• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście wciąż "chrzczą" paliwo

Maciej Naskręt
26 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
aktualizacja: godz. 11:13 (28 lutego 2010)
Dwie stacje z Trójmiasta trafiły na czarną listę UOKiK Dwie stacje z Trójmiasta trafiły na czarną listę UOKiK

W ubiegłym roku na dwóch trójmiejskich stacjach sprzedawano wątpliwiej jakości paliwo - informuje raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W całym województwie pomorskim takich stacji było sześć.



Do nieuczciwej zmiany składu chemicznego paliw dochodzi najczęściej w woj. opolskim. Niewielkich nieprawidłowości  dopatrzono się na stacjach w woj. mazowieckim i podlaskim. Do nieuczciwej zmiany składu chemicznego paliw dochodzi najczęściej w woj. opolskim. Niewielkich nieprawidłowości  dopatrzono się na stacjach w woj. mazowieckim i podlaskim.
W ubiegłym roku kontrolerzy Inspekcji Handlowej wzięli pod lupę jakość sprzedawanych etylin i olejów napędowych na 82 pomorskich stacjach paliw. Badania wykazały nieprawidłowości u sześciu sprzedawców detalicznych. Dwóch z nich paliwa sprzedaje w Trójmieście.

Tegoroczny raport UOKiK informuje, iż pogorszenie parametrów paliwa na stacjach naszej aglomeracji charakteryzowało się niewłaściwą, zbyt niską temperaturą zapłonu. Kierowcy, tankujący paliwo, byli narażeni na wybuch par.

5,69 proc. z wszystkich skontrolowanych płynów napędowych w naszym województwie miała parametry odbiegające od normy określone w przepisach prawa. Nie jest to na szczęście rekord. Najwięcej słabej jakości paliwa w sprzedaży pojawiło się w zeszłym roku województwie opolskim (8,33 proc.).

Pomorskim sprzedawcom paliw trudno dogonić średnią krajową. - Niewiele ponad 3 proc. stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2009 roku w kraju sprzedawało benzynę i olej napędowy, który nie spełniał norm jakościowych. Rok wcześniej było to 4,2 proc - podkreśla Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Od chwili uchwalenia przepisów określających normy jakości paliw i sankcji związanych z ich przekraczaniem, coraz mniej "chrzczonego" paliwa znajdujemy u dystrybutorów detalicznych, jak i hurtowników - podkreślają kontrolerzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku.

Czy skuteczniej można zapobiegać tym paliwowym nadużyciom? - Oprócz cyklicznie przeprowadzanych kontroli jakości paliwa, prowadzimy także doraźne badania, głównie na prośbę kierowców. Zmotoryzowanym najłatwiej wskazać stację, której paliwa wywołują problemy w pracy silnika ich samochodu - wyjaśnia Waldemar Kołodziejczyk, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku. - Zachęcamy kierowców do informowania o tego rodzaju problemach - dodaje.

Osoby "poprawiające" parametry paliw muszą mieć się na baczności. - Wykryte próby ingerowania w skład chemiczny etylin lub oleju napędowego skutkują zawiadomieniem prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - przypomina Waldemar Kołodziejczyk.

Nieuczciwi sprzedawcy paliw narażają się także na procesy cywilne, bowiem "ulepszony" skład chemiczny paliw prowadzi między innymi do awarii silników aut. Właściciele czterech kółek chętniej występują z roszczeniem odszkodowania z tytułu pokrycia kosztów napraw.

Na tych stacjach w 2009 r. pojawiło się wątpliwej jakości paliwo:

Stacja Paliw Poczta Polska 80-952 Gdańsk, ul. Partyzantów 70 zobacz na mapie Gdańska
Stacja Paliw Lotos Paliwa Sp. z o.o. 81-335 Gdynia, ul. Janka Wiśniewskiego 20A zobacz na mapie Gdańska


Aktualizacja 26 lutego godz. 19:40. Oświadczenie Grupy LOTOS

Po informacji na temat wyników kontroli oleju napędowego, LOTOS Paliwa podjęły decyzję o wstrzymaniu sprzedaży pozostałego w zbiorniku paliwa, a ponowna kontrola jakości, zrealizowana na tej stacji, nie wykazała odchyleń żadnego z parametrów oleju napędowego. Prawdopodobną przyczyną obniżenia temperatury zapłonu o kilka stopni Celsjusza nie było celowe działanie, a błąd pracownika. Po tym incydencie podjęto decyzję o zaostrzeniu procedur związanych z logistyką dostaw. Kilka litrów benzyny mogło spowodować nieznaczną zmianę, która z całą pewnością nie miała żadnych negatywnych skutków dla silników tankujących samochodów.

Warto dodać, że po tym zdarzeniu nie odnotowaliśmy żadnej reklamacji dotyczącej jakości sprzedawanego oleju napędowego.

Aktualizacja 28 lutego godz. 11:10. Oświadczenie Poczty Polskiej Centrum Logistyki Oddział Regionalny w Gdańsku

Do zaniżenia zakwestionowanego przez WIIH i UOKiK parametru oleju napędowego doszło nie poprzez zamierzone działanie lecz wskutek błędu przedstawiciela dostawcy i pracownika stacji, którzy nie dochowawszy stosownych procedur podczas zrzutu paliw niezamierzenie przyczynili się do powstania domieszki benzyny w próbie oleju napędowego. Po tej przykrej sytuacji nie zanotowano reklamacji ze strony klientów jednakże zacieśnionio kontrolę wewnętrzną nad procesem realizacji i odbioru dostaw oraz współpracę z dostawcą w zakresie logistyki zaopatrrzenia dla naszego przedsiębiorstwa.


Miejsca

Opinie (158) 10 zablokowanych

  • uważajcie na olej napędowyna stacji neste na karwinach-zalalem sobie wody 2 tyg.temu ... (2)

    to nie tylko wymienione stacje....

    • 3 0

    • Neste

      • 0 0

    • Neste Rumia kolo ronda od hutniczej z Gdynii

      Tankowalem raz latem o poranku.
      Auto zaczelo po paru kilometrach szarpac.Szczesliwie zatankowalem tam tylko 15l.
      Dotankowalem potem na BP do pelna i objawy zniknely.

      • 0 0

  • serdecznie dziękuję za podanie nazwy stacji

    już nigdy tam nie zatankuje.

    pozdrawiam:)

    • 3 4

  • PALIWO

    W Polsce jest chyba ogólne przyzwolenie na chrzczenie paliwa, kontrole co nam dają tylko tyle że ktoś dolewa i dolewać będzie wodę albo inne tanie komponenty i legalnie sprzedaje a ja się pytam!!!! kary to na nich nie ma nałożyć kilku milionową karę z zamknięciem stacji i jego właściciela włączcie. Na chwilę obecną oprócz tego że pisze się o tym i pokazuje w tv nie ma żadnego odzewu ze strony organów które powinny działać i karać no i starać aby przepisy jasno określały jaką ponosi się karę kiedy chrzci się paliwo. Dla przestrogi i bezpieczeństwa naszego samochodu proponuję zachować rachunek ze stacji i walczyć ze złodziejami na drodze sądowej.

    • 0 4

  • Lotos - nigdy więcej nie kupię u was zupy zwanej LOTOS-DYNAMIC

    po takiej informacji powniscie ajentowi sciąć łeb, a wy pier...... opowiadacie klientom - banda oszustów i kombinatorów

    • 3 6

  • Cała prawda... (3)

    Jak dla mnie to i tak jesteśmy o lata świetlne za Niemcami, jeżeli chodzi o jakość paliwa. Raz że na Niemieckim paliwie silnik ciszej pracuje, a dwa że mniej pali ! A to chyba najważniejsze.

    • 5 3

    • swieta prawda (1)

      kto byl w w norwegii i jedzil na ich paliwie ten bedzie w szoku.
      Moje nowe auto robi tam na pelnym baku srednio 10-100km wiecej'

      • 1 2

      • zależy od jakości dróg, pofałdowania terenu, warunków jazdy oraz faktu, czy jeździ się po dużym mieście, czy na prostych trasach bez częstych hamowań

        • 2 0

    • no tak...

      i dlatego właśnie wielu Niemców tankowało paliwo w Polsce wracając z wakacji lub mieszkając w obszarze przygranicznym? fakty są inne - paliwo niemieckie i polskie spełniaja te same kryteria unijne!

      • 2 0

  • Lotos

    Zawsze zalewam diesel`ka dynamic albo v power. Nigdy nie miałem problemu. Omijam wszystkie neste. Koledze przy -28 zamarzła ropa w baku. To się nazywa oszczędność 20 gr na litrze

    • 3 0

  • shell (1)

    shell obwodnica przed Centrum Handlowym Matarnia...zamarzło mi paliwo...o kosztach naprawy nie wspomne, nigdy więcej na Shellu....

    • 3 1

    • A jakie dokladnie paliwo zalales?V -Power?

      • 1 0

  • Nie narzekajcie .

    Nauczcie sie obchodzic z dieslami w zime!!!
    Jezdze dieslami pol zycia i nigdy mi sie nie wytracila parafina bo przestrzegam prostych zasad.

    • 4 0

  • do garów

    nie bądź taki złośliwy zwykłe przejęzyczenie się miało być NESTE a wyszło nestle :P

    • 0 0

  • Lotos lotosowi nierówny (2)

    Ostatnio tankowałem na Lotosie w Pruszczu Gdańskim ( dokładniej za Rotmanką przy obwodnicy ), dojechałem do domu, a następnego dnia auto już nie odpaliło. Spuściłem paliwo ( 95Pb śmierdziało kiszonką i było tłuste jak ropa ), zalałem nowego i auto odpaliło od ząbka, ale silnik chodził jakoś dziwnie. Wymieniłem filtr paliwa, świece, przewody zapłonowe, ale efektu poprawy nie było. W końcu okazało się, że był zapchany wtryskiwacz. W sumie poniosłem koszta w wysokości około 1000zł. Zaj.... gnojków i nic więcej!!!

    • 1 3

    • czy...

      zgłosiłeś reklamację?

      • 1 0

    • to nie LOTOS

      Kolego przyjżyj się wizualizacji - to po prostu nie jest i nigdy nie była stacja LOTOSU. To, że jest w podobnych barwach na pewno Ciebie zmyliło :-(.
      Jak poznać LOTOS - pylon cenowy w kształcie fali, czerwona fala nad wiatą oraz napis LOTOS. Tankuję na tych stacjach i nigdy nie miałem problemu. Przy mrozach odpalał od pierwszego, nigdy nie miałem problemów z filtrami itp.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Ferrari?

 

Najczęściej czytane