• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych. W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych.

Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.



Jak wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zmieniło twoje dotychczasowe przyzwyczajenia transportowe?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od 29 czerwca. Nowy obszar, w którym obowiązują wyższe ceny za parkowanie, ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia.

Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.

Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy



W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu



Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.

Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).

Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.

Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca.

Potencjał na 38 mln zł rocznie?



W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.

Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.

Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku. Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku.

E-kontrola także w Gdańsku



Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.

Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.

Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.

- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.

Opinie (602) ponad 20 zablokowanych

  • Wspaniale! Kiedy ruszą opłaty za Podwalem Przedmiejskim?;)

    • 3 8

  • a gdzie opcja w ankiecie ,, nie pojawiam się już na starówce ,, ? (3)

    ja już tam nie pojade , knajpy mogą zapomnieć że przyjde na kawke czy ciasto , bye !

    • 50 3

    • we wszystkich miastach, w których powiększano liczbę ulic wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów (2)

      na tych ulicach liczba klientów i obroty sklepów i lokali gastronomicznych rosły. Samochody nie są klientami. Sklepy i lokale gastronomiczne zarabiają na ludziach a nie na pojazdach.

      • 0 7

      • Tak, tak a pojazdy są samobieżne

        Tak, tak a pojazdy są samobieżne i faktycznie nie chodzą na pizze.

        • 5 0

      • to życzę powodzenia bo pojazdami przyjeżdżali ludzie do tych lokali...ale spoko ;)

        • 5 0

  • Gdzie najbardziej oczywista opcja w ankiecie? /przestałem jeździć docentrum/ (1)

    W moim wypadku odpowiedź brzmi zaprzestałem "podróży: do centrum. Nie jeżdżę do centrum miasta. Opłaty są wygórowane.

    • 47 1

    • Kiedyś zdarzało mi się po prostu zjechać do centrum i powłóczyć tu i tam, siadając w róznych miejscach. Teraz - wpadam, załatwiam sprawę i znikam... /Szym

      • 15 2

  • Tak tak, niech SM uszczelni cwaniakowanie z unikaniem opłat!!!

    "Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście."

    • 2 9

  • komunikacja miejska?

    W czasie pandemii i koniecznosci zachowania odleglosci - Miasto w godzinach szczytu upycha mieszkancow w autobusach i tramwajach, niech szybciej przechorują Covida. Kierowcy autobusów mają ponaklejane kartki na pijazdach, że 50% lub 107 osób, ale nic z tym nie mogą zrobić,bo ludzie do pracy i szkoły nie dojadą jak nie wpuszczą więcej. Nast. pojazd za 10min.
    Skoro tyle dobra wpłynęło za parkingi, niech część pójdzie na wypłaty dla kierowców GAiT! Bo pojazdy w zajezdniach stoją i czekają!

    • 34 3

  • Dojechać blachosmrodziarzy! (5)

    • 7 33

    • Nie mozecie sie skrzyknac na jakims fejsiku i przeprowadzic sie wszyscy antysamochodziaze do jakiegos jednego miasta? Wielu was nie ma, wiec pewnie wystarczy jakies obecne 50tys miasto. Zalozcie sobie tam komune bez samochodow i zyjcie tam sobie a my bedziemy sie nadal truli spalinami bo tak lubimy.

      • 9 1

    • O tym tu pisałem jakieś 12 lat temu (3)

      Gdańsk zostanie miastem komunistycznym:
      Zero aut na ulicach, wszyscy w roz...ebanym zbiorkomie ściśnięci w maskach jak sardynki albo jak Chińczycy na rowerach w jednakowych uniformach czyt. kamizelkach odblaskowych. Reszta czyt. 50% na piechotę. Właśnie do tego doprowadzi władza darmozjadów i nierobów przez 30 lat.
      Przypomnijmy sobie i zapamiętajmy na zawsze jaka była jakość powietrza w Gdańsku podczas obostrzeń. Wtedy jasno było widać że to nie samochody zatruwają powietrze.
      Dlatego przestań zaogniać sztucznie wykreowany konflikt między kierowcami i rowerzystami bo to zwykłe bicie piany i uciekanie od realnego zagrożenia jak Port Service, Fosfory i Szadółki.

      • 7 1

      • Jakie zero auto na ulicach? Są i będą zawsze, tak samo jak korki. Opłaty za parkowanie w centrum, które wymuszają rotację to przecież jeszcze więcej samochdów, a nie mniej. Poza tym jak jest alternatywa? Brak opłat? I tak już więcej samochodów do centrum nie wjedzie, opłaty odstraszają tych co nie muszą i dają szansę tym, co muszą samochodem. A że to kosztuje? Miasto nie jest z gumy, taniej już było.

        • 0 2

      • miasta komunistyczne były i są miastami zorientowanymi na samochody nomenklatury komunistycznej (1)

        wiedza niektórych zarażonych samochodozą o historii i o komunizmie jest porównywalna z wiedzą słoni o życiu w Arktyce.

        • 1 2

        • Komunizm to nie tylko ten rodem z PRL i lat minionych.

          W obecnym komuniźmie miejsce samochodów zajęły rowerki, miejsce rdzennych mieszkańców zajęło multikulti a miejsce rodziny wszelkie inne nowoczesne twory.

          • 2 0

  • Supcio. (4)

    W sam raz na dofinansowanie Lechii. Może jednak dać Władcom Pól-Nocy trochę więcej niż 12 milionów rocznie?

    • 11 5

    • (2)

      Nie powinni nic dostawac, nawet gdyby byli mistrzami swiata. Jesli ktos chce uprawiac sport i na tym zarabiac to nie powinien byc w zaden sposob dotowany z publicznych pieniedzy. Jesli potrzebuja stadion to niech go sobie wybuduja za wlasne pieniadze na wlasnej ziemi i utrzymuja z biletow albo z kasy od prywatnych sponsorow.

      • 2 2

      • (1)

        zgadzam się! nie powinno się również budować ścieżek rowerowych, chcesz jeździć na ścieżce mając rower to sobie ją zbuduj...tyle

        • 3 1

        • ulice były budowane w XIX wieku z inicjatywy towarzystw rowerowych

          rowery mają prawo poruszać się po jezdni. Im jest ich w mieście więcej, tym wyższa jakość życia w tym mieście: cicho, spokojnie i bez korków. Samochody owszem, ale do wyjazdów poza miasto.

          • 1 2

    • tym bumelarzom?

      • 0 0

  • Nieroby i złodzieje urzędnicy bedą mogli sobie wypłacić premie.

    • 24 2

  • To może drogi zaczną remontować ? (1)

    ? ... bo od 4 lat g@#$ robią.
    Nic nie remontują.

    Nie ma miasta z paskudniejszymi drogami.

    • 15 6

    • dlaczego kłamiesz? ile ci za to płacą, trollu?

      • 0 2

  • Reklamacje (3)

    ZDiZ niech najpierw zajmie się systemem reklamacji. Jakieś dwa miesiące temu zostałem ukarany opłatą dodatkową za brak opłaty za postój. Za parkowanie miałem zapłacone poprzez aplikację i za szybą była kartka MobiParking. Na blankiecie zauważyłem, że kontroler wpisał mój numer rejestracyjny bez ostatniej litery. Złożyłem zgodnie z instrukcją odwołanie poprzez stronę internetową. Była ona aktywna przez 2 tygodnie i przez ten czas mój wniosek był "w trakcie rozpatrywania". Po tym czasie, zgodnie z regulaminem ZDiZ, strona wygasła a ja zostałem bez informacji co z moją sprawą ...

    • 23 2

    • nie zostawiaj sprawy nierozwiązanej, tylk uderzaj ze skargą i opisem sytuacji do instytucji, która tym bajzlem zarządza.

      • 8 1

    • z abonamentami też ściemniają czekam od 15 dni na wydanie i co w d... mają. Coś co załatwic można było na miejscu od ręki trwa teraz wieki. Zdiz to skostaniała instytucja w której myślą, że wiedzą lepiej.

      • 4 1

    • To jest robione z premedytacja. Wiedza, ze jedynie znikomy odsetek ludzi bedzie sie dobijac bo nikt nie ma tyle czasu i pieniedzy zeby walczyc o kilkadziesiat zl. Gdyby kary dla nich zaczynaly sie od miliona zl to zaraz zabraliby sie do pracy.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane