• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Tabletów" w nowych autach będzie mniej?

mJ
13 marca 2024, godz. 06:00 
Opinie (135)
Prawdopodobnie do nowych modeli wróci więcej fizycznych przycisków. Prawdopodobnie do nowych modeli wróci więcej fizycznych przycisków.

Ekrany w nowych samochodach są coraz większe i jest ich coraz więcej. A co za tym idzie - pochłaniają więcej uwagi kierowcy, są rozpraszaczami uwagi. To z kolei przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo. Przedstawiciele organizacji Euro NCAP, znanej z przeprowadzania testów zderzeniowych i oceniania bezpieczeństwa nowych modeli aut, uderzają w producentów i mówią wprost: samochody bez fizycznych przycisków będą gorzej oceniane.



Czy lubisz gdy w aucie jest dużo ekranów?

Prawdziwa "tabletoza"



Można śmiało napisać, że "tabletoza" zawładnęła współczesną motoryzacją. Dziś w nowych samochodach nie może zabraknąć wielkiego ekranu dotykowego na środku kokpitu, a coraz częściej także dodatkowego wyświetlacza przed oczami kierowcy w formie wirtualnych zegarów. Coś, co kiedyś było wyposażeniem opcjonalnym, dziś jest w zasadzie standardem. Mało tego, niektóre modele oferują już nawet trzeci ekran montowany przed oczami pasażera.

Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze, bo trochę tego oczekują sami kupujący. Wiele osób lubi gadżety w swoich samochodach. A im jest ich więcej, albo same w sobie są większe, lepszej jakości, z większą liczbą funkcji - tym lepiej.


Po drugie, współczesne samochody są na tyle zaawansowane technologicznie, że nie da się wszystkich funkcji pomieścić w formie fizycznych przycisków. Szkoda tylko, że wielu producentów zrezygnowało z jakichkolwiek przycisków. To szczególnie kłopotliwe dla starszych kierowców, bo często obsługa takich ekranów nie jest do końca intuicyjna.

Po trzecie, to oszczędność dla producentów. Taniej jest ukryć wszystkie funkcje w ekranie dotykowym, które są sterowane dzięki oprogramowaniu, niż zaplanować przyciski, które przecież wymagają oddzielnych połączeń elektrycznych do każdego z nich. A poza tym, zajmują dużo miejsca.

To model Porsche, w którym oczywiście jest ekran centralny, ale też fizycznych przycisków nie brakuje. To model Porsche, w którym oczywiście jest ekran centralny, ale też fizycznych przycisków nie brakuje.

Ekrany rozpraszają uwagę. Będzie mniej gwiazdek?



Przedstawiciele Euro NCAP - organizacji przeprowadzającej testy bezpieczeństwa nowych modeli aut - twierdzą, że ekrany montowane w samochodach rozpraszają kierowców, a to przekłada się na bezpieczeństwo. Trudno się z tym nie zgodzić.

Nadużywanie ekranów dotykowych jest problemem w całej branży motoryzacyjnej, a prawie każdy producent pojazdów przenosi kluczowe elementy sterujące na centralne ekrany dotykowe, zmuszając kierowców do oderwania wzroku od drogi i zwiększając ryzyko wypadków spowodowanych rozproszeniem uwagi - powiedział Matthew Avery, dyrektor ds. rozwoju strategicznego Euro NCAP.

Dlatego organizacja zamierza wprowadzić dodatkowe kryteria oceniania. Od 2026 r. pod lupę wezmą ekrany i fizyczne przyciski. Pięć punktów (w skali 100) będzie przyznawane za łatwość obsługi przycisków.

Jako że producentom zależy na jak najwyższych ocenach bezpieczeństwa w najważniejszych testach - prawdopodobnie zastosują się do uwag przedstawicieli Euro NCAP. To niestety może się przełożyć na wzrost cen aut.

mJ

Opinie (135) 9 zablokowanych

  • a telefonu nie wolno brać do ręki.. a grzebać przez menu tabletu dozwolone

    • 7 0

  • Ekran dotykowy jest nieergonomiczny i przez to niebezpieczny

    Przycisk fizyczny można zlokalizować katem oka i "wymacać" palcem już bez zerkania. Na przycisk ekranowy trzeba cały czas patrzeć - to jest znacznie mniej bezpieczne. Przyciski (szczególnie na kierownicy) a gdy trzeba to pokrętła są dużo wygodniejsze. Dobrze, że ktoś to w końcu zauważył. Alternatywą są oczywiście polecenia głosowe - np. "podaj mi kochanie kanapkę".

    • 4 0

  • Jak wsiadłem ostatnio do (1)

    Kilkunastoletniego samochodu to o mało się nie rozbiłem. Odzywczaiłem się od prowadzenia samochodu, ktory nie utrzymuje sam pasa ruchu, nie skręca sam na zakrętach i nie hamuje automatycznie. Nowoczesny samochód ułatwia niesamowicie prowadzenie i pozwala bez problemu obsługiwać "tablety" w czasie jazdy.

    • 0 10

    • I odmóżdża

      Jak widać po twoim tekście. Niedługo bez tabletu nie będziesz wiedzieć jak się podetrzeć po fekacji

      • 1 0

  • telewizor 42 cale (1)

    W takim tępie to wkrótce będą wstawiać telewizory 42 cale . Widac rywalizacje wśród producentów , coraz większe i bardziej kolorowe .Wnętrze samochodu zaczyna przypominać studio telewizyjne....

    • 7 0

    • indianie też za paciorki sprzedali swoją niezależność

      to cały czas działa

      • 1 0

  • A ja zamówiłam auto u dilera daci

    Bez Badura nawet radia i klimatyzacji nie mam i jest supet

    • 3 0

  • Kierowcy to nieuczciwą zbiorowosc

    GPS kradną komuś kasę kto stworzył mapy

    • 0 2

  • Kierunkowskazy

    Ja bym jeszcze odejmował punkty za animowane kierunkowskazy, odwracają uwagę od sytuacji na drodze

    • 1 0

  • Jak można zezwolić na montowanie takich urządzeń?! Sterować funkcjami podczas jazdy można, no ale smartfona trzymać w dłoni już nie. Chore

    • 0 0

  • Tablet

    Jeśli będę chciał jeździć tabletem to sobie kółka do mojego przykręcę .

    • 0 0

  • Fajnie jest mieć wbudowaną nawigację w auto

    I to tyle jeśli chodzi o ekrany.
    Nie potrzebuje żadnego ekranu zamiast zegarów na desce rozdzielczej.
    Nie potrzebuje ekranu do sterowania klimatyzacją czy nawiewem.
    Nie potrzebuje ekranu do sterowania oświetleniem auta.
    Jedynym ekranem w aucie powinna być nawigacja (krórą oczywiście możesz zgasić gdy znasz trasę).

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane