• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusowy but zamienił się w pocisk

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
31 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Ważący około 2 kilogramów element trolejbusu wystrzelił spod trakcji, przeleciał w powietrzu kilkadziesiąt metrów i uderzył w zaparkowane auto. Gdyby trafił w przechodnia, doszłoby do tragedii.

Piątek, ok. godz. 9.50. Do otwarcia gdyńskiego salonu Plus GSM przy skrzyżowaniu ul. Świętojańskiej i 10 Lutego pozostawało 10 minut. Przed wejściem nie było klientów, stał tylko zaparkowany samochód jednej z pracownic salonu.

- opowiada Barbara Ziółkowska z Plus GSM. - Wyszłam na zewnątrz. W kierunku mojego samochodu szedł kierowca trolejbusu, który najwyraźniej szukał swojej zguby - elementu, który doleciał ze skrzyżowania aż do naszego salonu. Zobaczyłam, że karoseria mojego auta jest przebita, uszkodzenia widoczne były także na witrynie salonu. Szczęście, że element trafił w ramę witryny, a nie w szybę, bo inaczej także zostałaby stłuczona.

Element trolejbusu przeleciał w powietrzu kilkadziesiąt metrów - tyle dzieli salon od skrzyżowania, przez które przejeżdżał trolejbus. - Gdyby ktoś był w miejscu, gdzie stał samochód, doszłoby do tragedii - mówił Bartłomiej Dzięcielski, kierownik salonu Plusa.

Wkrótce na miejsce przyjechał pracownik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, który dokonał oględzin, spisał oświadczenie i zapewnił, że nie będzie kłopotu z wypłatą odszkodowania za spowodowane przez element trolejbusu zniszczenia, bo firma ma ubezpieczenie OC.

Jak doszło do niebezpiecznego wypadku? - Z tego, co ustaliliśmy, nad skręcającym z ul. Świętojańskiej w 10 Lutego trolejbusem doszło do samoistnego przestawienia się zwrotnicy - wyjaśniał nam wczoraj Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM. - Następnie od pałąka [długi element na dachu trolejbusu sunący po sieci trakcyjnej] odleciała jego górna część, tzw. but, który przeleciał około 30 metrów, niszcząc witrynę i samochód.

Nieoficjalnie udało nam się jednak dowiedzieć, że od pewnego czasu Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej stosuje tańsze zamienniki do pałąków swoich pojazdów, które od oryginalnych części różni m.in. większy ciężar (teraz używane ważą ok. 1,8 kg). Czy przez to łatwiej wypadają? - Nie, ale jeśli już wypadną, mogą zrobić dużą krzywdę - mówi osoba powiązana z PKT. Problem dotyczy jedynie najstarszych gdyńskich trajtków - nowe mają nowoczesne, lekkie pałąki o innej konstrukcji.

Gdyńskie trolejbusy w liczbach

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej posiada 86 trolejbusów. 17 z nich to najnowocześniejsze w Europie niskopodłogowe solarisy trollino 12. Jest też 10 sztuk przerobionych mercedesów, którym napęd spalinowy zastąpiono elektrycznym. Reszta to jelcze w wieku od 6 do 18 lat, które reprezentują różny stan techniczny
Mikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (35) 2 zablokowane

  • But jak but

    Ładnych 'parę' lat temu taki sam but wbił się na jednej z ulic Gdyni miedzy parapet a okno. I wtedy nikt o tym nie trąbił.

    • 0 0

  • EPP

    ty chyba z innej bajki jesteś lub z tego filmu co ukradli,,,

    • 0 0

  • Tak Ewus

    • 0 0

  • Ach ten syn Tuska... Nie to córka bliźniaka... Taka zdolna, że dostała się na aplikację adwokacką bez znajomości...

    A zobaczcie, gdzie teraz pracuje...
    i Broń Boże nie łączcie to z powołaniem pewnego prawnika zamieszanego w pewną aferę na szefa pewnej państwowej spółki...

    "Bo my mamy mnóstwo wolnych stanowisk..." - Nowe hasło; ))))

    • 0 0

  • nie będzie kłopotów z wypłatą odszkodowania - akurat

    Może gdyby to ZKM, a właściwie PKT wypłacił odszkodowanie to nie byłoby problemu. Ale z ubezpieczalnią dopiero zaczynają się schody. Wiem bo się ze skurnalami sądzę o odszkodowanie z OC sprawcy.

    • 0 0

  • lekkie pałąki o innej konstrukcji

    Ostatnio widziałem jak się sprawdzają te lekkie pałąki, łamią się jak zapałki. Raz widziałem to na własne oczy, za drugim razem widziałem skutki takiego złamanego pałąka - wybita tylnia szyba, szkło poleciało na pazażerów siedzących z tyłu. Też mi nowoczesna konstrukcja, pytanie tylko czemu się nie sprawdza?

    • 0 0

  • >>Piątek, ok. godz. 9.50.Do otwarcia gdyńskiego salonu Plus GSM >>przy skrzyżowaniu ul. Świętojańskiej i 10 Lutego pozostawało 10 >>minut. Przed wejściem nie było klientów, stał tylko zaparkowany >>.samochód jednej z pracownic salonu.

    Bo trzeba te salony pozamykać.

    Pracownicy, widzidzie teraz czym to grozi..

    I tak nie ma tam klientów:)

    • 0 0

  • Niemożliwe

    Przecież gdyńska komunikacja miejska jest najlepsza we wszechświecie, te jelcze pewnie są z Gdańska.

    • 0 0

  • Zofja

    Dobre !!! To samo chciałem rzec.

    • 0 0

  • Trzeba rozwijać sieć trolejbusową

    Gdynia powinna dalej stawiać na trolejbusy bo to bardzo przyszłościowy środek komunikacji. Na całym świecie, a przynajmniej w okolicach dworca Termini w Rzymie, obserwuje się powrót to tego ekologicznego i szybkiego typu pojazdów. W Gdyni powinno się robić dalsze linie trolejbusowe: na Witomino, Obłuże, Pogórze, do Chwarzna. W następnej kolejności powinno się przedłużyć linie trolejbusowe do Gdańska a następnie przez Tczew do Warszawy. Dzięki temu Trójmiasto wreszcie zyska szybkie połączenie z Warszawą. Do Warszawy można przedłużyć np linię 21 bo i tak ma już długą trasę. Ewentualnie 31 też może być. Następnie należy stworzyć nową linię 32,kursującą na trasie Cisowa SKM - Zakopane Gubałówka. Powrót wieczorny z zajazdem do Suchej Beskidzkiej. W tych trolejbusach należy podawać poczęstunek tak jak w Intercity. Trzeba też się zastanowić nad uruchomieniem linii 34 Kacze Buki - Praha.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej dzielnicy Gdańska miała miejsce katastrofa autobusu w 1994 roku?

 

Najczęściej czytane