• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje Obwodnica Metropolitalna. Byliśmy na budowie

Michał Brancewicz
2 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (241)

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej. Zaawansowanie prac na 1 czerwca 2023 r.

Budowa pierwszego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej trwa od jesieni. Drugiego rozpoczęła się dopiero w tym roku. Chociaż do końca jeszcze daleka droga, to efekty prac są już widoczne.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Na ile oceniasz szanse wybudowania Obwodnicy Metropolitalnej w terminie?

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, bo taka jest pełna nazwa tej inwestycji, będzie drogą ekspresową o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu.

Połączy węzeł Gdańsk PołudnieMapka, czyli skrzyżowanie Obwodnicy Trójmiejskiej z Południową Obwodnicą Gdańska, z węzłem ChwaszczynoMapka, czyli skrzyżowaniem z Trasą Kaszubską.

Z założenia OMT ma przynajmniej częściowo odciążyć Obwodnicę Trójmiasta. Mniejszy ruch sprawi, że możliwa będzie m.in. rozbudowa trójmiejskiej ekspresówki do trzeciego pasa.



Budowa potrwa do kwietnia 2025 r



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej podzielona została na dwa zadania. Prace na pierwszym odcinku rozpoczęły się jesienią 2022 r. Na drugi odcinek drogowcy weszli dopiero w styczniu tego roku.

Niezależnie od tego oba odcinki mają zostać wybudowane do kwietnia 2025 r.

Byliśmy z kamerą, by prześledzić postępy prac na obu odcinkach. Miejscami widać już wyraźny ślad, którędy przebiegać będzie ekspresówka. Powstają też elementy przyszłych obiektów inżynierskich, jak wiadukty, estakady i przeprawy.



Zadanie 1: zaawansowanie prac - 31,5 proc.



  • Zbiornik Borowiec Duży (po prawej) został częściowo zasypany. Widok na południe w kier. Żukowa
  • OTM W Tuchomiu, widok na południe. W dole kadru ul. Długa, wyżej skrzyżowanie ulic Granicznej i Tuchomskiej
  • Miszewo, widok na północ. Powstaje tu wiadukt nad ul. Lotniczą
  • Otomino, widok na północ. Tu powstaje przejazd nad torami nowej linii PKM (tzw. bajpass kaszubski)
  • Estakada nad drogą krajową nr 7 i Radunią w rejonie Żukowa
  • Estakada nad drogą krajową nr 7 i Radunią w rejonie Żukowa
Obejmuje budowę odcinka Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła) o długości 16,3 km. Wykonawcą wartych 715,2 mln zł prac jest Budimex.

Najważniejsze elementy:

  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,26 km;
  • budowa jednego węzła drogowego "Miszewo";
  • budowa części węzła drogowego "Chwaszczyno";
  • budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 201;
  • budowa estakady nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.


Zadanie 2: zaawansowanie prac - 10,5 proc.



  • Okolice Widlina, tu powstaje estakada nad Radunią i torami. Na łąkach w dole kadru powstanie MOP Widlino
  • Węzeł Południe - tutaj połączą się Obwodnica Trójmiasta, Obwodnica Południowa i Obwodnica Metropolitalna. W niektórych fragmentach nowego układu drogowego S6/S7 powstanie nawet 5 pasów jezdni
  • Okolice Widlina, tu powstaje estakada nad Radunią i torami. Na łąkach (górna cześć kadru) powstanie MOP Widlino
  • Rzeka Radunia w okolicach Widlina. Tu powstanie estakada nad torami i rzeką
Obejmuje budowę odcinka Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła) o długości ok. 16 km, oraz Obwodnicy Żukowa o długości ok. 7 km. Wykonawcą wartych 826,5 mln zł prac jest konsorcjum: Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner).

Najważniejsze elementy:

  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Opinie (241) 7 zablokowanych

  • brawo budowac droge pod domami gawiedzi

    niech im wiatr przejezdzajacych ciezarowek powyrywa wlosy z d.

    • 6 4

  • Balbiniarze tradycyjnie niezadowoleni

    • 4 3

  • Na co komu ta droga? (1)

    żeby chociaż to była obwodnica całego trójmiasta (albo5-miasta z Rumią i Redą) to ok....
    ale ona nawija z powrotem na starą S6... Nikt normalny nie będzie nadrabiał 20km.

    • 5 15

    • To jest droga dla tranzytu, a nie dla ruchu miejskiego.

      • 4 1

  • Czy będzie jakieś sensowne połączenie z 211 do Kartuz? (4)

    Bo jak będzie trzeba jechać przez Żukowo to trochę lipa

    • 7 3

    • Był pierwotnie plan powiazania (2)

      Obwodnicy Zukowa z wojewódzka trasa Kartuzy- Zukowo, ale na którymś etapie ta wizja niestety umarła, szkoda bo to tylko 2-3 km drogi

      • 0 0

      • To jest zadanie ZDW

        Do realizacji w drugim etapie

        • 1 0

      • Nie umarła, będzie realizowana, są już warianty przebiegu. To inne finansowanie bo to droga wojewódzka.

        • 0 0

    • W koleczkowie odbijasz na rumie i nara

      • 2 0

  • śmieszą mnie tezy o tym, że kolejne "rozwiązanie drogowe 2x2 pasy" odciąży jakieś istniejące połączenie drogowe (3)

    doświadczenie wielu metropolii wskazuje, że nowa, szeroka arteria ruchu drogowego generuje zwiększony ruch na drogach dojazdowych. Tylko radykalne postawienie na poprawę jakości sieci transportu szynowego, a w skali lokalnej radykalna poprawa komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszego i rowerowego może poprawić jakość systemu transportowego i jakość życia w dużych, zurbanizowanych metropoliach XXI wieku.

    • 10 13

    • (1)

      Gdańsk nie jest metropolią...
      A poza tym w Amsterdamie jakoś nie narzekają na 5 pasow w 1 kierunku...
      a osoba która by wpadła na na pomysł zmniejszenia ilości pasow skończyła by w kanale.

      • 3 2

      • W Amsterdamie przebudowano niedawno jedną z arterii drogowych w ten sposób, że odtworzono kanał biegnący kiedyś jej śladem

        więc nie pisz farmazonów o drogach o przekroju 2x5 pasów. Pięć pasów to w Gdańsku już jest na skrzyżowaniu Wałów Jagiellońskich z Huciskiem i Podwalem Staromiejskim - codziennie zakorkowane.

        • 1 1

    • Spokojnie

      Jeszcze parę lat i samochodów będzie jak na lekarstwo. Unia już o to zadbała.

      • 0 1

  • Omijajcie Żukowo.

    Burmistrz nie zadbał o drogi techniczne, przez stare drogi zamknięte.

    • 8 2

  • władze żukowa, czyli otwarcie już koledzy pislamu (tak, proszę być na bieżąco) nic nie zrobili, za nic nie zapłacili.

    Tylko wszystko chcą dostać za darmo. Jak komuchy.

    • 13 7

  • Będzie piękna droga (1)

    Ale współczuję mieszkańcom okolicznych domów, wyprowadzili się za miasto, a miasto przyszło do nich...

    • 13 2

    • Nie miasto tylko tranzyt

      To może być wszędzie

      • 1 1

  • Gdańsk tonie w korkach , nigdy nie było tak źle jak za (1)

    Dulkiewicz. Przy wyborach po dziękujemy.

    • 15 8

    • Weź więcej tego czegoś. Dobrze działa.

      Ostro skręca

      • 2 2

  • (1)

    Brawo PiS, trojmiasto dziękuję

    • 12 13

    • To jest droga dla tranzytu. TIRy pojadą zamiast S6 to S7.

      Dla miasta żaden wpływ. Nie rozumiem tych hołdów...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane