• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Temperatura w tramwajach do zmiany?

Marek
23 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zdaniem czytelnika, przy ustawieniu temperatur w pojazdach, trzeba zwracać uwagę na warunki panujące na zewnątrz Zdaniem czytelnika, przy ustawieniu temperatur w pojazdach, trzeba zwracać uwagę na warunki panujące na zewnątrz

Bieżące regulowanie temperatury w tramwajach to pomysł czytelnika na to, by zapewnić pasażerom większy komfort podróżowania. - Ustawianie sztywnych temperatur, bez uwzględnienia aktualnych warunków zewnętrznych, to najgorsza rzecz, jaką można zrobić dla ich zdrowia - uważa pan Marek.



Czy zdarzyło ci się wysiąść z tramwaju, bo było w nim za gorąco lub za zimno?

W środę informowaliśmy, że w 20 tramwajach kursujących po Gdańsku zamontowane zostaną urządzenia do pomiaru temperatury. Wyniki pozwolą ocenić, czy istnieje potrzeba regulacji jej wysokości w pojazdach.

Obecne wytyczne spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje mówią, że zimą w pojeździe ma być 18 st. C, a latem temperatura powinna być o dwa stopnie wyższa. I właśnie do nich odnosi się w liście pan Marek, nasz czytelnik.

Oto jego spostrzeżenia:

Po przeczytaniu artykułu w końcu wiem, o co chodzi z wiecznym niedostosowaniem temperatur w tramwajach. Czy pracownicy spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje zdają sobie sprawę z tego, że ustawianie sztywnych temperatur, bez uwzględnienia aktualnych warunków zewnętrznych, to jest najgorsza rzecz, jaką można zrobić dla zdrowia pasażerów?

Problemy i latem, i zimą

Wyobraźmy sobie sytuację zimą, kiedy na zewnątrz panuje temperatura - 10 stopni Celsjusza, a w tramwaju jest 18 stopni. Pasażer po wejściu ma dwa rozwiązania: albo siedzi okutany w tramwaju i zaczyna się pocić, po czym wychodzi na zewnątrz i doznaje szoku termicznego, zostaje przewiany i choroba gotowa, albo musi się rozebrać zaraz po wejściu i ubrać przed wyjściem, co często jest trudne do wykonania w tłoku i da się zauważyć, że tego typu "rozbieranki" wykonuje znikoma część pasażerów.

Jeszcze gorzej jest latem. Ustawienie 20 stopni to jakiś horror. Tramwaje nagrzewają się od słońca, co jest normalne. W związku z tym przy szczególnie słonecznych dniach klimatyzacja nie ma szansy nawet dojść do takiej temperatury i wieje cały czas z dosyć mocną siłą mroźnym powietrzem. Nie wiem, jaka temperatura nawiewu jest ustawiona latem w tramwajach, ale jest odczuwalna jako mroźna, szczególnie jak ma się pecha stać prosto pod nawiewem. O to w Pesach nie jest wcale trudno.

Nikt nie mierzy temperatury odczuwalnej

Według aktualnych światowych zaleceń klimatyzacja powinna być ustawiona tak, aby po wejściu do klimatyzowanego pomieszczenia odczuwalna temperatura była niższa nie więcej niż 5-6 stopni w porównaniu do odczuwalnej temperatury na zewnątrz. W przeciwnym razie organizm zostaje narażony na choroby górnych dróg oddechowych, od przejściowego bólu gardła i przeziębień zaczynając, na anginie ropnej kończąc. Podkreślam słowo "odczuwalna".

Na odczuwalność temperatury znaczący wpływ ma przede wszystkim siła nadmuchu klimatyzacji. Zdarzało mi się niejednokrotnie korzystać z tramwaju latem, np. w godzinach wieczornych, gdy temperatura na zewnątrz była w okolicach 10 stopni, a po wejściu do tramwaju odczuwało się panującą w nim temperaturę jako niższą, właśnie z powodu temperatury nawiewu i jego siły.

Jeszcze gorzej jest, gdy panuje słoneczna pogoda, jest upał, na zewnątrz 30 stopni w cieniu, brak wiatru. Na przystanku odczuwane będzie może nawet i z 35 stopni. Po czym wchodzi się do tramwaju, który ma docelową temperaturę ustawioną na 20 stopni i jednocześnie ma się pecha, że jedyne wolne miejsce do stania jest pod nawiewem, bo nikt tam nie chce stać, a tam odczuwalna 10 stopni albo i niżej.

Zagrożenie dla starszych i niemowląt

W ten sposób sam kilkukrotnie nabawiłem się przez tramwaje anginy, które spowodowały konieczność brania antybiotyków, zwolnienie z pracy, utracony zarobek. W pewnym momencie, po kolejnym takim przypadku, rozważałem podanie spółki do sądu o odszkodowanie. Nie wspominam już o tym, że dużo częściej zdarzało się, że po przejeździe tramwajem wieczorem i następnego dnia po prostu bolało mnie gardło, bywałem lekko przeziębiony. Na całe szczęście zmieniłem miejsce pracy, na takie, które nie wymaga korzystania przeze mnie z tramwajów i problem rozwiązał się sam.

Jest rozwiązanie

Pomysł badania temperatur w tramwaju i wyciąganie tylko na podstawie tego wniosków uważam za chybiony. Termometry pewnie wskażą, że temperatura jest wyższa niż 20 stopni, zostaną wyciągnięte wnioski, że klimatyzację trzeba ustawić jeszcze bardziej agresywnie i zamiast lepiej będzie gorzej albo tak samo.

Co byłoby znacznie lepszym pomysłem? Przede wszystkim trzeba wprowadzić dynamiczne ustawienia temperatury, zachowując zasadę różnicy 5-6 stopni (może być nawet brana pod uwagę temperatura mierzona termometrem, to i tak będzie postęp). Należałoby zmierzyć temperaturę w tramwaju, w miejscu pobytu pasażera, a następnie skorygować ją do temperatury odczuwalnej na podstawie prędkości ruchu powietrza z nawiewu, również w miejscu pobytu pasażera. I dopiero na tej podstawie wyciągać wnioski, czy klimatyzacja jest ustawiona dobrze, czy nie.
Marek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • Ja bym zaczął od powołania dyrektora ds temperatury w GAiT (7)

    z naborem nie bezie problemu bo koło Budynia ostatnio jakieś roszady w składzie były

    • 37 7

    • bez przesady z tym dyrektorem (4)

      wystarczy główny specjalista ds temperatury w Wydziale Ruchu Tramwajowego.
      Jak będzie miał jaja to ogarnie.

      • 5 2

      • Szowinistyczna męska świnia (3)

        a jakby miała macice to by nie ogarneła?!?!?!!??!

        • 2 3

        • kobiety też mogą mieć jaja

          chodzi o wymiar symboliczny!

          • 1 1

        • w menopauzie uderzenia gorąca

          • 2 1

        • Nie

          • 1 1

    • (1)

      Jeśli już to nie dyrektor, a co najmniej wiceprezes. Albo jeszcze lepiej - wydzielić osobną spółkę Temperatura Gdańskich Autobusów i Tramwajów sp. z o.o. z osobnym zarządem, siedzibą, radą nadzorczą itd. itp. Z tak szerokimi kadrami na pewno osiągnie sukczes.

      P.S. I proponuję wprowadzić odrębny bilet pozwalający korzystać z ogrzewania i klimatyzacji.

      • 7 0

      • trzeba wrócić do 105tek - składy po 3 wagony, w pierwszym - temperatura regulowana, w drugim zawsze mega zimno a w trzecim zawsze mega gorąco

        • 3 0

  • Jak grochem o ścianę.

    • 0 0

  • (1)

    Jeśli wam nie odpowiada temperatura to albo taxi albo własnym samochodem, a nie wiecznie wyzywać się z problemami na kierowcach i motorniczych. Jak Ikarusy jeździły to nikt nie marudzil że zimno i że za wysoko. Od dobrobytu wam się w d*pach poprzewracalo.

    • 0 8

    • Szanowny Panie/Pani Motorniczy/(a)/Kierowco!

      Uprzejmię proszę nie brać zarzutów przedstawionych w artykule i komentarzach ku sobie. Zarzuty te, ogólnie rzecz biorąc, nie w ludzi są wymierzone, a w nieżyciowe przepisy.

      Dziekuję za wyrozumiałość i pozdrawiam.

      • 3 0

  • Co za prostota rozwiazania

    dynamiczne ustawienie klimatyzacji oraz ogrzewania w tramwaju.

    Przede wszystkim zacznijmy od tego, że klimatyzacja działa w pomieszczeniu gdzie zamknięte są okna oraz ruch wejściowy i wyjściowy jest znikomy a do tego nawiew jest ustawiony w miejscu gdzie się wchodzi i wychodzi bo pracuje to jako kurtyna powietrzna.

    Po 1. tramwaje wyjeżdżają o 3:45 z zajezdni temperatura jest inna niż za 2h czy za 5h a gdzie liczyć do 00:30 ostatni zjazd do zajezdni.

    Po 2. Drzwi tramwaju otwierają się bardzo często, jakby ktoś sobie zaczął liczyć to najmniej 26 razy pół kurs.

    Więc wnioski są takie, mobilizacja pasażerów aby nie otwierali okien oraz do motorniczych aby wozili ze sobą termometry i na każdej przerwie mierzyli temperaturę i ustawiali ją o 5 czy 6 stopni mniej lub więcej a do tego nawiewy klimatyzacji były w takich miejscach aby nikomu za mocno nie wiało.

    • 0 0

  • W autobusach to jest horror, na zewnątrz na plus a wewnątrz pojazdu włączone ogrzewanie...

    Dlaczego latem tak skrupulatnie nie włączana jest klimatyzacja???

    • 3 0

  • W aut. I tramw. Kierowcy na koszulach to podkręcają sobie ogrzewanie na maksa mając gdzieś pasażerów, którzy są w kurtkach i jest zdecydowanie za gorąco

    • 4 0

  • Kiepsko z tym (1)

    W lato w Kasselach (1161-1176) z klimatyzacji leciało ciepłe powietrze, w Pesach było dobrze ale zdarzało się że było bardzo zimno jak w zamrażalniku, ale to nie jest najgorsze bo podczas zimy gdy jest za ciepło w tramwaju idzie się ugotować i nie idzie wytrzymać

    • 47 3

    • bajer polega na tym że paru będzie pasowało ale przyjdzie PANIUSIA HRABIANKA i bedzie strzelać z d... że jej zimno

      • 8 2

  • Nareszcie

    Kiedy wiele lat temu sam mówilem takie rzeczy patrzeli na mnie jak na watiata. A prosba do kierowcy by otworzyl okna to szczyt hamstwa. Szkoda ze ludziom z ztm to zwyczajnie wisi i nic nie zmienia.

    • 6 1

  • Mam lepszy pomysł (3)

    osłonić tramwaje styropianem

    • 4 2

    • na razie okna są owinięte reklamami i nie wiadomo gdzie wysiąść

      • 2 0

    • (1)

      Zlikwidować, nie będzie problemu z klimatyzacją.

      • 0 2

      • Nie będzie też problemów z awariami i spóźnieniami :)

        • 0 0

  • (1)

    Zlikwidować najgorsza komunikację w Polscr

    • 4 5

    • Jak zlikwidują komunikację to dopiero się zaplaczecie i nic wam przeszkadzać nie będzie

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane