• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej ofiar, ale więcej kolizji i wypadków na drogach Trójmiasta w 2017 r.

Maciej Korolczuk
3 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Skutki wrześniowego wypadku na ul. Komandorskiej w Gdyni. Skutki wrześniowego wypadku na ul. Komandorskiej w Gdyni.

Wzrastająca liczba aut w Trójmieście sprawia, że na drogach robi się ciaśniej, spadają średnie prędkości, ale rośnie liczba stłuczek i wypadków. Od lat nie zmieniają się za to główne przyczyny zdarzeń drogowych: wciąż jeździmy za szybko i wymuszamy pierwszeństwo przejazdu na innych kierowcach.



Czy na drogach w Trójmieście czujesz się bezpiecznie?

Pod koniec grudnia pisaliśmy o obwodnicy Trójmiasta, że jest ona na trzecim miejscu wśród ekspresówek z największą liczbą "zdarzeń drogowych" w Polsce. Od początku 2017 r. średnio na każdym kilometrze obwodnicy Trójmiasta dochodziło do 40 wypadków i kolizji, które przynajmniej raz na trzy dni powodowały poważny paraliż drogi.

Pełne ręce roboty przy obsłudze kolizji i wypadków służby mają także na drogach w samym Trójmieście. Na co dzień informujemy o nich w Raporcie z Trójmiasta.

Już na pierwszy rzut oka widać, że statystyki dotyczące liczby kolizji i wypadków rosną. W Gdańsku z 507 wypadków w 2016 r. na 518 w 2017 r., a w Gdyni ze 147 na 177 (mniej było ich tylko w Sopocie, gdzie w 2016 r. odnotowano 41 wypadków, a w ubiegłych 12 miesiącach - 32).

2017 r. na drogach w Trójmieście:
GdańskSopotGdynia
201720162017201620172016
wypadki5185073241177147
zabici131203614
ranni6115893345200147
kolizje6585635354551427792603
 
Lawinowo rośnie przy tym liczba kolizji. Tylko w Gdańsku w ubiegłym roku dochodziło średnio do 18 kolizji w ciągu jednego dnia (w sumie 6585 stłuczek w całym roku). A trzeba pamiętać, że jest ich więcej, bo policja w statystykach uwzględnia tylko zdarzenia zgłoszone służbom. W Gdyni liczba kolizji wzrosła z 2603 do 2779, a w Sopocie z 514 do 545.

Wypadek z 3 stycznia na obwodnicy południowej Gdańska

Wraz z kolizjami i wypadkami rośnie też liczba rannych: w Gdańsku z 589 do 611 poszkodowanych, a w Gdyni ze 147 do 200 osób. Bezpieczniej było w Sopocie, gdzie opieki lekarskiej wymagało mniej poszkodowanych - z 45 osób liczba rannych spadła do 33.

Najbardziej optymistyczne dane dotyczą statystyki tej najtragiczniejszej, a więc uwzględniającej ofiary śmiertelne. W 2016 r. na trójmiejskich drogach zginęło aż 29 osób. W minionych 12 miesiącach ta liczba zmalała o jedną trzecią - do 19.

Najczęstsze przyczyny wypadków: prędkość i wymuszenia



Pytani o komentarz policjanci z ruchu drogowego tłumaczą, że rosnące liczby kolizji i wypadków trudno będzie zatrzymać, jeśli nie zmienią się przyzwyczajenia i kultura jazdy kierowców.

Jako najczęstsze przyczyny wypadków od lat wskazywane są:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu czy pieszemu,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.


- W Gdańsku wymuszanie pierwszeństwa przejazdu i niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze to przyczyny zarówno drobnych stłuczek, jak i poważniejszych wypadków. Różnica polega tylko na miejscach, gdzie do nich dochodzi. W przypadku kolizji najczęściej dochodzi do nich na Słowackiego, Grunwaldzkiej i gdańskim odcinku obwodnicy. Skutki wypadków najczęściej usuwamy także z obwodnicy i Grunwaldzkiej, a także ul. Kartuskiej - wylicza Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Są też jednak pozytywne wnioski. Te płyną - na co wskazują policyjne statystyki - głównie z gdyńskich ulic.

- W 2017 r. mimo częstszych kontroli stanu trzeźwości i zwiększonej liczby policjantów ujawniono mniej nietrzeźwych kierowców. Zmalała też liczba zdarzeń z udziałem pieszych - wylicza Krzysztof Kuśmierczyk, rzecznik Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.

Opinie (129) 5 zablokowanych

  • Wypadki tworzą głównie ciężarowe na obwodnicach zajeżdżając drogę (3)

    nie tylko osobowym ale również ciężarowym po to aby być 3minuty prędzej w Porcie. Jedzie hrabia i tlumok jeden z drugim i wyprzedza 87km/h inny pojazd który jedzie 85km/h. I jeszcze pretensje idiota ma jak mu uwagę zwrócisz. Iloraz inteligencji poniżej średniej i to grubo. Weź wyhamuj jak jedziesz 120... jak kretyn zajeżdża drogę.
    Druga sprawa to prędkość i gęstość oraz brak trzeciego pasa na S6

    • 5 10

    • Ty sam jesteś tlumokiem, a nie kier. zaw.

      • 0 3

    • Na obwodnicy to pewnie rowerzyści i piesi powodują wypadki :D (1)

      • 3 1

      • Drugi akapit mówi o prędkości.

        S6 to głównie osobówki bo ciężarowe maja zakaz, który i tak łamią ....

        • 2 0

  • nie ma bata na (2)

    wariata jak to mówią ! przez telefony gadaja jakby było pozowlenie{sprawdż co grozi za to w Niemczech)wyprzedzaja,przekraczaja szybkośc i dopiero jak zdarzy sie wypadek to się dzieje....

    • 16 2

    • (1)

      ja bym urywał ręce za telefonowanie za kółkiem,
      ale z drugiej strony, w Szwecji to jest legalne...

      • 2 3

      • Ale tam jak jest

        40 to jada 40 a u nas

        • 2 1

  • Gdynia - wzrost liczby wypadkow - 20% rok do roku - to jakas KATASTROFA jest!

    wychodza zaniedbania ekipy gryzonia - zamiast inwestowac w drogi gryzon marnuje pieniadze na muzeum emigracji, kolejke na kamienna gore, nieczynne lotnisko czy malowanie sciezek rowerowych.
    obecne wladze Gdyni sa dla mieszkancow smiertelnym zagrozeniem - malowanie sciezek rowerowych zamiast budowy i remontow drog skutkuje wzrostem wypadkow i ofiar.

    • 9 3

  • Smoleńsk pamiętamy

    • 3 3

  • Po trendzie oceniaj.

    O poprawie czy pogorszeniu będzie można mówić, jak będzie jakiś trend kilkuletni i przy uwzględnieniu liczby aut na drogach. To że rok jest lepszy bądź gorszy wyłącznie od poprzedniego, niewiele mówi o kierunku zmian.

    • 5 1

  • nie wiem o co w tym chodzi.... (2)

    Ale coraz więcej młodych osób żyje w przekonaniu, że jak włącza kierunkowskaz przy zmianie pasa to maja pierwszeństwo. Skracają bez namysłu na pale i nie widzą nic w tym dziwnego. Jakieś wielkie losowanie praw jazdy w chipsach było czy co???

    • 27 3

    • Nie tylko młodych ale starych pierdlow ...

      • 2 1

    • dobrze jak włączają, bo coraz częściej chyba w autach już nie ma przełączników....

      • 5 0

  • bo każdy kierowca uważa że jest panem na drodze i są tego skutki

    • 13 1

  • A co robi Policja, żeby było mniej wypadków? (2)

    Otóż nic...

    • 16 10

    • Policja ochranie w tym czasie miesięcznice smoleńskie!

      A tak na poważnie to policja nie kieruje autem które ulega wypadkowi/kolizji tylko pojawia się po wypadku w celu ustalenia powodów kolizji/wypadku i przebadania kierowców!

      • 5 2

    • A co robią kierowcy by do wypadkow nie dochodziło ?

      • 9 2

  • Barany jeżdżące

    Na telefonach

    • 16 0

  • No niestety tak to jest kiedy teoretyczna obwodnica zamieniła się w zwykłą ulicę

    Natężenie ruchu przy tak wysokiej dopuszczalnej prędkości, tylko dwóch pasach i wjazdach co chwilę.

    • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywają się trójmiejscy dealerzy BMW?

 

Najczęściej czytane