• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Kowale wciąż czeka na rozbudowę

Michał Brancewicz
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak ma wyglądać węzeł Kowale po rozbudowie

Koncepcja przebudowy węzła Kowale pojawiła się niemal równo cztery lata temu. Teraz zaś ruszyło postępowanie ws. wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, która jest niezbędna do uzyskania w przyszłości pozwolenia na budowę. Jednak kiedy kierowcy mieliby doczekać się rozbudowy, której koszt może osiągnąć nawet 200 mln zł? Tego wciąż nie wiadomo.



Kierowcy doczekają się rozbudowy węzła Kowale?

Chyba każdy kierowca, który kiedykolwiek zjeżdżał z obwodnicy na węźle KowaleMapka, musiał mocno nakręcić się głową w lewo i w prawo, by być pewnym, że może włączyć się do ruchu na drodze wojewódzkiej 221 łączącej Gdańsk z Kościerzyną.

Węzeł na wyjazdach często się korkuje. Jest też niebezpiecznie.

To wszystko sprawia, że nierzadko dochodzi tam do kolizji i wypadków. Ostatni poważny, w którym zderzyły się dwie ciężarówki, miał miejsce pod koniec sierpnia, o czym informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Diamentowy węzeł, co to takiego?



O przebudowie węzła Kowale mówi się co najmniej od 5-6 lat. Z kolei 4 lata temu światło dzienne ujrzała koncepcja przeobrażenia go w tzw. węzeł diamentowy, co byłoby nowością w skali kraju.

Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy. Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy.
Na czym polega jego wyjątkowość, wyjaśniliśmy w tekście z 2017 roku.

Od tego czasu temat ucichł. Dopiero teraz doczekaliśmy się jego kontynuacji, bowiem w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska podjęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla węzła i dróg dojazdowych. Wnioskodawcą jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Na rozbudowę potrzeba ok. 200 mln zł



To ważny dokument, bez którego nie obejdzie się żadna poważna inwestycja, również drogowa.

Czy to przybliża samą realizację inwestycji?

- Niestety nie. Kilka lat temu zleciliśmy opracowanie koncepcji, a teraz procedujemy decyzję środowiskową, to bardzo ważny dokument w całym procesie inwestycyjnym, ale nie oznacza jeszcze szybkiego przejścia do fazy realizacji - przyznaje Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW. - Szacunkowy koszt przebudowy węzła to ok. 200 mln zł, żadne samorządy same tego nie udźwigną, potrzebne są środki zewnętrzne.

Bez OMT nie da się rozbudowywać obwodnicy



Zarządcą samego węzła jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Czy węzeł Kowale jest na liście najpilniejszych inwestycji drogowców?

- Rozbudowa węzła Kowale na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta nie jest umieszczona jako zadanie w aktualnie obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych. Obecnie naszym priorytetem jest budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która po oddaniu do ruchu, będzie w stanie przejąć część ruchu z obwodnicy Trójmiasta. Bez tej trasy nie będziemy mogli przystąpić do żadnych poważnych robót - zarówno remontowych, jak i inwestycyjnych na obwodnicy Trójmiasta, bo nie byłoby jak przekierować ruchu - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Od lat na przebudowę czeka też węzeł Szadółki. W tym przypadku również nie wiadomo na razie czy i kiedy zostanie on rozbudowany.

Kolizja na węźle Kowale. Film z lipca 2021

Opinie (149) 5 zablokowanych

  • i dobrze

    Takiego objawu bezmyślności - dwa skrzyżowania na jezdzie wprost nikt nie powinien nigdy zbudować

    • 9 1

  • Koszmar

    Patrzę na plany tego węzła z przerażeniem. Będzie wprost upiornie kolizyjne!
    Kto to wymyślił i kto zaakceptował takiego gniota?
    Poza tym, dużo gorsze korki są na węźle Straszyn.
    Tu sytuacja wymaga natychmiastowych działań

    • 10 5

  • Melodia przyszłości....

    Tu na razie jest ściernisko...

    • 2 2

  • Gdynia

    Czeka na remonty wszystkich ulic.Katastrofa panie prezydencie jak można było doprowadzić do takiego beznadziejnego stanu dróg.Wstyd.

    • 2 0

  • Co za bzdura...

    Gość mówi, że nie można zacząć prac bo to zatkało by obwodnicę... A widział co się w Gdyni dzieje? I co się działo na Karczemkach parę lat temu?

    • 6 1

  • (7)

    Ten projekt trzeba wyrzucić do kosza. Co to za pomysły, by samochody jechały najkrótszą możliwą drogą, a pieszym kazano nadkładać prawie kilometr drogi przez kładkę odsuniętą gdzieś na bok od węzła?

    • 17 13

    • (5)

      Bo na węźle jest znacznie więcej samochodów niż pieszych? To nie jest Długi Targ dla spacerowiczów, to węzeł na obwodnicy Trójmiasta.

      • 10 11

      • Śmieszna ta twoja opinia

        To tak jakby powiedzieć, że na drodze rowerowej jest wiele więcej rowerów niż samochodow. Jak zbudujesz chodnik, to będą korzystać piesi, jak zbudujesz kolej, to będą jeździć pasażerowie. A jak zbudujesz drogę to będziesz stać w korku ;)

        • 5 9

      • (3)

        Nikt nie każe robić chodnika wzdłuż obwodnicy, ale przejście na drugą stronę nie może być tak odległe - zabudowania w Kowalach są po obu stronach - czy każesz np. starszym ludziom nadkładać taki kawał drogi, by dotarli do sklepu? Podobnie jest na węźle Osowa - tam w ogóle nie ma chodnika, więc zgodnie z prawem mieszkańcy bez roweru, czy samochodu, nie mogą w ogóle przekroczyć obwodnicy.

        Projektowanie z myślą tylko o samochodach jest jak z lat '50 w Stanach. Dziś bardzo tego żałują. Właściwe podejście to zapewnienie pieszym najkrótszej drogi, jaka tylko jest możliwa - dla samochodów dodatkowy dystans to nie problem, dla wielu użytkowników chodnika już tak.

        • 7 5

        • (2)

          teraz jest chodnik przez wiadukt i tak tamtędy nikt nie chodzi pieszo czasami ktoś na rowerze przemknie

          • 0 3

          • To ciekawe, ponieważ ja tam często widuję ludzi. A będzie ich z czasem coraz więcej, jak zaczną rozbudowywać się tereny na zachód od obwodnicy.

            • 3 1

          • Rowerem tam ciężko przejechać bo jest bardzo wąsko

            I trzeba mijać pieszych i rowerzystów z naprzeciwka

            • 1 0

    • Do kosza to trzeba projekt wyrzucić za ten "diamentowy" pomysł.

      Wyrzucają 200 mln na kolizyjny węzeł?! Nie przy takim ruchu.

      • 5 1

  • Dzięki ekofanatykom za 20 lat samochody będą przywilejem dla nielicznych. Nie warto za nasze pieniądze rozbudowywać dla nich dróg.

    • 5 1

  • (1)

    Nie można zrobic pełnej koniczyny, tylko jakieś przekładanie ruchu z prawej na lewo. Co za geniusz to wymyślił

    • 11 2

    • Amerykańscy naukowcy. U nich się nie sprawdza, to tylko nieliczne doświadczalne realizacje. No ale nasi wiedzą lepiej i u nas będzie pięknie.

      • 2 1

  • Spacerowa

    Koncepcja przebudowy ulicy spacerowej pojawiła się niemal równo dwadzieścia dwa lata temu. Jednak kiedy kierowcy mieliby doczekać się rozbudowy........

    • 5 1

  • Nie rozumie ba co te popaprance czekają !!!

    Tu sie nie da zyc !!! Gdyby taki pajac musial tedy sie przemieszczac ruszyl by d*pe jeden z drugim i by bylo pizamiatane !!!! a tak to necz sie czlowieku w tym pisogrodzie !

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane