• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście wciąż "chrzczą" paliwo

Maciej Naskręt
26 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
aktualizacja: godz. 11:13 (28 lutego 2010)
Dwie stacje z Trójmiasta trafiły na czarną listę UOKiK Dwie stacje z Trójmiasta trafiły na czarną listę UOKiK

W ubiegłym roku na dwóch trójmiejskich stacjach sprzedawano wątpliwiej jakości paliwo - informuje raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W całym województwie pomorskim takich stacji było sześć.



Do nieuczciwej zmiany składu chemicznego paliw dochodzi najczęściej w woj. opolskim. Niewielkich nieprawidłowości  dopatrzono się na stacjach w woj. mazowieckim i podlaskim. Do nieuczciwej zmiany składu chemicznego paliw dochodzi najczęściej w woj. opolskim. Niewielkich nieprawidłowości  dopatrzono się na stacjach w woj. mazowieckim i podlaskim.
W ubiegłym roku kontrolerzy Inspekcji Handlowej wzięli pod lupę jakość sprzedawanych etylin i olejów napędowych na 82 pomorskich stacjach paliw. Badania wykazały nieprawidłowości u sześciu sprzedawców detalicznych. Dwóch z nich paliwa sprzedaje w Trójmieście.

Tegoroczny raport UOKiK informuje, iż pogorszenie parametrów paliwa na stacjach naszej aglomeracji charakteryzowało się niewłaściwą, zbyt niską temperaturą zapłonu. Kierowcy, tankujący paliwo, byli narażeni na wybuch par.

5,69 proc. z wszystkich skontrolowanych płynów napędowych w naszym województwie miała parametry odbiegające od normy określone w przepisach prawa. Nie jest to na szczęście rekord. Najwięcej słabej jakości paliwa w sprzedaży pojawiło się w zeszłym roku województwie opolskim (8,33 proc.).

Pomorskim sprzedawcom paliw trudno dogonić średnią krajową. - Niewiele ponad 3 proc. stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2009 roku w kraju sprzedawało benzynę i olej napędowy, który nie spełniał norm jakościowych. Rok wcześniej było to 4,2 proc - podkreśla Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Od chwili uchwalenia przepisów określających normy jakości paliw i sankcji związanych z ich przekraczaniem, coraz mniej "chrzczonego" paliwa znajdujemy u dystrybutorów detalicznych, jak i hurtowników - podkreślają kontrolerzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku.

Czy skuteczniej można zapobiegać tym paliwowym nadużyciom? - Oprócz cyklicznie przeprowadzanych kontroli jakości paliwa, prowadzimy także doraźne badania, głównie na prośbę kierowców. Zmotoryzowanym najłatwiej wskazać stację, której paliwa wywołują problemy w pracy silnika ich samochodu - wyjaśnia Waldemar Kołodziejczyk, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku. - Zachęcamy kierowców do informowania o tego rodzaju problemach - dodaje.

Osoby "poprawiające" parametry paliw muszą mieć się na baczności. - Wykryte próby ingerowania w skład chemiczny etylin lub oleju napędowego skutkują zawiadomieniem prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - przypomina Waldemar Kołodziejczyk.

Nieuczciwi sprzedawcy paliw narażają się także na procesy cywilne, bowiem "ulepszony" skład chemiczny paliw prowadzi między innymi do awarii silników aut. Właściciele czterech kółek chętniej występują z roszczeniem odszkodowania z tytułu pokrycia kosztów napraw.

Na tych stacjach w 2009 r. pojawiło się wątpliwej jakości paliwo:

Stacja Paliw Poczta Polska 80-952 Gdańsk, ul. Partyzantów 70 zobacz na mapie Gdańska
Stacja Paliw Lotos Paliwa Sp. z o.o. 81-335 Gdynia, ul. Janka Wiśniewskiego 20A zobacz na mapie Gdańska


Aktualizacja 26 lutego godz. 19:40. Oświadczenie Grupy LOTOS

Po informacji na temat wyników kontroli oleju napędowego, LOTOS Paliwa podjęły decyzję o wstrzymaniu sprzedaży pozostałego w zbiorniku paliwa, a ponowna kontrola jakości, zrealizowana na tej stacji, nie wykazała odchyleń żadnego z parametrów oleju napędowego. Prawdopodobną przyczyną obniżenia temperatury zapłonu o kilka stopni Celsjusza nie było celowe działanie, a błąd pracownika. Po tym incydencie podjęto decyzję o zaostrzeniu procedur związanych z logistyką dostaw. Kilka litrów benzyny mogło spowodować nieznaczną zmianę, która z całą pewnością nie miała żadnych negatywnych skutków dla silników tankujących samochodów.

Warto dodać, że po tym zdarzeniu nie odnotowaliśmy żadnej reklamacji dotyczącej jakości sprzedawanego oleju napędowego.

Aktualizacja 28 lutego godz. 11:10. Oświadczenie Poczty Polskiej Centrum Logistyki Oddział Regionalny w Gdańsku

Do zaniżenia zakwestionowanego przez WIIH i UOKiK parametru oleju napędowego doszło nie poprzez zamierzone działanie lecz wskutek błędu przedstawiciela dostawcy i pracownika stacji, którzy nie dochowawszy stosownych procedur podczas zrzutu paliw niezamierzenie przyczynili się do powstania domieszki benzyny w próbie oleju napędowego. Po tej przykrej sytuacji nie zanotowano reklamacji ze strony klientów jednakże zacieśnionio kontrolę wewnętrzną nad procesem realizacji i odbioru dostaw oraz współpracę z dostawcą w zakresie logistyki zaopatrrzenia dla naszego przedsiębiorstwa.


Miejsca

Opinie (158) 10 zablokowanych

  • Na Cienistej na Chełmie (1)

    Pierwszy dystrybutor juz bije mimo że jeszcze nic nie nalał.I wszystko w porządku jest?

    • 10 4

    • i co dalej...

      Wystarczy zgłosić reklamację a nie lamentować na forum. Jeśli odmierzacz jest niesprawny wyjdzie to podczas kontroli. Wiem jaki podejście mają koncerny do reklamacji tego typu. Zawsze podejmą działania...

      • 1 0

  • STATOIL NA MARYNAKI POLSKIEJ W GDAŃSKU TEŻ ROŻNIE BYWA !!!!!! (1)

    • 8 2

    • Dokładnie

      W zeszłym roku (lato) zatankowałem tam Pb95. Już na Zielonym Trójkącie samochód tak się dławił, że chciałem im je oddać z powrotem.

      Omijam tę stację z daleka !

      Nie wiem ile jest tam "paliwa w paliwie" ale wiem, że daleko na nim nie zajedziecie.

      Cieszę się, że mogę sobie pozwolić na tankowanie na Shellu. Tam jeszcze nigdy nie miałem problemów.

      • 2 1

  • Tankuję na AUCHAN (2)

    tanie i dobre paliwo - to samo, co gdzie indziej, lecz 20gr taniej;
    z daleka omijam stacje SHELL - po ich paliwie auto więcej pali i gorzej przyśpiesza

    • 9 5

    • Nie zgodzę się (1)

      Mam dwa auta - jedno tankuję na Shellu i nie mam najmniejszych zastrzeżeń.

      Drugie 10 letnie tankuję na Auchanie lub Cerffur'ze i do póki nie ma ostrych mrozów to auto pracuje normalnie (przy mrozach dostaje zadyszki i trzeba zmienić stację by było ok) lecz nie ma przyspieszenia.

      • 1 4

      • nie ma przyspieszenia?

        znaczy się stoi cały czas w miejscu?

        • 5 2

  • STATOIL NA MARYNAKI POLSKIEJ W GDAŃSKU !!!! (5)

    Dzisiaj tankowalem diesla,pytalem pani przy kasie do jakiej temperatury mozna uzywac to paliwo - pani spojrzala na mnie jak bym byl z innej planety i w koncu wydukala ze nie wie!!!!!.To sie nazywa koncern paliwowy STATOIL!!!!Brawo !!!.

    • 16 2

    • Odradzam tę stację.

      Auto od razu dostaje zadyszki po ich paliwie.

      Raz zatankowałem i więcej tego błędu nie popełnię.

      • 3 2

    • trzeba było jeszcze zapytać czy smakuje z whisky..

      i czy to na pewno jest paliwo do samochodu bo twoje nietypowe auto sie nagrzewa i w nim może nagle przestać działać paliwo.

      • 1 0

    • wiosna idzie a ten o temperaturę pyta (1)

      • 1 0

      • wiosna idzie, temperatura rosnie i moze tez sie boi "oparow ropy", tak jak autor tekstu? :)

        • 0 0

    • pytasz sie sprzedawce z pensją 5 zl/godzine? Od takiego wiele nie wymagaj...

      • 1 0

  • Nestle przy Lidlu na Grunwaldzkiej (1)

    niestety a się tam sparzyłam tankując PB 95 dość sporo i to był mój błąd że sporo. Po ujechaniu kilku km auto zaczynało się dławić. Tam już więcej nie zatankuję.

    • 9 1

    • NESTLE TO MOŻESZ ZJEŚĆ SOBIE PŁATKI ALBO CZEKOLADE JEŁOPKO

      • 1 0

  • partyzantów 70? (1)

    od czasów komuny do dzisiaj- złodziej na złodzieju !

    • 9 3

    • Jak to mowią złodziej wszędzie widzi złodzieja

      • 2 2

  • od 2 dni (3)

    po nalaniu 95 w lotosie na świętokrzyskiej dławi mi się silnik

    • 7 8

    • dolej troche 98.. taka rada po za tym

      • 5 0

    • lol

      zmień filtry

      • 5 0

    • to nie tylko jakość paliwa...

      Niestety paliwo to nie jedyna przyczyna...Świece, przewody WN,zapłon itd możę również dawać takie objawy

      • 0 0

  • Starogard Gd- stacja Orelnu - "BLISKA" - dodatkowy koszt tankowania - 2 pompy paliwa

    Zatankowałem na BLISKIEJ olej napędowy, który okazał się być może i olejem, ale na pewno nie napędowym. Na drugi dzień - po przejechaniu ok 150 km - auto nie odpaliło. Auto jest garażowane - więc nie była to kwestia temp w nocy (rzecz miała miejsce w styczniu). Skonczylo sie naprawą pompy paliwa - diagnoza - jakośc paliwa. Kilka dni pozniej zgadałem się z kumplem, że tego samego dnia tankował na tej samej stacji i też miał problemy. OMIJAĆ !!!

    • 10 0

  • polejcie az milo...

    jak w piosence 'statua z gowna wyrasta' wladza w polsce to dno... a lotos jest firma skarbu panstwa wiec oferta jak to panstwo.

    • 7 8

  • artykuł jest tendencyjny - zła wola red. czy brak profesjonalizmu? (2)

    sprawdziłem raport UOKiK - nie napisano tam, żepaliwo na stacjach było "chrzczone", tylko że miało jakieś parametry niewłaściwe z normą. Co było przyczyną - tego już dziennikarz nie raczył nam napisać. Pisanie o wybuchu oparów, gdy temperatura otoczenia jest poniżej zera jest też niepoważne.

    • 24 2

    • (1)

      a oczym swiadczy ze parametry byly zanizone? chemii w szkole nie bylo?

      • 0 8

      • jeszcze raz: nie były zaniżone. Były niewłaściwe. A to co innego.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest Autodrom Pomorze?

 

Najczęściej czytane