• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego korkuje się coraz częściej. Można temu przeciwdziałać?

Maciej Naskręt
19 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut. Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut.

Kierowcy coraz wolniej podróżują Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska między Zaspą a Matarnią. Droga w godzinach szczytu jest zapchana. Sytuacji nie poprawia nawet Tristar. Czy zatem powinniśmy przyzwyczaić się tam do korków?



Pierwsze pojazdy dwujezdniowym odcinkiem Trasy Słowackiego na odcinku od Niedźwiednika do Zaspy pojechały w czerwcu 2012 r. - tuż przed Euro 2012. Droga przede wszystkim miała rozwiązać problemy związane z korkami na ówczesnej - jednojezdniowej - ul. Słowackiego (dzisiaj jest to droga lokalna).

Upłynęły dwa lata i okazuje się, że powoli wracamy do punktu wyjścia. Korki na Trasę Słowackiego wróciły i to ze zdwojoną siłą, bowiem pojazdów stojących w zatorach jest dwa razy więcej niż przed wspomnianym czerwcem 2012 roku.

50 minut z Zaspy na Matarnię w korku

Pokonanie Trasy Słowackiego na odcinku od ETC do CH Matarnia (ok. 8 km) poza godzinami szczytu doświadczonemu kierowcy może zająć 10-12 minut. Dłuższe postoje kierowców czekają wtedy przed skrzyżowaniem z ul. Chrzanowskiego i rondem im. Jana de la Salle.

Całkiem inaczej - pięć razy dłużej - trwa podróż w godzinach popołudniowego szczytu. Pokonanie 8-kilometrowego odcinka na górny taras zajmuje od 50 do 60 minut. Nie ma odcinka, w którym pojazdy nie stałyby w korku. Nawet leśny fragment bez sygnalizacji jest w ostatnich tygodniach sparaliżowany w kierunku Matarni.

Rano korki stoją w przeciwną stronę.

- Tak naprawdę mamy do czynienia ze standardową sytuacją - budowa nowej drogi sprawiła, że zwiększył się na niej ruch. Zachęciła do korzystania z niej nowe osoby. Zwiększenie przepustowości, czyli często podnoszona w takich momentach propozycja, nic tu nie da - za 3 lata będziemy mieć ten sam problem we większej skali - uważa Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG).

Czy kiedykolwiek ruch zmaleje na ul. Słowackiego?

Przy dużych korkach Tristar nie pomaga

Wielu kierowców powód korków na Trasie Słowackiego upatruje w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych. Przypomnijmy, że między centrum handlowym ETC a rondem im. Jana de la Salle ruchem kieruje system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar i choć drogowcy o korkach wiedzą, niewiele mogą zrobić.

- System Tristar ma wiele zalet, ale ma też wady. Jedną z nich jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Możemy jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. Jednak bez Tristara na Trasie Słowackiego kierowcy mieliby jeszcze więcej kłopotów - przekonuje dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Drogowcy zwracają także uwagę na fakt, że w godzinach szczytu liczba pojazdów m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych przyrasta gwałtownie. Z tego powodu system Tristar przystosowuje się z opóźnieniem. Gdy auta utykają w korku na Trasie Słowackiego nie ma co liczyć na system inteligentnego sterowania ruchem - trzeba czekać aż ruch się nieco upłynni.

- Liczba pojazdów wtedy jest tak duża, że po prostu wyczerpują się nie tylko możliwości Tristara, ale przede wszystkim przepustowość ulicy - zaznacza Kotłowski

PKM-ka lekarstwem na korki?

Zdaniem ekspertów sytuację kierowców powinno poprawić przede wszystkim oddanie do ruchu 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wielu z nich będzie mogło przesiąść się na kolejkę i w ten sposób dotrzeć np. do Wrzeszcza pozostawiając pojazd w Matarni.

- Oczywiście zachęcać do tego powinna sama oferta PKM, czyli przede wszystkim częstotliwość kursów i cena biletów. Przeanalizować można także bardziej miękkie zabiegi, np. optymalne ustawienie świateł na trasie - mówi Karol Spieglanin.

W podobnym tonie wypowiadają się też władze Biura Rozwoju Gdańska. - Realizowana trasa PKM da podróżnemu alternatywę względem samochodu indywidualnego (a także autobusu miejskiego), które grzęzną w korkach. Skala zjawiska rezygnacji z podróży samochodem i przesiadki na PKM będzie zależeć w znacznym stopniu od częstotliwości kursowania pociągów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Przypomnijmy, że po dużym zamieszaniu pod koniec października Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ustalił, że pociągi linią PKM między lotniskiem a Wrzeszczem pojadą co 15 minut. Pod znakiem zapytania jest ich kursowanie do centrum Gdańska. Co gorsza wciąż jednak nie ma pomysłu dla wspólnego biletu PKM-ki z innymi przewoźnikami, co może zniechęcać wiele osób do skorzystania z oferty.

Dalsze inwestycje uzdrowią Trasę Słowackiego?

Jak już wspomnieliśmy, nowe lub rozbudowane fragmenty układu drogowego po ich uruchomieniu poprawiają warunki podróżowania, co zachęca kierowców do większego wykorzystania samochodów i co prowadzi w krótkim czasie do powrotu utrudnień.

- Dlatego współcześnie duże miasta nie mogą rozwijać się w oparciu o transport indywidualny. Dokumenty planistyczne miasta Gdańska przewidują w rejonie Górnego Wrzeszcza - Brętowa jeszcze tylko jedno powiązanie drogowe: tzw. ulicę Nową Abrahama, która ułatwi powiązania Zaspy, Strzyży, Oliwy z Brętowem, Matarnią i Pieckami - Migowem ale też nie będzie ona stanowić rozwiązania na zawsze ze względu na mechanizm opisany na początku - mówi Piskorski.

Władze FRAG widzą jednak inną drogę uzdrowienia Trasy Słowackiego. - Pragnę przypomnieć, że już za dwa lata minie pięcioletni unijny okres karencji. Od razu po nim sugerowałbym przeanalizowanie faktycznej potrzeby istnienia podziemnych, a nie naziemnych przejść dla pieszych oraz ekranów akustycznych. Zgodnie z obowiązującymi normami przynajmniej tych drugich w dużej części powinniśmy się pozbyć - podkreśla Spieglanin.

Opinie (634) 9 zablokowanych

  • ale problem w tym, że dla kaaszub nie ma PKM (2)

    Ten tzw. przystanek Banino to jakies widmo. Ludzie w autobusach jadąc w dużej odległlości od tego czegoś śmieją sie pod nosem: dla kogo to jest to cos w polu? Przecież do tego tzw. przzystanku nawet nie ma ddrogi i nie wiadomo kiedy ma być i któredy ma biec.
    Poza gtym. Jeśli PKM będzie na tym odcinku jeźxdzić rzadziej niż 15 min. (a tak ma byc gdyz natężenie 4/godz. mna obowiązywac tylko do lotniska) to ja sie nie przzesiadam. Nie ma sensu. wezmę samochod i będe stal w korkach bo i tak bedę szybciej w pracy i z powrotem - w domu.

    • 24 1

    • Ja mam podobny dylemat przy dojazdach z Wejherowa do Gdyni (1)

      Do przystanku w Śmiechowie idę 20 minut, kolejki jeżdżą w szczycie co 15 minut. Przeważnie znajdę jakieś miejsce stojące. Do pracy idę od kolejki niecałe 10 minut. Razem - 60 minut do Gdyni. Samochodem jadę od 35 minut bez wielkich korków do 60 minut przy średnio dużych korkach.

      Z powrotem podobnie - kiedy uda mi się wejść do kolejki w Gdyni (co nie jest takie proste o 16:05), to już potem z górki. Samochodem z powrotem jadę 40 minut. Nawet jeśli są korki, to przynajmniej nikt mi się nie kładzie na plecach jak w kolejce.
      A potem się władze miejskie dziwią, że tyle samochodów na drogach.

      • 5 1

      • Od czasu do czasu o 16:00 jadę do Lęborka i o tej porze jest ciężko wydostać się

        z Gdyni, Rumii i Redy.

        • 1 0

  • Retoryka urzędników przypomina mi retorykę Gomułki: to nie prawda że nie ma mięsa, mięso jest tylko ludzie za dużo zarabiają i wykupują. A po co ludziom cytryny, jak w kiszonej kapuście też jest witamina C...ale tow.Wiesławie, nie da się do herbaty dodać kiszonej kapusty!...to niech jedzą kapustę popijając herbatą!

    Tristara nie da się ręcznie sterować, nic się na korki nie poradzi, po co nam cytryny, możemy jeść kiszoną kapustę, też zdrowa.
    Korków się nie zmniejszy ale trasa dobrze została zaprojektowana, tylko ludzie za dużo zarabiają i nakupowali w dwa lata dwa razy więcej samochodów.

    Może się mylę...?

    • 26 3

  • debile (7)

    Tyle lat europa a nikt nie wpadnie zeby buspas zrobic na slowaka?

    • 25 8

    • buspasem będzie PKM (2)

      • 2 4

      • (1)

        Bzdury - autobus czy tramwaj jest alternatywą dla samochodu a ta nieszczęsna droga kolejka nie wiadomo czemu ma służyć - nawet nie da sie tym podjechać swobodnie z dzielnic zza obwodnicy do centrum (brak parkingów)

        • 5 1

        • Wszystko jest już gotowe i już PKM jeździ niecierpliwy człowieku ? To nie jeździj,

          co najmniej będzie puściej.

          • 0 1

    • Wtedy to by sie dopiero zakorkowalo... (2)

      • 2 2

      • (1)

        Dla samochodow moze i tak ale moze wskoczyc w busa i z usmiechem smignac obok. Pozatym wiecej ludziw busach mniej w samochodach mniejszy korek. Tak prosta logika ze az przykro

        • 3 2

        • Jak chce szybko dojechac z punktu A do punktu B a bus pas jest tylko do polowy tej trasy...to takie rozwiazanie jest do bani.

          Trace wtedy duzo czasu na dojazd .i musze czekac na przesiadke.To rozwiazanie wcale nie jest takie najlepsze.

          • 0 0

    • Buspas jest za tani

      • 3 1

  • vinety (9)

    Opłata miesieczna za wjazd do miasta dla pojazdów z inna rejestracja niż GD oczywiście np w godz od 6 do 17.i na przykład więcej niż 5 razy w miesiącu. Można łatwo to weryfikować przecież jest tri star odczytujący tablice. Drogi w Gdansku sa utrzymywane z pieniędzy mieszkańców, dlaczego mają z nich bezpłatnie korzystać kierujący z sąsiednich miast ?

    • 26 16

    • dlatego wełniana istoto, że pies z kulawą nogą nie będzie chciał w Gdańsku inwestować. (1)

      A poza tym byłoby to "lekko" sprzeczne z konstytucją.

      • 6 7

      • odstepstwa

        Oczywiście firmy ,które maja siedzibę w Gdansku lub oddział byłyby zwolnione z tej opłaty, tak samo jak mieszkancy posiadający służbowy samochód a będący zameldowani w Gdansku. A co do konstytucji, skoro zgodne jest pobieranie opłaty parkingowej za parkowanie na drodze publicznej to i to byłoby zgodne.

        • 7 3

    • (4)

      Opłaty powinny być wprowadzone szczególnie dla rejestracji GA, GKA, GKS, GWE ponieważ to głównie auta z tymi rejestracjami doprowadzają do korków w tym miejscu.

      • 9 4

      • GA CBR NO GLE CB NE NBR itd (1)

        • 7 1

        • GD w Warszawie, idioto !

          • 0 0

      • W Gdańsku jest coraz gorzej, niedługo korki będą jeszcze większe nie ma to jak inne miasta lepiej rządzone :)

        • 0 2

      • Kretynem jesteś ? Z kresów pochodzisz ? Może w NYC zastosują takie zasady

        jakie proponujesz w stosunku do tych co mieszkają w New Jersey ? To byś dostał w mordę od nowojorskiego biznesu.

        • 0 0

    • A Gdańsk przypadkiem nie jest stolicą województwa ? Więc nie gadaj głupot.

      Wielu musi tu przyjeżdżać załatwić potrzebne sprawy (urzędy, sądy itp.), dokonać zakupów w sklepach których nie ma u nich (może i mają ale gorzej zaopatrzone). Z tego względu nie wyobrażam sobie zamieszkania poza Trójmiastem.

      • 0 0

    • Idąc twoim tokiem myślenia takie opłaty powinna dla swoich okolicznych wsi

      wprowadzić np. Kościerzyna, gdzie w tych wsiach są tylko sklepy spożywcze, a po karnisz na przykład trzeba jechać już do niej.
      Kompromitacja tych co dali ci plusy.

      • 0 0

  • Ostatni akapit - rewelacja (4)

    Brawo za pomysł! - TAK! Likwidacja ekranów zdecydowanie uzdrowi Słowackiego... geniusz FRAG jest tak wielki, że aż go nie pojmuję...

    • 20 10

    • To faktycznie gienio

      Ja mam uzdrawiacz dla władz Frag - młotek. Należy walić się nim w łeb codziennie rano, zwłaszcza przed udzieleniem wywiadu.

      • 2 5

    • FRAG to ciekawa organizacja (2)

      Strony www nie ma (w przebudowie, hłe hłe), ale siedziba na Ogarnej już jest i Prezes jak najbardziej żywy.
      Ciekawe jak toto jest finansowane. Organizacja niby społeczna, ale pieniądze pewnie publiczne.

      • 4 5

      • Ale za to aktywni na Trójmiasto

        • 0 0

      • FRAG a FROG

        CZy ten FRAG ma coś wspólnego z FROGIEM?

        • 0 0

  • nie

    Nie bo to gdansk hahaha

    • 1 2

  • Zabawka dla dużych dzieci zdała egzamin? "Sytuacji nie poprawia nawet Tristar"... hehe, dobre...

    A bilety jeden, ten ZTM Gdańsk (w tym strefowy). Dla pociągów w relacji Gdańsk - Gdynia także bilet ZKM Gdynia.SKM to nieudolność...

    • 6 3

  • Oczywiście Tristar wszystko usprawnił (1)

    Teraz wszystkie pierdołki, które wlokły się lewym pasem 40stką jadą z przestrachem 20stką.

    • 12 1

    • Nikt nie jedzie lewym 40-tką za wyjątkiem Sopotu na pasach w stronę Gdyni,

      gdzie "40" jedzie się od ponad 20 lat.

      • 0 0

  • ...bo projektanci i decydenci zapomnieli o węzłach (2)

    Każdy, nawet średnio wykształcony drogowiec wie, że o przepustowości trasy decydują węzły. Wydając ogromne pieniądze na budowę trasy Słowackiego trzeba było zbudować co najmniej dwa , a może trzy bezkolizyjne węzły na takiej samej zasadzie jak nowy wiadukt nad ul. Grunwaldzką (jedna jezdnia). wg mojej oceny ich koszt nie przekroczyłby 12 % nakładów na budowę trasy. Nadal jest to możliwe w konstrukcji stalowej. Żadne inne zabiegi nie rozwiążą poroblemu

    • 17 9

    • Amerykanie próbowali twojego"przepisu"

      i jednak ich eksperci zaczynają się zgadzać z tezą, że samochód to nie jest jedyny sposób poruszania się po mieście. Wyłącz silnik, włącz myślenie.

      • 9 4

    • W Warszawie tego jest od cholery i największe korki właśnie w okolicach tych

      wielopoziomowych węzłów - nie tylko w centrum. Szczyt to szczyt i g... zrobisz.

      • 1 0

  • Więcej dróg...

    Nowe trasy.. Porażka 3stara.... Co na to samorządowcy??

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane