- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (51 opinii)
- 2 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (49 opinii)
- 3 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (24 opinie)
- 4 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 5 W trakcie jazdy odpadło mu koło (74 opinie)
- 6 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (136 opinii)
W którym mieście przejechanie 10 km trwa najdłużej? Jak wypadło Trójmiasto?
Opublikowano wyniki 12. edycji TomTom Traffic Index, czyli raportu obrazującego trendy dotyczące ruchu drogowego w 389 miastach z 56 krajów na całym świecie. Jak na tle największych metropolii w 2022 r. wypadło Trójmiasto?
RANKING TOMTOM TRAFFIC INDEX
Najbardziej zakorkowane miasto to...
Okazuje się, że najbardziej zakorkowanym miastem na świecie jest kolumbijska Bogota. To tam kierowcy na pokonanie 10 km w godzinach szczytu w obszarze metropolitalnym potrzebują średnio 24 minut i 40 sekund. Drugie miejsce w zestawieniu zajęła filipińska Manila (24 minuty i 30 sekund), a trzecie - japońskie Sapporo (24 minuty i 20 sekund). Jak widać - zadecydowały sekundy.
Jak na globalnym tle wypada Trójmiasto? Gdańsk, Gdynia i Sopot zajęły w tym zestawieniu 97. miejsce. Kierowcy poruszający się po Trójmieście na przejechanie 10 km w godzinach szczytu potrzebują średnio 14 minut i 10 sekund. To o 20 sekund więcej niż w 2021 r.
W ciągu całego roku w godzinach szczytu kierowcy w Trójmieście tracą około 131 godzin stania w korkach. Dodajmy, że w tym czasie średnia prędkość poruszających się w Gdańsku, Gdyni i Sopocie aut wynosi 36 km/h.
Na krajowym podwórku Trójmiasto zajęło 7. miejsce. Z wynikiem 19 minut i 30 sekund wygrała Łódź.
- Łódź - 19 minut i 30 sekund
- Kraków - 16:40
- Wrocław - 15:20
- Białystok - 14:50
- Warszawa - 14:50
- Szczecin - 14:20
- Trójmiasto - 14:10
- Poznań - 14:00
- Bydgoszcz - 12:40
- Lublin - 12:00
Co ciekawe, można na żywo śledzić, ile według TomTom Traffic Index zajmuje czasu przejechanie 10 km w Trójmieście.
Ile czasu zajmuje przejechanie 10 km w ścisłym centrum?
Centrum którego miasta na świecie jest najbardziej zakorkowane? Londynu. Kierowcy w ścisłym centrum tego miasta na pokonanie 10 km tracą średnio 36 minut i 20 sekund. To bardzo dużo. Drugie miejsce zajęło indyjskie Bengalaru (29 minut i 10 sekund), a trzecie - Dublin (28 minut i 30 sekund).
Dla porównania Gdańsk, Gdynia i Sopot zajęły 151. lokatę. Na przejechanie 10 km w centrach miast tracimy średnio 15 minut i 50 sekund, a to o 30 sekund więcej niż w 2021 r.
W ciągu całego roku w godzinach szczytu trójmiejscy kierowcy tracą około 151 godzin stania w korkach.
Gdyby pod tym kątem zestawić tylko polskie miasta, to wygrałby Wrocław (24 minuty i 30 sekund). Trójmiasto wypadło naprawdę dobrze, bo w polskim rankingu zajęło dopiero 9. miejsce.
- Wrocław - 24 minuty i 30 sekund
- Łódź - 22:20
- Kraków - 21:40
- Szczecin - 20:10
- Warszawa - 20:00
- Bydgoszcz - 18:50
- Poznań - 18:50
- Lublin - 16:20
- Trójmiasto - 15:50
- Białystok - 15:30
Jazda w Trójmieście - najdroższa i produkująca najwięcej CO2
Najnowsza edycja TomTom Traffic Index analizuje także koszty podróży. W tym celu autorzy uśrednili roczne ceny benzyny, diesla i ładowania pojazdów elektrycznych w każdym z miast oraz przyjęli kryterium pokonywania 20 km (2 x 10 km) w każdy dzień roboczy w godzinach szczytu.
Spośród polskich miast najwyższe koszty podróży ponieśli kierowcy w Trójmieście. Łączny, roczny koszt dojazdu do i powrotu z pracy wyniósł około 2394 zł dla diesla, 2451 zł dla benzyny i 1320 zł dla samochodów elektrycznych.
Łączny koszt podróży autem z silnikiem diesla wzrósł względem 2021 r. o 40 proc., a pojazdem na benzynę - o 25 proc. Najbardziej opłacalna była jazda pojazdami elektrycznymi.
W aż ośmiu polskich miastach łączny, uśredniony koszt rocznych przejazdów zmniejszył się lub pozostał taki sam względem 2021 r.
Autorzy raportu obliczyli również, jak dużo dwutlenku węgla emitują poszczególne rodzaje pojazdów w każdym z miast. Zarówno w przypadku samochodów z jednostkami wysokoprężnymi, jak i na benzynę najwięcej CO2 wyemitowały auta w Trójmieście. Kierowca podróżujący dieslem bądź autem z silnikiem benzynowym wytworzył 854 kg CO2 - potrzebnych jest aż 85 drzew, aby to wchłonąć.
Opinie wybrane
-
2023-02-17 00:30
Dziwne te statystyki, ale pewnie to obwodnica zaburza wyniki
Codziennie około 11 pokonuję trasę 10 km Pomorska - Grunwaldzka - Jaśkowa Dolina i typowy czas przejazdu to około 21 minut. W dobry dzień można zejść do 18 minut, a w gorszy powyżej 30 minut. Pora przejazdu jest poza szczytem, a i tak nie ma szans by zbliżyć się do tych 15 minut.
- 21 2
-
2023-02-16 20:34
Haha, to jakaś bzdura! (7)
Ja mam do pracy 12 km i przy normalnym ruchu dojazd zajmuje mi 35 min. a nie jeżdżę wolno, po prostu szybciej się nie da - światła co chwila, pasy, progi itp.itd. a w godzinach szczytu 50 min. a bywało, że i z 1,5 h zajmowało mi przejechanie tego odcinka! Dodam, że mieszkam w Gdańsku..
- 49 6
-
2023-02-17 09:08
(2)
Wiesz co to jest średnia statystyczna i po co, i do czego używa się tego narzędzia? Ale tak, artykuł bzdura, bo u ciebie jest inaczej.
- 3 0
-
2023-02-17 11:23
On nie wie.
- 0 0
-
2023-02-17 10:51
Ten artykul to bzdura, bo nie mam samochodu.
- 2 0
-
2023-02-16 21:01
Ja mam 12km (3)
I jade 15-20 minut
- 2 3
-
2023-02-16 21:26
10 km (2)
10 km i po południu jadę 40 min
- 6 0
-
2023-02-20 22:34
10 Km
to w 40 minut na rowerze robi na totalnym luzie. Niby tyle samo, ale masz z tego jakieś korzyści zdrowotne, a nie 8 godzin na d a później prawie 1,5 godziny dziennie w aucie, też na d. Tragedia.
- 0 0
-
2023-02-17 09:09
Ja mam 0km i nie jadę. Co z tego wynika?
- 3 0
-
2023-02-16 14:56
Dalej zwężajcie drogi, dokładajcie niepotrzebne przejścia dla pieszych i projektujcie wszędzie 1x2 (11)
Każda droga 2x2 mrozi krew w żyłach napinaczy z FRAGu, a można takowe budować jako piękne aleje, które nie będą wyglądały jak "autostrady", chociażby Aleja Legionów. Nie musimy mieć wszędzie pasów 3,5m, w mieście (poza dojazdami do portu) to zupełnie niepotrzebne.
- 92 51
-
2023-02-16 18:58
(2)
Wszyscy wiemy, że wielu chciałoby, aby Gdańsk był zdominowanym przez samochody niebezpiecznym miastem, które wygląda jak z czasów komunizmu.
- 8 12
-
2023-02-16 20:22
za czasów komunizmu (1)
miasta były zdominowane przez samochody? halo!
- 8 3
-
2023-02-17 02:22
Myślenie o drogach nie zmieniło się od czasów komuny. Ludzie nadal roją o autostradach i parkingach kubaturowych w ścisłym centrum miasta i myślą naiwnie że to rozwiąże jakiś problem.
- 5 3
-
2023-02-16 16:53
Delikatnie przypominam, że w Łodzi zamiast FRAGu masz raktywistów z EL00000, układających wszystko pod samochody. (2)
Efekt? Największe korki w kraju :)
- 12 9
-
2023-02-16 19:00
Łódź do niedawna była umierającym miastem, które wygląda na to, że niewiele się zmieniło od czasu wyjścia Sowietów. Wydawałoby się, że to epoka twojego myślenia.
- 1 1
-
2023-02-16 17:36
Delikatnie przypominam, że w Bogocie masz raktywistów przerabiających drogi na buspasy.
Efekt? Największe korki na świecie :)
- 13 5
-
2023-02-16 16:07
Ale po co, za parę lat nie będzie cie stać na samochod (3)
I będziesz dziękował za sprawna komunikację miejską
- 15 10
-
2023-02-16 16:54
A teraz Cię stać? (2)
Próbujecie tym straszyć jakby teraz szary Kowalski mógł pójść do salonu i kupić sobie nowego Passata...
- 5 8
-
2023-02-16 17:34
Dzisiaj nie kupi nowego ale kupi używanego (1)
za 12 lat nawet używanego nie kupi, bo co z tego że będzie mógł kupić 10-letni samochód jak wymiana baterii będzie kosztowała prawie tyle co nowe auto?
- 9 2
-
2023-02-16 22:39
Wymiana silnika kosztuje tyle co nowa bateria. Żywotność też jest podobna.
Jakoś nikt się tym absolutnie nie przejmuje.
- 3 4
-
2023-02-16 15:16
Niepotrzebne według kogo? Bo ja jako osobami poruszająca się głównie zbiorkomem a w centrum głównie pieszo, bardzo je doceniam. Było krzyczenie, że jak jest tunel, to z przejścia przy bramie wyżynnej 'nie będzie nikt korzystać'. Jest dokładnie na odwrót. Ok 10% ludzi wybiera tunel. Zdecydowana większość wybierze przejście. Tak samo będzie przy dworcu głównym. W końcu wraca normalność
- 35 25
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.