• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje nowe, ale zepsute

Michał Tusk
26 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Komputer pokładowy w czterech najnowszych gdańskich tramwajach nakazuje motorniczym jazdę z prędkością nie większą niż 30 km/h. Powód: awaria hamulców. Wagony jeżdżą jednak znacznie szybciej, bo tego wymaga rozkład. Usterka pojawiła się trzy miesiące temu, a ZKM do tej pory nie potrafi jej usunąć.

Każdy tramwaj typu Citadis (w Gdańsku są cztery takie - wyłącznie na linii nr 2) wyposażono w komputer pokładowy, który na bieżąco analizuje pracę podzespołów. Gdy wykryje jakąś usterkę, podaje jej numer i zalecenia dla motorniczego. Od listopada na pulpicie sterowniczym we wszystkich citadisach pojawia się napis "25: Jazda 30 km/h max. z pasażerami" (można go łatwo dostrzec, kupując karnety u prowadzącego tramwaj). Co oznacza ta wiadomość?

Proszący o zachowanie anonimowości pracownik Zakładu Komunikacji Miejskiej tłumaczy, że to awaria układu hamowania tzw. środkowego wózka: - Błąd "25" jest powszechnie znany. Z powodu tej usterki przy obciążonym wozie hamowanie jest utrudnione i w najgorszym wypadku może dojść do tego, że tramwaju nie uda się zatrzymać na przystanku. Wtedy pozostaje tylko użycie awaryjnego hamulca szynowego: pojazd staje w ciągu kilku sekund w miejscu, a pasażerowie lecą do przodu.

Taką awarię należy odnotować w dokumentach wozu. - I każdy to robi - dodaje drugi informator "Gazety" z ZKM. - Z tym, że naprawa ogranicza się do zresetowania w nocy komputera. Rano, po przejechaniu kilkuset metrów, błąd pojawia się ponownie.

Tramwaje z takim defektem powinny przejść gruntowną naprawę, ale to wiązałoby się z ich przestojem. - Citadisy miały być chlubą miasta, załoga zajezdni jest bardzo surowo rozliczana z tego, czy wyjeżdżają na trasę - tłumaczą pracownicy ZKM.

Szefowie firmy nie chcieli w środę komentować tej sprawy, twierdząc, że mają za mało czasu na jej analizę. - Ustosunkujemy się do tego w czwartek - zapowiedziała po południu rzeczniczka ZKM Izabela Kozicka-Prus.

Funkcjonowanie ZKM nadzoruje ze strony władz Gdańska Zarząd Transportu Miejskiego: - Oczywiście, podejmiemy kroki zmierzające do wyjaśnienia tych wątpliwości - zapewnia Piotr Michalski.

Jak poważna jest usterka w citadisach, nie potrafi wyjaśnić ich producent: - Ludzie, którzy projektowali i budowali ten tramwaj, już u nas nie pracują - usłyszeliśmy od przedstawiciela chorzowskiej fabryki Alstom.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (26)

  • wiedziałem że "citadisy" to wpadka

    ale co dalej?
    bo ponoć Gdańsk nie kupi żadnych nowych typów tramwajów
    a znowu odżywa temat linii na Chełm.
    Co tu jest grane?

    • 0 0

  • DO ZKM

    ALE JAJA!!A MOZE TRAMWAJE KONNE!NIE MAJA KOMPUTERA, SA TANSZE I WYSTARCZY ZATRUDIC WETERYNARZA!CENY BILETOW TO WAM WYCHODZI NAJLEPIEJ, KOMFORT JAZDY POD PSEM !A MOZE WZOREM NIEKTORYCH MIAST(MIN GDYNI)PODZIEKOWAC TEJ FIRMIE!!!!!!!!

    • 0 0

  • kolejne naciaganie ZKMu

    znowu ZKM na nas chce zarobic jak najmniej wydac a my i tak ponarzekamy ale i tak nic nie zrobimy ale jak bilet sie ma na trase o 1 min za dlugo to zaraz manadt leci czyli my musimy byc w porzadku oni nigdy nie!!!

    • 0 0

  • nieudane wozy

    Poza czzęstymi wiadomosciami o kłopotach z tymi tramwajami, są one bardzo niefunkcjonalne. Linia zewnętrzna, owszem, je wyróżnia, ale układ miejsc siedzących jest bezmyślny, a stojących niezwykle ograniczony. Panuje w nich specyficzny nieprzyjemny zapach. Oby już nie kupowano tych wozów do Gdańska! Czy nie produkuje się nowoczesnych a zarazem funkcjonalnych tramwajów. Wydaje się, że te projektowali i kupowali ludzie, którzy wogóle nie korzystają z tej komunikacji.

    • 0 1

  • Zgadzam się z powyższą wypowiedzią. Te tramwaje są do bani, w godzinach szczytu ciężko się w nich przecisnąć, zapach rzeczywiście mają specyficzny, a najgorsze jest chyba ten pisk przy zamykanych drzwiach...szczególnie rano. Wogle onesa jakieś takie ocięzałe!
    Propoonuję wziąść przykład z naszego partnerskiego miasta Bremy - tam są tramwaje z prawdziwego zdarzenia, bardzo funkcjonalne i pojemne np. sklad z podwójnym przegubem jest ponad dwa razy dłuższy niż te nasze nowe, oczywiście bez podziału na wagony poprostu jeden długi tram! Zdaje sobie sprawę, że są droższe ale czasami to co jest tansze w ostatecznym rozrachunku może być droższe i lepsze, więc może warto zainwestować w nowe pojazdy. Innym sposobem jest zakup używanych tramwajów tj. w Bremen z zachodu jak czyni to np. Poznań.

    • 0 0

  • Te tramwaje to porażka. Wystarczy, że w środku jest garstka osób, a juz nie ma gdzie wsiąść. Są ciasne i niewygodne. Może nadawałyby się na linie gdzie tramwaj jeździ co 2 minuty ale w naszych warunkach sa po prostu za ciasne. Nie można swobodnie przejść wewnątrz wozu bo jest po prostu ciasno.

    • 0 0

  • miałem okazję przejechać się owym tramwajem jakiś czas temu, jest to dla mnie jeden wielki niewypał. tramwaj piszczy, skrzypi, jest w nim mało miejsca szczególnie w tylnej części, tylne drzwi przypominają drzwi od schronu atomowego no i tak jak ktoś tu wcześniej napisał, jest w nim specyficzny smrodek. wybór tego modelu odbył sie podejrzewam przez ludzi którzy nigdy w życiu nie jeździli komunikacją miejską a jedynie własnym albo służbowym samochodem i nie mają pojęcia co się dzieje w tramwajach w godzinach szczytu. o niebo lepsze są odnowione 105,bardziej funkcjonalne mimo iż trzeba pokonać parę schodków

    • 0 0

  • Miasto obudz sie!!!

    trzeba zmienic prezesow bo ci maja wszystko gdzies jeden idzie zaraz na emeryture a reszta tylko patrzy jak sie nachapac.

    • 0 0

  • to sa prototypy

    te tramwaje to prototypy nikt ich nie uzywa tylko gdansk za łapowke

    • 0 0

  • jak zaloga jest surowo rozliczana z tego ze wyjada na trase to znaczy ze nawet zepsute ale wyjada?!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku zadebiutowały trolejbusy Solaris Trollino 18?

 

Najczęściej czytane