• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni nie będzie ulg dla hybryd

mJ
27 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Toyota to hybrydowy prekursor. Toyota to hybrydowy prekursor.

Gdański przedstawiciel Toyoty - firma Carter - walczy o przywileje dla trójmiejskich właścicieli samochodów napędzanych ekologicznymi źródłami energii. Po skutecznych działaniach i wprowadzeniu ulg w Gdańsku, przyszedł czas na Gdynię. Niestety, władze miasta nie są zainteresowane premiowaniem aut z napędem hybrydowym i elektrycznym.



O fałszywych przywilejach dla właścicieli aut "na prąd" pisaliśmy już jakiś czas temu. Po kilku miesiącach od publikacji artykułu sytuacja uległa poprawie.

Jak się okazuje, najbardziej ekologicznym reprezentantem Trójmiasta jest Sopot. Włodarze miasta już jakiś czas temu wprowadzili dla swoich mieszkańców, którzy posiadają hybrydy albo samochody elektryczne, specjalne identyfikatory umożliwiające ulgowe przebywanie w strefie płatnego parkowania.

Toyota Carter do podobnych działań postanowiła zmobilizować dwa pozostałe miasta. Najpierw zgłosiła się do włodarzy Gdańska, z którymi udało się wynegocjować darmowe parkowanie w płatnych strefach dla aut ekologicznych. Następnie dealer rozpoczął rozmowy z przedstawicielami Gdyni.

Czytaj także: Przywileje za granicą. Bierzmy przykład z innych

- Tu spotkała nas niespodzianka. Jak dowiedzieliśmy się z listu prezydenta Marka Stępy, Gdynia nie przewiduje ulg na parkowanie w centrum dla samochodów o napędzie elektrycznym i hybrydowym. Powód: samochody elektryczne - jak pisze pan prezydent - ujawniają swoją przewagę wtedy, kiedy jeżdżą, a nie podczas postoju - tłumaczy Maja Lesińska z Toyota Carter Gdańsk.
List włodarzy miasta Gdynia

Przywileje dla właścicieli samochodów ekologicznych to norma w wielu krajach europejskich. Lista kuszących profitów jest naprawdę długa, a do najpopularniejszych z nich należy zaliczyć: dopłatę przy zakupie auta, darmowe korzystanie ze stacji szybkiego ładowania, przejazd buspasami, ulgi związane z opłatami rejestracyjnymi i wspomniane zwolnienie z opłat parkingowych w centrach miast. W Polsce to wciąż melodia przyszłości, ale idzie ku lepszemu.

- Ekologiczne miasto to nie tylko niskoemisyjna komunikacja zbiorowa, ale także zachęty do kupowania przez mieszkańców ekologicznych środków transportu indywidualnego - mówi Maja Lesińska. - Tak robi cała Europa. Dziwi nas, że nie dotyczy to tak nowoczesnego, w założeniu, miasta jak Gdynia. Nie składamy jednak broni i już teraz planujemy kolejne rozmowy z władzami Gdyni. - zakończyła.
Czytaj także: Gdzie zatankować samochód "na prąd" W Trójmieście?
mJ

Miejsca

Opinie (60)

  • Żeby stanąc na parkingu trzeba do niego dojechać (4)

    Faktycznie samochód na parkingu nie zanieczyszcza ale już w korku a takie są w Gdyni już prawie na każdej ulicy dojazdowej auta hybrydowe są ekologiczne. Nie dba sie o ekologie w Gdyni - każda ścieżka rowerowa to tylko odcinek a nie całość , zaczyna sie i kończy bez powiązania z innymi sciezkami . Nie ma scieżek tam gdzie naprawdę potrzeba. Niech ktoś spróbuje dojechać z Placu Kaszubskiego do ulicy Morskiej lub Sląskiej w godzinach szczytu na rowerze. Tylko po chodniku prowadzic.

    • 16 6

    • Jak juz sie taka hybryde wyprodukuje to jest ekologiczna w miejscu eksploatacji. Natomiast po procesie produkcyjnym powstaje tyle toksycznych zwiazkow i zanieczyszczen, ze starczy tego na kilkadziesiat passatow b4 1.9tdi prz3z 30 lat ich eksploatacji. Tylko co to kogo interesuje skoro ten syf zostaje na drugiej polkuli? Ekohipokryzja.

      • 1 1

    • Szczur taki nowoczesny a taki zamknięty na inowację??? (1)

      • 5 0

      • Nowoczesny w swoim najdroższym w Polsce marketingu politycznym.

        • 0 0

    • nie do konca takie ekologicne gdyż:

      • 2 1

  • (7)

    Ekologiczny i ekonomiczny to jest gaz (rozkład na CO2 i wodę) w hybrydzie to i tak jest smród ze spalania co najmniej 5 l benzyny.

    • 9 6

    • niee (6)

      Trochę nie na czasie jesteś. Nowy Prius ma mieć spalanie sporo poniżej 5 (na trasie), w mieście trochę mniej jeszcze. Gaz w żadnym stopniu nie jest bardziej ekologiczny.

      • 2 3

      • (4)

        Nawet myslalem o Toyocie ale sory 5 litrow to ja mialem w Skodzie citigo 5 razy tanszej wiec nie wiem po co ta afera. To nie jest reklama.

        • 2 1

        • poważnie? (2)

          Poważnie porównujesz? A którą wersję, 60 KM czy 75 KM? I czy aby na pewno to jest samochód na trasę? Prius nowy przy ok 140 km/h ma mieć średnio poniżej 5l a mocy ma 2 razy tyle.

          • 2 0

          • (1)

            A po co mi do miasta wieksze auto? Na trase to mam A6.

            • 0 0

            • Wczuj się w kontekst rozmowy, zrozumiesz. Jak można spalanie w 60 konnym samochodzie którym poza miasto nie wyjedziesz porównywać do Priusa, który ma 122 KM. Które w dodatku i tak niższe jest.

              • 0 0

        • I 3x mniejszej...

          • 0 0

      • Sporo poniżej 5 na pierwszych 70 km, potem bateria kaput i jedziemy na samym paliwie, nie mówiąc już o autostradzie.

        • 1 1

  • A moze...?

    O ile mi wiadomo to auta elektryczne badz hybrydowe generalnie sa dosc drogie wiec pytanie czy to jest uklon dla kazdego mozlwy do osiagniecia? Konstytucja? Rownouprawnienie? A moze wszystkie nowe samochody o wartosci np wiekszej niz 150 tys powinny parkowac za darmo? Ps brawo wladze Gdyni!!!

    • 0 2

  • Gdyby Gdynia była proekologiczna... (1)

    Gdyby Gdynia była proekologiczna, wprowadzila by darmową komunikację miejską lub za symboliczną złotówkę. Kiedy koszty dojazdu autem w pojedynke sa porównywalne z kosztami poruszania sie komunikacja miejską to dołączając czas dodatkowych przemieszczeń na pieszo to komunikacja miejska przegrywa. Jesli samochodem jada dwie ososby i wiecej przejazd jest tańszy niz komunikacja. Miasto zamiast oferowac metodę marchewki czyli zlotowki za przejazd, stosuje metode kija - czyli oplat za parkowanie, karanie...

    • 2 2

    • czytam takie brednie jak te powyżej i niestety przyznaję, że to są skutki lekcji religii zamiast ekonomii w szkołach. Tacy ludzie nie ogarniają, że nie ma nic 'za darmo' bo za te darmowe przejazdy będzie musiało zapłacić miasto. A że to są gigantyczne koszty (tabor, remonty, paliwo, zatrudnienie itp) to miasto odbije sobie podnosząc podatki i w końcu i tak zapłacisz za te 'darmowe' przejadzy

      • 0 0

  • Pseudo ekolgia (1)

    Te toyoty hybrydowe ogółem palą więcej niż zwykłe, to chwyt marketingowy i jeszcze parkingi mają mieć darmo ? Ekologiczne są auta w pełni elektryczne, te i owszem niech parkują

    • 2 1

    • Fizyka nie kłamie auto ma na pokładzie 2 jednostki napędowe, ciężką baterię i system odzyskiwania energii. Jakieś 100-200 kg więcej.

      • 1 0

  • "przyszedł czas na Gdynię." (3)

    Choć sam jestem za jak najmniejszym ingerowaniem (w miarę czyste) środowisko naturalne Gdyni i konsekwencji opracowania mapki drogowej dla inteligentnych rozwiązań w mieście, ale kompleksowo. Co oznacza wypracowania zestaw strategicznych rekomendacji działań- kierunkowych i szczegółowych najnowocześniejszych rozwiązań dla naszego obszaru i rozwoju Gdyni w zgodzie z ideą smart city. Natomiast daleki jestem do wybiórczego traktowania firmy Carter - gdańskiego przedstawiciela Toyoty.
    Nic mi także nie wiadomo, aby firma ta partycypowała w jakimś PROGRAMIE EKO dot. Gdyni. W obszarze mobilności i środowiska oraz szerokiej współpracy w tym inwestycyjnej i rekomendować powinno się przede wszystkim nie tylko poprawę jakości powietrza w naszym mieście, ale i prowadzenie polityki finansowej i transportowej w Obszarze NORDY w sposób zintegrowany oraz rozwój transportu zrównoważonego, czyli podjęcia działań na rzecz stałego wzrostu udziału ekologicznej komunikacji zbiorowej, indywidualnego transportu rowerowego oraz pieszego (eko transportu) w ogólnej strukturze transportu na naszym terenie.
    Firma Carter jak i inne związane z napędem hybrydowym chcąc ulgi winny w tym zakresie określić partycypację w wysokiej jakości przestrzeni publicznej stawiając na główne odnoszące się do konieczności tworzenia i wspierania oraz tworzenia współpracy międzysektorowej NBSM (Nauka Biznes Samorząd Mieszkańcy).
    Gdańsk to nie Gdynia u nas dużo wyżej stawiamy porzeczki, choć ekologia jest priorytetem, ale nie za wszelką cenę.

    • 5 7

    • jakie wysokie (2)

      macie te porzeczki w Dyni ??

      • 3 4

      • Dynia płoży się po ziemi więc poprzeczek raczej nie potrzebuje, chyba.... (1)

        że nie znasz roślin, i pomyliłeś dynie z dyniowatymi, a ich pędy mogą .., zamiast łodyg rosnąć w kierunku poziomym :)))
        No powiedz jak ja mam prowadzić z tobą obecnie dyskurs publiczny na temat idei miasta smart jeśli nie znasz nawet roślin - nie wspominając, które z nich absorbują i w jakim zakresie CO2 ? Co ja mam tu pisać i mówić o wypracowaniach jakiejś jednej spójnej koncepcji, a nie ręczne sterowanie jak to się odbywa w Gdańsku.
        Bardzo mi się podoba trafna i dobitna odpowiedź dr inż. Marka Stępy - nic dodać nic ująć. Nie można inaczej, bo dopiero w trakcie prac i analiz diagnostycznych można znaleźć jakiś tam atut i inspirację do poszukiwania rozwiązań i praktycznych zastosowań miejskich, choć nie jest to całkiem 100% czysty samochód. W ramach projektu widziałbym bardziej taxi, dostawczak lub inny pojazd pracujący na okrągło a nie zajmujący cenne gdyńskie miejsce na ulicy czy chodniku utrudniając życie pieszym i innym.
        Faktem jest, że Gdynia jako smart city - o wysokim standardzie, zarówno jako beneficjent w zastosowaniu nowych rozwiązań technologicznych (przede wszystkim ICT) w zarządzaniu komunikacją i miastem oraz dostarczaniu usług publicznych swoim mieszkańcom w jak najwyższym poziomie i innym podmiotom, także najwyższych procedur w standardach z której przykład bierze wiele miast - nawet w UE, kładąc nacisk na partycypacyjny model zarządzania obywatelskiego i publicznego, popartego odpowiednimi ekspertyzami i opracowaniami. W tym ujęciu nasze miasto jest definiowane jako podmiot umożliwiający i tworzący warunki do działań podejmowanych przez wysoki standard ekspercki-obywatelski. Zgodnie z powszechnie uznawanym podziałem koncepcji miasta Gdyni jako inteligentnego na kilku obszarów wysokiej jakości życia, winno być; analizowane, planowane, a samo miasto doskonale zarządzane a nie" wprowadzeniu ulg w Gdańsku, przyszedł czas na Gdynię" a nie narzucane i to w sposób chamski. Jeśli już to pokazujący wielkie korzyści dla przestrzeni publicznej w sposób umożliwiający wdrażanie poszczególnych, priorytetowych i aspektów idei ekologii w sieci długofalowej inteligentnych poczynań miasta.

        • 4 5

        • I tam na trzeźwo takie chwalebne referaty?

          • 1 2

  • Bardzo dobrze. (2)

    Odpowiedź prezydenta jak najbardziej trafiona. Jestem za autami hybrydowymi, nowymi technologiami, co więcej lubię markę Toyota i właściciela Toyota Carter Gdańsk ale na kilometr śmierdzi w tej sprawie lobby samochodowym. Toyota jest pionierem w tej dziedzinie i w trójmieście nie ma chyba konkurencji wiec nie dziwią starania dilera które mogłoby skłonić większą ilość osób do jazdy jego samochodami. Kolejna sprawa to podejście do tematu. Gdzie są badania odnośnie smogu w trójmieście? Jakieś modele ewentualnego zmniejszenia smogu dzięki uprzywilejowaniu samochodów elektrycznych oraz ewetualne koszty dla miasta z tytułu zmniejszenia opłat z parkomatów. Z takimi danymi można rozmawiać. Pamiętajmy, że Toyota Carter Gdańsk dostarczy/dostarczyła 181 samochodów hybrydowych dla Ergo Hestia. Czy auta służbowe również są zwolnione z opłat w Gdańsku i Sopocie? takiego rozgraniczenia również próżno doszukać sie w artykule który moim zdaniem próbuje wywierać nacisk na władze Gdyni. Pozdrawiam

    • 25 8

    • Nie Carter, a Walder Chwsszczyno dostarcza Toyoty dla Hestii

      • 1 1

    • oczywiscie, ze dobrze

      spaliny to tylko jeden, w Trojmiescie najmniej istnotny problem samochodow w centrum.

      Korki, miejsca parkingowe, halas (nie tylko silnika, ale kol, radia, sygnalow dzwiekowych).

      Jesli te samochody bylyby male i np. zajmowalyby 1/3 normalnego miejsca postojowego to co innego. Jednak to jest zwyklej wielkosci samochod. To, ze nie smierdzi to jego plus, owszem. Jednak nadal tworzy korki i zabiera przestrzen. Za to sa oplaty parkingowe. Nie za spaliny.

      • 4 2

  • Wiem w czym problem. Straznik miejski w zyciu nie odzrozni hybrydy czy elektryka od zwyklego auta.

    • 2 2

  • Bo hybryda praktycznie nic nie daje

    Porównanie Priusa do jakiegoś innego podobnego kompaktu w rzeczywistych warunkach użytkowania pokazuje niewiele mniejsze zużycie paliwa (a co za tym idzie emisję szkodliwych substancji).
    To że chwilę w korku można się popychać na prąd to jeszcze nie jest dużo.

    Co innego auta czysto elektryczne - to jeszcze spoko.
    Natomiast podobno zachwalane są że tak mało zużywają paliwa, że właściciel chyba i tak tylko zyski liczy i nie potrzebuje kilku złotych bonusu za parkowanie.

    No i opłaty za parkowanie mają być odpowiedzią na małą ilość miejsc do parkowania i korki. A te dotyczą tak samo samochodów niezależnie od źródła napędu.

    Więc w 100% zgadzam się z Gdynią

    • 7 2

  • Szczurek, dzielny wodzu który budujesz nam dubaj, gdzie mogę naładować samochód elektryczny??? (1)

    • 6 1

    • hahaha masz nawet w treści powyższego artykułu http://moto.trojmiasto.pl/Gdzie-zatankowac-auto-na-prad-w-Trojmiescie-n98787.html

      niektórzy ludzie nawet nie potrafią czytać ze zrozumieniem

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane