• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego korkuje się coraz częściej. Można temu przeciwdziałać?

Maciej Naskręt
19 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut. Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut.

Kierowcy coraz wolniej podróżują Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska między Zaspą a Matarnią. Droga w godzinach szczytu jest zapchana. Sytuacji nie poprawia nawet Tristar. Czy zatem powinniśmy przyzwyczaić się tam do korków?



Pierwsze pojazdy dwujezdniowym odcinkiem Trasy Słowackiego na odcinku od Niedźwiednika do Zaspy pojechały w czerwcu 2012 r. - tuż przed Euro 2012. Droga przede wszystkim miała rozwiązać problemy związane z korkami na ówczesnej - jednojezdniowej - ul. Słowackiego (dzisiaj jest to droga lokalna).

Upłynęły dwa lata i okazuje się, że powoli wracamy do punktu wyjścia. Korki na Trasę Słowackiego wróciły i to ze zdwojoną siłą, bowiem pojazdów stojących w zatorach jest dwa razy więcej niż przed wspomnianym czerwcem 2012 roku.

50 minut z Zaspy na Matarnię w korku

Pokonanie Trasy Słowackiego na odcinku od ETC do CH Matarnia (ok. 8 km) poza godzinami szczytu doświadczonemu kierowcy może zająć 10-12 minut. Dłuższe postoje kierowców czekają wtedy przed skrzyżowaniem z ul. Chrzanowskiego i rondem im. Jana de la Salle.

Całkiem inaczej - pięć razy dłużej - trwa podróż w godzinach popołudniowego szczytu. Pokonanie 8-kilometrowego odcinka na górny taras zajmuje od 50 do 60 minut. Nie ma odcinka, w którym pojazdy nie stałyby w korku. Nawet leśny fragment bez sygnalizacji jest w ostatnich tygodniach sparaliżowany w kierunku Matarni.

Rano korki stoją w przeciwną stronę.

- Tak naprawdę mamy do czynienia ze standardową sytuacją - budowa nowej drogi sprawiła, że zwiększył się na niej ruch. Zachęciła do korzystania z niej nowe osoby. Zwiększenie przepustowości, czyli często podnoszona w takich momentach propozycja, nic tu nie da - za 3 lata będziemy mieć ten sam problem we większej skali - uważa Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG).

Czy kiedykolwiek ruch zmaleje na ul. Słowackiego?

Przy dużych korkach Tristar nie pomaga

Wielu kierowców powód korków na Trasie Słowackiego upatruje w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych. Przypomnijmy, że między centrum handlowym ETC a rondem im. Jana de la Salle ruchem kieruje system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar i choć drogowcy o korkach wiedzą, niewiele mogą zrobić.

- System Tristar ma wiele zalet, ale ma też wady. Jedną z nich jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Możemy jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. Jednak bez Tristara na Trasie Słowackiego kierowcy mieliby jeszcze więcej kłopotów - przekonuje dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Drogowcy zwracają także uwagę na fakt, że w godzinach szczytu liczba pojazdów m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych przyrasta gwałtownie. Z tego powodu system Tristar przystosowuje się z opóźnieniem. Gdy auta utykają w korku na Trasie Słowackiego nie ma co liczyć na system inteligentnego sterowania ruchem - trzeba czekać aż ruch się nieco upłynni.

- Liczba pojazdów wtedy jest tak duża, że po prostu wyczerpują się nie tylko możliwości Tristara, ale przede wszystkim przepustowość ulicy - zaznacza Kotłowski

PKM-ka lekarstwem na korki?

Zdaniem ekspertów sytuację kierowców powinno poprawić przede wszystkim oddanie do ruchu 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wielu z nich będzie mogło przesiąść się na kolejkę i w ten sposób dotrzeć np. do Wrzeszcza pozostawiając pojazd w Matarni.

- Oczywiście zachęcać do tego powinna sama oferta PKM, czyli przede wszystkim częstotliwość kursów i cena biletów. Przeanalizować można także bardziej miękkie zabiegi, np. optymalne ustawienie świateł na trasie - mówi Karol Spieglanin.

W podobnym tonie wypowiadają się też władze Biura Rozwoju Gdańska. - Realizowana trasa PKM da podróżnemu alternatywę względem samochodu indywidualnego (a także autobusu miejskiego), które grzęzną w korkach. Skala zjawiska rezygnacji z podróży samochodem i przesiadki na PKM będzie zależeć w znacznym stopniu od częstotliwości kursowania pociągów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Przypomnijmy, że po dużym zamieszaniu pod koniec października Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ustalił, że pociągi linią PKM między lotniskiem a Wrzeszczem pojadą co 15 minut. Pod znakiem zapytania jest ich kursowanie do centrum Gdańska. Co gorsza wciąż jednak nie ma pomysłu dla wspólnego biletu PKM-ki z innymi przewoźnikami, co może zniechęcać wiele osób do skorzystania z oferty.

Dalsze inwestycje uzdrowią Trasę Słowackiego?

Jak już wspomnieliśmy, nowe lub rozbudowane fragmenty układu drogowego po ich uruchomieniu poprawiają warunki podróżowania, co zachęca kierowców do większego wykorzystania samochodów i co prowadzi w krótkim czasie do powrotu utrudnień.

- Dlatego współcześnie duże miasta nie mogą rozwijać się w oparciu o transport indywidualny. Dokumenty planistyczne miasta Gdańska przewidują w rejonie Górnego Wrzeszcza - Brętowa jeszcze tylko jedno powiązanie drogowe: tzw. ulicę Nową Abrahama, która ułatwi powiązania Zaspy, Strzyży, Oliwy z Brętowem, Matarnią i Pieckami - Migowem ale też nie będzie ona stanowić rozwiązania na zawsze ze względu na mechanizm opisany na początku - mówi Piskorski.

Władze FRAG widzą jednak inną drogę uzdrowienia Trasy Słowackiego. - Pragnę przypomnieć, że już za dwa lata minie pięcioletni unijny okres karencji. Od razu po nim sugerowałbym przeanalizowanie faktycznej potrzeby istnienia podziemnych, a nie naziemnych przejść dla pieszych oraz ekranów akustycznych. Zgodnie z obowiązującymi normami przynajmniej tych drugich w dużej części powinniśmy się pozbyć - podkreśla Spieglanin.

Opinie (634) 9 zablokowanych

  • Trzeci pas ruchu do obwodnicy (2)

    Koniecznie od ronda Kaczmarskiego na Masarnię w obie strony trzeci pas ruchu. Zlikwidować światła przy ul. Trawki i Srebrzysto.

    • 14 25

    • zlikwidujesz te światła i co?

      utrudnisz ruch pieszy, ludzie z Trawki i Srebrzysta nigdy nie włączą się do ruchu, a i tak będziesz stał w korku na De la Salle.

      • 15 1

    • ten z 6:29 to chyba nowy nabytek w Gdańsku

      znasz choć trochę ten teren że taka złota myśl Ci do głowy wpadła?

      • 3 0

  • Poszerzyc Spacerową! (5)

    Slowackiego to nie jedyna droga do Obwodnicy.
    I pozwolic na skrecanie w Grunwaldzka z dwoch pasow w lewo!!!!!

    • 35 16

    • Świetny pomysł

      Zamiast na Spacerowej będzie garował na Grunwaldzkiej

      • 7 1

    • w wielu miastach świata już to próbowali (2)

      poszerzanie ulic tylko przesuwa korki a nie likwiduje ich. Generuje też tzw. ruch indukowany: skłania ludzi do wyprowadzania się poza miasto, a stamtąd często nie ma innego sposobu docierania do pracy jak tylko samochodem. Poucz się elementarza polityki komunikacyjnej, może coś skumasz. To samo kieruję do dających lajki tego typu tekstom.

      • 11 4

      • w polsce innej alternatywy nie ma (1)

        bo śmiecio i śmierdzio komunikacja, która notorycznie się spóźnia lub przyjeżdża przed czasem to nie jest alternatywa

        • 2 7

        • spóźnia się

          bo stoi z Tobą w tym samym korku

          • 2 0

    • Jasne i przez Oliwę, która mogła by być drugim monciakiem, puścić cały ruch.
      Przypominam, że opata Rybickiego i Czyżewskiego to wąskie "osiedlowe", i tak już wiecznie zapchane ulice.

      Priorytetem powinno być inwestowanie w transport publiczny a nie nowe drogi.
      Czy u nas nie może być choć trochę po europejsku, a nie za parę lat jak w Pekinie, będziemy budować siódmą obwodnicę:(

      • 4 3

  • Czyli wszystko w normie: (3)

    -Nowa "Słowackiego" zaprojektowana na warunki panujące w okresie projektu , a nie z wyprzedzeniem na przyszłość.
    -Tristar jeszcze nie w pełni uruchomiony, a już nie daje rady.

    • 44 13

    • jaka przyszłość?

      gdyby nie rozbudowano Słowackiego, to nie zwiększyłby się tam ruch.

      • 10 1

    • (1)

      Też uważam, że powinni zrobić tam przynajmniej po cztery pasy ruchu w każdą stronę. Zasypać to cholerne jeziorko po prawej. Ludziom wykopać tunele, mogą być niskie to się trochę oszczędzi. I mamy drogę na miarę XXII wieku.
      A co TRISTAR-a to jak może dawać radę jeżeli nie jest uruchomiony. To trochę tak jak chwalenie się ojcostwem przed uzyskaniem erekcji.

      • 0 0

      • Masakra, ludzie w tunelach, na gorze smrodzace auta. Miasto jak z thrillera.

        • 2 0

  • wczoraj jechałem słowaka do góry

    Normalnie w szoku byłem jak z obwodnicy pozwalaliście się włączać do ruchu na zamek i to na obu zjazdach. Poczułem sie troche jak w jakimś filmie SF.

    • 36 1

  • paskudny naród (3)

    Oprócz szabelki, kłótliwości i ułomności myślenia niewiele czym więcej możemy się pochwalić, a Niemcy jeszcze w 1936 r. budowali "berlinkę" na dwupasmową - przewidywali !!!

    • 33 15

    • ta, przewidywali, że wygrają wojnę i będzie im potrzebne szybkie połączenie Berlina z Królewcem

      Faktycznie, pozazdrość talentów patrzenia w przyszłość.

      • 10 7

    • to won do RFN-u

      • 1 4

    • Tak przewidywali że pojedź do ich wielkich miast i z nich wyjedź o 16:00, 17:00.

      Życzę powodzenia z szybkiego pokonania 1 km - jak przejedziesz go w 30 minut to będzie nieźle.

      • 2 0

  • Można! (5)

    Trzeba tylko wyburzyc kilka budynków i zrobić jeszcze jedną miejską autostradę równolegle do Słowackiego. Najlepiej taką na 5-6 pasów w jedną stronę. To na pewno odkorkuje miasto, tym razem musi się udać...

    Od wielu lat się trąbi, że poszerzanie dróg nie likwiduje korków a tylko je przesuwa w inne miejsce i zachęca jeszcze więcej ludzi do korzystania z samochodów.
    I teraz zdziwienie, że Słowackiego się korkuje? No ludzie...
    Tylko sprawna komunikacja miejska, drogi rowerowe, powstrzymanie suburbizacji i zmiana przyzwyczajeń ludzi może zmniejszyć korki...

    • 61 14

    • Suburbanizacji w gospodarce rynkowej nie powstrzymasz (tak samo jak nie zlikwidujesz korków w mieście) (3)

      Raczej sugerowałbym rozwój pociągów podmiejskich o zasięgu regionalnym.

      • 5 7

      • suburbanizację można mitygować (1)

        są sprawdzone sposoby, wystarczy poczytać literaturę w internecie, np. teksty Todda Litmana z Victorii w Kanadzie.

        • 7 0

        • wybacz

          ale akurat polityki powstrzymywania rozwoju przedmieść wolałbym się nie uczyć od Kanady

          • 1 1

      • W Europie można a u nas jak zwykle " nie da się" .
        Wszystko zależy od polityki przestrzennej miasta, tylko tej w Gdańsku nie ma......

        • 3 1

    • Kolejny palant

      powstrzymac suburbanizacje hahaha, to sobie mieszkaj w zasmrodzonym centrum, ale nie każ innym dzielić twoj żałosny los kretynie

      • 0 0

  • A niech się korkuje i niech stoją nawet 2 godziny. (6)

    Jak zostanie otwarta kolej metropolitalna i dalej się będzie korkować bo każdy musi swoim złomem na miasto wyjechać to niech sobie stoją.
    A tak na marginesie to np. do centrum powinien być całkowity zakaz wjazdu.

    • 45 37

    • TAK jestem za !!! (1)

      wszystkie samochody zostawiać za obwodnicą!!
      Mieszkańcy jelitkowa, wrzeszcza, zaspy, brzeźna, starego miasta, nowego portu....... parkujemy auto przy ikeji, ałchanie, reualu i wio zetkaemem do domu !!!

      • 14 9

      • A tobie szajba odbiła od rana?

        Czy nie rozumiesz problemu ?

        • 17 10

    • (3)

      Kolej Metropolitalna? Ta co ma kursować tylko do Wrzeszcza? Powodzenia!

      • 4 5

      • Dalej będziesz miał wiele opcji

        • 4 1

      • w paryskim metrze też trzeba się przesiadać

        • 2 0

      • Część nie musi stawać we Wrzeszczu, tak jak nie wszystkie SKM-ki jadą do

        Wejherowa czy dalej do Lęborka czy Słupska.

        • 0 0

  • Mam nadzieję że "Nowa Politechniczna" będzie tylko trasą tramwajową.

    Dość zapychania miasta samochodami. Jak chcą to niech stoją w korkach.

    • 39 11

  • Przykład z skrzyżowania Traktu sw Wojciecha i Toruńskiej. (3)

    SĄ ŚWIATŁA DZIAŁAJĄCE >>> są korki.
    JEST TRISTAR >>> nagle przejście dla pieszych jednoetapowe zamienia się w dwuetapowe.
    GDY zdarza się już wielokrotnie zaobserwowane, że:
    ŚWIATŁĄ PULSUJĄ,
    to
    nie ma korków na ŻADNYM z kierunków jazdy, ŻADNYM.
    Dlaczego?

    • 36 4

    • bo kierowcy, jak jadą wolno, mogą się wzajemnie przepuszczać na rondach

      lub skrzyżowaniach równorzędnych, to zwiększa przepustowość skrzyżowań. Przepuszczanie pieszych także poprawia przepustowość skrzyżowań dla kierowców.

      • 6 1

    • Też to zauważyłam!

      I byłam w szoku, że tak płynnie udało mi się skręcić, włączyć do ruchu i opuścić skrzyżowanie.
      Jakoś ludzie potrafią sobie poradzić! :)

      • 7 1

    • Ile jest tych wyłączeń ? Za każdym razem będzie pięknie ? Nie będzie kolizji ?

      Jeśli tak, to czemu nie ma tego na całym świecie ? Niestety jak różne są umiejętności, to prędzej czy później dojdzie do kolizji i nie piszcie że da się płynnie jechać. Brak świateł to przejeżdżanie każdego skrzyżowania z max. V=20 km/h aby nie zderzyć się z kimś kto będzie się tłumaczył - "Ja myślałem, że dał mi Pan znak, że mogę jechać a pan stanie". Ostatnio miałem coś takiego w Wejherowie (awaria świateł) na sporym odcinku DK nr 6 i każde skrzyżowanie to jazda właśnie 20 km/h i akurat musiałem zajechać do Nanic i przecinając po lewoskręcie jezdnię w stronę Lęborka nie miałem pewności czy mnie puszczają czy nie (jadący lewym pasem to zrobił, a jadący obok niego na prawym nie miał na to ochoty) i gotowy byłem na to że dostanę uderzenie w prawy tylni bok - więc dziękuję, ale wolę działającą sygnalizację. Później wyjeżdżając z powrotem przy rogatkach miasta w lewo na DK nr 6 w kierunku Redy potok aut jadących w odwrotną stronę był tak duży, że ja i dwa inne auta (jedno przede mną, drugie za mną) czekaliśmy 4 minuty aż pojawił się pieszy i nacisnął przycisk na pobliskim przejściu (sygnalizacja tylko na nim) przez co zapaliło się czerwone dla aut a my wtedy mogliśmy wreszcie wyjechać na Redę.

      • 0 0

  • niewiarygodne!!!!

    System Tristar ma wiele zalet, ale ma też wady. Jedną z nich jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem

    To po co tam ludzie pracuja?

    • 32 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane