• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje Obwodnica Metropolitalna. Byliśmy na budowie

Michał Brancewicz
2 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (241)

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej. Zaawansowanie prac na 1 czerwca 2023 r.

Budowa pierwszego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej trwa od jesieni. Drugiego rozpoczęła się dopiero w tym roku. Chociaż do końca jeszcze daleka droga, to efekty prac są już widoczne.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Na ile oceniasz szanse wybudowania Obwodnicy Metropolitalnej w terminie?

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, bo taka jest pełna nazwa tej inwestycji, będzie drogą ekspresową o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu.

Połączy węzeł Gdańsk PołudnieMapka, czyli skrzyżowanie Obwodnicy Trójmiejskiej z Południową Obwodnicą Gdańska, z węzłem ChwaszczynoMapka, czyli skrzyżowaniem z Trasą Kaszubską.

Z założenia OMT ma przynajmniej częściowo odciążyć Obwodnicę Trójmiasta. Mniejszy ruch sprawi, że możliwa będzie m.in. rozbudowa trójmiejskiej ekspresówki do trzeciego pasa.



Budowa potrwa do kwietnia 2025 r



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej podzielona została na dwa zadania. Prace na pierwszym odcinku rozpoczęły się jesienią 2022 r. Na drugi odcinek drogowcy weszli dopiero w styczniu tego roku.

Niezależnie od tego oba odcinki mają zostać wybudowane do kwietnia 2025 r.

Byliśmy z kamerą, by prześledzić postępy prac na obu odcinkach. Miejscami widać już wyraźny ślad, którędy przebiegać będzie ekspresówka. Powstają też elementy przyszłych obiektów inżynierskich, jak wiadukty, estakady i przeprawy.



Zadanie 1: zaawansowanie prac - 31,5 proc.



  • Zbiornik Borowiec Duży (po prawej) został częściowo zasypany. Widok na południe w kier. Żukowa
  • OTM W Tuchomiu, widok na południe. W dole kadru ul. Długa, wyżej skrzyżowanie ulic Granicznej i Tuchomskiej
  • Miszewo, widok na północ. Powstaje tu wiadukt nad ul. Lotniczą
  • Otomino, widok na północ. Tu powstaje przejazd nad torami nowej linii PKM (tzw. bajpass kaszubski)
  • Estakada nad drogą krajową nr 7 i Radunią w rejonie Żukowa
  • Estakada nad drogą krajową nr 7 i Radunią w rejonie Żukowa
Obejmuje budowę odcinka Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła) o długości 16,3 km. Wykonawcą wartych 715,2 mln zł prac jest Budimex.

Najważniejsze elementy:

  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,26 km;
  • budowa jednego węzła drogowego "Miszewo";
  • budowa części węzła drogowego "Chwaszczyno";
  • budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 201;
  • budowa estakady nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.


Zadanie 2: zaawansowanie prac - 10,5 proc.



  • Okolice Widlina, tu powstaje estakada nad Radunią i torami. Na łąkach w dole kadru powstanie MOP Widlino
  • Węzeł Południe - tutaj połączą się Obwodnica Trójmiasta, Obwodnica Południowa i Obwodnica Metropolitalna. W niektórych fragmentach nowego układu drogowego S6/S7 powstanie nawet 5 pasów jezdni
  • Okolice Widlina, tu powstaje estakada nad Radunią i torami. Na łąkach (górna cześć kadru) powstanie MOP Widlino
  • Rzeka Radunia w okolicach Widlina. Tu powstanie estakada nad torami i rzeką
Obejmuje budowę odcinka Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła) o długości ok. 16 km, oraz Obwodnicy Żukowa o długości ok. 7 km. Wykonawcą wartych 826,5 mln zł prac jest konsorcjum: Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner).

Najważniejsze elementy:

  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Opinie (241) 7 zablokowanych

  • Użyjcie tylko dobrej podbudowy plis, żeby nie trzeba było rozkopywać za kilka lat, jak wszystkie pozostałe. (11)

    • 83 24

    • które niby trzeba rozkopywać? (5)

      • 10 3

      • Południową (4)

        • 10 7

        • Ją budował Niemiec (3)

          • 6 9

          • (2)

            tata żony prezydenta ? niemiecki żyd ?

            • 10 8

            • Nie pół szwab pół ryza szczotka do kibla (1)

              • 1 0

              • wolę to niż pokolenie kapusi żydokomunistów niemieckich

                • 0 0

    • Na S7 w stronę Elbląga już jest kilka świeżych hopek, pewnie nad przepustami.

      • 5 0

    • dobrze, użyjemy...

      • 1 0

    • Ty chyba śnisz z tą dobrą podbudową...
      Co z tego, że użyją dobrej jak w nocy przyjedzie spora ekipa, ochronie zasłoni oczy i uszy, i ją podmienią na zwykły piasek, a właściwy tłuczeń wysypią następnego dnia w następnym miejscu na nowej fakturze.
      Tak robili na S7 - dlatego jeszcze przed otwarciem się zapadała. Budowlaniec, który to wiedział czmychał zaraz za granicę do roboty żeby uciec z tej mafii.

      • 3 1

    • tak panie

      • 0 0

    • Oczywiście, tak zrobimy. Zapakować, czy na miejscu?

      • 0 0

  • oby jak najszybciej wybudowali! (2)

    a co do obecnej obwodnicy,to nie moge zrozumiec,ze dopuszcza sie cale jej kilometry bez ekranow akustycznych.Najbardziej zalosne jest to w przypadku dzialek rekreacyjnych zlokalizowanych tuz przy obwodnicy.

    • 10 13

    • O nie! (1)

      Nie trzeba ekranować emeryckich grządek z pomidorami!

      • 2 2

      • Pomidory ekranuja od fal elektromagnetycznych.

        Sprawdzone.

        • 1 1

  • Brawo wszystko sprawnie, nie to co za poprzedników.

    • 13 12

  • Efekty już widać (33)

    Faktycznie, widać: wielkie zniszczenia w przyrodzie, wycięte lasy. A będzie: hałas, smród, zachęta do kupna jeszcze większej liczby samochodów. Powinno się inwestować w kolej, nie w samochody.

    • 81 171

    • (7)

      albo w karoce

      • 35 11

      • W dyliżanse (6)

        Bo szybsze

        • 24 4

        • na małe i średnie odległości (do 7 km) najszybszy jest rower (5)

          na dalsze dobrą potencjalną alternatywą przejazdu samochodem jest kombinacja rower+ kolej plus ewentualnie MEVO na "ostatniej mili".

          • 8 20

          • Pod warunkiem, że jedziesz rekreacyjnie. (4)

            To ułamek procenta całego ruchu. Reszta to transport towarów większych lub mniejszych. Więc skończ bajdurzyć o jakiś rowerach.

            • 15 7

            • Nie rozśmieszaj mnie. (3)

              Większość samochodów na drodze to sam kierowca, czasem jeden pasażer, a towar to w porywach zakupy.

              Gdyby ci ludzie przesiedli się na rowery lub do komunikacji, transport towarów przebiegałby znacznie sprawniej.

              • 7 11

              • I wtedy mama cie obudzila pytaniem czy juz zrobic

                krolewiczowi sniadanie?

                • 4 1

              • Chlopie mieszkam na wsi, a firme mam (1)

                W gdansku. To co? Mam do pracy, z towarem jezdzic na rowerze? Przestańcie , bo tylko zakazy i nakazy. Najlepiej tylko władza i przyboczni nie mają auta

                • 6 0

              • uwazam ,ze dostepnosc samochodow to tak naprawde glowny czynnik rozwoju Poski w ostatnich 30-latach (drugi wzrost gospodarczy na swiecie po Chinach)
                Nic tak nie zmienilo Polski jak likwidacja wykluczenia komunikacyjnego ! I teraz te glupki chca aby ludzie np z powiatu Kartuskiego ledwo zdazyli dojechac do roboty i wracali koleja z siatkami zakupow.To byl glowny czynnik ,ktory wykluczal Polakow z aktywnego zycia gospodarczego.

                • 1 0

    • Masz oczywiście rację ale gdyby nie zbudowano tej drogi

      .. to odpowiedni ludzie by nie zarobili. Zniszcenia przyrody, zanieczyszczenie, hałas etc. to wyrzeczenia które na które oni są gotowi, żebyś poniósł.

      • 13 41

    • (2)

      I bocznica kolejowa do każdego sklepu, co nie?

      • 39 7

      • Jo, gelajzy wszyndzie, kaszebi popierajo.

        • 3 1

      • Droga do każdego sklepu nie zdała egzaminu - towary muszą jechać w środku nocy, bo inaczej utkną w korkach...

        • 6 2

    • (12)

      Drogi nie wykluczają kolei. Nie ma żadnego "zamiast"

      • 27 5

      • kolej jest nieporównanie mniej terenochłonna, umożliwia przejazd dużo większej liczby ludzi (4)

        zajmując kilkakrotnie mniej terenu

        • 6 13

        • i jak jedzie 5x dziennie, jest idealnym polaczeniem :) (1)

          • 13 2

          • Buahahahaha!!!

            Najlepiej co dwa dni z wyłączeniem sobót i niedziel.

            • 9 0

        • Jak widac po pkm i skm, sprawdza sie idealnie

          XD

          • 5 1

        • ostatni chcialem wykorzystac PKM -ke aby dojechac do znajomych w Gdyni.
          Czekalem w srodku dnia niemal godzine na pociag!!!
          A idz ty w cholere z taka koleja!

          • 1 0

      • (5)

        Obecnie to wygląda, że wykluczają. Na rozbudowę dróg idzie od lat wielokrotnie więcej pieniędzy niż na kolej. Zobacz jak przeładowane są pociągi PKM (a PLK się z elektryfikacją nie spieszy). Na liniach SKM jeżdżą kiludziesięcioletnie EN-57 itd. Jest pełno miejsc kolejowo tak zaniedbanych w skali kraju, że chce się płakać. W niektórych sytuacjach na istotnych liniach był lepszy stan torowiska przed drugą wojną światową niż teraz. Zamiast tego buduje się S19 w standardzie 2+2 i obiecuje bezpłatne przejazdy autostradami osobówkom.
        A potem jest płacz i zgrzytanie zębów, że węgiel się sypie z wywrotek jadących tunelem do portu i narzekanie na zatłoczone obwodnice którym trzeba dodawać kolejne pasy...

        • 10 6

        • Dlaczego skm nie inwestuje w nowe sklady? (3)

          Dowiedz się. Dlaczego pkm kursuje w takim takcie? Dlaczego dojazd do pkm jest dziadowski?

          • 2 0

          • (2)

            A dlaczego wybudowano Trasę Kaszubską zamiast zmodernizować linie kolejową do Lęborka i Słupska? Potem dziwią się że nie można puścić więcej składów

            • 1 4

            • Kolej równocześnie proceduje swoją zgodę na realizację inwestycji. (1)

              • 1 0

              • coś długo im idzie skoro Trasa Kaszubska powstała i za chwile kolejna Obwodnica a oni jeszcze nie ruszyli. Lina kolejowa 201 też miała być zmodernizowana i zelektryfikowana i co?

                • 0 0

        • 300 miliardów na drogi vs. 100 milionów na kolej. Taka dysproporcja w finansowaniu przekłada się na to, że w wielu rejonach infrastruktura samochodowa jest bardziej rozwinięta od infrastruktury kolejowej.

          • 0 2

      • Autostrada wykluczyła co najmniej dwie linie kolejowe więc w wielu przypadkach mamy drogi zamiast kolei

        • 1 2

    • Wyprowadź się do Afryki

      • 18 7

    • no właśnie czekałam na jakiegoś nawiedzonego pseudoekologa. I pach! Jest!!! (1)

      • 21 5

      • no właśnie czekałem na jakiegoś głosiciela korpopropagandy. I pach! Jest!!!

        • 6 14

    • (2)

      Ciekawe czym jeździsz

      • 5 1

      • Daj mi kolej w stylu TGV, a gwarantuję Ci że wybiorę ją zamiast samochodu. (1)

        • 6 0

        • PIS chce takiej do nowego centralnego portu lotniczego a opozycja już pyta po co

          • 4 1

    • Albo w system komuny. Tam gdzie mieszkasz,

      Tam pracujesz, wypoczywasz i robisz zakupy. Zamknięte dzielnice i miasta oraz wsie. Będzie spokoj

      • 4 0

    • Niestety, ale Polsce jeszcze daleko do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju.

      • 0 1

  • Przejazd przez wezel Gdansk Poludnie to mordega, wykonawca robi wszystko (15)

    zeby sparalizowac ruch oraz wypchnac go na lokalne drogi. Czy mozna cos normalnie budowac z szacunkiem dla ludzi?

    • 73 117

    • Pasy zjazdowe zamkneli od razu, na czesci z nich do dzis nic sie nie dzieje.

      • 23 12

    • Nieprawda (4)

      Organizacja ruchu póki co jest nienajgorsza
      Korki w południowych godzinach mniej więcej takie same jak wcześniej
      (Bo ten węzeł i tak się korkował)

      • 35 13

      • kłamstwo, korki radykalnie się zwiększyły co gorsza część ruchu przeniosła się na Trakt całkowicie go paraliżując (3)

        • 24 17

        • Jeżeli jeździsz traktem samochodem, to szacun za brak mózgu... (2)

          Równolegle masz linie kolejową, i tą samą trasę pokonasz 3-4 razy szybciej. Od dawna korzystam i śmieje się z narzekań takich, którym duma i niskie poczucie własnej wartości nie pozwala korzystać z komunikacji zbiorowej. 10 lat nie korzystałeś, ale opinie w tym temacie masz wyrobioną i nie jej nie zmienisz? ;-))) Nawet uparty osioł potrafi zmienić zdanie ;-)

          • 3 7

          • A jak inaczej? (1)

            Mieszkam w rokitnicy, więc żeby dojechać do mojego miejsca pracy komunikacją musiałbym: autobusem do pruszcza(raz na godzine jedzie), potem pociągiem do gd głównego, potem kolejnym do oliwy i tam na autobus który zawiezie mnie w okolice pracy. Samochodem dojeżdżam w 40 - 50 minut w godzinach szczytu. To nie londyn gdzie dojedziesz szybko i wszędzie z jedną przesiadką.

            • 6 0

            • dojedź autem do pruszcza, tam zaparkuj i przesiądź się na kolej ;)

              • 1 1

    • Można w ogóle nie budować (3)

      turlaj dropsa

      • 30 8

      • można budować ale z głową a nie bezmyślnie (2)

        • 12 19

        • (1)

          Człowieku, tam korki były i bez budowy, a ty wymagasz żeby ich nie było w trakcie tak poważnej inwestycji. Weź i zrób coś sam, bo wygląda na to, że jedyne potrafisz się do wszystkiego przyp....

          • 34 6

          • Tak, tak rano w kierunku Gdyni korek od Rusocina,

            na Trakcie korek od Sw Wojciecha do samego Gdanska le madralinski wie lepiej, mowi ze tak bylo i juz. Moze wyjdz czasem z tego swojego szalasu na ogrodkach dzialkowych zanim bzdury napiszesz...

            • 11 11

    • to fakt, ludzie ktorzy nie umieja kierowac pojazdem mechanicznym nie radza sobie tam i blokuja (1)

      • 23 5

      • co ciekawe, najczęściej to ci zarzucający innym nieumiejętność jazdy sami nie potrafią jeździć.

        • 14 2

    • Ruch paraliżują dzbany na lewym pasie, którzy nie potrafią jechać szybciej od pojazdów na prawym pasie. Ale na prawy nie

      Po ch.j tak kurczowo trzymają się lewego pasa? Nie potrafią ocenić rozmiarów swojego pojazdu i szerokości pasa, którym jadą, ale qr.wa na prawy nie zjedzie! Duma mu na to nie pozwala. 5km dalej przecież zwęzenia nie ma i wtedy książe szos będzie mógł dusić swoją chabetę do zarżnięcia. Polska to stan umysłu, coraz bardziej przypominająca ruskich.

      • 2 3

    • Heh

      Robi to specjalnie i to z premedytacją. Ja to bym na miejscu wykonawcy walnął tam jeszcze ruch wahadłowy. Pomyśl troszkę zanim coś napiszesz człowieku.

      • 3 1

    • W lublewie w godzinach szczytu zamknęli drogę pod wycinkę

      Zamiast zrobić to w weekend to korki były aż do kolbud, objazd przez starszyn mijał się z celem bo tam też roboty dopiero przez żukowo można było objechać ten korek. Nie oczekuj się logiki od wykonawców, przez najbliższe dwa lata dadzą nam nieźle w kość bo po prostu tak im wygodnie. Zresztą to widać nawet na małych inwestycjach: na jabłoniowej rondo ciągle w remoncie, jeżdżę tam dwa razy dziennie i robotników widać tylko czasami.

      • 3 1

  • Super, będzie można wyprowadzić się teraz jeszcze dalej (2)

    A rano powiększyć grono korkowych na AK.

    • 13 15

    • zaprawdę powiadam Ci nie każdy pracuje w Urzędzie Miasta Urzędzie wojewódzkim albo sądzie rejonowym Gdańsk Południe (1)

      • 8 1

      • ale wielu pracuje w centrum i w jego okolicach

        • 1 2

  • Zły PiS buduje (1)

    Skoro taki zły jak mówi nasza prezydentówa, to czemu wspierają Trójmiasto, matecznik (neo)komuny ?

    • 25 24

    • Data

      • 0 0

  • Blisko osiedli domków ... zostaną wyburzone? (2)

    • 7 0

    • Nie!!!! (1)

      Mieszkamy na placu budowy i tak mamy zostać. Nikogo nie interesuje nasz los. Tak zdecydowało GDDKiA. Teraz budowa a otem droga

      • 1 0

      • Nie dajcie się oszukać jak przy wycenach za s6

        • 1 1

  • Lipny pomysł (4)

    Droga dla niewielu mieszkańców Gdańska.
    Nikt udający się do Kartuz nie będzie nadkładał drogi do węzła Gd.-Południe. Lipa.

    • 5 22

    • a po co jechac do Kartuz?

      • 5 3

    • Ma być przedłużenie Słowackiego do tej trasy z lotniska w okolice Miszewa (1)

      czyli właśnie w stronę Przodkowa i dalej Kartuz. Zjedziesz z węzła w Miszewie i za 15min będziesz w Kartuzach.

      • 0 2

      • Ta droga powstanie za 8-10 lat.

        • 0 1

    • o PKM też tak mówili malkontenci, że będzie wozić powietrze? I co? Zdziwko?

      • 4 0

  • Gdyby te same pieniądze poszły w postawienie na nogi PKM i rewitalizacje kilku innych tras (3)

    To by była jakaś alternatywa dla aut. Dzięki tym drogom korków będzie wiecej

    • 13 14

    • To jest droga tranzytowa! (1)

      Ile razy można o tym pisać. Nie dociera?!

      • 2 1

      • A Obwodnica niby czym jest? To też tranzytowa i ciągle zakorkowana

        • 1 2

    • PKM? Te pociagi co 50 minut? Nie zartuj sobie,to jest porazka a nie alternatywa transportowa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane