• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście wciąż "chrzczą" paliwo

Maciej Naskręt
26 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
aktualizacja: godz. 11:13 (28 lutego 2010)
Dwie stacje z Trójmiasta trafiły na czarną listę UOKiK Dwie stacje z Trójmiasta trafiły na czarną listę UOKiK

W ubiegłym roku na dwóch trójmiejskich stacjach sprzedawano wątpliwiej jakości paliwo - informuje raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W całym województwie pomorskim takich stacji było sześć.



Do nieuczciwej zmiany składu chemicznego paliw dochodzi najczęściej w woj. opolskim. Niewielkich nieprawidłowości  dopatrzono się na stacjach w woj. mazowieckim i podlaskim. Do nieuczciwej zmiany składu chemicznego paliw dochodzi najczęściej w woj. opolskim. Niewielkich nieprawidłowości  dopatrzono się na stacjach w woj. mazowieckim i podlaskim.
W ubiegłym roku kontrolerzy Inspekcji Handlowej wzięli pod lupę jakość sprzedawanych etylin i olejów napędowych na 82 pomorskich stacjach paliw. Badania wykazały nieprawidłowości u sześciu sprzedawców detalicznych. Dwóch z nich paliwa sprzedaje w Trójmieście.

Tegoroczny raport UOKiK informuje, iż pogorszenie parametrów paliwa na stacjach naszej aglomeracji charakteryzowało się niewłaściwą, zbyt niską temperaturą zapłonu. Kierowcy, tankujący paliwo, byli narażeni na wybuch par.

5,69 proc. z wszystkich skontrolowanych płynów napędowych w naszym województwie miała parametry odbiegające od normy określone w przepisach prawa. Nie jest to na szczęście rekord. Najwięcej słabej jakości paliwa w sprzedaży pojawiło się w zeszłym roku województwie opolskim (8,33 proc.).

Pomorskim sprzedawcom paliw trudno dogonić średnią krajową. - Niewiele ponad 3 proc. stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2009 roku w kraju sprzedawało benzynę i olej napędowy, który nie spełniał norm jakościowych. Rok wcześniej było to 4,2 proc - podkreśla Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Od chwili uchwalenia przepisów określających normy jakości paliw i sankcji związanych z ich przekraczaniem, coraz mniej "chrzczonego" paliwa znajdujemy u dystrybutorów detalicznych, jak i hurtowników - podkreślają kontrolerzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku.

Czy skuteczniej można zapobiegać tym paliwowym nadużyciom? - Oprócz cyklicznie przeprowadzanych kontroli jakości paliwa, prowadzimy także doraźne badania, głównie na prośbę kierowców. Zmotoryzowanym najłatwiej wskazać stację, której paliwa wywołują problemy w pracy silnika ich samochodu - wyjaśnia Waldemar Kołodziejczyk, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku. - Zachęcamy kierowców do informowania o tego rodzaju problemach - dodaje.

Osoby "poprawiające" parametry paliw muszą mieć się na baczności. - Wykryte próby ingerowania w skład chemiczny etylin lub oleju napędowego skutkują zawiadomieniem prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - przypomina Waldemar Kołodziejczyk.

Nieuczciwi sprzedawcy paliw narażają się także na procesy cywilne, bowiem "ulepszony" skład chemiczny paliw prowadzi między innymi do awarii silników aut. Właściciele czterech kółek chętniej występują z roszczeniem odszkodowania z tytułu pokrycia kosztów napraw.

Na tych stacjach w 2009 r. pojawiło się wątpliwej jakości paliwo:

Stacja Paliw Poczta Polska 80-952 Gdańsk, ul. Partyzantów 70 zobacz na mapie Gdańska
Stacja Paliw Lotos Paliwa Sp. z o.o. 81-335 Gdynia, ul. Janka Wiśniewskiego 20A zobacz na mapie Gdańska


Aktualizacja 26 lutego godz. 19:40. Oświadczenie Grupy LOTOS

Po informacji na temat wyników kontroli oleju napędowego, LOTOS Paliwa podjęły decyzję o wstrzymaniu sprzedaży pozostałego w zbiorniku paliwa, a ponowna kontrola jakości, zrealizowana na tej stacji, nie wykazała odchyleń żadnego z parametrów oleju napędowego. Prawdopodobną przyczyną obniżenia temperatury zapłonu o kilka stopni Celsjusza nie było celowe działanie, a błąd pracownika. Po tym incydencie podjęto decyzję o zaostrzeniu procedur związanych z logistyką dostaw. Kilka litrów benzyny mogło spowodować nieznaczną zmianę, która z całą pewnością nie miała żadnych negatywnych skutków dla silników tankujących samochodów.

Warto dodać, że po tym zdarzeniu nie odnotowaliśmy żadnej reklamacji dotyczącej jakości sprzedawanego oleju napędowego.

Aktualizacja 28 lutego godz. 11:10. Oświadczenie Poczty Polskiej Centrum Logistyki Oddział Regionalny w Gdańsku

Do zaniżenia zakwestionowanego przez WIIH i UOKiK parametru oleju napędowego doszło nie poprzez zamierzone działanie lecz wskutek błędu przedstawiciela dostawcy i pracownika stacji, którzy nie dochowawszy stosownych procedur podczas zrzutu paliw niezamierzenie przyczynili się do powstania domieszki benzyny w próbie oleju napędowego. Po tej przykrej sytuacji nie zanotowano reklamacji ze strony klientów jednakże zacieśnionio kontrolę wewnętrzną nad procesem realizacji i odbioru dostaw oraz współpracę z dostawcą w zakresie logistyki zaopatrrzenia dla naszego przedsiębiorstwa.


Miejsca

Opinie (158) 10 zablokowanych

  • Lotos na Slaskiej UWAGA!!!!!!!! (3)

    Stacja LOTOS w Gdyni przy Slaskiej po tankowaniu nie moglem odpalic samochodu !nauczka na przyszlosc.,

    • 2 4

    • to samo co wyżej

      skoro nie mogłeś odpalić to może najpierw warto sprawdzić akumulator i rozrusznik? i czy zgłosiłeś relamację? wezwałeś policję? samochód odjechał na lawecie? czy się obudziłeś?

      • 2 0

    • to nie LOTOS!!!!

      Kolego na Śląskiej w Gdyni nie ma stacji Lotosu. Stacje są na Kontenerowej,Janka Wiśniewskiego i w Gdyni Redłowie. Przyjżyj się dokładnie - jest pylon cenowy w kształcie fali lub logo lotosu?

      • 2 0

    • To nie jest stacja lotosu

      To nie jest stacja lotosu

      • 1 0

  • jesli państwo daje kropidła i wodę swięconą, no to jak nie chrzcić???

    xxx

    • 0 0

  • " niewłaściwą, zbyt niską temperaturą zapłonu. Kierowcy, tankujący paliwo, byli narażeni na wybuch par" - panie dziennikarzu co ma piernik do wiatraka?
    Urząd zakwestionował dwa parametry: temp. zapłonu w ON i prężność par w benzynach. Wartości przekroczeń wskazują na zmieszanie paliw letnich i zimowych - gdyż te parametry zmieniane są sezonowo (inne dla paliw letnich i paliw zimowych). Celowa zmiana tych parametrów na stacji byłaby praktycznie niewykonalna i zupełnie nieopłacalna. Najprawdopodobniej zawiódł system dystrybucji (zazwyczaj ostatnie ogniwo -czyli kierowca).
    Pisze Pan o "chrzczeniu paliwa" - to jednoznacznie kojarzy się z dolewaniem czegoś do paliwa w celu uzyskania korzyści (woda, alkohol, paliwo niższej jakości). W tym przypadku stacyjnicy tylko stracą z powodu błędu ludzkiego a dla kierowców te parametry w praktyce będą nieodczuwalne. I na koniec: KIEROWCOM NIE GROZI WYBUCH PAR!!!!

    • 3 0

  • Orlen

    Niestety musze zweryfikowac swoja opinie o stacjach benzynowych pod szyldem Orlenu. Przy wjeżdzie na obwodnice w Gdyni miałem watpliwe szczescie zantanowac chrzczone paliowo 95 Na szczescie poza dławieniem sie samochodu, wymiana filtrów, rozebraniem silnika, paroma dniami bez samochodu i wizytą w serwisie nic wielkiego sie nie stało. Mechanik wstrzyknał ze strzykawki czyste paliwo i autko od razu obudziło sie jak nowe :) Polecam wozenie ze soba małego zapasu sprawdzonego paliwa, to pomoże dojechac do mechanika bez lawety, no i omijanie Orlenu :(

    • 1 0

  • TO GDZIE W KOŃCU MAM TANKOWAĆ???

    Tankowałem na Shellu w Gdyni Wiśniewskiego i w Gdańsku przy Obwodnicy. Po zalaniu do pełna ON miałem problem z uruchomieniem silnika na drugi dzień po zatankowaniu w tych stacjach. Zmieniłem stację i obecnie tankuję w LOTOSIE przy Obwodnicy (w kierunku Gdyni). Jak na razie nie mam problemów z silnikiem, ale pojawiły się głosy na tym forum, że LOTOS ma złe paliwo. To gdzie w końcu w Trójmieście można zatankować dobry ON. Nie sprawdzałem jeszcze BP - może na Hutniczej jest dobre paliwo?
    Podajcie może jakieś sprawdzone stacje z ON.

    • 1 0

  • UWAZAJCIE NA STACJE LOTOS NA ORUNI GORNEJ !!!

    Tam jest pełna dowolnosc w paliwie (ze Stogów !)

    • 0 1

  • jesli ON to polecam ON IZ - 40

    w okresie wzmożonych mrozów tankuje "ON IZ - 40" jest droższy o 20gr:
    z temp. blokady zimnego filtra na -40 stopni celcjusza,
    a temp. mętnienia ok -24 stopni celcjusza, według ostatniego świadectwa jakości, które jest do wglądu na stacji paliw.
    Marynarki Polskiej 73, następna stacja po prawej stronie za Statoiliem jadąc w kierunku Nowego Portu. Dystrybutor jest oznaczony czerwonym symbolem
    IZ -40.
    Trakt Św.Wojciecha 223/225 , na terenie dawnego ELTORU, przy odzieży roboczej ROBOD, ale nie mylić z Shellem. Mała stacja.
    Pamiętajcie, że standardowy ON zimowy ma temp. mętnienie ok. 12 stopni poniżej zera i ta temp. nas interesuje bo jeśli zrobi się mętny to już auta nie uruchomimy. Wszystkim diesel'owcom życzę bezproblemowych rozruchów zimą.

    • 0 0

  • Tanie paliwo ?

    A wiecie gdzie kupię "tańsze" paliwo ? Czerwone?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane