• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego korkuje się coraz częściej. Można temu przeciwdziałać?

Maciej Naskręt
19 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut. Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut.

Kierowcy coraz wolniej podróżują Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska między Zaspą a Matarnią. Droga w godzinach szczytu jest zapchana. Sytuacji nie poprawia nawet Tristar. Czy zatem powinniśmy przyzwyczaić się tam do korków?



Pierwsze pojazdy dwujezdniowym odcinkiem Trasy Słowackiego na odcinku od Niedźwiednika do Zaspy pojechały w czerwcu 2012 r. - tuż przed Euro 2012. Droga przede wszystkim miała rozwiązać problemy związane z korkami na ówczesnej - jednojezdniowej - ul. Słowackiego (dzisiaj jest to droga lokalna).

Upłynęły dwa lata i okazuje się, że powoli wracamy do punktu wyjścia. Korki na Trasę Słowackiego wróciły i to ze zdwojoną siłą, bowiem pojazdów stojących w zatorach jest dwa razy więcej niż przed wspomnianym czerwcem 2012 roku.

50 minut z Zaspy na Matarnię w korku

Pokonanie Trasy Słowackiego na odcinku od ETC do CH Matarnia (ok. 8 km) poza godzinami szczytu doświadczonemu kierowcy może zająć 10-12 minut. Dłuższe postoje kierowców czekają wtedy przed skrzyżowaniem z ul. Chrzanowskiego i rondem im. Jana de la Salle.

Całkiem inaczej - pięć razy dłużej - trwa podróż w godzinach popołudniowego szczytu. Pokonanie 8-kilometrowego odcinka na górny taras zajmuje od 50 do 60 minut. Nie ma odcinka, w którym pojazdy nie stałyby w korku. Nawet leśny fragment bez sygnalizacji jest w ostatnich tygodniach sparaliżowany w kierunku Matarni.

Rano korki stoją w przeciwną stronę.

- Tak naprawdę mamy do czynienia ze standardową sytuacją - budowa nowej drogi sprawiła, że zwiększył się na niej ruch. Zachęciła do korzystania z niej nowe osoby. Zwiększenie przepustowości, czyli często podnoszona w takich momentach propozycja, nic tu nie da - za 3 lata będziemy mieć ten sam problem we większej skali - uważa Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG).

Czy kiedykolwiek ruch zmaleje na ul. Słowackiego?

Przy dużych korkach Tristar nie pomaga

Wielu kierowców powód korków na Trasie Słowackiego upatruje w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych. Przypomnijmy, że między centrum handlowym ETC a rondem im. Jana de la Salle ruchem kieruje system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar i choć drogowcy o korkach wiedzą, niewiele mogą zrobić.

- System Tristar ma wiele zalet, ale ma też wady. Jedną z nich jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Możemy jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. Jednak bez Tristara na Trasie Słowackiego kierowcy mieliby jeszcze więcej kłopotów - przekonuje dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Drogowcy zwracają także uwagę na fakt, że w godzinach szczytu liczba pojazdów m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych przyrasta gwałtownie. Z tego powodu system Tristar przystosowuje się z opóźnieniem. Gdy auta utykają w korku na Trasie Słowackiego nie ma co liczyć na system inteligentnego sterowania ruchem - trzeba czekać aż ruch się nieco upłynni.

- Liczba pojazdów wtedy jest tak duża, że po prostu wyczerpują się nie tylko możliwości Tristara, ale przede wszystkim przepustowość ulicy - zaznacza Kotłowski

PKM-ka lekarstwem na korki?

Zdaniem ekspertów sytuację kierowców powinno poprawić przede wszystkim oddanie do ruchu 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wielu z nich będzie mogło przesiąść się na kolejkę i w ten sposób dotrzeć np. do Wrzeszcza pozostawiając pojazd w Matarni.

- Oczywiście zachęcać do tego powinna sama oferta PKM, czyli przede wszystkim częstotliwość kursów i cena biletów. Przeanalizować można także bardziej miękkie zabiegi, np. optymalne ustawienie świateł na trasie - mówi Karol Spieglanin.

W podobnym tonie wypowiadają się też władze Biura Rozwoju Gdańska. - Realizowana trasa PKM da podróżnemu alternatywę względem samochodu indywidualnego (a także autobusu miejskiego), które grzęzną w korkach. Skala zjawiska rezygnacji z podróży samochodem i przesiadki na PKM będzie zależeć w znacznym stopniu od częstotliwości kursowania pociągów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Przypomnijmy, że po dużym zamieszaniu pod koniec października Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ustalił, że pociągi linią PKM między lotniskiem a Wrzeszczem pojadą co 15 minut. Pod znakiem zapytania jest ich kursowanie do centrum Gdańska. Co gorsza wciąż jednak nie ma pomysłu dla wspólnego biletu PKM-ki z innymi przewoźnikami, co może zniechęcać wiele osób do skorzystania z oferty.

Dalsze inwestycje uzdrowią Trasę Słowackiego?

Jak już wspomnieliśmy, nowe lub rozbudowane fragmenty układu drogowego po ich uruchomieniu poprawiają warunki podróżowania, co zachęca kierowców do większego wykorzystania samochodów i co prowadzi w krótkim czasie do powrotu utrudnień.

- Dlatego współcześnie duże miasta nie mogą rozwijać się w oparciu o transport indywidualny. Dokumenty planistyczne miasta Gdańska przewidują w rejonie Górnego Wrzeszcza - Brętowa jeszcze tylko jedno powiązanie drogowe: tzw. ulicę Nową Abrahama, która ułatwi powiązania Zaspy, Strzyży, Oliwy z Brętowem, Matarnią i Pieckami - Migowem ale też nie będzie ona stanowić rozwiązania na zawsze ze względu na mechanizm opisany na początku - mówi Piskorski.

Władze FRAG widzą jednak inną drogę uzdrowienia Trasy Słowackiego. - Pragnę przypomnieć, że już za dwa lata minie pięcioletni unijny okres karencji. Od razu po nim sugerowałbym przeanalizowanie faktycznej potrzeby istnienia podziemnych, a nie naziemnych przejść dla pieszych oraz ekranów akustycznych. Zgodnie z obowiązującymi normami przynajmniej tych drugich w dużej części powinniśmy się pozbyć - podkreśla Spieglanin.

Opinie (634) 9 zablokowanych

  • Miasta maja to do siebie, ze jezdzi sie w nich transportem publicznym. (11)

    Natomiast na wsi kazdy ma samochod, zeby w pole pojechac, swinke przewiezc albo grabie.

    • 27 13

    • Tak tak Panie miastowy (9)

      Ty dostąpisz przyjemności podróży samochodem dopiero jak cię będą wieźli na cmentarz. Jak zejdziesz, niech rodzina da znać, żebym mógł ze świnką przyjechać na twój grób oddać honor prawdziwemu mieszkańcowi miasta.

      • 6 12

      • (6)

        A dlaczego sądzisz że zejdę przed tobą ?
        O mnie się nie martw. A do ciebie na pogrzeb przynajmniej świnka przyjdzie.

        • 10 5

        • A dlaczego sądzisz że zejdę przed tobą ? (5)

          Dlatego, że upierdliwcy żyją krócej

          • 4 2

          • Pomyśl ile ty życia w korku zmarnujesz. (4)

            Ze świnką przynajmniej jeździj, będzie ci raźniej.

            • 3 4

            • Wystarczy mi że ze świnką polemizuję... (3)

              • 4 2

              • Zapewne w alkowie nie tylko polemizujesz. (2)

                • 0 4

              • TY naprawdę świnka jesteś

                A fe!

                • 2 0

              • zastanawia mnie jakie ty musisz mieć zainteresowania, że takie rzeczy jak świnka w alkowie przychodzą Ci do głowy.

                • 1 0

      • (1)

        Widec ze niemota i nie zrozumial ironii. W miescie nie moze byc tak ze kazdy jezdzi samochode, zreszta widzicie ci sie dzieje. Stojcie w korkach, moze kiedys zmadrzejecie.

        • 5 3

        • Tak, o Panie!

          Ironia Twa, o krynico mądrości, tako wysublimowana żem ja niegodzien pojąć jej.
          To zdanie zapiszę sobie złotymi zgłoskami: "W miescie nie moze byc tak ze kazdy jezdzi samochode". Brakuje co prawda m na końcu, jest z zamiast ż i ź i brakuje przecinka, ale cóż literówki, gdy mądrość i wiedza płynąca z owego zdania, każe chylić czoła przed jej Autorem. Bądź pozdrowiony i pisz ku uciesze Tobie podobnych.

          • 4 1

    • Na wsi nie mają komuniakcji publicznej. Oferta PKS-u to śmiech na sali.

      Dlatego na każdym podwórku stoi po kilka samochodów.

      • 0 0

  • Paliwo jest za tanie (4)

    W dalszym ciągu 4 na 5 samochodów w Gdańsku wiezie tylko kierowcę.
    Warto wykorzystać obniżkę cen ropy i podnieść akcyzę.

    • 17 22

    • Ceny biletów komunikacji miejskiej rosną proporcjonalnie do ceny paliwa (2)

      • 4 3

      • pomyśl o rowerze, dużo zaoszczędzisz, a i zdrowie ci się poprawi (1)

        • 5 6

        • nie skorzystam bo śnieg zapowiadają. tobie radze kupić ciepłą czapkę i kalesony na d*pę, przyda się w drodze do roboty.

          • 4 4

    • zgodnie z chorym polskim prawem jeżdżąc jednym samochodem np. w 3 osoby do pracy, pasażerowie MUSZĄ płacić podatek od wzbogacenia (w końcu nie płacą za paliwo i amortyzację gdyby jeździli własnymi autami) :]

      • 4 1

  • (2)

    Spacerowa też jest wiecznie zakorkowana, czemu nikt nie pomyśli co zrobić tutaj?

    • 14 9

    • Podobno mieszkańcy Łosowy protestują , że jak zrobią szerszą drogę to za dużo ludzi będzie do nich jeździć.

      • 9 2

    • Pomyśl

      TERAZ: każdy wie że tam jest korek i jadą tamtędy tylko Ci co nie mają innego wyjścia.
      PÓŹNIEJ: jak zrobią po 2 pasy, wszyscy przesiądą się do aut , dołączą do nich ci co nie chcą stać na słowackiego i sopockiej, ruch zwiększy się 5ciokrotnie i będzie jeszcze gorzej niż jest teraz

      • 18 1

  • (2)

    tristar co za debil to wymyślił ktoś zgarnoł kupę kasy do kieszeni za ten bubel a korki jak były tak i są i dalej będą jedyne co może pomóc to tristar 2

    • 20 8

    • tristar usprawnia ruch tramwajów a nie blachosmrodow (1)

      • 5 2

      • naprawde? codziennie chooj mnie strzela jak jade tramwajem i co 100 metrow stoje na swiatlach. podroz sprzed wrzeszcza na zabianke trwa 35 minut jabym mieszkal conajmniej w trabkach wielkich.

        • 4 1

  • Polacy się jeszcze nie nauczyli że (2)

    Miasto = korek
    W stanach to normalne że w dużych miastach w godzinach szczytu stoi się w godzinnych korkach mimo, że mają czteropasmowe autostrady od samego centrum miasta i nikt się tam nie dziwi, po prostu ci co mieszkają w mieście to jeżdżą komunikacją, a ci z poza stoją w korkach i tyle. U nas każdy chce wozić 4litery autem i później zdziwiony że na ulicy oprócz niego są jeszcze inni

    • 42 1

    • W mieście poruszamy się komunikacją miejską. (1)

      Nie po to buduje się np. PKM .
      Jak się nie podoba to stać w korkach i nie jęczeć.

      • 17 3

      • do komunikacji miejskiej trzeba jakoś dotrzeć.

        Masz przystanek PKM pod oknem? Pomyśl o poprawie warunków chodzenia pieszo i dojazdów rowerem do przystanków SKM i PKM, wtedy na drogach się może trochę poprawi.

        • 8 3

  • Ciekawy pomysł ? (1)

    Nie wiem jak likwidacja podziemnych przejść ma wpłynąć na powstające "korki" ?

    • 20 7

    • likwidacja podziemnych przejść i uspokojenie ruchu

      poprawi warunki ruchu pieszych i rowerzystów, mniej rodziców będzie traciło czas na dowożenie dzieci do szkół, a to zdejmie z dróg znaczny procent ruchu: do sprawdzenia w dniach wolnych od zajęć szkolnych.

      • 6 2

  • może zamiast tristarów, radarów i kolejnych świateł budować po 1 pasie więcej w każdą stronę i dłuższe zjazdy? (4)

    • 15 19

    • Jak cymbał

      • 8 1

    • (1)

      Typowo urzędnicze gadanie. Nie lepiej od razu 16 pasów? Raz a dobrze, a nie że chciałbyś co 2 lata jak się już zakorkuje przetargi dla kolesiów urządzać na rozbudowę.

      • 8 4

      • to jest gadanie samozwańczych ekspertów a nie urzędników

        wielu urzędników zaczyna inaczej myśleć

        • 4 0

    • w wielu miastach świata już to próbowali

      poszerzanie jezdni tylko przesuwa korki a nie likwiduje ich. O tym właśnie jest ten artykuł: to się potwierdza właśnie w Gdańsku na Słowackiego i w innych rejonach miasta. Poczekaj, aż oddadzą tunel pod Martwą Wisłą, już są tacy, którzy twierdzą, że zaprojektowali tam tylko 2 razy po 2 pasy, a mogli więcej.

      • 6 1

  • Przecież to było oczywiste że tak się stanie

    Ale kiedy niektórzy pisali o tym na forum to pozostali mieszali ich z błotem. Rozbudowa dróg wewnętrznych aglomeracji nie rozwiąże problemów korków, bo rozwiązać nie może. Może na Słowackiego dodać i 10 pasów i tak będą korki. Nie tędy droga.

    • 28 3

  • możliwość poprawy jest tylko jedna (3)

    przestać liczyć przepustowość w liczbie pojazdów a zacząć liczyć w ludziach, i w konsekwencji na całej długości słowackiego wytyczyć buspas, następnie znacznie zwiększyć częstotliwość kursowania autobusów i ludzie z wielką chęcią porzucą swe samochody dla komunikacji miejskiej, która wreszcie pojedzie bez korków

    • 50 7

    • dobrze gada dac mu piwa!

      • 1 4

    • Wątpię. W końcu wyznawcy teorii o niższych kosztach użytkowania samochodu względem zbiorkomu w obliczaniu czasu przejazdu nigdy nie biorą pod uwagę czasu potrzebnego na poszukiwanie miejsca do parkowania, skrobanie szyb i takie tam. Znajdą inne wymówki, a to za szybko, a to za jasno, a to za dużo ludzi, a to za wąskie siedzenia...

      • 4 2

    • ok niema sprawy

      ale skoro w ten spsob patrzymy to za naprawde drog niech placa pazazerowie bo jeden autobus niszczy nawierzchnie w takim stopniu jak 6000 samochodow osobowych
      bo niby czemu to kierowcy maja wam sponsorowac bus pas?

      • 2 2

  • Cebulaki zamiast ruszać na zielonym dopiero biegów szukają ! (2)

    • 13 7

    • hehe (1)

      pokupowali prawka a umiejetnosci jak nie maja tak miec nie beda, nie kazdy nadaje sie do kierowania pojazdem a kazdy sie pcha za kierownice,
      tez mnie krew zalewa jak widze tych zamulaczy na swiatlach,
      zielone sie swieci 3 sekundy a jeden z drugim dopiero rusza,
      powinni prawka za to odbierac, tacy nigdy nie naucza sie jezdzic

      • 3 2

      • Nie odbiorą. Zmień system szkolenia.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Którą z wymienionych linii autobusowych dojedziemy do Rumi?

 

Najczęściej czytane