami kupujący. Wiele osób lubi gadżety w swoich samochodach. A im jest ich więcej, albo same w sobie są większe, lepszej jakości, z większą liczbą funkcji - tym lepiej.


Po drugie, współczesne samochody są na tyle zaawansowane technologicznie, że nie da się wszystkich funkcji pomieścić w formie fizycznych przycisków. Szkoda tylko, że wielu producentów zrezygnowało z jakichkolwiek przycisków. To szczególnie kłopotliwe dla starszych kierowców, bo często obsługa takich ekranów nie jest do końca intuicyjna.

Po trzecie, to oszczędność dla producentów. Taniej jest ukryć wszystkie funkcje w ekranie dotykowym, które są sterowane dzięki oprogramowaniu, niż zaplanować przyciski, które przecież wymagają oddzielnych połączeń elektrycznych do każdego z nich. A poza tym, zajmują dużo miejsca.

To model Porsche, w którym oczywiście jest ekran centralny, ale też fizycznych przycisków nie brakuje. To model Porsche, w którym oczywiście jest ekran centralny, ale też fizycznych przycisków nie brakuje.

Ekrany rozpraszają uwagę. Będzie mniej gwiazdek?



Przedstawiciele Euro NCAP - organizacji przeprowadzającej testy bezpieczeństwa nowych modeli aut - twierdzą, że ekrany montowane w samochodach rozpraszają kierowców, a to przekłada się na bezpieczeństwo. Trudno się z tym nie zgodzić.

Nadużywanie ekranów dotykowych jest problemem w całej branży motoryzacyjnej, a prawie każdy producent pojazdów przenosi kluczowe elementy sterujące na centralne ekrany dotykowe, zmuszając kierowców do oderwania wzroku od drogi i zwiększając ryzyko wypadków spowodowanych rozproszeniem uwagi - powiedział Matthew Avery, dyrektor ds. rozwoju strategicznego Euro NCAP.

Dlatego organizacja zamierza wprowadzić dodatkowe kryteria oceniania. Od 2026 r. pod lupę wezmą ekrany i fizyczne przyciski. Pięć punktów (w skali 100) będzie przyznawane za łatwość obsługi przycisków.

Jako że producentom zależy na jak najwyższych ocenach bezpieczeństwa w najważniejszych testach - prawdopodobnie zastosują się do uwag przedstawicieli Euro NCAP. To niestety może się przełożyć na wzrost cen aut.

mJ

Opinie (135) 9 zablokowanych

  • Po ankiecie widać, że ludzie mają mentalnośc biekada (11)

    Ale w sumie im się nie dziwię, że w wieku 30-40 jeżdżą starą fabią to smutne, ale serio nie wyobrażam sobie jazdy bez carplay i dużego ekranu oraz oświetlenia ambietne

    • 6 24

    • Naprawdę? (4)

      Akurat do jazdy to wszystko jest niepotrzebne. Właśnie pod takich odpustowych klientów robią motoryzacyjny kicz.

      • 12 2

      • Czym jeździsz, bo założę się że jakąś dacia z 2012 (3)

        • 0 10

        • (2)

          Peugeot 307 1.6 HDI z końcówki 2006. Praktycznie bezawaryjny, oszczędny, tani w eksploatacji. Dacia - bardzo dobry samochód, prosty, tani w obsłudze. Ja naprawdę nie potrzebuję pełno czujników i ekranu w samochodzie. Po co? Dla szpanu? Bezsens.

          • 3 3

          • To właśnie sobie odpowiedziałeś na pytanie

            Ja jednak wole nowsze auto, które jest praktyczniejsze w codziennej jeździe niż się męczyć w g*wnowozie

            • 0 1

          • Dacia to g*wno na kołach, miałem nieprzyjemność to użytkować, całe szczęście tylko przez chwile

            Przecież to jest tak plastikowy samochód, siedzenia niewygodne, nie wspomnę o beznadziejnej skrzyni biegów, a to było auto z 2022

            • 1 1

    • (4)

      Ludzie umieją kalkulować, nowe często kosztuje krocie do tego jego "serwis", który w ASO nie jest tani, ubezpieczenie itd. Starsze auto, który specjalnie się nie sypie jest w takim wypadku o wiele tańszą alternatywą. Nie każdy ma potrzebę eksponowania swojego bogactwa. Gorzej jak facet musi podreperować swoje męstwo super samochodem, rzeczywiście musi być słabo, że takie zabiegi są potrzebne.

      • 8 1

      • Nie, po prostu nie stać ich i zamiast to zaakceptować to twierdzą, że to mi nie potrzebne XD (2)

        Każdy chce mieć jak najlepsze życie

        • 0 6

        • (1)

          Czujniki ciśnienia opon, czujniki zmierzchu, deszczu, zmiany pasa... Naprawdę, jest to niepotrzebne.

          • 5 3

          • Czujnik zmierzchu może i tak, ale automatyczne światła z wycinaniem otoczenia to już jest niezbędne

            • 2 0

      • Tyle że "specjalnie się nie sypie" zazwyczaj oznacza brak wymiany zużytych elementów i drutowanie tego, co się popsuje.

        Co z tego, że dziesięcioletni diesel zostawia za sobą chmurę dymu? Przecież jedzie, więc nie jest zepsuty.

        • 3 3

    • Duży ekran jest OK, ale konieczność klikania w menu żeby zmienić nawiew czy temperaturę to zagrożenie.

      O niesławnych gasnących ekranach VW nie wspominając.

      • 5 0

  • Interfejsy głosowe

    Przyszłością powinny być interfejsy głosowe

    • 1 5

  • I bardzo dobrze to akurat

    • 3 0

  • oglądam czasami testy samochodów na YT (1)

    i ludzie potrafią się tam podniecać tym, że samochód opowiada wieśniacki kawał wyśmiewający inną markę. Ile można słuchać takiego kawału i po co to w ogóle w aucie? Dlatego nie dziwi mnie, że część kierowców zachwyca się świecidełkami, których potem użyje raz na kwartał, dla zabawy dla dziecka, a nie na poważnie. Ale zapłacą za to słono.

    • 17 1

    • Odmóżdżenie jest w modzie po prostu. W starym samochodzie jest to co niezbędne do jazdy i prowadzenia. W nowym jest to co ogłupia rozprasza i pod przykrywką komfortu i bezpieczeństwa ogłupia kierowcę stanowiąc zagrożenie

      • 10 1

  • Wow zielona bolszewia zauważyła problem który sama stworzyła cudo

    • 20 2

  • Opinia wyróżniona

    Dziwna sprzeczność (11)

    W komentarzach pod podobnymi artykułami zawsze wszyscy piszą, że tablety są zbędne, przyciski lepsze itd a w tym czasie na tony z aliexpres do Polski sprowadza się tablety do kilkunastoletnich samochodów, a ogłoszenie z nowszym samochodem bez tabletu w komentarzach na facebooku jest zawsze wyśmiewane, że "golas", "jak bez tabletu" itd
    Prawda jest taka, że to nas wyróżnia na tle Europy. Uwielbiamy samochodowy lans i pokazywanie za pomocą auta jaki to z nas bogacz nie jest. Podobna mentalność jest we wschodnich krajach.

    • 69 39

    • Jest różnica miedzy samym ekranem, a ekranem razem z przyciskami.

      • 11 0

    • ekran do GPS (1)

      jest roznica miedzy dokupieniem do "golasa" radia z ekranem, przez ktory mozna wyswietlac mapy / gps albo odebrac telefon; a wielkim tabletem w nowoczesnych autach ktory zastapil nawet pokretlo do zmiany ustawien klimatyzacji.

      • 12 0

      • Czyli jednak ekran potrzebny, a w ankiecie większość uważa że nie

        • 2 1

    • To o czym piszesz, to już historia. Tak było. Może pozostało gdzieś na wioskach czy wśród mentalnych wieśniaków. (1)

      Dziś samochód nie jest już żadnym lansem. Nawet ten drogi. Wyjedź np. 911-ką na obwodnicę - narobisz sobie obciachu jakbyś był z pis-u.

      • 3 5

      • glupis?

        • 1 0

    • Najgorsza jest przesada.

      Te sprowadzane tablety o których napisałeś to w większości zamienniki starych odbiorników radiowych, które oprócz radia umożliwiają trzy podstawowe sprawy: 1. wyświetlenie obrazu z kamery cofania oraz umożliwiają 2. łączność Bluetooth z telefonem tak żeby na legalu korzystać z telefonu w samochodzie 3. korzystanie z nawigacji. Taka wymiana się broni i jest bardzo OK zwłaszcza że wymiana radia na panel nie powoduje likwidacji przycisków.
      Żadna wschodnia mentalność tylko populacyjna. Samochody nie są produkowane specjalnie dla "wschodnich" krajów. A po nowych modelach doskonale widać dla kogo się dedykowane.

      • 4 2

    • Ja obyłbym się spokojnie bez tabletu, ale potrzebny mi do kamery cofania

      • 5 1

    • Jak kupiłem sobie 1-din radio z apple car play do 20 letniego auta i jest super, bo poza tym mam wszystkie pokrętła.

      Powodzenia w tesli zmienic temp w aucie, bez odrywania wzroku z drogi

      • 6 0

    • np w Chinach

      • 0 1

    • Kamera cofania + nawigacja jest ok. Ale niektóre auta mają jeden wielki tablet z przodu co jest przesadą

      • 12 0

    • żadna sprzeczność

      Jeden ekran często się przydaje, zwłaszcza do takich urządzeń jak kamera cofania czy nawigacja. To wcale nie znaczy, że nie jest wygodniej sterować radiem czy ogrzewaniem (klimatyzacją) zwykłymi przyciskami czy pokrętłami. Jak do starego auta domontujesz kamerę cofania, nawigację czy apple car play to jest wygodniej i bezpieczniej, a auto wygląda w środku często bardziej nowocześnie. To wcale nie znaczy, że ktoś kto montuje taki ekran usuwa fizyczne przyciski od radia czy klimatyzacji, one zostają tak jak były.

      • 6 3

  • Do autora

    Wypada się podpisać pod artykułem z imienia i nazwiska.
    Nie ma co się wstydzić, z każdym kolejnym artykułem będzie co raz lepiej.

    • 8 1

  • Taki sam argument jak ktoś mówi, że woli skrzynię manualną w swojej 15 octavi z silnikiem 110KM, żeby kontrolować auto (13)

    Co za bezsens, niech się przyzna że go nie stać na automat i tyle. Tak samo jak system multimedialny jest nie potrzebny, oczywiście że jest potrzebny, bo ułatwia jazdę tak samo jak kamery 360st ułatwiają parkowanie, tylko osoby nie posiadające tych opcji to krytykują

    • 5 27

    • (5)

      Przecież różnice w cenie pomiędzy automatem, a manualem są znikome. Skoro kogoś stać na nowe auto to te kilka tys. nie robi różnicy. Różnicę robi natomiast, że o ten automat trzeba dbać, co może być zagadką przy aucie z drugiej ręki. Nie mam kamery 360°, mam zwykłe czujniki parkowania, jak dla mnie z lusterkami robią robotę. Jakby taki zestaw był w standardzie ok, jakbym miał dopłacić to chyba bym odpuścił.

      • 8 2

      • Bardziej unikąłbym używanego auta z manualem niż z automatem, remont silnika jest droższy (4)

        ale stereotypów polaka-biedaka, nie zmienisz

        • 2 10

        • bzdura popierwsze inteligencie skrzynia biegów kosztuje 4 razy wiecej w automacie naprawa takze! (1)

          • 3 6

          • Dobrze to se prowadź swoje stare peugeot, niemiejąc pojęcia o motoryzacji, chyba że YT XD

            • 2 6

        • są Polaki-biedaki i Polaki- buraki i wielu innych.... Polaków. (1)

          jak cie stać to się ciesz i innym życia nie układaj.

          • 3 1

          • autor watku zalicza sie do tych drugich

            • 1 1

    • automat jest swietny ale jest kosztowny w naprawie ,kontola niem z tym nic wpsolnego dla przecietnego kierowcy (3)

      • 4 4

      • Czemu wypowiadają się ludzie tacy jak Ty, którzy nigdy nie mieli z tym do czynienia (2)

        To też widać po łapkach w dół, że większość Januszy nawet nie wie o czym pisze

        • 0 5

        • Tak wiemy ziemia jest plaska a kopernik byla kopbieta,wiedza odbija sie od ciebie jak od sciany (1)

          • 2 3

          • Ale to Twój problem, że wierzysz w płaską ziemie

            Także wsiadaj w swojego gruza i dalej sobie wmawiaj, że wszystko jest dobrze XD

            • 0 2

    • Wolę manual. W automacie usypiam. (1)

      A do tego jeszcze zdarzają się automaty które wkurzają swoimi reakcjami.

      • 5 2

      • XD jak powiedzieć, że jestem mentalnym biedakiem nie mówiąc nic

        • 1 3

    • sa tacy co wola manuala i nie porzebija ani oryginalnej nawigacji ani multimedia w aucie.

      i sa tacy jak ty co nie trafia do galerii a bez kamery nie potrafia parkowac.
      parafrazujac klasyka..nie ma nic gorszego jak gust prostaka

      • 5 2

  • A ja mam wrażenie, że to nie kierowcy chcą, tylko

    banieczka producentów, projektantów, marketingowców i redaktorów motoryzacyjnych.

    • 23 0

  • (1)

    Nie ma nic lepszego i bardziej ergonomicznego jak fizyczne pokrętła. To czego ekrany nigdy nie osiągnął. Można spokojnie podczas jazdy zmienić tryb bez odrywania wzroku. Takie tablety mogą być do prezentacji bzdetów typu jak bardzo "eko" jeździsz.

    • 24 1

    • to niema zadnego znaczenia bo juz zdecydowali tanszy jest tablet i reszta ich nie ochodzi

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Tivoli to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane