• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Maciej Naskręt
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - niepełna koniczyna z łącznicą półbezpośrednią.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - pełna koniczyna.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - półkoniczyna.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Dwie jezdnie w jedną stronę na całej obwodnicy!!!

    I nieszczęsna Metropolitalna jest zbędna

    • 1 0

  • Co za kretyński pomysł. Zjazd z obwodnicy i Kartuskiej w jeden kierunek na Kolbudy. Zgroza

    • 4 0

  • Staruchy pod prąd

    Już widzę staruchy i blondyny pod prąd jadące

    • 2 2

  • No nieee! (1)

    Budżet nie pozwala na skrzyżowanie wielopoziomowe, to wymyślono takie "coś" i karmią nas informacją, ze to takie wspaniałe. BZDURA!
    Po pierwsze - skrzyżowanie jednopoziomowe z ruchem kolizyjnym (bez rond choćby) będzie mało przepustowe.
    Po drugie - ruch "na wprost" będzie DWUKROTNIE przecinał inne kierunki, co spowolni ruch dodatkowo i zwiększy kolizyjność
    Po trzecie - puszczenie części niejako "pod prąd" zwiększy zamieszanie
    Tu nie ma żadnych zalet oprócz ceny budowy (o co zapewne chodziło).
    To już lepiej byłoby zrobić po rondzie przed i za...

    • 12 1

    • Albo jedno wielkie rondo pod autostradą na wiadukcie. Takiej koncepcji jeszcze nie było a jest całkiem dobra. Najlepsza jest i tak pełna koniczyna ale z niewiadomych przyczyn odpadła.

      • 0 0

  • hmm (1)

    super o ile w naszej wersji nie będzie krzyżówki ze światłami jak na zdjęciu z USA a bezkolizyjne skrzyżowania czytaj estakady bo w innym przypadku super węzeł i tak się zakorkuje więc po co go budować :(

    • 2 1

    • To nie węzeł będzie korkować, a drogi

      Węzeł jest 2x2, a droga 2x1 i ty mówisz, że to węzeł zakorkuje ?
      Po drugie zaraz za węzłem są światła do centrum handlowego, a potem jeszcze przy centrum kowale i kolejne przy guderskiego.
      Dalej myślisz, że to węzeł będzie winny korkom.

      • 0 0

  • Monika

    "Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu." Skoro jest to tak dobre i zachwalane rozwiązanie to dlaczego jest tak rzadko stosowane ??? Po drugie na spotkaniu ze społecznością zachwalający powyższe rozwiązanie nie przedstawił ŻADNYCH analiz !!! A po trzecie po co konsultacje społeczne skoro wyraźnie już wybrano rozwiązanie, na które ludzie się nie zgadzają !!!???

    • 8 1

  • Wielkie rozczarowanie (2)

    Tak czekaliśmy na ten węzeł a okazuje się że projekt ma na celu utrudnienie wjazdu do miasta. Takie jest bowiem ukryte I niewypowiedziane założenie tego projektu - ma ułatwiać wyjazd z miasta na obwodnicę. Szkoda że czyni to kosztem przerzucenia korków I kolizji na stronę "za obwodnicą" i do Kowal. Jednocześnie blokuje dojazd do centrów handlowych w Rębowie od strony Łodzi I Kolbud. Napewno inwestorzy sie ucieszą No i jak widać po komentarzach cieszą sie też ignoranci z bloków na Zaspie którzy nigdy tędy nie jeżdżą. Dowalić "Kaszubom" utrudnić im życie postawić światła ha ha ha jaki świetny diament, wyrzeźbiony z gwna.

    • 5 2

    • Wytłumacz mi w jaki sposób utrudni to dojazd do CH "Rębowo" (1)

      Od strony łodzi nic się nie zmieni, a nawet poprawi, bo będzie łatwiejszy wjazd na staroolską.
      A od strony kolbud to skrzyżowanie także poprawi, bo dla przypomnienia Staropolska jest 2x1.

      • 0 0

      • Po prostu nie będzie skrętu w lewo w Staropolską. W Staropolską będzie wjazd tylko dla jadących od strony Kowal/Gdańska

        Na grafice na Trujmiasto.pl tego nie widać ale jest w prawdziwym projekcie. Oczywiście propagandysta Naskręt nie pofatyguje się na spotkania konsulatcyjne żeby zrelacjonować takze zastrzeżenie do projektu ale lansuje w ciemno wszystkie poronione pomysły projektantów.

        • 0 0

  • jaka sygnalizacja?! (1)

    Ludzie, przecież oni chcą tam zamontować światła.. toż to paranoja! Chyba wszyscy zdają sobie sprawę z konsekwencji...

    • 7 1

    • No jak widać nie wszyscy. Jadący z Kolbud do Gdańska zyskają dwa skrzyżowania że światłami. I to dziwne, nietypowe.

      • 0 0

  • Węzeł w Kowalach

    Byłam na tym zebraniu,paranoja totalne ble ble,facet nieprzygotowany bełkocący proszę mi wierzyć,
    pan jest inżynierem to pan rozumie,i inne tego typu dyrdymały,a to że drogi mają przebiegać po domach zamieszkanych przez ludzi to go nie obchodziło,wypichcono coś czego wieloryb nie przełknie,
    żadnych konkretnych odpowiedzi szczególnie zadawanych przez radnych,a pan Naskręt pisze o diamentowym wężle raczej gó.......m a to co pasuje w stanach nie musi pasować w Polsce,

    • 9 2

  • Zlikwidować wiadukt i zrobić światła z obwodnicą. (1)

    • 3 1

    • ten projekt właściwie to proponuje

      Na trasie Kolbudy Gdańsk będzie się stało na światłąch przed węzłęm I za węzłem a potem już normalnie w korku w Kowalach.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane