- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (265 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (78 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Urzędnicy: Tristar przyspieszył ruch w Trójmieście
- Dzięki systemowi Tristar kierowcy tracą mniej czasu w korkach - twierdzą urzędnicy. Ma to jednak swoją cenę. "Płacimy" dłuższą podróżą pojazdami komunikacji publicznej. System będzie jednak rozbudowywany poprzez włączanie do niego kolejnych skrzyżowań.
Z jednej strony urzędnicy zapewniają, że jeździ się płynniej, a niektóre skrzyżowania w ciągu godziny pokonuje więcej aut niż wcześniej, w grudniu 2015 roku było to nawet o 18 proc. Z drugiej: korki pojawiły się tam, gdzie do tej pory nigdy ich nie było.
Czytaj więcej: Zaskakujące wyniki działania systemu Tristar.
Urzędnicy zarówno z gdańskiego, jak i gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni twierdzą, że system Tristar spełnia swoją rolę, więc postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście.
Komunikacja publiczna: mogłoby być szybciej
Dzięki Tristarowi komunikacja publiczna miała zyskać na czasie przejazdu i stać się realną konkurencją dla samochodów. System miał m.in. dać możliwość stworzenia "zielonej fali" dla pojazdów transportu zbiorowego.
Według danych Krzysztofa Łutowicza z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, autobusy, trolejbusy i tramwaje przyspieszyły o ok. 9 proc., ale trudno znaleźć potwierdzenie tych wyników w codziennym podróżowaniu.
Nawet jeśli porównalibyśmy górne granice przyspieszenia, okaże się, że samochody zyskały dwukrotnie więcej niż komunikacja.
System Tristar pozwala na rozpoznawanie pojazdów transportu publicznego, a nawet kontrolę zgodności z rozkładem jazdy. Nie spowodowało to jednak znaczącego przyspieszenia kursowania autobusów, bo nawet mimo udanych testów, priorytet udzielany jest tylko opóźnionym pojazdom.
- W przypadku pojazdów jadących zgodnie z rozkładem z reguły nie jest nadawany priorytet, dopiero przy opóźnieniu na poziomie 2 minut i więcej, priorytet jest nadawany w zależności od możliwości, jakie występują na skrzyżowaniu - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego Urzędu Miasta.
Priorytet bez problemu udzielany jest w dwóch miejscach w Gdyni: na końcu buspasa przy ul. Kieleckiej i na śluzach węzła Wzgórze św. Maksymiliana . Tylko że w tych miejscach pojazdy komunikacji publicznej w korkach nie stoją i nie łapią opóźnień.
Ściganie wykroczeń? Nie ma i nie będzie
Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni oraz 12 w SopocieCzęścią systemu miało być karanie kierowców łamiących prawo. Jedną z przyczyn korków jest bowiem m.in. wjeżdżanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle, co często kończy się brakiem możliwości jego opuszczenia. Takie sytuacje na drogach Trójmiasta każdy kierowca widuje codziennie. I wszystko wskazuje na to, że jeszcze się na nie napatrzymy, bo kierowcy mający "w poważaniu" pozostałych, nie będą karani za swoje przewinienia.
Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni i 12 w Sopocie. Ich głównym zadaniem jest obliczanie czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi punktami na podstawie rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Część z nich ma jednak też dodatkowe możliwości. 24 kamery mogą służyć jako fotoradary (15 w Gdańsku, 7 w Gdyni i 2 w Sopocie), 32 mogą rejestrować przejazdy na czerwonym świetle (16 w Gdańsku, 15 w Gdyni i 1 w Sopocie), a dodatkowo w Gdańsku i Gdyni gotowa jest infrastruktura do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego i Wielkopolskiej.
Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, która może nakładać na kierowców kary za zarejestrowane przez kamery i fotoradary wykroczenia, do dziś nie przejęła jednak urządzeń. A mandaty może wysyłać tylko wtedy, gdy ujawni wykroczenie samodzielnie. Nie może więc korzystać z infrastruktury, której nie jest właścicielem. I jej nie przejmie, bo nie pozwalają na to unijne przepisy - groziłoby to koniecznością zwrócenia unijnego dofinansowania, które w przypadku wartego 158 mln zł Tristara wyniosło 134 mln zł.
Fotoradarów nie będzie też obsługiwać Straż Miejska, bo od 1 stycznia 2016 roku nie może tego robić.
Czytaj więcej: Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki wypadków i kolizji.
Ale na zmiany się nie zanosi. Urzędnicy odpowiedzialni za drogi już w 2016 roku uznali, że problemu nie da się rozwiązać.
- Zdaniem ZDiZ, jedynie uściślenie przepisów prawnych tak, aby nie pozostawiały wątpliwości i pola interpretacji odnośnie możliwości egzekwowania wykroczeń przez GITD, na podstawie danych z urządzeń/systemów, które nie są w ich posiadaniu, mogłoby stanowić podstawę do dalszej korespondencji, uzgodnienia formatu danych i procedur oraz uruchomienia i wykorzystania tych funkcjonalności przez GITD - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego magistratu.
Będzie rozbudowa systemu Tristar
Mimo kłopotów z pełnym wykorzystaniem możliwości systemu, jest i będzie on nadal rozbudowywany. Sukcesywnie włączane są do niego kolejne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstające na jego obszarze, rozszerza się też pole jego działania. W przyszłym roku kierowcom pomóc ma m.in. na wiecznie zakorkowanym skrzyżowaniu ul. Dąbka i Kwiatkowskiego w Gdyni. Powstaną też nowe tablice informacyjne dla pasażerów komunikacji publicznej oraz dla kierowców z informacjami o korkach, czasie przejazdu, liczbie wolnych miejsc parkingowych i ewentualnych wypadkach czy objazdach.
Centrum sterowania systemu Tristar w Gdyni obsługuje trzech operatorów, dwóch inżynierów ruchu, jeden informatyk i dwie osoby odpowiedzialne za utrzymanie systemu. Na każdej zmianie jest minimum trzech pracowników. Dwa razy więcej osób pracuje w centrum sterowania w Gdańsku.
Cena Tristara
Całkowity koszt budowy i wdrożenia systemu Tristar to 160 mln 815 tys. zł. Projekt został dofinansowany na poziomie 85 proc. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (136 074 104,10 zł). Gdańsk wydał na system ok. 84,9 mln zł, z czego odzyskał ok. 72,3 mln zł. W Gdyni z budżetu wypłynęło ok. 62 mln zł z czego ok. 57 mln zł to koszty kwalifikowane podlegające zwrotowi. Sopocka część Tristara to koszt rzędu 7,8 mln zł, a zwrot z unijnej kasy 6,6 mln zł.
Budowa systemu ruszyła w 2011 roku, a po roku system zaczął działać na większości głównych skrzyżowań w Trójmieście.
Tak działa system Tristar.
Opinie (248) 5 zablokowanych
-
2017-08-23 12:05
Urzednicza kpina z wyborcow
- 62 1
-
2017-08-23 12:05
ha ha ha
w którym miejscu jest szybciej się pytam, bo jakoś nie zauważyłem
- 56 1
-
2017-08-23 12:06
TAK (1)
po 23:00 :D
- 42 1
-
2017-08-23 15:08
Po 23 jest wolniej niż kiedyś.
W nocy jest wolniej ponieważ kiedyś na średnich i mniejszych skrzyżowaniach była wyłączana sygnalizacja i świeciło się pomaranczowe światło, jak jest TriStar zawsze jest włączona
- 8 0
-
2017-08-23 12:06
Hehe, jak zwykle, urzędnik wie lepiej/najlepiej.
Ta kasta żyje w jakiejś równoległej rzeczywistości chyba. Może pora odejść od biurka (koryta) i zobaczyć co rzeczywiście dzieję się "na mieście"...
- 57 1
-
2017-08-23 12:07
Hahaha (3)
Dobre. W takim razie od jutra regularnie nagrywam przejazdy przez trójmiasto. Ustawienia świateł nie zmieniły się od 20 lat na trasie Sopot- Oliwa, Sopot - Gdynia.
- 53 1
-
2017-08-23 12:24
Dokładnie! (2)
Jeżdżę codziennie i potwierdzam, pełen bulls*it. Można jechać na pamięć i zawsze zmienia się tak samo. Tylko jak jest koncert w ergo arenie i gawiedź ma wyjechać, to zmieniają na zielonej drodze, ale takie rzeczy robiło się od zawsze policjantami, których i tak wówczas tam nie brakuje. Podsumowując ten skandal (nie piszę, że korupcyjny), wzrost skuteczności w granicach błędu pomiaru, brak możliwości wdrożenia funkcji poprawiających bezpieczeństwo (co, nie było analizy prawnej?) i miliony zmarnowanych pieniędzy (które jednak ktoś dostał!). Przestalibyście już się chwalić tym tristarem, bo wstyd. Tu jest dywan, proszę zamiatać.
- 18 0
-
2017-08-23 12:38
oboje się mylicie, ale każdy ma do tego prawo! (1)
- 1 12
-
2017-08-23 22:12
Świetnie, mylimy się, tylko w którym punkcie?
- 3 0
-
2017-08-23 12:07
Za ta kase mogli naprawic kilka drog oraz unowoczesnic kilka skrzyzowan.
I efekt bylby lepszy.
A Pan Krzysztof Łutowicz to powinien sobie czasem nos z buira wysciubic, bo te kratery studzienkowe ktore strasza na Miszewskiego w Gdansku przed siedziba ZDiZ dobitnie swiadcza o marnotrawstwie srodkow w tej instytucji.
EDIT: To chyba juz jest Wyspianskiego nie Miszewskiego. Co nie zmienia faktu ze kratery jednakowe :)- 51 0
-
2017-08-23 12:07
Tristar przyspieszył ruch
G*wno prawda !!!
- 57 0
-
2017-08-23 12:08
przeszło 30 lat jestem taksówkazem (2)
i takiego wciskania kitu nie widzialem do tej pory! redakcja widze przepisuje materialy prasowe a redaktor Sielankowy nie ma wlasnego zdania w temacie, bo jak sie domyslam jezdzi na rowerze z ostrym kołem.
- 74 3
-
2017-08-23 14:20
tym co ma 20 pln za kilometr?
- 3 4
-
2017-08-23 18:35
z tym przepisywaniem żeś Pan trafił idealnie. I to na każdy temat. :D
Zauważyliście, że co do zasady, jak portal chce coś skrytykować, to używa tzw. artykułów czytelników? Rzadko kto chce się podpisać pod nazwiskiem.- 10 0
-
2017-08-23 12:08
Problemu nie da się rozwiązać (2)
"Urzędnicy odpowiedzialni za drogi już w 2016 roku uznali, że problemu nie da się rozwiązać."
Ci urzędnicy od 2016 już nie powinni pracować.- 47 0
-
2017-08-23 12:38
może nie pracują? (1)
- 0 4
-
2017-08-23 14:32
Jak widac z tego artykułu pracują.
- 5 0
-
2017-08-23 12:09
Tristar skonczyl zielona fale w Gdansku. (3)
Jadac al. Havla, Lostowicka, Nowolipiem, Rakoczego, Potokowa stajemy na prawie 100% swiatel.
A jest to jeden ciag komunikacyjny z pierwszenstwem przejazdu ktor niszcza swiatla sterowane Tristarem za wiele milionow zlotych...
Dodatkowo obsluga jest kosmicznie droga....- 63 3
-
2017-08-23 12:19
Bo może tam nie ma systemu?
- 5 2
-
2017-08-23 13:13
(1)
Podstawa gdzie działa ten system bo na pewno nie tam gdzie napisałeś...
- 3 2
-
2017-08-23 19:17
Nie przetłumaczysz. D*bile myślą, że wszystkie skrzyżowania są objęte tristarem, dlatego psioczą. A tu raptem kilkanaście skrzyżowań w Gdańsku jest objętych.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.