• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uber, Bolt i Free Now zalegalizowane?

mJ
3 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrolowali uberowców, 60 wykroczeń
Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami. Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami.

Zdaje się, że w końcu rząd postanowił zakończyć toczącą się od kilku lat wojnę między taksówkarzami a kierowcami korzystającymi z aplikacji do przewozu osób. 1 czerwca w życie weszły rozporządzenia dotyczące legalizacji działalności takich firm, jak: Uber, Bolt czy Free Now.



Wszyscy przewoźnicy na równych zasadach



Z usług których przewoźników korzystasz częściej?

Próby uregulowania działalności przewoźników korzystających z aplikacji trwały od kilku lat. W ubiegłym roku udało się uchwalić przepisy, które mają załagodzić spór między taksówkarzami a takimi firmami, jak: Uber, Bolt czy Free Now. Czy rzeczywiście tak się stanie?

Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, potocznie nazywana "Lex Uber", weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. Resort zdecydował jednak, że do końca pierwszego kwartału obowiązywać będą przepisy przejściowe. Kierowcy trudniący się przewozem osób z wykorzystaniem aplikacji miały do 31 marca uzyskać licencję taksówkarską na uproszczonych zasadach, m.in. bez egzaminu z topografii miasta, a kasę fiskalną i taksometr miała zastąpić aplikacja mobilna.

- Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym zakłada zapewnienie równych zasad na rynku taksówkarskim w Polsce. Z jednej strony ułatwia dostęp do zawodu taksówkarza poprzez zniesienie lokalnych egzaminów z topografii oraz dopuszcza wykorzystanie nowych zdobyczy technologii, takich jak wirtualny taksometr w aplikacji mobilnej. Z drugiej reguluje tzw. okazjonalny przewóz osób i sprawia, że każda usługa transportu samochodem osobowym w mieście to od teraz usługa taxi - a co za tym idzie, konieczność oklejenia samochodu, numeru bocznego oraz lampy na dachu. Dzięki temu nowoczesny przewóz osób staje się transparentny, a wszyscy przedsiębiorcy konkurować będą na tych samych zasadach - wyjaśnia Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now w Polsce.
Dodajmy, że zgodnie z postanowieniami reformy tzw. wirtualny taksometr musi działać w połączeniu z... tzw. wirtualną kasą fiskalną. To nowy rodzaj kas niedostępny do tej pory na rynku. Rząd zajął się stosownym prawnym uregulowaniem tych dwóch kwestii.

W związku z pandemią koronawirusa w ramach założeń Tarczy Antykryzysowej okres przejściowy został wydłużony do końca września.

Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji? Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji?

Kluczowe rozporządzenia



1 czerwca w życie weszły trzy brakujące rozporządzenia - dotyczące właśnie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób (tzw. wirtualny taksometr), a także kas rejestrujących mających postać oprogramowania (tzw. wirtualnych kas fiskalnych).

- Trzecie rozporządzenie dotyczy grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Mówiąc wprost: grupy przedsiębiorców uprawnione do korzystania z kas wirtualnych - dodaje.
To tak naprawdę kluczowe rozporządzenia, które są kropką nad "i" w tym całym zamieszaniu i dają zielone światło na w pełni legalną działalność takich przewoźników, jak: Uber, Bolt czy Free Now.

- Warto dodać, że rozporządzenie, które zostało wydane do aplikacji mobilnej i które obowiązuje od 1 czerwca, to jest to samo rozporządzenie które w ubiegłym roku utknęło w Komisji Europejskiej. Z moich informacji wynika, że KE nie wydała zgody na korzystanie z urządzeń do obliczania przejazdów. Wygląda więc na to, że rozporządzenie zostało napisane jeszcze raz, podpisane i wdrożone w życie. Tak naprawdę te rozporządzenia nie mówią, jak jest od A do Z, mówią jak jest od A... Nie wskazano urzędu ani nie wypracowano procedur do weryfikacji i kontroli tych aplikacji mobilnych do rozliczania przejazdów, tzw. wirtualnych taksometrów - tłumaczy Dariusz Góralczyk, przewodniczący Krajowej Izby Gospodarczej Taksówkarzy.

Legalizacja, ale...



Reasumując, w związku z wydłużonym okresem przejściowym od 1 października każdy kierowca pracujący pod szyldem Ubera, Bolta czy Free Now będzie musiał posiadać stosowną licencję, a także wirtualne kasy i wirtualne taksometry. W innym przypadku wyżej wymienionym operatorom mają grozić kary finansowe. Owa licencja będzie bardzo uproszczona. Prawdopodobnie wystarczy, że kierowca zarejestruje działalność gospodarczą, przedłoży zaświadczenie o niekaralności z polskiego KRK i wystąpi o wydanie licencji.

Czy faktycznie wielkie zmiany nastąpią 1 października? Czas pokaże. Wszystko zależy od postępów wprowadzania wirtualnych kas fiskalnych.

- Z wirtualnego taksometru oraz kas wirtualnych nie można jeszcze korzystać, ponieważ żaden producent kas fiskalnych nie uzyskał jeszcze stosownych potwierdzeń, aby wprowadzić kasy wirtualne do użytku. Dopiero po wprowadzeniu wirtualnych kas fiskalnych na rynek reforma taxi zostanie zrealizowana w całości - zakończył Urban.
mJ

Opinie (158) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    nie potrzebuję kierowcy z licencją i łańcuchem ZUSu na szyi, chcę od czasu do czasu, przejechać krótki odcinek w mieście podczas deszczu.
    Aż tyle.
    Miłego dnia.

    • 5 4

    • poczekaj aż twój pracodawca stwierdzi ze nie potrzebuje takiego nieroba jak ty z zysem na szyi wyksztalceniem i na twoje

      • 0 0

    • No to w autobus i heja.

      • 0 0

    • Lexg

      Oczy się otworzą jak uderzy wtedy zrozumiesz co jest złego

      • 0 1

  • Free Now (9)

    Nie do końca rozumiem jedno. Ile razy nie jechałem Free Now, w aucie był taksometr, w większości można było płacić kartą oraz otrzymywałem normalny, drukowany paragon. Za każdym razem. Skąd porównanie do ubera?

    • 73 4

    • Bo Free Now przyjmuje legalnych taksówkarzy , ale jeżdżą też lewusy .

      A ty akurat nie trafiłeś na lewusa , swego czasu było o tym głośno jak zaczęli przyjmować lewusów .

      • 1 0

    • Bo dla nieświadomego autora artykułu (4)

      Taksówka z apki i uber to jedno i to samo. FreeNow jest normalną firmą taksówkarską, tylko z tą różnicą że wykorzystują technologie mobilne. Zwykłym cierpom to nie na rękę, bo nie da się naciągać ani zmieniać cen- wszystko jest centralnie ustawione.

      • 56 2

      • (2)

        akurat co drugie auto we freenow to spoldzielnie z ubera i bolta z ukraincami, ale dla osob ktore malo korzystaja podsylane jest taxi w razie gdyby byla to kontrola skarbowa ot tak dziala wlasnie algorytm freenow

        • 11 5

        • Nieprawda

          Z freenow korzystałam przynajmniej raz dziennie(często kilka) przed pandemia, teraz rzadziej, ale tez kilkanaście razy w miesiącu, i ani razu nie zdarzyło mi się trafić na kierowcę, który nie miałby wlepione na szybie licencji przynajmniej na gdansk - bo często jest tez Gdynia i/albo sopot

          • 3 0

        • Dokładnie tak

          • 3 1

      • No chyba jednak nie to samo, skoro w tekście wypowiadają się przedstawiciele free now, to chyba jednak coś jest na rzeczy

        • 0 13

    • Bo

      FreeNow to firma informatyczna zbierająca dane a nie przewozowa jeżdżą tam same tak zwane lewusy po wyrokach i tak dalej, nie karalnoś dla tej firmy by obyś to nie problem jak dla każdego. samochód jest wyposażony może w taksometr kasę fiskalną tylko jeszcze pytanie czy ona jest zafiskalizowana, z tych pseudo kierowców jeździ na nie zafiskalizowanych kasach, albo ich nie włączają bo nie potrafią.

      • 0 3

    • póki Free Now nazywało się Mytaxi (1)

      to było całkiem legalnie a od kiedy zmienili nazwę pozwolili Boltowcom i Uberowcom jeździć nielegalnie w usłudze Lite, która też nie jest do końca legalna, bo w mieście nie można stosować cen umownych (przynajmniej niektóre interpretacje przepisów tak mówią)

      • 2 5

      • na szczęście free now stosuje się do interpretacji, która mówi, że można ;)

        • 7 3

  • jezdze na uberze

    place wszystkie podatki nawet vat9M mnie ksiegowa nalicza. spelniam wszystkie wymagania mam nawet licencje numery boczne przejazdy na kase nabijam. trabia ze teraz uber nie bedzie konkurencyjny. mysle ze bedzie. nie zabijam sie jezdze droga limuzyna dla przyjemnosci. i tak jezdze po miescie w sprawach zawodowych wiec dlaczego kogos nie zabrac. a w soboty lubie wozic zagranicznych turystow pogadac pozartowac poznac inne kultury. w pelni legalny uber bedzie idealny na dorabianie bo co to za problem dopisac jeden kod w dzialalnosci przez komputer w 30s to mozna zrobic. a ukraincy dalej beda jezdzic jak jezdzili. wszedzie maja pod gorke to przynajmniej na uberze mandatow nie musza placic. mandaciarnia raczej rachunku do poroszenki czy innego lukaszenki na ukraine nie wysle. gnebia naszych bo tamtym nic nie sa w stanie zrobic. i dobrze!

    • 2 2

  • Po co ta kasa fiskalna w pojeździe ???

    Jeśli płacę aplikacją za bilet PKP lub kom. miejskiej - to autobus ani pociąg nie są wyposażani w kasę fiskalną.
    Tak wiem, gdy kierowca autobusu lub konduktor sprzedaje bilet za gotówkę - to wtedy kasa potrzebna.
    Jak płacę aplikacją za parkowanie - to gdzie wtedy ustawiona jest kasa fiskalna ?

    • 3 0

  • Widać to już po cenach, Uber, bolt, wyższe niż u tanich taxi

    • 1 3

  • powinno byc juz to dawno

    juz dawno powinna byc legalizacja tego. dlaczego? bo na konkurencji zawsze zyskuje tylko klient

    • 2 0

  • (3)

    "1 października każdy kierowca pracujący pod szyldem Ubera, Bolta czy Free Now będzie musiał posiadać stosowną licencję, a także wirtualne kasy i taksometry"

    Powinno być wirtualne kasy LUB taksometry.

    O to właśnie chodzi w tej ustawie, że nie trzeba posiadać taksometru tylko aplikację.

    • 9 14

    • Nie do końca

      Oczywiście wszedł taksometr wirtualny ale niestety nie spełniają wymogów nie ma możliwości podłączenia pod kasę fiskalną co zakwestionował GUM. Więc niby legalne ale nielegalne.

      • 0 0

    • (1)

      Poczytaj oba rozporządzenia i wtedy się wymądrzaj

      • 4 1

      • sam poczytaj

        autor artykułu już poprawił

        • 1 2

  • (1)

    Najchętniej sięgam po Free Now, rzadko odrzucają kursy jak w uberze, dużo zniżek, samochody w porządku. Raz zdarzyło mi się mieć jakiś kurs naciągnięty na około

    • 7 13

    • Na około

      We Free no to naokoło oni cały czas jeżdżą inaczej nie pojedzie jak mu nawigacja nie powie takie kołeczki

      • 0 1

  • Przecież Free Now zawsze było legalne (4)

    tam jeżdżą z taksówkarze z licencjami

    • 39 21

    • Thia

      Chyba jeździli jak było myTaxi odkąd zrobiło się free-now pozbywali się wszystkich zastępując ludźmi z Ukrainy Estonii no i czasem Polakami że byli mocno zadłużeni by móc z nimi rządzić nakazywać rozkazywać.

      • 0 0

    • Właśnie kupę załatwiania po urzędach pełen legal i wrzucili do jednego kotła z uberem...

      • 0 0

    • niektórzy

      • 2 1

    • a to byś się zdziwił :) sprawdź ma olx

      • 5 3

  • I to będzie koniec konkurencyjności ubera i podobnych. (3)

    Nikt nie będzie dokladał do interesu. Trasa Przymorze - Brzeźno uberem, 16 zł. Kiedyś było nawet 9 zł, jak się jakaś promocja trafiła. Teraz żadnych zniżek nie uświadczycie. Teraz nawet taryfą wychodzi taniej niż uberem, np. Asem. Poza tym kierowcy ubera odrzucają kursy i kasują 10 zł w aplikacji że niby nie było nas na miejscu. Trzeba się użerać ze zwrotem kasy. To będzie koniec popularności.

    • 54 44

    • 10 zł

      To samo jest teraz we freenow zobaczyli że można zrobić biznes i kierowcy będący pod partnerami zaczynają anulować we freenow zlecenia za czym idzie blokada 10 złoty a przy reklamacji wyłączają konto pasażera. Zresztą sami szkolili jak to robić

      • 0 1

    • Derel

      Gadarz bzdury zlotowo

      • 3 2

    • Poczytaj sobie opinie o korporacji AS

      50 minut czekania na taksówkę, w normalny dzień, rano. To kabaret. Wolę iść na piechotę. panie orzech, pamiętam o panu.

      • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane