• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Kowale wciąż czeka na rozbudowę

Michał Brancewicz
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak ma wyglądać węzeł Kowale po rozbudowie

Koncepcja przebudowy węzła Kowale pojawiła się niemal równo cztery lata temu. Teraz zaś ruszyło postępowanie ws. wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, która jest niezbędna do uzyskania w przyszłości pozwolenia na budowę. Jednak kiedy kierowcy mieliby doczekać się rozbudowy, której koszt może osiągnąć nawet 200 mln zł? Tego wciąż nie wiadomo.



Kierowcy doczekają się rozbudowy węzła Kowale?

Chyba każdy kierowca, który kiedykolwiek zjeżdżał z obwodnicy na węźle KowaleMapka, musiał mocno nakręcić się głową w lewo i w prawo, by być pewnym, że może włączyć się do ruchu na drodze wojewódzkiej 221 łączącej Gdańsk z Kościerzyną.

Węzeł na wyjazdach często się korkuje. Jest też niebezpiecznie.

To wszystko sprawia, że nierzadko dochodzi tam do kolizji i wypadków. Ostatni poważny, w którym zderzyły się dwie ciężarówki, miał miejsce pod koniec sierpnia, o czym informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Diamentowy węzeł, co to takiego?



O przebudowie węzła Kowale mówi się co najmniej od 5-6 lat. Z kolei 4 lata temu światło dzienne ujrzała koncepcja przeobrażenia go w tzw. węzeł diamentowy, co byłoby nowością w skali kraju.

Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy. Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy.
Na czym polega jego wyjątkowość, wyjaśniliśmy w tekście z 2017 roku.

Od tego czasu temat ucichł. Dopiero teraz doczekaliśmy się jego kontynuacji, bowiem w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska podjęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla węzła i dróg dojazdowych. Wnioskodawcą jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Na rozbudowę potrzeba ok. 200 mln zł



To ważny dokument, bez którego nie obejdzie się żadna poważna inwestycja, również drogowa.

Czy to przybliża samą realizację inwestycji?

- Niestety nie. Kilka lat temu zleciliśmy opracowanie koncepcji, a teraz procedujemy decyzję środowiskową, to bardzo ważny dokument w całym procesie inwestycyjnym, ale nie oznacza jeszcze szybkiego przejścia do fazy realizacji - przyznaje Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW. - Szacunkowy koszt przebudowy węzła to ok. 200 mln zł, żadne samorządy same tego nie udźwigną, potrzebne są środki zewnętrzne.

Bez OMT nie da się rozbudowywać obwodnicy



Zarządcą samego węzła jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Czy węzeł Kowale jest na liście najpilniejszych inwestycji drogowców?

- Rozbudowa węzła Kowale na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta nie jest umieszczona jako zadanie w aktualnie obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych. Obecnie naszym priorytetem jest budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która po oddaniu do ruchu, będzie w stanie przejąć część ruchu z obwodnicy Trójmiasta. Bez tej trasy nie będziemy mogli przystąpić do żadnych poważnych robót - zarówno remontowych, jak i inwestycyjnych na obwodnicy Trójmiasta, bo nie byłoby jak przekierować ruchu - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Od lat na przebudowę czeka też węzeł Szadółki. W tym przypadku również nie wiadomo na razie czy i kiedy zostanie on rozbudowany.

Kolizja na węźle Kowale. Film z lipca 2021

Opinie (149) 5 zablokowanych

  • Węzeł diamentowy ti porażka (1)

    Strasznie kolizyjne rozwiązanie
    A do tego piesi rowerzyści wyrzuceni gdzieś 1km dalej? To porażka za 200 mln?
    GDDKiA- serio nikt u was nie potrafi planować?

    • 7 0

    • Nazatrudniali ludzi po kluczu partyjnym

      Nie umieją planować ani zrobić porządnej symulacji ani nawet poczytać, że takie skrzyżowania się nie sprawdzają. Wybudują i będą przebudowywali jak Havla/AK. Taki nowy pzpr

      • 0 0

  • To jest Miś na miarę naszych możliwości. I to nie jest nasze ostatnie słowo!

    • 6 1

  • Wezeł chyba gordyjski

    A tymczasem może chociaż światła na zjeździe z obwodnicy na tym węźle ..... Tanio, szybko i będzie bezpieczniej.

    • 6 1

  • Za te 200milionow to lepiej barany poszezcie swietokrzyską do 4 pasow a posrodku tramwaj!!!

    • 4 3

  • (1)

    Cóż te 200baniek znaczy w porównaniu do kar każdego dnia od Unii przez Ziobrę

    • 7 3

    • Te kary od uni to sobie wymyślił dla Polski tusek z KOmunistami z uni europejskiej. Te kary są warte tyle co zeszłoroczny śnieg a rząd Polski nie jest obecnie frajerami jak POprzednicy i nie zapłaci ani nie padnie na kolana. zadne panstwo uni europejsmiej nie zaplacilio takiej kary i nie zamirza w tej samej sprawie.

      • 1 1

  • Nie wiadomo kiedy i czy wybudują ale wiedzą ile będzie kosztować?

    • 4 1

  • (2)

    Najciekawsze jest to ze fachowców (sądząc po ilości rozwiązań tu na forum) mamy tysiące a rzeczywistość po drogowych modernizacjach, jest szara i smutna. ️ A jako wisienka na tym torcie niech będzie informacja że jeżdżących pod tzw prąd, jest coraz więcej .

    • 30 2

    • Ci jadący pod prąd (1)

      Mogliby się wyżyć na węźle diamentowym ;)
      Fajnie gdyby go zrobili, w Stanach się sprawdza i na polskie warunki jak znalazł bo zmniejsza ilość punktów kolizyjnych i jest i**otoodporny.

      • 0 1

      • To się nigdzie nie sprawdza

        Chyba że przy minimalnym ruchu: skrzyżowanie autostrady z drogą polną

        • 0 0

  • (1)

    Dlaczego wszystkie zjazdy z obwodnicy nie są bezkolizyjne, to powinien być standard

    • 4 0

    • Bo była budowana 50 lat temu a obecne węzły jak ten na Kowalach to już przebudowy na ówczesne warunki drogowe.

      • 1 0

  • Rondo na zjeździe niczego nie usprawnia przy dużym ruchu (2)

    Przykładem jest rondo przy węźle Owczarnia. Codziennie po południu tworzy się długi korek dla jadących od strony Matarni. Dlaczego? Ponieważ jednocześnie napływa wiele samochodów od strony Osowej w kierunku Gdańska. Te samochody bez przeszkód wjeżdżają na rondo, bo akurat o tej porze niewiele aut porusza się tak by trzeba im ustąpić pierwszeństwa na tym wjeździe, a potem objeżdżają całe rondo i kierują się na zjazd w kierunku Gdańska. I wygląda to tak, że jeden strumień pojazdów bez przeszkód wjeżdża i zjeżdża z ronda a drugi cierpliwie czeka.

    • 3 1

    • korki bowiem, jak wszyscy widzą, wynikają z nadmiaru samochodu

      i samochodocentrycznej polityki tworzenia infrastruktury drogowej miasta

      • 0 1

    • Bo to właśnie Polska jest i nieumiejętność jazdy po rondzie. Nikt nikogo nie wpuści. Jazda 1 na 1 nie istnieje dlatego mamy korki.

      • 0 0

  • Logika (1)

    Tam jest miejsce aby dorobić zjazdy dla określonych kierunków ruchu. Lub jak ktoś już napisał stworzyć ronda.... I problem rozwiązany... Dostawienie świateł to dopiero zakorkuje wszystko ....

    • 4 1

    • Tak jest

      To szybkie i tanie rozwiązanie, na pewno nie za 200 baniek a pomoże sporo.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się impreza, organizowana na Pomorzu, która promuje zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym?

 

Najczęściej czytane