- 1 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (6 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 5 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
- 6 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (141 opinii)
Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce
Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.
Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.
Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.
Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.
Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.
Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?
Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.
W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.
Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.
Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.
Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.
Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.
Trzy warianty węzłów odrzucone
Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
- pełną koniczynę;
- niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
- półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.
- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Kładka dla pieszych i rowerzystów
Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.
Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.
Konsultacje społeczne
Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.
- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania
Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.
Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.
Opinie (274) ponad 10 zablokowanych
-
2017-10-24 11:29
Kluczowe pytanie nie jak tylko kiedy (1)
Kiedy wreszcie zrobicie coś w węzłem Kowale. Może być diamentowy, kończynkowy, półkończykowy czy jakiś tam inny byle był zmodernizowany. w tej chwili ruch na tym węźle jest juz nie do zaakceptowania
- 2 2
-
2017-10-24 11:34
po realizacji tegio projektu korki się zwiększą
- 0 1
-
2017-10-24 11:40
i po co tak udziwniać
i podrażać koszty?
- 4 1
-
2017-10-24 11:51
za duże zamieszanie, niepotrzebna komplikacja
- 3 0
-
2017-10-24 12:22
Absolutna bzdura!
Przypomina drapanie lewego ucha prawą ręką. Ta koncepcja nie rozwiąże niczego. Jedynie pełna koniczyna, która poradzi sobie bez świateł i będzie rozwiązaniem NAJTAŃSZYM.
- 7 1
-
2017-10-24 12:43
Tytuł nagłówka sugeruje, że węzeł powstanie...
... pomimo braku środków finansowania. Pytanie do p. redaktora - powstanie czy jest NADZIEJA, że kiedyś powstanie?
- 3 0
-
2017-10-24 12:47
przeciez to jakas paranoja
jedyna sluszna (i sprawdzona) koncepcja to PEŁNA KONICZYNA (!!!)
rozumiem ze ci "projektanci" to sa na jakis praktykach? bo nie wierze aby ludzie w zawodzie wpadli na taka bzdure- 8 1
-
2017-10-24 13:26
Wystarczy zrobić ronda po obu stronach widuktu. Będzie szybko, tanio i mało kolizyjnie.
- 0 1
-
2017-10-24 14:22
Super
Oby jak najszybciej :)
- 1 3
-
2017-10-24 16:02
jak wizja przesłania planistom rzeczywistość
Oby w takim wariancie ten węzeł nie powstał bo planistów wyraźnie poniosło. Ale tu niestety jak w Misiu słomiane inwestycje które kosztują krocie a niczego nie poprawiają.
Na szczęście tym razem radni Gminy Kolbudy jednogłośnie sprzeciwili się temu diamentowi.
Zwykła koniczyna to wielokrotnie mniejszy koszt i bezkolizyjność zamiast całego zestawu świateł skutecznie generującego korki.- 5 1
-
2017-10-24 18:11
proponuję zamknąć wjazd na obwodnicę w Kowalach
będzie spokój w Kowalach., ronda diamentowe i inne tam platynowe niepotrzebne.. niech wszyscy jadą miastem Budyniowi pod nosem... jak mają taki cyrk tu zrobić to lepiej wcale.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.