- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (76 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (265 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (80 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut
Przejazd wyremontowanym odcinkiem ul. 3 Maja. Obraz został dwukrotnie przyspieszony.
Ulica 3 Maja w Sopocie po gruntownej przebudowie została już częściowo oddana do użytku. Sprawdziliśmy efekt prac budowlańców oraz projektantów, a także poprosiliśmy urzędników o wytłumaczenie niektórych zastosowanych rozwiązań, które budzą wątpliwości naszych czytelników.
Pod koniec sierpnia oddano do użytku pierwszy odcinek ul. 3 Maja pomiędzy ul. Grunwaldzką a Dębową.
Prace drogowe prowadzone były dość sprawne, a utrudnienia w ruchu - mimo obaw - nie sparaliżowały okolicy.
Otrzymaliśmy natomiast kilka wiadomości od naszych czytelników, którzy zwracali uwagę na wprowadzone rozwiązania przestrzenne. O stosowne wyjaśnienia poprosiliśmy Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie, który nadzoruje całą inwestycję z ramienia miasta.
Brakujące przejście dla pieszych przy ul. Grunwaldzkiej
Zaczynamy od... pierwszych kilku sekund naszego filmu z przejazdu nowym odcinkiem ul. 3 Maja. Na wysokości skrzyżowania z ul. Grunwaldzką doskonale widać, że brakuje po tej stronie przejścia dla pieszych. Efekt: piesi wydeptują własne ścieżki przez zieleniec. Dlaczego nie uwzględniono potrzeb pieszych w tym miejscu?
- W tej lokalizacji umieszczenie przejścia byłoby zbyt niebezpieczne z uwagi na brak widoczności pieszych dla kierowców poruszających się w relacjach skrętnych. Przed przebudową przejścia w tym miejscu nie było, zaś w trakcie trwania konsultacji społecznych projektu przebudowy ulicy 3 Maja mieszkańcy nie zgłaszali nam takiej potrzeby - wyjaśnia Anna Dyksińska, rzecznik sopockiego ZDiZ.
Miejsca postojowe na nowych chodnikach, zamiast w zatokach
Podążając w górę ulicy, czyli w stronę torów kolejowych i al. Niepodległości, po obu stronach napotykamy na miejsca postojowe wyznaczone na chodnikach.
Na takim rozwiązaniu tracą jednak nie tylko piesi, ale również kierowcy, którzy muszą podjeżdżać autami pod wysokie krawężniki. Ponadto część kierowców już rozjeżdża zieleniec na wysokości numeru 6 (powojenny blok mieszkalny ze sklepami w parterze).
- Zdziwiony jestem tak wysokimi krawężnikami w miejscu, gdzie przewidziano miejsca do parkowania. Do tego wjazd na takie miejsca oznacza przecięcie pasów rowerowych. Ponadto pasy rowerowe są zlokalizowane bezpośrednio przy krawężniku, więc otwierając drzwi od mojego auta, mogę zablokować ruch rowerów lub wręcz doprowadzić do wypadku z udziałem rowerzysty - pisze do nas pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl
Zarząd Dróg i Zieleni broni jednak takiego rozwiązania:
- Ograniczenia terenu nie pozwoliły nam w każdym miejscu, gdzie przepisy dopuszczają parkowanie, zaprojektować osobnych zatok postojowych. Ich całkowita szerokość konstrukcyjna (dodatkowy pas bezpieczeństwa, obustronne krawężniki itp.) jest większa niż dopuszczonych miejsc na chodniku. Projektując przebudowę, chcieliśmy maksymalnie wykorzystać dostępną szerokość pasa drogowego przy wyznaczeniu stanowisk do parkowania, stąd dopuszczony został postój na szerokich chodnikach - tłumaczy rzeczniczka ZDiZ.
Ponadto urzędnicy przekonują, że zastosowanie krawężników "zmusza kierowców do wolniejszej i ostrożniejszej jazdy", co w przypadku potrzeby przekraczania pasów rowerowych jest pożądane dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu.
Slalomem pomiędzy autami na rowerze dla wygody kierowców
3 Maja jest pierwszą drogą w Sopocie, gdzie zdecydowano się zastosować pasy rowerowe w jezdni. W toku konsultacji społecznych mieszkańcy domagali się większej liczby miejsc postojowych, więc ostatecznie tylko pas rowerowy w kierunku Dolnego Sopotu jest wykonany na całej długości.
W kierunku al. Niepodległości rowerzyści muszą jeździć slalomem, aby ominąć prostopadłe miejsca postojowe. W niektórych miejscach oznacza to dodatkowe zwężenie chodników.
Ponadto w obrębie skrzyżowania z ul. Sobieskiego dochodzi do dość nietypowego połączenia dróg rowerowych, gdzie trzeba zjechać na fragment ronda z innymi pojazdami, aby ponownie po zaledwie kilku metrach je opuścić.
Rowerem "pod prąd" na jednokierunkowym pasie rowerowym
Z naszej obserwacji wynika także, że niektórym rowerzystom zdarza się pomylić pas rowerowy z wydzieloną drogą rowerową lub kontrapasem. W efekcie czego poruszają się "pod prąd". Trzeba przy tym uczciwe zauważyć, że oznakowanie kierunku ruchu dla rowerzystów występuje w nielicznych miejscach.
- Lokalizacja infrastruktury rowerowej, możliwość wjazdu na poszczególne pasy oraz cała geometria przestrzenna ulicy regulowane są przepisami prawa i znakami drogowymi. Znajomość przepisów wyklucza możliwość jazdy rowerzystów "pod prąd" pasami rowerowymi. Niemniej jednak po zakończeniu inwestycji i oddaniu do użytku całej ulicy będziemy obserwować zachowania wszystkich uczestników ruchu i jeśli będzie taka konieczność, nie wykluczamy uzupełnienia zaprojektowanej organizacji ruchu - zapewnia rzecznik ZDiZ.
Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?
Odsunięcie przejścia dla pieszych od skrzyżowania z Sobieskiego
Na wspomnianym już skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego wątpliwości może budzić także znaczne odsunięcie przejścia od tzw. tarczy skrzyżowania, zmuszając pieszych do "meandrowania" po chodniku.
Zdaniem urzędników projekt jest jednak wykonany poprawnie, ponieważ priorytetem jest zapewnienie możliwości postoju auta przed wjazdem na skrzyżowanie (rondo) w sposób, który nie zablokuje ruchu pieszym.
Pylon informacji miejskiej na środku chodnika
Otrzymaliśmy także kilka sygnałów od czytelników dotyczących tzw. pylonu (totemu) informacji miejskiej w pobliżu skrzyżowania z ul. Karlikowską.
- Wielki gigantyczny informator nie dość, że szpeci przestrzeń miasta, to jeszcze stanął na środku chodnika w bliskim sąsiedztwie ulicy. Kto wpadł na tak absurdalny pomysł w dobie nawigacji w telefonach i internetowych wyszukiwarek noclegów? - dziwi się pani Monika.
- Zamiast tego wielkiego pudła wystarczyłyby niewielkie tabliczki kierunkowe. Kierowcy i tak posiłkują się nawigacją w drodze do celu, a turyści poruszający się pieszo nie potrzebują tak wielkiej czcionki - wtóruje pan Kamil.
Urzędnicy przekonują, że pylon spełnia wszystkie wymogi prawne i nie powinien przeszkadzać pieszym.
- Z uwagi na uzbrojenie podziemne pylon informacji miejskiej postawiony jest w jedynym możliwym miejscu. Pozostawiona szerokość chodnika jest zgodna z przepisami, a możliwość swobodnego przejścia jest z obu jego stron. Nie zasłania on również tzw. trójkątów widoczności na skrzyżowaniu dla pojazdów wyjeżdżających z jednokierunkowej ulicy podporządkowanej - przekonuje Dyksińska.
Harmonogram przebudowy ul. 3 Maja w Sopocie
Planowane zakończenie wszystkich robót na całej długości ul. 3 Maja powinno nastąpić w maju przyszłego roku.
W grudniu planowane jest wejście pracowników budowlanych na ostatni nieprzebudowany odcinek, tj. Kościuszki - al. Niepodległości. W tym momencie gotowy powinien być obecnie zamknięty odcinek Dębowa - Kościuszki.
Wykonawcą robót wyłonionym w przetargu jest Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni. Za rozwiązanie projektowe odpowiada firma Polska Inżynieria z Warszawy.
Wartość wszystkich robót budowlanych, na które składają się nie tylko nowa infrastruktura komunikacyjna, ale również całkowita modernizacja instalacji podziemnych, to ok. 22,5 mln zł. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z rządowego programu "Polski Ład" na kwotę 15,2 mln zł.
Ulica 3 Maja w Sopocie przed przebudową
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – motoryzacja: sprzedam
Miejsca
Opinie (143) 4 zablokowane
-
2022-09-26 13:14
ciekawe jak dzieci mają przejechać przez to rondo, dorośli nie potrafiąchociaż mają prawo jazdy jeżdzić po rondzie, a co (2)
dopiero dzieciaki
- 5 2
-
2022-09-26 13:15
a co miałby tam dzieciak robić?
- 3 3
-
2022-09-27 13:21
Mają przeprowadzić pojazd przez przejście i kontynuować rozważną jazdę chodnikiem.
- 0 0
-
2022-09-26 13:14
no nie wytrzymali
musieli zrobić esy floresy na chodniku.
Te 10m pasów na jezdni to już było ponad ich siły. katastrofa, a zapowiadało się dobrze- 9 2
-
2022-09-26 13:15
"Ponadto część kierowców już rozjeżdża zieleniec na wysokości numeru 6"
Ręce opadają....
- 8 1
-
2022-09-26 13:22
Ten pylon reklamowy to prawdziwe "mistrzostwo świata"...
Ale urzędnik będzie szedł w zaparte i bronił chorych decyzji.
- 30 2
-
2022-09-26 13:23
On nieobyczny
- 1 1
-
2022-09-26 13:23
obs
jechałem i wszystko mi się podoba
- 5 7
-
2022-09-26 13:29
(5)
Moze w koncu powstanie pas w jezdni dla rowerow na Niepodleglosci. Glowna ulica z zakazem ruchu,,, sytuacja jest wrecz chora.
- 8 12
-
2022-09-26 14:59
(4)
A po cholerę chcesz się pchać rowerem na wąską i zatłoczoną niepodległości? Na brak alternatywnych, równoległych tras nie można narzekać - bezpieczniejszych, spokojniejszych i z ładniejszym otoczeniem....
- 2 7
-
2022-09-26 19:31
tak monciak z zakazem jazdy rowerem jest super ;) (3)
- 1 1
-
2022-09-27 08:43
Bo to deptak
Wszędzie chcecie się w obcisłych gaciach lansować.
- 1 0
-
2022-09-27 13:21
Monciak równoległy z al.Niepodległości, ciekawe.
- 0 0
-
2022-09-27 13:24
Znowu to samo pytanie, po cholerę chcesz się pchać na monciak rowerem? Droga rowerowa na Chopina zła ? Na monciaku nie ma miejsca na ŻADNE pojazdy.
- 0 0
-
2022-09-26 13:30
nowe miejsca na chodnikach (2)
genialne, po polsku wymyślone. Zrobić chodnik, żeby na nim namalować miejsca do parkowania. Szkoda gadać.
- 47 0
-
2022-09-26 14:05
ej no
Gorzej niż w Gdyni gdzie Trasę Kaszubską próbuje wybudować skompromitowana Polaqua mieć nie będziecie (wcześniej już w Kościerzynie dali 'popis') .
- 1 0
-
2022-09-27 09:53
I jeszcze uzasadnić, że infrastruktura nie pozwalała zrobić inaczej
I ja to rozumiem, bo jak inaczej przewalić kilka dodatkowych tysięcy na asfalcie z wymalowanymi miejscami postojowymi? Przecież nawet w przedszkolu wiedzą, że płyty chodnikowe będą kosztowały więcej!
A to, że ludzie mają problem wjechać, bo parkowanie równoległe na wysokim krawężniku, to cóż.....Sopot miastem tylko dla wielkich SUV'ów....- 1 0
-
2022-09-26 13:33
Tym pylonem udawadniamy.... że jesteśmy niepełnosprawni umysłowo, serio, kto to wymysil ?
- 18 0
-
2022-09-26 13:39
Mam inną wątpliwość (2)
Czemu tak dlugo i czemu rownolegle wraz z al. niepodleglosci?
Tam kolezenstwo od wykonawcy kawka za kawka, po kilku ich na drodze i po 16 fajerant...
Serio?- 10 1
-
2022-09-26 16:04
(1)
Ta sama firma i te same metody co na karwinach tzw budowa węzła
- 2 0
-
2022-09-27 08:49
A teraz mają robić Budowlanych. Wszystko zacząć i potem się bujać z kilkoma ludźmi.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.