• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Kowale wciąż czeka na rozbudowę

Michał Brancewicz
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak ma wyglądać węzeł Kowale po rozbudowie

Koncepcja przebudowy węzła Kowale pojawiła się niemal równo cztery lata temu. Teraz zaś ruszyło postępowanie ws. wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, która jest niezbędna do uzyskania w przyszłości pozwolenia na budowę. Jednak kiedy kierowcy mieliby doczekać się rozbudowy, której koszt może osiągnąć nawet 200 mln zł? Tego wciąż nie wiadomo.



Kierowcy doczekają się rozbudowy węzła Kowale?

Chyba każdy kierowca, który kiedykolwiek zjeżdżał z obwodnicy na węźle KowaleMapka, musiał mocno nakręcić się głową w lewo i w prawo, by być pewnym, że może włączyć się do ruchu na drodze wojewódzkiej 221 łączącej Gdańsk z Kościerzyną.

Węzeł na wyjazdach często się korkuje. Jest też niebezpiecznie.

To wszystko sprawia, że nierzadko dochodzi tam do kolizji i wypadków. Ostatni poważny, w którym zderzyły się dwie ciężarówki, miał miejsce pod koniec sierpnia, o czym informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Diamentowy węzeł, co to takiego?



O przebudowie węzła Kowale mówi się co najmniej od 5-6 lat. Z kolei 4 lata temu światło dzienne ujrzała koncepcja przeobrażenia go w tzw. węzeł diamentowy, co byłoby nowością w skali kraju.

Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy. Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy.
Na czym polega jego wyjątkowość, wyjaśniliśmy w tekście z 2017 roku.

Od tego czasu temat ucichł. Dopiero teraz doczekaliśmy się jego kontynuacji, bowiem w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska podjęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla węzła i dróg dojazdowych. Wnioskodawcą jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Na rozbudowę potrzeba ok. 200 mln zł



To ważny dokument, bez którego nie obejdzie się żadna poważna inwestycja, również drogowa.

Czy to przybliża samą realizację inwestycji?

- Niestety nie. Kilka lat temu zleciliśmy opracowanie koncepcji, a teraz procedujemy decyzję środowiskową, to bardzo ważny dokument w całym procesie inwestycyjnym, ale nie oznacza jeszcze szybkiego przejścia do fazy realizacji - przyznaje Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW. - Szacunkowy koszt przebudowy węzła to ok. 200 mln zł, żadne samorządy same tego nie udźwigną, potrzebne są środki zewnętrzne.

Bez OMT nie da się rozbudowywać obwodnicy



Zarządcą samego węzła jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Czy węzeł Kowale jest na liście najpilniejszych inwestycji drogowców?

- Rozbudowa węzła Kowale na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta nie jest umieszczona jako zadanie w aktualnie obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych. Obecnie naszym priorytetem jest budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która po oddaniu do ruchu, będzie w stanie przejąć część ruchu z obwodnicy Trójmiasta. Bez tej trasy nie będziemy mogli przystąpić do żadnych poważnych robót - zarówno remontowych, jak i inwestycyjnych na obwodnicy Trójmiasta, bo nie byłoby jak przekierować ruchu - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Od lat na przebudowę czeka też węzeł Szadółki. W tym przypadku również nie wiadomo na razie czy i kiedy zostanie on rozbudowany.

Kolizja na węźle Kowale. Film z lipca 2021

Opinie (149) 5 zablokowanych

  • skąd pieniądze - ano stąd (4)

    Ciekawe, dlaczego wydający pozwolenia na budowę olbrzymich centrów logistycznyw czy multisalonów samochodowych w okolicy nie wydali zgody warunkowej - współfinansowania (lub finansowania w całości) przez właścicieli tych obiektów? W obszarze węzeł Szadułki-węzeł kowale powstało lub powstaje kilkanaście tego typu obiektów - a rozjazdy pamiętają czasy pradawne ;-)
    Z tego co widzę będzie jeszcze gorzej, bo w okolicy żuraw przy żurawiu.

    • 12 6

    • (3)

      Znasz przepis, który pozwala na tego rodzaju działania (tzn. warunkowanie wydania pozwolenia na budowę "dorzuceniem" się do rozbudowy oddalonego węzła drogowego)?

      Sprawa byłaby jasna, gdyby to chodziło o zjazd z obwodowej bezpośrednio i wyłącznie do danego centrum logistycznego, ale skoro to ma być inwestycja dla wszystkich, to inwestor będzie domagał się dobrego uzasadnienia prawnego tego rodzaju postępowania.

      • 1 2

      • szesnastka (2)

        Powszechnie znany artykul 16 ustawy o drogach publicznych.

        • 1 0

        • Art. 16. drogi publ. Budowa lub przebudowa dróg publicznych

          Przeczytałem przywołany artykuł. Dotyczy inwestycji niedrogowych. Trudno zaliczyć węzeł Kowale do inwestycji niedrogowych.

          Treść art. 16 poniżej:
          1.
          Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
          2.
          Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.
          3.
          W przypadku, w którym inwestycją niedrogową jest kanał technologiczny, umowa, o której mowa w ust. 2, może przewidywać przekazanie zarządcy drogi kanału technologicznego, na warunkach uzgodnionych w umowie, z możliwością ustanowienia na rzecz przekazującego inwestora prawa do korzystania z części kanału. W takim przypadku do ustanowienia prawa na rzecz przekazującego inwestora postanowień art. 39 zakaz dokonywania w pasie drogowym niektórych czynności ust. 77ac i 7f7k nie stosuje się.
          4.
          Przekazywany kanał technologiczny, o którym mowa w ust. 3, powinien odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach, jak również warunkom określonym w decyzji, o której mowa w art. 39 zakaz dokonywania w pasie drogowym niektórych czynności ust. 3.

          • 0 1

        • Art. 16 ustawy o drogach

          To nie takie proste.
          Najpierw trzeba wykazać, że przebudowa węzła jest konieczna z uwagi na budowę inwestycji niedrogowej (w tym przypadku jakiegoś centrum logistycznego). Żaden inwestor nie da sobie łatwo wcisnąć takiego obowiązku.

          Treść artykułu poniżej:

          1. Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. 2. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej. 3. W przypadku, w którym inwestycją niedrogową jest kanał technologiczny, umowa, o której mowa w ust. 2, może przewidywać przekazanie zarządcy drogi kanału technologicznego, na warunkach uzgodnionych w umowie, z możliwością ustanowienia na rzecz przekazującego inwestora prawa do korzystania z części kanału. W takim przypadku do ustanowienia prawa na rzecz przekazującego inwestora postanowień art. 39 zakaz dokonywania w pasie drogowym niektórych czynności ust. 77ac i 7f7k nie stosuje się. 4. Przekazywany kanał technologiczny, o którym mowa w ust. 3, powinien odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach, jak również warunkom określonym w decyzji, o której mowa w art. 39 zakaz dokonywania w pasie drogowym niektórych czynności ust. 3.

          • 0 0

  • Nie mam najmniejszej ochoty stać na tym wyjeździe, bo może kiedyś uda mi się zjechać w lewo. Wolę jechać na następny zjazd i zjechać na spokojnie, bez stania.

    • 7 0

  • Taniej wyjdzie postawić całodobowo

    patrol drogówki do kierowania ruchem

    • 9 0

  • (2)

    najpierw trzeba wybudować OMT a później rozszerzyć całą obwodnicę Trójmiasta do 3 pasów, w końcu i tak każdy wiadukt, węzeł czy inne skrzyżowanie w obrębie starej obwodnicy wymaga przebudowy, a ilość ludzi mieszkających czy po postu przemieszczających się jej obrębie na pewno się nie zmniejszy nawet po wybudowaniu OMT.

    • 53 12

    • (1)

      Zauważ, że ten nowy węzeł ma wiadukty projektowane dla obwodnicy mającej więcej niż po 2 pasy w każdą stronę. Aby poszerzyć OT, trzeba najpierw przebudować węzły. Więc przebudowa węzła Kowale musi być wcześniej niż rozbudowa OT do 3 pasów.

      • 3 0

      • Wszystko fajnie

        Tylko proces budowy drogi z całym uzyskiwaniem pozwoleń to powiedzmy 8 lat (tu zakładam bez studium korytarzowego itp.) Teraz czekamy na OMT, Powstanie za 4 lata, Potem będziemy sprawdzać jak ruch się rozkłada, a potem te 8 lat. To harmonogram optymistyczny czyli 2035. Tak więc na węzły jest czas, gdyby ktoś chciał je robić.

        • 1 0

  • (1)

    Nie kombinujcie z jakimiś diamentami bo się pozabijają!! Normalna rozetka i będzie dobrze!!!!

    • 15 1

    • Mam nadzieję, że się opamiętają i nie zrobią tego diamentu

      Przecież to spowoduje gigantyczne korki. Będzie gorzej niż teraz.

      • 0 0

  • Przecież na tym diamencie i tak są dwa skrzyżowania jednopoziomowe, bez świateł się nie obejdzie czyli niewiele to poprawi.

    • 11 2

  • Projekt tego węzła to porażka (1)

    Ten węzeł i jego koncepcja to porażka

    • 14 7

    • To jest generator korków

      Zamiast bezkolizyjnego skrzyżowania zrobią światła.

      • 0 0

  • Ciekawe ile Gdynia zapłaciła za strefę relaksu w Krakowie?!?! Hehehe nie wierzę...

    • 4 2

  • błagam tylko nie ten 'diament' (1)

    a zwykla prosta 'koniczynka', w jej przypadku nie ma kolizyjnych stykow aut a tym wynalazku diamentowym... sami zobaczcie

    • 19 5

    • Wszystko będzie stało

      • 0 0

  • Nowa Świętokrzyska kiedy???, (1)

    I buspasy w Gdańsku

    • 6 5

    • Nowa Jabłoniowa i Nowa Świętokrzyska powinny być budowane od razu z węzłami Szadółki i Kowale.

      O ile dobrze pamiętam podsumowanie z jakiegoś artykułu, to zjazd Szadółki nie spełnia wymogów narzuconych dla tego rodzaju drogi.
      O konkretach dotyczących zmian na węźle cisza, a włodarz miasta dorzucają nową atrakcję w postaci spalarni, która będzie generowała zwiększony ruch aut ciężarowych.

      Zjazd Kowale jest za to wyjątkowo niebezpieczny. Często tam widzę stłuczki i inne groźniejsze sytuacje. Wystarczy, że spotka się dwóch zdeterminowanych kierowców: jeden "nie wpuszczę nikogo" i drugi "i tak się wcisnę".

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane